I3 Blaszak
- Tuchajbej
- Konto z ograniczeniami
- Postów w temacie: 111
- Posty: 661
- Rejestracja: 03 wrz 2017, 23:50
- Lokalizacja: Prawie W-wa
- Drukarka: Voron/MK3S
- x 186
I3 Blaszak
Cześć!
Forum czytam od pewnego czasu ale przyszedł czas żeby coś napisać. Zachęcony przez kolegów z pracy postanowiłem popełnić drukarkę. Niestety dla mnie nie kupiłem Aneta tylko zacząłem uskuteczniać blaszaną rzeźbę. Czas pokaże jak bardzo będę tego żałować
Nie planowałem zakładać niczego w rodzaju workloga - ale szkoda zaśmiecać wiele tematów żeby się podpytać. Lepiej mieć to w jednym miejscu.
Wybrałem I3 z prawie pełną świadomością, że jest to niezbyt szczęśliwa konstrukcja - nadrabia za to prostotą i bardzo dużą rzeszą użytkowników (na których bardzo liczę). Przejrzałem większość popularnych I3. Oczywiście najfajniej prezentowała się oryginalna, ale nie chciałem od razu tyle inwestować. Druga w kolejności była zbudowana przez niejakiego Toolsona, ale ilość przeróbek i kombinacji troszkę mnie wystraszyła. Dlatego też wybór padł na trzecią w kolejności konstrukcję - mianowicie I3 hiszpańskiej produkcji HTA3D. Za nimi przemawiał m.in. bardzo fajny tutorial oraz przystępna cena części drukowanych.
Bazą jest rama p3steel z drobnymi przeróbkami. Ramę wycięto mi laserem w jednym z pobliskich warsztatów.
Pozostałe komponenty są troszkę po najmniejszej linii oporu kupowane w większości u majfriendów. W telegraficznym skrócie:
1. elektronika - zestaw Mega+Ramps+wyświetlacz graficzny
2. silniki 17hs4401 sterowane z A4988
3. ekstruder direct na mk8 + hotend tani chiński klon v6
4. zasilacz 12V, 33A
5. przeniesienie napędu osi X i Y na pasku 2gt, osi Z na szpilkach M5
6. stół chiński mk3, pokryty równie chińską naklejką, ocieplony matą bawełnianą
Tak wyglądały pierwsze dni: Budowa odrobiną przystopowała bo czekam na łożyska do napędu X i Y (F624ZZ). Gdy dojadą to praktycznie będę mógł odpalać. Praca nie idzie mega szybko ze względu na dostępny czas. (rodzina i praca).
Postęp prac, oraz ciekawsze odpowiedzi będę umieszczać w pierwszym poście (o ile jest możliwość edycji)
Na koniec kilka pytań które wynikły podczas skladania.
1. Elektronika to na razie Ramps+A4988. Stepsticki są oczywiście chińskie, silniki 17HS4401. Ustawienie v-ref na potencjometrze wg. internetów to:
V-REF = 1.7 * 8 * 0.1 = 1,36 V
Tylko że takiej wartości nie jestem w stanie ustawić. Maksimum na stepsticku to ok. 1.2V
Zostawić maksymalną wartość, czy po prostu czegoś nie załapałem?
2. Na razie chcę uruchomić i zacząć drukować. Z czasem będę zmieniać na pewno kilka elementów.
Na pierwszy ogień pójdzie chyba ramps (naczytałem się o przepalających się stykach od heatbeda - drukarka będzie stała w mieszkaniu, więc jakikolwiek dym czy odpukać pożar nie wchodzi w grę). Co byście polecili zamiast rampsa? (plus ew. zewnętrzne załączanie heatbeda?)
Mały update. Drukarka działa. Jakoś drukuje. Teraz ją trochę tuninguje.
Poza silnikami i ramą to niewiele z niej zostanie.
1. Wymieniłem stepsticki A4988 na TMC2208. I nastała cisza. A4988 nie były jakieś mega głośne (jestem głuchy jak pień). Po zamontowaniu zaczęły mnie wkurzać wentylatorki. Napięcia na stepstickach ustawiłem w granicach 1.65-1.7V.
Kupione w PL na allegro po 35zl/szt.
Forum czytam od pewnego czasu ale przyszedł czas żeby coś napisać. Zachęcony przez kolegów z pracy postanowiłem popełnić drukarkę. Niestety dla mnie nie kupiłem Aneta tylko zacząłem uskuteczniać blaszaną rzeźbę. Czas pokaże jak bardzo będę tego żałować
Nie planowałem zakładać niczego w rodzaju workloga - ale szkoda zaśmiecać wiele tematów żeby się podpytać. Lepiej mieć to w jednym miejscu.
Wybrałem I3 z prawie pełną świadomością, że jest to niezbyt szczęśliwa konstrukcja - nadrabia za to prostotą i bardzo dużą rzeszą użytkowników (na których bardzo liczę). Przejrzałem większość popularnych I3. Oczywiście najfajniej prezentowała się oryginalna, ale nie chciałem od razu tyle inwestować. Druga w kolejności była zbudowana przez niejakiego Toolsona, ale ilość przeróbek i kombinacji troszkę mnie wystraszyła. Dlatego też wybór padł na trzecią w kolejności konstrukcję - mianowicie I3 hiszpańskiej produkcji HTA3D. Za nimi przemawiał m.in. bardzo fajny tutorial oraz przystępna cena części drukowanych.
Bazą jest rama p3steel z drobnymi przeróbkami. Ramę wycięto mi laserem w jednym z pobliskich warsztatów.
Pozostałe komponenty są troszkę po najmniejszej linii oporu kupowane w większości u majfriendów. W telegraficznym skrócie:
1. elektronika - zestaw Mega+Ramps+wyświetlacz graficzny
2. silniki 17hs4401 sterowane z A4988
3. ekstruder direct na mk8 + hotend tani chiński klon v6
4. zasilacz 12V, 33A
5. przeniesienie napędu osi X i Y na pasku 2gt, osi Z na szpilkach M5
6. stół chiński mk3, pokryty równie chińską naklejką, ocieplony matą bawełnianą
Tak wyglądały pierwsze dni: Budowa odrobiną przystopowała bo czekam na łożyska do napędu X i Y (F624ZZ). Gdy dojadą to praktycznie będę mógł odpalać. Praca nie idzie mega szybko ze względu na dostępny czas. (rodzina i praca).
Postęp prac, oraz ciekawsze odpowiedzi będę umieszczać w pierwszym poście (o ile jest możliwość edycji)
Na koniec kilka pytań które wynikły podczas skladania.
1. Elektronika to na razie Ramps+A4988. Stepsticki są oczywiście chińskie, silniki 17HS4401. Ustawienie v-ref na potencjometrze wg. internetów to:
V-REF = 1.7 * 8 * 0.1 = 1,36 V
Tylko że takiej wartości nie jestem w stanie ustawić. Maksimum na stepsticku to ok. 1.2V
Zostawić maksymalną wartość, czy po prostu czegoś nie załapałem?
2. Na razie chcę uruchomić i zacząć drukować. Z czasem będę zmieniać na pewno kilka elementów.
Na pierwszy ogień pójdzie chyba ramps (naczytałem się o przepalających się stykach od heatbeda - drukarka będzie stała w mieszkaniu, więc jakikolwiek dym czy odpukać pożar nie wchodzi w grę). Co byście polecili zamiast rampsa? (plus ew. zewnętrzne załączanie heatbeda?)
Mały update. Drukarka działa. Jakoś drukuje. Teraz ją trochę tuninguje.
Poza silnikami i ramą to niewiele z niej zostanie.
1. Wymieniłem stepsticki A4988 na TMC2208. I nastała cisza. A4988 nie były jakieś mega głośne (jestem głuchy jak pień). Po zamontowaniu zaczęły mnie wkurzać wentylatorki. Napięcia na stepstickach ustawiłem w granicach 1.65-1.7V.
Kupione w PL na allegro po 35zl/szt.
Ostatnio zmieniony 15 lis 2017, 21:49 przez Tuchajbej, łącznie zmieniany 1 raz.
Voron V2.471 i MK3S
Moje wydruki
Moje wydruki
- Kopytko
- Zasłużony
- Postów w temacie: 62
- Posty: 3452
- Rejestracja: 19 kwie 2016, 11:27
- Lokalizacja: Oleśnica
- Drukarka: P3Steel v4.00
- x 566
Re: I3 Blaszak
Dlaczego tak uważasz? Dokonałeś lepszego wyboru!Tuchajbej pisze:Niestety dla mnie nie kupiłem Aneta tylko zacząłem uskuteczniać blaszaną rzeźbę. Czas pokaże jak bardzo będę tego żałować
Wg specyfikacji to ten silnik ma 1,3A a nie 1,7 jak wstawiłeś do wzoru.Tuchajbej pisze:
1. Elektronika to na razie Ramps+A4988. Stepsticki są oczywiście chińskie, silniki 17HS4401. Ustawienie v-ref na potencjometrze wg. internetów to:
V-REF = 1.7 * 8 * 0.1 = 1,36 V
http://www.datasheet-pdf.com/PDF/17HS44 ... ing-928661
EDIT: Faktycznie ma 1,7A, źle popatrzyłem Sorki, JA na a4988 i silników 1,7A ustawiam coś ok 0,8V i ,śmiga ok.
Ustaw na początek coś ok 80% prądu z obliczenia, i tak powinno być , czym mniej tym ciszej i chłodniej. A jak zaczną się problemy podczas drukowania to zmienisz. Mam 2x P3S i jestem zadowolony. Proponuje zmianę w przyszłości stepsticków, przynajmniej na osiach Xi Y na TMC2208. Bo P3S lubi wpaść w rezonans:P
Widze ,ze już jeden wieczór został na składanie i będzie działało
Pozdrawiam Patryk.
Aktualne drukarki :
Prusa i3 w wersji p3steel v1.00 Prusa i3 2 wersji p3steel v4.00 long Replicator 1 by CTC Delta Kossel :idea:UM2+extended
W budowie : COSIEK 70x70x70
Aktualne drukarki :
Prusa i3 w wersji p3steel v1.00 Prusa i3 2 wersji p3steel v4.00 long Replicator 1 by CTC Delta Kossel :idea:UM2+extended
W budowie : COSIEK 70x70x70
- anraf1001
- Konto z ograniczeniami
- Postów w temacie: 15
- Posty: 1509
- Rejestracja: 30 gru 2016, 11:43
- Lokalizacja: Gniezno
- Drukarka: Hypercube Evo
- x 182
Re: I3 Blaszak
Większość przyczyn spalenia złączy na Rampsie to albo gołe kable bez żadnych końcówek (ani nawet nie obielone), albo nie zauważenie, że złącza na Rampsie są na 15-16A (rzadko się zdarza ale są i takie asy )Tuchajbej pisze:2. Na razie chcę uruchomić i zacząć drukować. Z czasem będę zmieniać na pewno kilka elementów.
Na pierwszy ogień pójdzie chyba ramps (naczytałem się o przepalających się stykach od heatbeda - drukarka będzie stała w mieszkaniu, więc jakikolwiek dym czy odpukać pożar nie wchodzi w grę). Co byście polecili zamiast rampsa? (plus ew. zewnętrzne załączanie heatbeda?)
Chociaż ja i tak polecałbym jakąś 32-bitową płytkę np. DUE3DOM lub RAMPS + Re-ARM
Pozdrawiam, Andrzej
Drukarki: Hypercube Evolution
Prusa ala Haribo/Mk3
Wsiadając do taksówki mówię: "G28"
Drukarki: Hypercube Evolution
Prusa ala Haribo/Mk3
Wsiadając do taksówki mówię: "G28"
- dragonn
- Zasłużony
- Postów w temacie: 17
- Posty: 6384
- Rejestracja: 12 gru 2016, 21:50
- Lokalizacja: Opole
- Drukarka: LUME
- x 1455
Re: I3 Blaszak
Wg specyfikacji to ten silnik ma 1,3A a nie 1,7 jak wstawiłeś do wzoru.Kopytko pisze:
1. Elektronika to na razie Ramps+A4988. Stepsticki są oczywiście chińskie, silniki 17HS4401. Ustawienie v-ref na potencjometrze wg. internetów to:
V-REF = 1.7 * 8 * 0.1 = 1,36 V
http://www.datasheet-pdf.com/PDF/17HS44 ... ing-928661
EDIT: Faktycznie ma 1,7A, źle popatrzyłem Sorki, JA na a4988 i silników 1,7A ustawiam coś ok 0,8V i ,śmiga ok.
Ustaw na początek coś ok 80% prądu z obliczenia, i tak powinno być , czym mniej tym ciszej i chłodniej. A jak zaczną się problemy podczas drukowania to zmienisz. Mam 2x P3S i jestem zadowolony. Proponuje zmianę w przyszłości stepsticków, przynajmniej na osiach Xi Y na TMC2208. Bo P3S lubi wpaść w rezonans:P
Widze ,ze już jeden wieczór został na składanie i będzie działało
Przecież to wszystko zależy od rezystora pomiarowego, nie masz czasem 0.05 Ohma w swoich? BTW zalecane jest ustawianie prądu silnika na jakoś 70-80% wartości natywnej.
- Tuchajbej
- Konto z ograniczeniami
- Postów w temacie: 111
- Posty: 661
- Rejestracja: 03 wrz 2017, 23:50
- Lokalizacja: Prawie W-wa
- Drukarka: Voron/MK3S
- x 186
Re: I3 Blaszak
Jeśli to te malutkie na stepsticku to mam R100. Chyba ze to nie o to chodzi.
Voron V2.471 i MK3S
Moje wydruki
Moje wydruki
- xyzyx
- Konto z ograniczeniami
- Postów w temacie: 6
- Posty: 319
- Rejestracja: 02 sie 2017, 06:22
- Lokalizacja: Płock
- Drukarka: HCX2
- x 65
Re: I3 Blaszak
Tak naprawdę wszystko zależy od heatbeda (oporności) a tym samym prądu jaki będzie pobierał - problemy z przepalanymi złączami w rampcie również przerabiałem, paliły mi się również ścieżki i mosfety. Na te problemy ze złaczami jest bardzo proste i tanie rozwiązanie. W chińczykowie można dostać płytki z dużym mosfetem co definitywnie załatwia temat, polecam. Mój stół ma niższą oporność niż standardowo (nie zwóciłem uwagi przy zakupie były 2 wersje), więc w moim przypadku ramps nie wyrabiał. Założyłem tego mosfeta i śmiga jak trzeba, przy 24V zasilaniu 100 st osiągam w kilka minut (niewiele gorzej jak przy 230V), mosfet praktycznie się nie nagrzewa.anraf1001 pisze:Większość przyczyn spalenia złączy na Rampsie to albo gołe kable bez żadnych końcówek (ani nawet nie obielone), albo nie zauważenie, że złącza na Rampsie są na 15-16A (rzadko się zdarza ale są i takie asy )Tuchajbej pisze:2. Na razie chcę uruchomić i zacząć drukować. Z czasem będę zmieniać na pewno kilka elementów.
Na pierwszy ogień pójdzie chyba ramps (naczytałem się o przepalających się stykach od heatbeda - drukarka będzie stała w mieszkaniu, więc jakikolwiek dym czy odpukać pożar nie wchodzi w grę). Co byście polecili zamiast rampsa? (plus ew. zewnętrzne załączanie heatbeda?)
Chociaż ja i tak polecałbym jakąś 32-bitową płytkę np. DUE3DOM lub RAMPS + Re-ARM
- anraf1001
- Konto z ograniczeniami
- Postów w temacie: 15
- Posty: 1509
- Rejestracja: 30 gru 2016, 11:43
- Lokalizacja: Gniezno
- Drukarka: Hypercube Evo
- x 182
Re: I3 Blaszak
A myślisz że co miałem na myśli mówiąc o tym, że złącza są na 15-16A? Mniejsza oporność = większa moc = większy prąd.xyzyx pisze:Tak naprawdę wszystko zależy od heatbeda (oporności) a tym samym prądu jaki będzie pobierał - problemy z przepalanymi złączami w rampcie również przerabiałem, paliły mi się również ścieżki i mosfety. Na te problemy ze złaczami jest bardzo proste i tanie rozwiązanie. W chińczykowie można dostać płytki z dużym mosfetem co definitywnie załatwia temat, polecam. Mój stół ma niższą oporność niż standardowo (nie zwóciłem uwagi przy zakupie były 2 wersje), więc w moim przypadku ramps nie wyrabiał. Założyłem tego mosfeta i śmiga jak trzeba, przy 24V zasilaniu 100 st osiągam w kilka minut (niewiele gorzej jak przy 230V), mosfet praktycznie się nie nagrzewa.
Pozdrawiam, Andrzej
Drukarki: Hypercube Evolution
Prusa ala Haribo/Mk3
Wsiadając do taksówki mówię: "G28"
Drukarki: Hypercube Evolution
Prusa ala Haribo/Mk3
Wsiadając do taksówki mówię: "G28"
- Kopytko
- Zasłużony
- Postów w temacie: 62
- Posty: 3452
- Rejestracja: 19 kwie 2016, 11:27
- Lokalizacja: Oleśnica
- Drukarka: P3Steel v4.00
- x 566
Re: I3 Blaszak
Ja jeszcze dodam, ze zamiast tych sprzegieł aluminiowych, w pierwszej kolejności wydrukuj to https://www.thingiverse.com/thing:602481 i zastąp te sprzęgła tymi śrubunkami.
Co do złacz na RAMPS, jak zastosujesz jakiekolwiek chłodzenie RAMP i dasz porządne przewody z zasilacza i do HB , to wytrzymają spokojnie. NIE biel Przewodów!!! Bielenie zwiększa oporność styku i powoduje szybsze nagrzewanie połączenia. Albo zaciśnięta tulejka albo goły przewód.
Co do złacz na RAMPS, jak zastosujesz jakiekolwiek chłodzenie RAMP i dasz porządne przewody z zasilacza i do HB , to wytrzymają spokojnie. NIE biel Przewodów!!! Bielenie zwiększa oporność styku i powoduje szybsze nagrzewanie połączenia. Albo zaciśnięta tulejka albo goły przewód.
Pozdrawiam Patryk.
Aktualne drukarki :
Prusa i3 w wersji p3steel v1.00 Prusa i3 2 wersji p3steel v4.00 long Replicator 1 by CTC Delta Kossel :idea:UM2+extended
W budowie : COSIEK 70x70x70
Aktualne drukarki :
Prusa i3 w wersji p3steel v1.00 Prusa i3 2 wersji p3steel v4.00 long Replicator 1 by CTC Delta Kossel :idea:UM2+extended
W budowie : COSIEK 70x70x70
- dragonn
- Zasłużony
- Postów w temacie: 17
- Posty: 6384
- Rejestracja: 12 gru 2016, 21:50
- Lokalizacja: Opole
- Drukarka: LUME
- x 1455
Re: I3 Blaszak
Tak bielenie jest jeszcze gorsze dodatkowo pogarsza wytrzymałość mechaniczną kalbla na miejscu gdzie kończy się cyna, przy bielonym kablu łatwo o złamanie go przy złączu.
Wysłane z mojego K10000 przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego K10000 przy użyciu Tapatalka
Kopytko