Fajne CoreXY buduję
- panWiadr0
- Postów w temacie: 12
- Posty: 1255
- Rejestracja: 25 sty 2019, 14:06
- Drukarka: niesforny reprap
- x 839
Re: Fajne CoreXY buduję
U mnie punkt G jest w okolicach 200-250 mm/s2 :]
No printer. No problem.
#fuckchineseshit
https://www.instagram.com/aretefab/
https://www.printables.com/pl/social/33 ... adro/about
#fuckchineseshit
https://www.instagram.com/aretefab/
https://www.printables.com/pl/social/33 ... adro/about
-
- Konto z ograniczeniami
- Postów w temacie: 5
- Posty: 262
- Rejestracja: 05 wrz 2018, 21:17
- Drukarka: Vertex 8400
- x 52
Re: Fajne CoreXY buduję
Generalnie szacun, fajnie zrobiona drukarka.Holgin pisze: ...I teraz pytanie - skąd to stukanie? Acc obniżyłem do 1000 i szału nie było Junction deviation też zmieniałem.
Myślę, że stukają ci prowadnice od obrotu głowicy w osi X. Prowadnica jest wąska i nawet minimalny luz może dawać obrót głowicy w osi X i wyraźne stuki. Generalnie najlepiej ulokować głowicę na takiej wysokości względem prowadnicy X, żeby jej środek ciężkości wypadał pomiędzy bieżniami w prowadnicy X, dolną i górną. Wtedy siła bezwładności od przyśpieszenia w osi Y będzie działać w tym samym kierunku na obie bieżnie i luzy prowadnicy będą powodować tylko przemieszczenie w osi Y, ale bez obrotu głowicy w osi X. Mało tego, jeśli środek ciężkości głowicy jest mocno odsunięty w osi Z od prowadnicy, to obciążenie prowadnicy od momentu obrotowego będzie dużo większe niż od samej bezwładności. Daj szerszą prowadnicę, nawet kosztem wagi, lub jeśli jest przyzwoita to przesuń w Z głowicę, uwzględnij też bezwładność doprowadzonych przewodów i filamentu, bo margines jest bardzo mały, tylko 10mm szerokości prowadnicy.
Nie wiem dlaczego tak daleko odsunąłeś silnik do napędu śruby od niej samej, zawsze jest lepiej skracać te paski, ja bym został przy GT2 do napędu śruby, tylko dał większe koła zębate, np 48/32, lub nawet 60/32 zęby. Większy promień koła, to mniejsze siły na pasku i jednocześnie mniejszy wpływ wydłużenia/luzów na pasku na błędy kąta obrotu śruby.
-
- Konto z ograniczeniami
- Postów w temacie: 5
- Posty: 262
- Rejestracja: 05 wrz 2018, 21:17
- Drukarka: Vertex 8400
- x 52
Re: Fajne CoreXY buduję
Może coś takiego, przykręcasz do stołu i zasilanie przez ten termostat, proste i skuteczne. Są wersje samoresetujące i resetowane przyciskiem.Holgin pisze:Jeszcze nie, rozważam kilka wariantów zabezpieczenia termicznego, muszę się zdecydować i zrobić.Marvin27 pisze:@Holgin Czy dokładałeś dodatkowo bezpiecznik termiczny np do 135°C ?
https://www.tme.eu/pl/katalog/termostat ... 1460672%3B
-
- Postów w temacie: 75
- Posty: 939
- Rejestracja: 06 sty 2019, 18:07
- Lokalizacja: Wrocław
- Drukarka: Prusa A8
- x 479
Re: Fajne CoreXY buduję
Dziękitomekr pisze: Generalnie szacun, fajnie zrobiona drukarka.
To, że stuka prowadnica od X jest już w gruncie rzeczy potwierdzone, szynę zamówiłem kilka dni temu, kiedy będzie? Niewiadomo
Specjalnie wziąłem wersję "medium preload", kosztem zwiększonych oporów mniejszy/brak luzu. Jeżeli nie zda to egzaminu to faktycznie rozważę szeroką wersję szyny.
Jeżeli chodzi o samą lokalizację wózka względem karetki to mam bardzo niewielkie pole manewru, liczone w pojedynczych milimetrach, także tutaj za bardzo się nic nie zmieni, co mogłem upchać to upchałem
Mówiąc o karetce: Przeróbka pod pasek 10mm idzie dobrze. Wcześniej plastiki chwytające pasek były osobnym elementem od "płyty" łączącej ekstruder/wózek, teraz jest to jeden element, wydrukowany z Calibram - wydaje się być niezniszczalne Do tego zwiększyłem pole chwytania paska z 4 na 5 zębów ze względu na większą siłę naciągu przy pasku 10mm.
Co do osi Z - silnik w innym miejscu niż obecne być nie może. Założyłem, że poza ramę nie będzie wystawać, a teraz między silnikiem a płaskownikiem pod szynami jest akurat tyle milimetrów, żeby weszło tam PCB przyłączeniowe do taśmy IDC.
Nie bardzo rozumiem jaka miałaby być zaleta paska GT2 w tym momencie? GT3 (3GT) jest na tyle sztywny, że ściskając/naciągając go odkształca się oś w silniku, co jest troszkę przerażające
tomekr pisze:
Może coś takiego, przykręcasz do stołu i zasilanie przez ten termostat, proste i skuteczne. Są wersje samoresetujące i resetowane przyciskiem.
viewtopic.php?f=10&t=5286&start=50#p97608Holgin pisze:Wracając do stołu i zabezpieczenia[/u], pobawiłem się w LTspice, potem wpadłem na pomysł i jest to: Funkcje:
-przekaźnik uruchamia się wraz z zasilaczem drukarki i podaje napięcie na SSR (zielona dioda się świeci)
-termistor przyczepiony jest do stołu. Po przekroczeniu wartości granicznej (~150 stopni) dzieją się:Hard reset robi się poprzez naciśnięcie guzika bądź wyłączenie zasilania na parę sekund.
- -pomarańczowy LED świeci, jak temperatura spadnie - gaśnie
-czerwony LED świeci dopóki nie będzie hard resetu
-buzzer piszczy dopóki nie będzie hard resetu
-przekaźnik się rozłącza dopóki nie będzie hard resetu
Co ciekawe, udało mi się zrobić tak (przynajmniej według symulacji), że zarówno zwarcie się termistora jak i odpięcie/uszkodzenie kabla spowoduje zadziałanie zabezpieczenia
Ktoś spyta, czemu nie bezpiecznik termiczny? A bo nie chcę prowadzić dodatkowego kabla 230V, bo takie bezpieczniki mają duży rozmiar i montowanie ich do grzałki silikonowej jest niewygodne, bo chciałem się pobawić i tak dalej... Schemat w zip. Układ jest w pełni analogowy, więc bardzo niezawodny.
Abys
-
- Konto z ograniczeniami
- Postów w temacie: 5
- Posty: 262
- Rejestracja: 05 wrz 2018, 21:17
- Drukarka: Vertex 8400
- x 52
Re: Fajne CoreXY buduję
Cóż, twoja wola, natomiast weź pod uwagę to, że może SSR dostać zwarcia/przedbicia, NTC od stołu sfiksuje na tyle, że nie wykryje tego twój układ zabezpieczeń i będzie zaniżał temperaturę. Mata grzejna 700-1000W może ci rozgrzać stół do 200-300C, spłynie wydruk, a jak będziesz miał pecha to jeszcze się zapali. Wiem, że to czarny scenariusz, mało prawdopodobny, ale ryzykujesz zniszczeniem czy nawet spaleniem nie tylko drukarki.Holgin pisze:
....Ktoś spyta, czemu nie bezpiecznik termiczny? A bo nie chcę prowadzić dodatkowego kabla 230V, bo takie bezpieczniki mają duży rozmiar i montowanie ich do grzałki silikonowej jest niewygodne, bo chciałem się pobawić i tak dalej... Schemat w zip. Układ jest w pełni analogowy, więc bardzo niezawodny. ...
Zasada jest jedna, układ zabezpieczający nie może się opierać na tych samych elementach co sterujący, powinien być możliwie prosty, bo to gwarantuje jego niezawodność. Nie daje się zabezpieczeń pod typowe stoły grzewcze, bo one ledwo rozgrzewają stół do 120C, bo napięcie zasilania ich jest bezpieczne i z założenia są bezpieczne. Jeśli taki termostat jest za duży, to są bezpieczniki termiczne małe, ale do lutowania, możesz to przykleić do maty na silikon i oby nigdy nie był potrzebny.
Na tej liscie są małe termostaty
https://www.tme.eu/pl/katalog/termostat ... s=1&page=1
dragonn, Abys
-
- Konto z ograniczeniami
- Postów w temacie: 5
- Posty: 262
- Rejestracja: 05 wrz 2018, 21:17
- Drukarka: Vertex 8400
- x 52
Re: Fajne CoreXY buduję
No dobra, otworzyłem załącznik obejrzałem schemat. Niepotrzebnie się naskrobałem, bo wygląda że masz tam dodatkowy termistor, przekaźnik, choć termistor tylko oznaczony jak złącze X3, ale nic innego tam nie miałoby sensu, no i jest to niezależny układ. Czytając opis cały czas myślałem, że to jakaś nadbudówka do układu sterowania, stąd moja gafa. Tyle, że po co tak to komplikować, dla mnie trochę bez sensu.
-
- Postów w temacie: 75
- Posty: 939
- Rejestracja: 06 sty 2019, 18:07
- Lokalizacja: Wrocław
- Drukarka: Prusa A8
- x 479
Re: Fajne CoreXY buduję
Dlaczego tak komplikowałem, napisałem w tamtym poście
Mały termistor NTC będzie miał najlepszą odpowiedź termiczną i jednocześnie nie wymaga przepuszczania 230V przez niego. Oprócz tego, dzięki zastosowaniu przekaźnika, stół zawsze będzie odpięty, gdy drukarka jest wyłączona. No i z tym układem mam możliwość płynnej regulacji temperatury progowej, resetowalny latch-up i na koniec jest sygnalizacja dźwiękowo-wizualna.
Tworzenie takich prostych analogowych układów jest świetnym ćwiczeniem elektronicznym
Mały termistor NTC będzie miał najlepszą odpowiedź termiczną i jednocześnie nie wymaga przepuszczania 230V przez niego. Oprócz tego, dzięki zastosowaniu przekaźnika, stół zawsze będzie odpięty, gdy drukarka jest wyłączona. No i z tym układem mam możliwość płynnej regulacji temperatury progowej, resetowalny latch-up i na koniec jest sygnalizacja dźwiękowo-wizualna.
Tworzenie takich prostych analogowych układów jest świetnym ćwiczeniem elektronicznym
-
- Konto z ograniczeniami
- Postów w temacie: 5
- Posty: 262
- Rejestracja: 05 wrz 2018, 21:17
- Drukarka: Vertex 8400
- x 52
Re: Fajne CoreXY buduję
Tak sobie pomyślałem, że to tak dla wprawki, a być może i dlatego, że części gdzieś tam były pod ręką, a taki wyłącznik termiczny to trzeba było szukać. Natomiast PCB wygląda na jednostronne i ciekawe czy sam trawiłeś płytkę, hehe.
- Wawok
- Konto z ograniczeniami
- Postów w temacie: 2
- Posty: 495
- Rejestracja: 22 lut 2019, 08:44
- Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
- Drukarka: HEVO in progress
- x 133
Re: Fajne CoreXY buduję
Poradziłeś sobie z tymi echami na wydruku ? Szukam jakiś wskazówek jak to rozwiązać u siebie w HEVO chociaż u mnie jest to mniej widoczneHolgin pisze:Drukarka nareszcie ma endstopyDrukuje elementy techniczne, które nie wymagają jakości i tak oś Z jakoś zaczyna lepiej chodzić Chyba w końcu odpowiednio naciągnąłem pasek Z.
Warstwa 0.25mm, 120mm/s, PLA, 220 stopni Paski XY też są zdecydowanie za luźne. A, no i nic nie było kalibrowane, steps/mm ekstrudera z "katalogu" i jedziemy. Nie mogę się doczekać prostej śruby kulowej
Klon Prusy i3: - sprzedany
Hypercube Evolution- K$%#a wreszcie zaczął drukować
Dodatkowo Voron 0.1 by LDO do zadań specjalnych
-
- Postów w temacie: 75
- Posty: 939
- Rejestracja: 06 sty 2019, 18:07
- Lokalizacja: Wrocław
- Drukarka: Prusa A8
- x 479
Re: Fajne CoreXY buduję
Ciężko tutaj mówić o radzeniu sobie, tamten wydruk był na dużej szybkości/acc i z dość luźnymi paskami, jak masz echo:
-naciągnij paski
-zmniejsz przyśpieszenia
-zmniejsz szybkość
-zmniejsz masę ruchomą
-jak masz paski 6mm to rób zamówienie na 10mm
Tyle
-naciągnij paski
-zmniejsz przyśpieszenia
-zmniejsz szybkość
-zmniejsz masę ruchomą
-jak masz paski 6mm to rób zamówienie na 10mm
Tyle
Abys