mam takie przemyślenia, w dużej mierze zgromadzone po doświadczeniach z K8400, gdzie właśnie są łożyska a'la Igus są w bocznych karetkach i tuleje z brązu w środkowej.
1. istotny jest brak luzów w środkowej karetce.
2. odległość między górnym i dolnym środkowym wałkiem (X a Y) powinna być minimalna - tu Twoja konstrukcja bardzo fajnie to minimalizuje. inaczej przy zmianie kierunku głowica się przechyla
3. ciekawym pomysłem mogło by być zastosowanie podwójnych wałków X i Y ale w układzie pionowym np. Wałki X nieco szerzej niż wałki Y
4. karetka z głowicą powinna być wyważona. Przykładowo w UM kompletnie nie jest ale za to są ciasne łożyska kulkowe, które ją mocno trzymają w pionie na wałku
5. pasek idący do bocznej karetki powinien być jak najbliżej osi środkowego wałka. Jeśli będzie, to nawet lekki luz na łożysko może mieć małe znaczenie. W K8400 niestety nie jest. Przy zmianie kierunku najpierw minimalnie przekasza się łożysko, silnik robi kilka mikrokroków środkowa karetka się nie rusza.
spłaszczenie łożyska góra dół właśnie pomoże eliminować luz w tej płaszczyźnie. Z kolei innych płaszczyznach luz nawet jest pożyteczny, bo zimniejsza opór w przypadku braku prostopadłości wałków. U mnie to spłaszczenie okazało się panaceum na jakość.
6. grubość wałków zewnętrznych X i Y nie ma znaczenia. Myślę, że 8ki będą ok nawet dla dużej drukarki. Za to im grubsze tym wyższy moment potrzebny na ich kręcenie, większy bezwład. Na te wałki nie działa "żadna" siła zginająca, czy coś. OK. Aluminiowe mogły by być ciekawe. Ale chyba nie ma sensu gdy się myśli o konstrukcji, która ma być powielana a nie jedynym prototypem (koszty)
7. Szeroka karetka to potrzeba dłuższych wałków, dłuższe wałki to większa masa oraz ugięcie. W Ultimaker widać, że akurat ten element był optymalizowany.
8. budując ramę po prawej i lewej trzeba zrobić miejsce na wałki Z, Zdecydowanie lepiej od razu planować podwójne Z po bokach. W HC świetnie się to sprawdza
9. środkowy wałek raczej nie ma sensu grubszy niż 8mm jeśli ma być stalowy. 12ki - są rurki Igusa. Fajnie ale niestety 12ki mają katalogowy większy luz niż 8ki (pracuję nad kompozytowym wałkiem do tej konstrukcji chromowo węglowym)
10. grube wałki zewnętrzne to potrzeba użycia zębatek większych niż 20 zębów
11. mam przełożenie na silnikach (mniejsze zębatki na silniki niż na wałku) to się bardzo dobrze sprawdza. (tak to zrobiłem https://www.thingiverse.com/thing:2326564)
Budowa szybkiej Delty
- Berg
- Zasłużony
- Postów w temacie: 6
- Posty: 7564
- Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
- Lokalizacja: Kraków
- Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
- x 2667
Re: Budowa szybkiej Delty
Prusa i3 mk3s https://tinyurl.com/y65mva4m
Photon
Velleman Vertex K8400x2 https://tinyurl.com/y55pnudv
HyperCube Evolution ST 250 https://tinyurl.com/y36cexyw
Anycubik Kossel Plus https://tinyurl.com/y5ybrh8v
K40 https://tinyurl.com/y3gzdnbg
MD-16 https://tinyurl.com/y4lz6bpf
CNC https://tinyurl.com/y5ku9jf2
Photon
Velleman Vertex K8400x2 https://tinyurl.com/y55pnudv
HyperCube Evolution ST 250 https://tinyurl.com/y36cexyw
Anycubik Kossel Plus https://tinyurl.com/y5ybrh8v
K40 https://tinyurl.com/y3gzdnbg
MD-16 https://tinyurl.com/y4lz6bpf
CNC https://tinyurl.com/y5ku9jf2
Re: Budowa szybkiej Delty
Odnosząc się do wałków 8mm - 500mm długości wałek stalowy o średnicy 8mm ugina się o 0.75mm przykładając do niego siłę 10N na środku. Siłe taką zapewnią same środkowe wałki ważące po ok. 200g sztuka. Ugięcie spada do 0.2mm jeśli radośnie założymy że wałek jest zamocowany na tyle sztywno że punkty zamocowania przeciwdziałają takiemu wygięciu. A to i tak jest już ten sam rząd wielkości co grubość warstwy. U siebie daje wałki 16mm bo nie zamierzam ich użyć do napędu. (łożyska igusa 16mm były sporo tańsze niż 12mm ). Nawet aluminiowa, drążona prowadnica igusa 12x2mm jest sztywniejsza od wałka 8mm.
A może to ja za długo w CNC siedziałem ?
Napęd chciałem zrobić na oddzielnych wałkach 8mm
Boczne karetki można zmodyfikować tak aby była możliwość ich "ściśnięcia" w celu zmniejszenia luzu. Nie byłoby to zbyt trudne.
A może to ja za długo w CNC siedziałem ?
Napęd chciałem zrobić na oddzielnych wałkach 8mm
Boczne karetki można zmodyfikować tak aby była możliwość ich "ściśnięcia" w celu zmniejszenia luzu. Nie byłoby to zbyt trudne.
- Berg
- Zasłużony
- Postów w temacie: 6
- Posty: 7564
- Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
- Lokalizacja: Kraków
- Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
- x 2667
Re: Budowa szybkiej Delty
hmm, 500x500 to sporo. Gdzieś tam na początku pisałeś o 250x250, zgubiłem, że urosło . Nie nie mam argumentów, ale tak czuję, że 500x500 to nie ten rodzaj konstrukcji jednak.
nawet mam te drążone 12ki igusa i łożyska ale jeszcze do niczego ich nie użyłem.
gdzieś tu rozmawialiśmy o takiej konstrukcji z oddzieleniem wałków napędowych. Jednak po narysowaniu jakieś to strasznie skomplikowane wyszło.
nawet mam te drążone 12ki igusa i łożyska ale jeszcze do niczego ich nie użyłem.
gdzieś tu rozmawialiśmy o takiej konstrukcji z oddzieleniem wałków napędowych. Jednak po narysowaniu jakieś to strasznie skomplikowane wyszło.
Prusa i3 mk3s https://tinyurl.com/y65mva4m
Photon
Velleman Vertex K8400x2 https://tinyurl.com/y55pnudv
HyperCube Evolution ST 250 https://tinyurl.com/y36cexyw
Anycubik Kossel Plus https://tinyurl.com/y5ybrh8v
K40 https://tinyurl.com/y3gzdnbg
MD-16 https://tinyurl.com/y4lz6bpf
CNC https://tinyurl.com/y5ku9jf2
Photon
Velleman Vertex K8400x2 https://tinyurl.com/y55pnudv
HyperCube Evolution ST 250 https://tinyurl.com/y36cexyw
Anycubik Kossel Plus https://tinyurl.com/y5ybrh8v
K40 https://tinyurl.com/y3gzdnbg
MD-16 https://tinyurl.com/y4lz6bpf
CNC https://tinyurl.com/y5ku9jf2
Re: Budowa szybkiej Delty
Pole robocze w tym układzie ma być 350x350, ale wymaga to wałków właśnie około 500mm