I3 Blaszak

To dobre miejsce na pytania i worklogi
Awatar użytkownika
Tuchajbej
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 111
Posty: 661
Rejestracja: 03 wrz 2017, 23:50
Lokalizacja: Prawie W-wa
Drukarka: Voron/MK3S
x 186

I3 Blaszak

Post autor: Tuchajbej »

Cześć!

Forum czytam od pewnego czasu ale przyszedł czas żeby coś napisać. Zachęcony przez kolegów z pracy postanowiłem popełnić drukarkę. Niestety dla mnie nie kupiłem Aneta tylko zacząłem uskuteczniać blaszaną rzeźbę. Czas pokaże jak bardzo będę tego żałować :fool:

Nie planowałem zakładać niczego w rodzaju workloga - ale szkoda zaśmiecać wiele tematów żeby się podpytać. Lepiej mieć to w jednym miejscu.

Wybrałem I3 z prawie pełną świadomością, że jest to niezbyt szczęśliwa konstrukcja - nadrabia za to prostotą i bardzo dużą rzeszą użytkowników (na których bardzo liczę). Przejrzałem większość popularnych I3. Oczywiście najfajniej prezentowała się oryginalna, ale nie chciałem od razu tyle inwestować. Druga w kolejności była zbudowana przez niejakiego Toolsona, ale ilość przeróbek i kombinacji troszkę mnie wystraszyła. Dlatego też wybór padł na trzecią w kolejności konstrukcję - mianowicie I3 hiszpańskiej produkcji HTA3D. Za nimi przemawiał m.in. bardzo fajny tutorial oraz przystępna cena części drukowanych.

Bazą jest rama p3steel z drobnymi przeróbkami. Ramę wycięto mi laserem w jednym z pobliskich warsztatów.
Pozostałe komponenty są troszkę po najmniejszej linii oporu kupowane w większości u majfriendów. W telegraficznym skrócie:
1. elektronika - zestaw Mega+Ramps+wyświetlacz graficzny
2. silniki 17hs4401 sterowane z A4988
3. ekstruder direct na mk8 + hotend tani chiński klon v6
4. zasilacz 12V, 33A
5. przeniesienie napędu osi X i Y na pasku 2gt, osi Z na szpilkach M5
6. stół chiński mk3, pokryty równie chińską naklejką, ocieplony matą bawełnianą

Tak wyglądały pierwsze dni:
20171006_115041.jpg
20171006_144903.jpg
20171013_204335.jpg
Budowa odrobiną przystopowała bo czekam na łożyska do napędu X i Y (F624ZZ). Gdy dojadą to praktycznie będę mógł odpalać. Praca nie idzie mega szybko ze względu na dostępny czas. (rodzina i praca).
Postęp prac, oraz ciekawsze odpowiedzi będę umieszczać w pierwszym poście (o ile jest możliwość edycji)

Na koniec kilka pytań które wynikły podczas skladania.
1. Elektronika to na razie Ramps+A4988. Stepsticki są oczywiście chińskie, silniki 17HS4401. Ustawienie v-ref na potencjometrze wg. internetów to:
V-REF = 1.7 * 8 * 0.1 = 1,36 V
Tylko że takiej wartości nie jestem w stanie ustawić. Maksimum na stepsticku to ok. 1.2V :search:
Zostawić maksymalną wartość, czy po prostu czegoś nie załapałem?
2. Na razie chcę uruchomić i zacząć drukować. Z czasem będę zmieniać na pewno kilka elementów.
Na pierwszy ogień pójdzie chyba ramps (naczytałem się o przepalających się stykach od heatbeda - drukarka będzie stała w mieszkaniu, więc jakikolwiek dym czy odpukać pożar nie wchodzi w grę). Co byście polecili zamiast rampsa? (plus ew. zewnętrzne załączanie heatbeda?)

Mały update. Drukarka działa. Jakoś drukuje. Teraz ją trochę tuninguje.
Poza silnikami i ramą to niewiele z niej zostanie.
1. Wymieniłem stepsticki A4988 na TMC2208. I nastała cisza. A4988 nie były jakieś mega głośne (jestem głuchy jak pień). Po zamontowaniu zaczęły mnie wkurzać wentylatorki. Napięcia na stepstickach ustawiłem w granicach 1.65-1.7V.
Kupione w PL na allegro po 35zl/szt.
Ostatnio zmieniony 15 lis 2017, 21:49 przez Tuchajbej, łącznie zmieniany 1 raz.
Voron V2.471 i MK3S :cool2:
Moje wydruki ;)
Awatar użytkownika
Kopytko
Zasłużony
Postów w temacie: 62
Posty: 3450
Rejestracja: 19 kwie 2016, 11:27
Lokalizacja: Oleśnica
Drukarka: P3Steel v4.00
x 565

Re: I3 Blaszak

Post autor: Kopytko »

Tuchajbej pisze:Niestety dla mnie nie kupiłem Aneta tylko zacząłem uskuteczniać blaszaną rzeźbę. Czas pokaże jak bardzo będę tego żałować :fool:
Dlaczego tak uważasz? Dokonałeś lepszego wyboru!
Tuchajbej pisze:
1. Elektronika to na razie Ramps+A4988. Stepsticki są oczywiście chińskie, silniki 17HS4401. Ustawienie v-ref na potencjometrze wg. internetów to:
V-REF = 1.7 * 8 * 0.1 = 1,36 V
Wg specyfikacji to ten silnik ma 1,3A a nie 1,7 jak wstawiłeś do wzoru.
http://www.datasheet-pdf.com/PDF/17HS44 ... ing-928661

EDIT: Faktycznie ma 1,7A, źle popatrzyłem :P Sorki, JA na a4988 i silników 1,7A ustawiam coś ok 0,8V i ,śmiga ok.

Ustaw na początek coś ok 80% prądu z obliczenia, i tak powinno być , czym mniej tym ciszej i chłodniej. A jak zaczną się problemy podczas drukowania to zmienisz. Mam 2x P3S i jestem zadowolony. Proponuje zmianę w przyszłości stepsticków, przynajmniej na osiach Xi Y na TMC2208. Bo P3S lubi wpaść w rezonans:P
Widze ,ze już jeden wieczór został na składanie i będzie działało :)
:arrow: Pozdrawiam Patryk.
Aktualne drukarki :
:idea: Prusa i3 w wersji p3steel v1.00 :idea: Prusa i3 2 wersji p3steel v4.00 long :idea: Replicator 1 by CTC :idea: Delta Kossel :idea:UM2+extended
W budowie : COSIEK 70x70x70 :devil:
Awatar użytkownika
anraf1001
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 15
Posty: 1509
Rejestracja: 30 gru 2016, 11:43
Lokalizacja: Gniezno
Drukarka: Hypercube Evo
x 182

Re: I3 Blaszak

Post autor: anraf1001 »

Tuchajbej pisze:2. Na razie chcę uruchomić i zacząć drukować. Z czasem będę zmieniać na pewno kilka elementów.
Na pierwszy ogień pójdzie chyba ramps (naczytałem się o przepalających się stykach od heatbeda - drukarka będzie stała w mieszkaniu, więc jakikolwiek dym czy odpukać pożar nie wchodzi w grę). Co byście polecili zamiast rampsa? (plus ew. zewnętrzne załączanie heatbeda?)
Większość przyczyn spalenia złączy na Rampsie to albo gołe kable bez żadnych końcówek (ani nawet nie obielone), albo nie zauważenie, że złącza na Rampsie są na 15-16A (rzadko się zdarza ale są i takie asy :D )
Chociaż ja i tak polecałbym jakąś 32-bitową płytkę np. DUE3DOM lub RAMPS + Re-ARM
;) Pozdrawiam, Andrzej ;)
Drukarki: Hypercube Evolution :cool2:
Prusa ala Haribo/Mk3 :cool2:

Wsiadając do taksówki mówię: "G28"
Awatar użytkownika
dragonn
Zasłużony
Postów w temacie: 17
Posty: 6383
Rejestracja: 12 gru 2016, 21:50
Lokalizacja: Opole
Drukarka: LUME
x 1455

Re: I3 Blaszak

Post autor: dragonn »

Kopytko pisze:
1. Elektronika to na razie Ramps+A4988. Stepsticki są oczywiście chińskie, silniki 17HS4401. Ustawienie v-ref na potencjometrze wg. internetów to:
V-REF = 1.7 * 8 * 0.1 = 1,36 V
Wg specyfikacji to ten silnik ma 1,3A a nie 1,7 jak wstawiłeś do wzoru.
http://www.datasheet-pdf.com/PDF/17HS44 ... ing-928661

EDIT: Faktycznie ma 1,7A, źle popatrzyłem :P Sorki, JA na a4988 i silników 1,7A ustawiam coś ok 0,8V i ,śmiga ok.

Ustaw na początek coś ok 80% prądu z obliczenia, i tak powinno być , czym mniej tym ciszej i chłodniej. A jak zaczną się problemy podczas drukowania to zmienisz. Mam 2x P3S i jestem zadowolony. Proponuje zmianę w przyszłości stepsticków, przynajmniej na osiach Xi Y na TMC2208. Bo P3S lubi wpaść w rezonans:P
Widze ,ze już jeden wieczór został na składanie i będzie działało :)

Przecież to wszystko zależy od rezystora pomiarowego, nie masz czasem 0.05 Ohma w swoich? BTW zalecane jest ustawianie prądu silnika na jakoś 70-80% wartości natywnej.
Awatar użytkownika
Tuchajbej
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 111
Posty: 661
Rejestracja: 03 wrz 2017, 23:50
Lokalizacja: Prawie W-wa
Drukarka: Voron/MK3S
x 186

Re: I3 Blaszak

Post autor: Tuchajbej »

Jeśli to te malutkie na stepsticku to mam R100. Chyba ze to nie o to chodzi.
Voron V2.471 i MK3S :cool2:
Moje wydruki ;)
Awatar użytkownika
dragonn
Zasłużony
Postów w temacie: 17
Posty: 6383
Rejestracja: 12 gru 2016, 21:50
Lokalizacja: Opole
Drukarka: LUME
x 1455

Re: I3 Blaszak

Post autor: dragonn »

No to są 0.1Ohm, dobrze liczysz.
Awatar użytkownika
xyzyx
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 6
Posty: 319
Rejestracja: 02 sie 2017, 06:22
Lokalizacja: Płock
Drukarka: HCX2
x 65

Re: I3 Blaszak

Post autor: xyzyx »

anraf1001 pisze:
Tuchajbej pisze:2. Na razie chcę uruchomić i zacząć drukować. Z czasem będę zmieniać na pewno kilka elementów.
Na pierwszy ogień pójdzie chyba ramps (naczytałem się o przepalających się stykach od heatbeda - drukarka będzie stała w mieszkaniu, więc jakikolwiek dym czy odpukać pożar nie wchodzi w grę). Co byście polecili zamiast rampsa? (plus ew. zewnętrzne załączanie heatbeda?)
Większość przyczyn spalenia złączy na Rampsie to albo gołe kable bez żadnych końcówek (ani nawet nie obielone), albo nie zauważenie, że złącza na Rampsie są na 15-16A (rzadko się zdarza ale są i takie asy :D )
Chociaż ja i tak polecałbym jakąś 32-bitową płytkę np. DUE3DOM lub RAMPS + Re-ARM
Tak naprawdę wszystko zależy od heatbeda (oporności) a tym samym prądu jaki będzie pobierał - problemy z przepalanymi złączami w rampcie również przerabiałem, paliły mi się również ścieżki i mosfety. Na te problemy ze złaczami jest bardzo proste i tanie rozwiązanie. W chińczykowie można dostać płytki z dużym mosfetem co definitywnie załatwia temat, polecam. Mój stół ma niższą oporność niż standardowo (nie zwóciłem uwagi przy zakupie były 2 wersje), więc w moim przypadku ramps nie wyrabiał. Założyłem tego mosfeta i śmiga jak trzeba, przy 24V zasilaniu 100 st osiągam w kilka minut (niewiele gorzej jak przy 230V), mosfet praktycznie się nie nagrzewa.
Awatar użytkownika
anraf1001
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 15
Posty: 1509
Rejestracja: 30 gru 2016, 11:43
Lokalizacja: Gniezno
Drukarka: Hypercube Evo
x 182

Re: I3 Blaszak

Post autor: anraf1001 »

xyzyx pisze:Tak naprawdę wszystko zależy od heatbeda (oporności) a tym samym prądu jaki będzie pobierał - problemy z przepalanymi złączami w rampcie również przerabiałem, paliły mi się również ścieżki i mosfety. Na te problemy ze złaczami jest bardzo proste i tanie rozwiązanie. W chińczykowie można dostać płytki z dużym mosfetem co definitywnie załatwia temat, polecam. Mój stół ma niższą oporność niż standardowo (nie zwóciłem uwagi przy zakupie były 2 wersje), więc w moim przypadku ramps nie wyrabiał. Założyłem tego mosfeta i śmiga jak trzeba, przy 24V zasilaniu 100 st osiągam w kilka minut (niewiele gorzej jak przy 230V), mosfet praktycznie się nie nagrzewa.
A myślisz że co miałem na myśli mówiąc o tym, że złącza są na 15-16A? Mniejsza oporność = większa moc = większy prąd.
;) Pozdrawiam, Andrzej ;)
Drukarki: Hypercube Evolution :cool2:
Prusa ala Haribo/Mk3 :cool2:

Wsiadając do taksówki mówię: "G28"
Awatar użytkownika
Kopytko
Zasłużony
Postów w temacie: 62
Posty: 3450
Rejestracja: 19 kwie 2016, 11:27
Lokalizacja: Oleśnica
Drukarka: P3Steel v4.00
x 565

Re: I3 Blaszak

Post autor: Kopytko »

Ja jeszcze dodam, ze zamiast tych sprzegieł aluminiowych, w pierwszej kolejności wydrukuj to https://www.thingiverse.com/thing:602481 i zastąp te sprzęgła tymi śrubunkami.

Co do złacz na RAMPS, jak zastosujesz jakiekolwiek chłodzenie RAMP i dasz porządne przewody z zasilacza i do HB , to wytrzymają spokojnie. NIE biel Przewodów!!! Bielenie zwiększa oporność styku i powoduje szybsze nagrzewanie połączenia. Albo zaciśnięta tulejka albo goły przewód.
:arrow: Pozdrawiam Patryk.
Aktualne drukarki :
:idea: Prusa i3 w wersji p3steel v1.00 :idea: Prusa i3 2 wersji p3steel v4.00 long :idea: Replicator 1 by CTC :idea: Delta Kossel :idea:UM2+extended
W budowie : COSIEK 70x70x70 :devil:
Awatar użytkownika
dragonn
Zasłużony
Postów w temacie: 17
Posty: 6383
Rejestracja: 12 gru 2016, 21:50
Lokalizacja: Opole
Drukarka: LUME
x 1455

Re: I3 Blaszak

Post autor: dragonn »

Tak bielenie jest jeszcze gorsze dodatkowo pogarsza wytrzymałość mechaniczną kalbla na miejscu gdzie kończy się cyna, przy bielonym kablu łatwo o złamanie go przy złączu.

Wysłane z mojego K10000 przy użyciu Tapatalka
Kopytko
ODPOWIEDZ

Wróć do „RepRap - buduję”