TinyCart (-y) dziennik budowy JGFTW

To dobre miejsce na pytania i worklogi
Awatar użytkownika
JGFTW
Drukarz
Postów w temacie: 27
Posty: 1294
Rejestracja: 14 sie 2019, 05:19
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: DIY Prusa Bear
x 701

Re: TinyCart (-y) dziennik budowy JGFTW

Post autor: JGFTW »

Nie bedąc zadowolonym z jakości nakładanych warstw postanowiłem przypatrzeć się konstrukcji . Po rozmontowaniu osi okazało się, że:
- źle złożyłem albo podczas wielokrotnego przenoszenia drukarki górne mocowanie (śruby trzymające płaskowniki) było poluzowane, co spowodowało opór łożysk i jak sądzę nierówną pracę osi Z
- pręt trapezowy tr8-2 nie był najlepszym wyborem (co mnie nie dziwi) i fakt, że był jeden nie pomógł równiemu nakładaniu warstw
- wydrukowany ekstruder był za słaby, ponieważ zębatka (również wydrukowana) na wale silnika dostała temperatury i się odkształciła

Jako, że bardzo zachciałem mieć directa to konieczne było przerobienie mocowania osi Z oraz X. W tym projekcie raczej nie oglądam się za siebie, więc zacząłem projektować nową wersje. ;)

Ninejszym konkluduję wersję 3.0 z ostatnim wnioskiem będącym; jak ktoś ma małe wymagania i niski budżet to spokojnie cośtam na takiej konstrukcji wydrukuję. Chce w przyszłości wykonać jeszcze raz tą wersję zwracając szczególną uwagę na powyższe problemy.


Po kilku projektowych rewizjach stanęło na wersji 3.6 - jej główne atrybuty to dwa pręty trapezowe napędzane synchronicznie jednym silnikiem z przełożeniem oraz ekstruder bezpośredni (przerobiona wersja Prusy MK3), która to wersja nosi kryptonim UBD (Ultra Bieda Direct)
tinycart-v3_6.PNG
TinyCart-v3_6_UBR-DIRECT-front.png
Kilka słów co do samego ekstrudera. Jest to przerobiona wersja MK3 dostosowana do najbardziej popularnych klonów radełka E3D HobbGoblin (OD 9mm, wys 11mm, ID ok 7.75mm) zazwyczaj oznaczana jako MK8. Jako, że daje mały silnik o niskim momencie obrotowym zrezygnowałem z radełek bondtecha (brak przełożenia). Dodatkowo w górnej części (tuż nad radełkiem) jest krańcówka służąca jako czujnik końca filamentu oraz mocowanie na złączke rurki PTFE w formie tzw. odwróconego bowdena. Pomniejsze zmiany względem oryginału to poszerzony otwór docisku filamentu (na sprężynę 22x8, zamiast prusowskiej, na którą przyżydziłem), poszerzone otwory (M3->M4) na wentylator radiatora (pod popularne sunony 4010), dostosowanie mocowania czujnika indukcyjnego 12mm (zamiast 8mm PINDAv2). Mam nadzieję, że wyjaśnia to skąd kryptonim Ultra Bieda Direct się wziął ;)
z_axis_assembly.png
Napęd osi Z początkowo miał być polem testowym kilku rozwiązań, jednak straciłem wiarę w testowanie napędu paskami (głównie dzięki worklogowi naszego forumowego kolegi - użytkownika panWiadr0). Nie chodzi o to, że uważam to rozwiązanie za beznadziejne tylko zdałem sobie sprawę, że nie mam zdrowia na jego testowanie. ;)
Postawiłem, więc na dwa pręty trapezowe Tr8-8 napędzane synchronicznie jednym silnikiem pośrednio za pomocą wała napędowego z przełożeniem 5:1.
MK3_for_TCv3_6.png
wał.jpg
naped_osi_z.jpg


Tak wygląda obecnie model:
TinyCart-v3_UBR-ostateczna2.png
Teraz pozostaję dorobienie mocowań zasilacza oraz dokończenie elektroniki (obecnie zrobiona w około 50%).
Dobra wiadomość dla osób śledzących projekt - obmyśliłem w końcu jakikolwiek plan dla tej drukarki i jedyne zmiany będą dotyczyły osi Y, reszta pozostaje już w docelowej formie. Sporo już mam złożone, później wrzucę jakieś lepsze foty całej drukarki.
Zobaczymy czy coś z tego będzie ;)
Abys
Awatar użytkownika
JGFTW
Drukarz
Postów w temacie: 27
Posty: 1294
Rejestracja: 14 sie 2019, 05:19
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: DIY Prusa Bear
x 701

Re: TinyCart (-y) dziennik budowy JGFTW

Post autor: JGFTW »

Jako, że udało mi się w końcu poskładać wszystko to wrzucam fotki całego sprzętu.



Ekstruder:
20200801_175302.jpg
20200801_175309.jpg
20200801_175717.jpg
20200801_175623.jpg
Napęd osi Z:
20200801_175450.jpg
20200801_175500.jpg
20200801_175507.jpg


Projektując napinacze paska przesunąłem mocowanie z lożyskiem w oprawie za bardzo do przodu i przez to niedopatrzenie związane z długością paska niemożliwe jest zamontowania bocznych napinaczy. Początkowo myślałem, żeby to jednak przeprojektować, ale na razie zdaje się działać dobrze i pasek pozostaję wystarczająco napięty.

Cały mechanizm chodzi lepiej niż się spodziewałem :D

Całość:
Załączniki
20200801_175357.jpg
20200801_175609.jpg
20200801_175558.jpg
20200801_175552.jpg
Abys, seler1500
Awatar użytkownika
JGFTW
Drukarz
Postów w temacie: 27
Posty: 1294
Rejestracja: 14 sie 2019, 05:19
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: DIY Prusa Bear
x 701

Re: TinyCart (-y) dziennik budowy JGFTW

Post autor: JGFTW »

Jestem po wydrukowaniu pierwszych elementów.


Próbowałem na początku pierwszy raz korzystać z PrusaSlicer i nie wiem dlaczego oś Z w ogóle się nie rusza. Ustawienia przyśpieszenia ustawiłem takie jak w konfiguracji Marlina, natomiast samą prędkość dość konserwatywnie na 50mm/s. Ruszać osią Z mogę normalnie (sterując z Pronterface), ale już podczas druku nie rusza się. Spotkał się ktoś z czymś takim?


Ostatecznie zmieniłem na Simplify3D i drukuję się dobrze (a ustawienia prędkości mam takie same ja PS). Raczej przy nim pozostane.
placekSlicer2_2.jpg
placekSlicer_gora.jpg

Tak wyglądała droga od pierwszego do ostatniego Marvina (zmiany obejmowały liczbe kroków i docisku radełka):
marviny_progres.jpg
marviny_progres2.jpg
Ostatni Marvin od przodu i tylu:
20200801_224810_Richtone(HDR).jpg
front.jpg
front2.jpg
tyl1.jpg
tyl2.jpg

Oświetlony od góry, żeby uwidocznić warstwy:
oswietlenie_gora_przod1.jpg
oswietlenie_gora_tyl.jpg
Jest lepiej niż było poprzednio (w wersji 3) także jestem zadowolony. Puszczę jakiś większy wydruk na noc i zobaczę czy na pewno wszystko jest ok. ;)
morf
Awatar użytkownika
JGFTW
Drukarz
Postów w temacie: 27
Posty: 1294
Rejestracja: 14 sie 2019, 05:19
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: DIY Prusa Bear
x 701

Re: TinyCart (-y) dziennik budowy JGFTW

Post autor: JGFTW »

Puściłem wydruk na noc i niestety nie ukończył się (zaledwie kilkanaście mm), okazało się, że zablokował mi się filament w łączniku - spuchł od niedostatecznego chłodzenia.

Wszystko spowodowane było tym, że popełniłem błąd podczas podłączania czujnika i chyba się spalił (jeżeli tam sie jest co upalić?) - musiałem go wymienić na inny, więc dolutowałem go do poprzednich przewodów z lenistwa. Efekt jest taki, że przewód jest za długi oraz sam oplot kablowy trochę za szeroki i blokuję wylot powietrza. Na takie rzeczy trzeba jednak zwracać uwagę ;)

Na post w szkole druciarstwa zasługuję fakt, że zwyczajnie przyłapałem drutem ten przewód, żeby odsłonić wylot powietrza ;)
20200802_182636.jpg

Kolejne wydruki - tym razem kostki kalibracyjne.
kostki.jpg
kostki_2.jpg
kostki_3.jpg
20200802_174115.jpg
Na zielonej widać ubytek to właśnie z powodu niedostatecznego chłodzenia. Dodatkowo raft za blisko.

Na czarnej kostce brak widocznych problemów, jednak widać ciekawy wzór, który jest spowodowany pracą silnika (który podając filament lekko wibruję) - nie wiem czym to jest spowodowane, ale obstawiałbym za mocny docisk radełka? Jak ktoś wie to niech się śmiało podzieli tą informacją ;)

Jak narazie największy wydruk trwał 2h
tc_v36.jpg
Jak widać płyta betonowa pod spodem - drukarka przez to jest naprawdę cicha (nie słychać jej pracy w drugim pokoju)
20200802_173727.jpg
20200802_173720.jpg


Wiem co sobie pomyśleliście...
rurku_dlaczego.jpg
Otóż, stoły bez podgrzewania z zamontowaną naklejką adhezyjną smaruję rozpuszczonym wikolem (z wodą), który tworzy cienką warstwę pomiędzy plastikiem i matą, wtedy łatwiej jest zdjąć element - a takie podkładki trzymają PLA jak szalone ;) Minusem jest wiecznie uwalony stół.

Planuję dodać podgrzewany stół (nawet kupiłem już grzałkę), ale zamontuje ją przy okazji przebudowy osi Y.

Foty detalu z bliska:
20200802_173944.jpg
20200802_174058.jpg
20200802_174104.jpg
20200802_174109.jpg
20200802_174142.jpg
20200802_174147.jpg
Efekt końcowy:
mocowanie.jpg
mocowanie_na_sluchawki.jpg
Abys, seler1500
Awatar użytkownika
McKee
Zasłużony
Postów w temacie: 1
Posty: 2630
Rejestracja: 20 kwie 2016, 23:00
x 717

Re: TinyCart (-y) dziennik budowy JGFTW

Post autor: McKee »

Chyba nie widziałeś uwalonego stołu ....
Do PLA w 90% przypadków nie ma sensu grzać IMHO (choć rozumem że niektórzy lubią).
Motto na dziś: "How may I abuse you?"
Awatar użytkownika
JGFTW
Drukarz
Postów w temacie: 27
Posty: 1294
Rejestracja: 14 sie 2019, 05:19
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: DIY Prusa Bear
x 701

Re: TinyCart (-y) dziennik budowy JGFTW

Post autor: JGFTW »

Ostatnio drukowałem na maszynie różne rzeczy i teraz rzutem na taśmę powrzucam parę fotek z postępu ;)

Pokrętła regulujące stołu do CR10:
pokretla_cr10_3.jpg
pokretla_cr10_2.jpg
pokretla_cr10.jpg
Jak narazie największy wydruk zrobiony to 4h kubek:
kubek.jpg
Sprawdzałem również prawie całe pole drukując adapter mocowanie na wentylator do starego kompa (niestety nie mam foty przed zamontowaniem):
adapter_wentylator.jpg
adapter_wentylator2.jpg
Ostatnio dorwałem próbkę PETG od Fiberology, więc postanowiłem zaryzykować i puściłem parę rzeczy:
graty_petg.jpg
graty_petg_2.jpg
graty_petg_4.jpg
kostka_waza.jpg
wiecej_gratow_petg.jpg
wiecej_gratow_petg2.jpg
kostka_petg.jpg
kostka_petg2.jpg
waza_petg.jpg
waza_petg2.jpg

O dziwo udało się wydrukować z PETG bez podgrzewanego stołu :thumbup:
Muszę coś więcej z tego materiału podrukować na tej drukarce ;)

PS Klasycznie zdjęcia rozmazane ;)
Awatar użytkownika
JGFTW
Drukarz
Postów w temacie: 27
Posty: 1294
Rejestracja: 14 sie 2019, 05:19
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: DIY Prusa Bear
x 701

Re: TinyCart (-y) dziennik budowy JGFTW

Post autor: JGFTW »

Minęło trochę czasu od ostatniego wpisu. Przez ten czas drukarka radziła sobie bardzo dobrze. Drukowałem praktycznie tylko PLA - sądzę, że 10kg kurzołap i pierdół będzie ;) Właściwie sprzęt był w stanie niezmienionym odkąd go poskładałem (w połowie 2020 - szybko zleciało...)
TCv36.jpg
Trochę nuda, nic się psuję, drukuję bez większych problemów - jedynie tego podgrzewanego stołu trochę brakuję, bo przy większych elementach zdarza się podwinąć rogi.
Także wymieniam stół i być może przeprojektuję oś Y.

Przy okazji rozgrzebania całej drukarki postanowiłem przetestować jedną rzecz, która chodziła mi po głowie od dłuższego czasu - pas napędowy na osi Y, który będzie usuwał wydruk po jego zakończeniu.

Inspiracją był ten artykuł: https://hackaday.io/project/114738-auto ... 3d/details
Którego inspiracją zapewne był Thing-o-matic od Makerbota (https://www.thingiverse.com/thing:4973), a idąc wcześniej pewnie dałloby się znaleźć patent Stratasys na to rozwiązanie... tak czy inaczej realizacja rozwiązania, o której myślę wygląda tak:
TCv3_8-infiniteY-izo.png
Pokrótce:
- stół jest nieruchomy, przymocowany do ramy
- pas do którego przykleja się wydruk jest ruchomy i jest osią Y
- silnik (lub dwa) napędza koło pasowe (lub dwa) zamieszczone na końcu osi

Czyli jest to zwykła i3 - modyfikacja skupia się jedynie na usuwaniu wydruku i nie dążę do "nieskończonej osi Y/Z"

(jakby to było corexy to zrobiłbym oczywiście dodatkową oś do wysuwania/usuwania wydruków - uważam to za najlepsze rozwiązanie [jak w thing-o-matic], zamiast całej osi Y)

Obecnie stoję przed wyborem modelu koła pasowego - czy iść w kierunku zębatego rdzenia z PETG i pasującej obręczy z TPU czy gładkiego rdzenia z PETG, które będzie potraktowane z wierzchy gumą w sprayu (ta jest do 90°C: https://allegro.pl/oferta/blue-car-guma ... 9980090729)
czerwone-zielone.png
Skłaniam się co do pierwszej opcji, ale chciałbym poznać waszę zdanie.
Zapewne TPE byłoby lepsze, ale miałem wątpliwości czy da się coś takiego wysokiego wydrukować z tego materiału (jeszcze na drukarce bramowej), zresztą tak jak rozmawiałem to nie tylko ja.

Mam TPU 55D - trochę śliskie, ale może się nada.
Zastanawiam się nad nową gumą od fiberology: https://fiberlogy.com/en/fiberlogy-fila ... tflex-40d/
Testował ktoś? Przede wszystkim czy uda się wydrukować walec o wysokości ok 100mm z filamentu o twardości 40D?

Czytałem wątek o pasie z TPU i chce zastosować takie fazowanie:
walec-zarys.png
Dajcie znać co sądzicie o tym rozwiązaniu.
Abys
Awatar użytkownika
JGFTW
Drukarz
Postów w temacie: 27
Posty: 1294
Rejestracja: 14 sie 2019, 05:19
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: DIY Prusa Bear
x 701

Re: TinyCart (-y) dziennik budowy JGFTW

Post autor: JGFTW »

Prace trwają...

Stół wycięty z 4mm alu:
bed-plate.jpeg
Dorobione dodatkowe mocowania koła napędowego oraz drukarka dostała jakies przypadkowe dwie płyty z PE, żeby nie jeździła jak czołg to trzeba było ją podnieść. Akurat miałem takie dwie płyty, więc rozwiązanie quick'n'dirty jak na tej projekt przystało.
bed.jpeg
Całość na tym etapie wygląda tak:
full.jpeg
Co do napędu to postawiłem na rozwiązanie koła napędowego złożonego ze rdzenia (PETG) i obwódki gumowej (TPU 55D).

Pasuję oczywiście za 10 razem ;)
testy-przymiarki.jpg
Wydrukowałem obwódki (wysokość 105mm) - nie wyszło idealnie, ale chyba akceptowalnie. Jak na mój pierwszy wydruk z TPU większy niż powiedzmy kilkanaście gram to obeszło się bez dramatu (każdy drukowal się 16 godzin i waży jakieś 150g):
walec-guma.jpg

Niestety rdzeń się skaszanił, 300g do kosza przez moje lenistwo, bo głowica mi się rozszczelniła i zamiast odrazu ją porządnie wyczyścić, a później skręcić to tylko dokręciłem na ciepło, oczywiście skapnął glut i doprowadził do przesunięcia warstw:
shit-happens.jpeg
Nie polecam testować swojego szczęścia z takimi długimi wydrukami - zazwyczaj się ten test oblewa ;)
Kolejny za naście godzin...
Andrzej_W, dziobu, aaannnd, Elhape, Abys
Awatar użytkownika
JGFTW
Drukarz
Postów w temacie: 27
Posty: 1294
Rejestracja: 14 sie 2019, 05:19
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: DIY Prusa Bear
x 701

Re: TinyCart (-y) dziennik budowy JGFTW

Post autor: JGFTW »

Powoli do przodu :D

Udało się wydrukować te dwa największe elementy oraz kilka dystansów pod łożyska:
IMG_20220211_171600.jpg
Dystanse oczywiście idą na wał:
wał.jpg
Oba elementy:
złożenie.jpg
Po złożeniu:
IMG_20220213_122851.jpg
IMG_20220213_122909.jpg
dziobu, emartinelli, aaannnd, morf, Abys
Awatar użytkownika
JGFTW
Drukarz
Postów w temacie: 27
Posty: 1294
Rejestracja: 14 sie 2019, 05:19
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: DIY Prusa Bear
x 701

Re: TinyCart (-y) dziennik budowy JGFTW

Post autor: JGFTW »

Długo nie było wpisu, ponieważ napotkałem problem, którego do tej pory nie udało mi się rozwiązać.

Otóż zamontowałem stół, koła i pasek ze stali nierdzewnej, całość prezentuję się tak:
27-03-22.jpg
Problem jest z paskiem, który ucieka (na lewo/prawo - wspina się po fazach, blokuję się), zdaję się, że wieloskładnikowy problem, bo dodatkowo spada z mocowania pasek napędowy po jednej stronie (tylniej).

Próbowałem to regulować ręcznie, poprzez dodanie stoperów tej samej grubości na każdym mocowaniu.
Jednak albo wciąż jest nierówno (przedni i tylni wał nie są równolegle) albo pasek jest krzywo zamontowany (też możliwe).
Posiedze nad tym dzisiaj, ale w przypadku niepowodzenia przyszłość projektu wisi na włosku.


Jeżeli macie jakieś rady czy przemyślenia albo coś mam doprecyzować, żebyście byli w stanie coś doradzić to zamieniam się w duże ucho ;)
Abys
ODPOWIEDZ

Wróć do „RepRap - buduję”