Hbot/CoreXY Animos

To dobre miejsce na pytania i worklogi
Awatar użytkownika
animos
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 86
Posty: 237
Rejestracja: 19 kwie 2016, 13:24
x 5

Hbot/CoreXY Animos

Post autor: animos »

Rozpoczynam budowę nowej drukarki 3d.
Puntem wyjścia są:
3drukarki.jpg
3drukarki.jpg (194.11 KiB) Przejrzano 6347 razy
Od lewej "Inverse", prototyp 1 (One) i prototyp 2.

Nazwy jeszcze nie mam.

Będzie to konstrukcja zamknięta.
Dlaczego nie otwarta?
Bo większość obecnie robionych drukarek jest z komorą.

Zakres jaki mnie interesuje to 10 cm x 10 cm x 10 cm.
Głównie dlatego, że znaczna większość wydruków w tym gabarycie się mieści.
Ewentualnie można drukować fragmentami i sklejać większe wydruki z elementów.

Stolik standardowo 20 x 20 cm - chyba najbardziej typowy rozmiar.
Osiągnięcie wydruku na połowie jego zakresu nie powinno być problemem.

Konstrukcja z otwieranym przodem do wyjęcia wydruków oraz uchylana górą, aby efektywnie wychłodzić komorę.

Co do rozwiązania hbot czy CoreXY (pełne) lub ewentualnie inne to nie mam na tym etapie jeszcze sprecyzowanego wariantu.
Będę chciał się do tego zabrać analizując poszczególne rozwiązania.
Jak by nie patrzeć to obecnie sporo się zmieniło w konstrukcjach drukarek 3d.
Mamy już oprócz klasycznych rozwiązań nie tylko hboty ale też i pełne coreXY.
Kierowanie się sentymentem do dawnych rozwiązań chyba nie powinno mieć miejsca skoro można zrobić coś lepiej niż było to robione dawniej.

Podobnie też rozwiązanie stołu (oś Z) będę chciał analizować w kilku wariantach.
I wybrać najlepszy dla mojej konstrukcji.

Będę publikował kolejne etapy prac i analiz, tak jak robiłem to z poprzednimi prototypami.
Skupię się też na optymalizacji prac i kosztach wariantów rozwiązań oraz minimalizacji potrzebnego do wykonania drukarki oprzyrządowania, maszyn itp.
Postaram się tym razem doprowadzić projekt do końca (działającej drukarki).
Myślę, że jest to bardziej cenne doświadczenie niż kupno, dostępnej już teraz w miarę rozsądnej cenie, gotowej drukarki 3d.
Awatar użytkownika
animos
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 86
Posty: 237
Rejestracja: 19 kwie 2016, 13:24
x 5

Re: Hbot/CoreXY Animos

Post autor: animos »

Zasilacz.
Zakupiony w koloreno.pl.
Cena sklepowa 80,70 zł, dostawa 7 zł, na pierwszy zakup 5% rabatu, razem wyszło 83,67 zł.
Model IP20-350-12, 12V, 30A:
zasilacz1.jpg
zasilacz1.jpg (98.16 KiB) Przejrzano 6307 razy
Gabaryty 214 x 112 x 49 mm
W obudowie oprócz wentylatora chłodzącego są otwory M4 do mocowania.
Na dole 4 w rozstawie 150 x 50 mm, symetrycznie 150+32+32=214, 50+31+31=112 mm.
Po prawej 4 w rozstawie 150 x 23 mm, trochę niesymetrycznie. Od dołu 12+23+14=49mm.
Po lewej 2 tylko te dolne.
Daje do spore pole do manewru przy montażu.

Zapas mocy jest wystarczający.
Za to spore gabaryty, trzeba zmieścić w obudowie.
Nie ma sensu, aby zasilacz był poza drukarką - to mniej wygodne.
Poprzednio miałem 2 mniejsze zasilacze (te jak w Jelwek Mark34) - po 10A (12V).
To rozwiązanie jest lepsze, chociaż kable zasilające powinny być podwójne (zoltrax m200):
zasilacz2.jpg
zasilacz2.jpg (86.87 KiB) Przejrzano 6307 razy
Dodatkowo trzeba zapewnić możliwość wentylacji zasilacza.
Mam nadzieję, że wzór otworów wentylacyjnych jest gdzieś w necie.
Zasilacz planuję usytuować na dole drukarki.
Awatar użytkownika
emartinelli
Zasłużony
Postów w temacie: 6
Posty: 1195
Rejestracja: 19 kwie 2016, 16:54
Lokalizacja: Łódź
x 423

Re: Hbot/CoreXY Animos

Post autor: emartinelli »

Jaki sens ma celowanie w pole robocze 10x10x10 przy stole 20x20? Przez sam stolik drukarka gabarytowo będzie sporawa więc chyba lepiej nie ograniczać pola jak pozwala na to obudowa?
Awatar użytkownika
marek91
Administrator
Postów w temacie: 10
Posty: 2563
Rejestracja: 15 kwie 2016, 21:22
Lokalizacja: Gostyń
x 1208
Kontakt:

Re: Hbot/CoreXY Animos

Post autor: marek91 »

Widzę kolego Animos że coś zaczyna się dziać, będziesz wykorzystywał mechanikę tych poprzednich drukarek?
Awatar użytkownika
animos
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 86
Posty: 237
Rejestracja: 19 kwie 2016, 13:24
x 5

Re: Hbot/CoreXY Animos

Post autor: animos »

emartinelli pisze:Jaki sens ma celowanie w pole robocze 10x10x10 przy stole 20x20? Przez sam stolik drukarka gabarytowo będzie sporawa więc chyba lepiej nie ograniczać pola jak pozwala na to obudowa?
Może źle to określiłem, chodziło raczej o minimum 10x10x10 cm - będzie trochę więcej ok.
Do stolika 20x20 mam już sporo elementów zamawianych partiami - między innymi 5 szyb tego formatu (zamówione do prototypu 1).
Tak wychodziło ekonomiczniej płacąc raz za dostawę kilku sztuk niż każdą zamawiać osobno z przesyłką.
Jak pojawi się coś lepszego w trochę innym formacie to przeprojektuję wielkość drukarek.
Gabaryt i tak się zwiększy, bo zamierzam poszerzyć rozstaw wałków na osi X - kiedyś chciałem zmieścić jak największe pole robocze w jak najmniejszym gabarycie - i to był błąd, dwa zasilacze, kombinowanie z rozmieszczeniem elementów itp. Kosztem tego było pogorszenie jakości. Myślę, że 10 cm więcej na biurku to mała cena za lepszą konstrukcję drukarki 3d - i także lepsze wydruki.

Pomijam już fakt, że większa drukarka wygląda na droższą.
marek91 pisze:Widzę kolego Animos że coś zaczyna się dziać, będziesz wykorzystywał mechanikę tych poprzednich drukarek?
Generalnie to nie, może coś pojedynczego da się przenieść. W prototypie 1 są wałki 6 mm za małe (po za tym droższe niż 8mm), w prototypie 2 (niskobudżetowym) są rurki aluminiowe, za słabe. Opiszę to dokładnie w miarę przejścia do samej budowy mechaniki. Najpierw zajmę się poszczególnymi elementami. Z wyborem rozmiaru poczekam trochę, najpierw zacznę od modelu w OpenScad. Prototyp 1 miał być robiony seryjnie, ale inwestor się wycofał. Prototyp 2 miał być próbą zrobienia drukarki jak najtaniej, w momencie, kiedy prototyp 1 poległ - chodziło aby to dokończyć. Niestety też bez powodzenia - droga po minimalnych kosztach to nie jest rozwiązanie.
Awatar użytkownika
animos
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 86
Posty: 237
Rejestracja: 19 kwie 2016, 13:24
x 5

Re: Hbot/CoreXY Animos

Post autor: animos »

Szybkozłączka.
Oryginalnie służą do bowdena.
U mnie zastosowanie ma tylko transportowe, aby bezpiecznie filament dostał się do ekstrudera.
Do drukarki potrzebne są dwie sztuki:
szybkozłączka.jpg
szybkozłączka.jpg (209.95 KiB) Przejrzano 6218 razy
Koszt to 1,50 zł sztuka - allegro.
Parametry to 4mm wejście i M5 mocowanie.
Do tego pasuje wężyk teflonowy 4mm/2mm wewnątrz.
Potrzeba go około 0,6 metra.
Koszt 10 zł metr - allegro, ja miałem kupiony wcześniej - miał być do głowicy, ale teraz są już całe metalowe.
Otwór 2,5mm (w M5) - filament 1,75 swobodnie przechodzi.
Minimalny promień zagięcia na 35 mm.

Wpisując na allegro "drukarka 3d" dostajemy podobne szybkozłączki tylko na M6.
To pewnie przez extrudery na nierdzewkę M6 - zamiast nierdzewki wkręcany jest początek bowdenu.
Cena takiego elementu (M6) 5,90 zł na allegro.
M5 jest nawet lepsze, gdy mamy wykonać docisk filamentu do radełka - na pewno ma być metalowy - M5 łatwiej wykonać w cieńszym docisku niż M6.

Pozostaje problem czy szpula filamentu ma być na zewnątrz drukarki, czy wewnątrz.
To drugie rozwiązanie jest bezpieczniejsze - mniejsze prawdopodobieństwo, że ktoś przechodząc strąci ją z uchwytu.
Za to gabaryt drukarki wzrośnie, aby pomieścić w środku szpulę - teraz już są trochę mniejsze.
Awatar użytkownika
virgin71
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 2
Posty: 2581
Rejestracja: 19 kwie 2016, 23:07
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: Ultimaker | U30
x 497
Kontakt:

Re: Hbot/CoreXY Animos

Post autor: virgin71 »

animos pisze: Pozostaje problem czy szpula filamentu ma być na zewnątrz drukarki, czy wewnątrz.
To drugie rozwiązanie jest bezpieczniejsze - mniejsze prawdopodobieństwo, że ktoś przechodząc strąci ją z uchwytu.
Za to gabaryt drukarki wzrośnie, aby pomieścić w środku szpulę - teraz już są trochę mniejsze.
Moim skromnym zdaniem, jeśli szpula jest z boku, jak w Kreator3D, to gabaryt robi się ogromny i takie rozwiązanie jest słabe. Kiedy jednak szpula idzie pod drukarkę, jak w M3D, to nie widać tego powiększenia. Drukarka jak rośnie w Z, to optycznie jakoś to lepiej wygląda.
Awatar użytkownika
animos
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 86
Posty: 237
Rejestracja: 19 kwie 2016, 13:24
x 5

Re: Hbot/CoreXY Animos

Post autor: animos »

virgin71 pisze: Moim skromnym zdaniem, jeśli szpula jest z boku, jak w Kreator3D, to gabaryt robi się ogromny i takie rozwiązanie jest słabe. Kiedy jednak szpula idzie pod drukarkę, jak w M3D, to nie widać tego powiększenia. Drukarka jak rośnie w Z, to optycznie jakoś to lepiej wygląda.
Też myślę o tym, żeby szpula była pod stołem, pod nią zasilacz i elektronika.
Ale takie strzeliste konstrukcje też nie wyglądają zbyt elegancko (zwłaszcza, gdy góra się zwęża)
Jest jakieś obliczenie, złota proporcja czy coś podobnego określające wygląd (czy gorszy czy lepszy).

Mojo od Stratysysa ma szpule po bokach cieńsze w torbach (wewnątrz obudowy) - nie wygląda zbyt źle.

Szpula na dole mniej się grzeje (od komory) niż na bokach (wiadomo ciepło idzie do góry) - jeden plus.
Stół się opuszcza, ale na początku jest sporo miejsca pod stołem od dołu (hbot) - gdyby wydruk dochodził do szpuli to można by szpulę wyjąć - dla małych wydruków (niskich) szpula w zasadzie mieściła by się pod stołem.
Tylko trzeba szpulę czymś odseparować od stołu, aby się filament nie niszczył od resztek z dyszy.

M3D wyglądało by lepiej gdyby było konstrukcją zamkniętą, z komorą.
3d Kreator ma dobre rozwiązanie - wyświetlacz, na górze drukarki - to bardziej czytelne dla operatora, ale wymaga też dłuższych kabli, przeróbka, aby połączyć elektronikę na dole z wyświetlaczem na górze. 3d Kreator podobny jest troche do Flexy moim zdaniem, ale może to trochę subiektywne wrażenie.
Awatar użytkownika
animos
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 86
Posty: 237
Rejestracja: 19 kwie 2016, 13:24
x 5

Re: Hbot/CoreXY Animos

Post autor: animos »

[rolki]
Temat dłuższy na kilka postów.
Na czoło pod względem popularności wysuwa się pasek GT2.
Mam tego 2 metry, zakupione przez pomyłkę do prototypu 1 zamiast paska MXL.
Szerokość okrągła 6 mm a nie 1/4 cala (MXL) (0,25x25,4mm/cal=6,35mm).
Do tego są rolki (płaskie i z zębami).
Wyszukiwanie na alliexpress.com "GT2".
U nas pojawiły się już na allegro i w niektórych sklepach z częściami do drukarek 3d.
Rolki łożyskowane gładkie i z zębami:
rolki1.jpg
rolki1.jpg (27.59 KiB) Przejrzano 6167 razy
Występują w 2 rozmiarach średnicy wewnętrznej łożyska 3 mm i 5 mm.
3mm wydaje się trochę mało do solidnego mocowania - pozostaje wybór 5 mm.
O ile wśród 3 mm mamy wybór 16 lub 20 zębowe (lub odpowiadające im płaskie) to w wypadku 5 mm mamy tylko 20.
Analiza schematu pokazuje wymiary:
gt2_20.jpg
gt2_20.jpg (43.63 KiB) Przejrzano 6167 razy
łożyska 5x9x3, grubość ścianki 12-9=3 3/2=1.5mm przy łożyskach
wewnątrz 3mm na długość między łożyskami rozwiercone 6 mm, po 0,5 mm od śruby mocującej całość
kołnierz 3mm wystający (18-12=6 6/2=3) = pasek nie spadnie
luz paska 7.4-6=1.4mm 1.4/2=0.7 mm po każdej stronie, mogło by być mniej
kołnierze 9-7.4=1.6 1.6/2=0.8 mm grubości
GT2 20x2mm=40 mm 40mm/3.14(Pi) = 12.74

Łożyska z grupy: 3x7x3, 4x8x3, 5x9x3, 6x10x3:
rolki2.jpg
rolki2.jpg (108.92 KiB) Przejrzano 6167 razy
Te pochodzą z demontażu, ale można je kupić:
allegro: 3x7x3 - 1,70 zł/sztuka, 4x8x3 - 3,00 zł
5x9x3 - 3,66 zł, 6x10x - 3,49 zł.

Są zawsze po 2 łożyska na rolkę, ale nie są one zbyt mocne.
Grubość ścianki rolki nie jest zbyt duża ok, 1.5mm
Rolki z zębami sprawiają, że pasek nie wydłuża się przy zgniataniu jego zębów na zwykłych rolkach (zamiast z zębami).
Do hbot potrzeba 4 rolki gładkie i 2 z zębami.
Do corexy potrzeba 2 gładkie i 6 z zębami.
Cena rolki na allegro 16 zł - 6 sztuk to 96 zł do 1 drukarki.
Z chin wyjdzie około 10 zł sztuka - razem 60 zł.

To jedna z opcji do wyboru (ostatnio pojawiła się) - postaram się przedstawić inne rozwiązania budowy rolek w kolejnych postach.
Awatar użytkownika
virgin71
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 2
Posty: 2581
Rejestracja: 19 kwie 2016, 23:07
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: Ultimaker | U30
x 497
Kontakt:

Re: Hbot/CoreXY Animos

Post autor: virgin71 »

Popularność zawdzięczają one swojej metryczności, oraz zębami metrycznymi paska.
ODPOWIEDZ

Wróć do „RepRap - buduję”