Projekt drukarki pod E3D Hemera - Zero DM1

To dobre miejsce na pytania i worklogi
pulst
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 3
Posty: 3
Rejestracja: 22 lis 2020, 15:11
x 2

Projekt drukarki pod E3D Hemera - Zero DM1

Post autor: pulst »

Cześć, założyłem konto żeby podzielić się swoim projektem drukarki. Całość zaprojektowałem od zera w programie Fusion 360.

Części:
Y - 2 x profil aluminiowy 40x40 331 mm
Z - 2 x profil aluminiowy 20x40 359 mm
X - 1 x profil aluminiowy 20x40 280 mm, 2 x płaskowniki aluminiowe o grubości 5 mm
Ekstruder + Hotend - E3D Hemera
Płyta + Sterowniki - SKR 1.4 + TMC 2209
Silniki - Nema 17 + 2 zintegrowane śruby trapezowe dla osi Z
Stół - Klon stołu Prusy MK3
Poziomowanie - Klon BLTouch
Wyświetlacz - TFT24
Zasilacz - 250W z aliexpress
Prowadnice - wałki liniowe 8 mm z allegro
Łożyska - LM08LUU z allegro za 9zł
Paski, zębatki i inne drobiazgi - aliexpress

Proces składania nagrałem, dlatego nie ma sensu się zbytnio rozpisywać, wszystko widać na filmie:

źródło: https://www.youtube.com/watch?v=SoE5pkpGwyY
KGLdPr7.png
Komentarze, wnioski z projektu i ewentualne zapytania:
- Pierwsze profile kupiłem wraz z docięciem na wymiar, zapłaciłem sporo kasy za to po czym otrzymałem profile których długość różniła się między sobą o dobry 1 mm. Docinanie na wymiar - brak zwrotu, no trudno straciłem trochę pieniędzy, drugi raz się nie natnę. Zamówiłem profile i sam wyciąłem na swojej amatorskiej frezarce.

- To samo dotyczy prowadnic z allegro, docięcie na wymiar to dokładność +/- 2 mm, ogólnie tragedia. Stali niestety na swoim CNC nie utnę więc musiałem trochę pokombinować. Na szczęście średnice wałków były w porządku, wszystkie 7,99 do 8,00 mm. Nie jestem za to przekonany co do sztywności. Średnice prowadnic wybrałem ze względu na zastosowanie takich w drukarce Prusy i szczerze nie jestem zadowolony. Nie wiem jaka jest wasza opinia ale według mnie dla osi Z i Y może to 8 mm nawet starczy, ale dla osi X delikatne przyłożenie siły powoduje duże odkształcenia. Zacząłem się zastanawiać czy samo pobieranie filamentu i retrakcja ekstrudera nie wpływa przez to na jakość wydruków. Może wałki 10 mm byłyby lepszym wyborem bo 12 mm to już chyba przesada.

- Najtańsze łożyska liniowe nie były dobrym pomysłem. Odczułem to jednak dopiero podczas zakładania je na wałki. Każde łożysko zachowywało się inaczej. Następnym razem zdecydowanie wybiorę coś markowego.

- Płytki 90 stopni do łącznia profili są fajne jeśli możemy położyć profile na płaskim stole i wtedy je poskręcać. Podczas montażu profili pionowo jeden na drugim myślałem, że nigdy nie uda mi się tego zrobić aby zachować jakąkolwiek dokładność.

- Aktualnie poziomowanie stołu BLTouchem nie działa tak jakbym tego oczekiwał. Bez względu na ilość próbek, prędkości i ustawień w prawej części stołu dysza jest zbyt wysoko, a po lewej stronie dysza jest za nisko. Oczywiście drukować się na tym da ale jeśli ktoś z was wie jak to naprawić to byłoby chętnie usłyszę rozwiązanie.

No to chyba tyle, jeśli macie jakieś pytania, komentarze, lub pomocne uwagi to zapraszam do dyskusji.
Berg, Holgin
Awatar użytkownika
JGFTW
Drukarz
Postów w temacie: 1
Posty: 1354
Rejestracja: 14 sie 2019, 05:19
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: Ender 3 v3 SE
x 727

Re: Projekt drukarki pod E3D Hemera - Zero DM1

Post autor: JGFTW »

Zdjęcia możesz dodawać jako załączniki do postów: viewtopic.php?f=22&t=2109

Całkiem fajny sprzęt, ale czy nie łatwiej byłoby nie wycinać blachy przedniej jak w Prusie tylko dać profile? (wszędzie 2040)
Mógłbyś wtedy je złożyć na płasko z łącznikami kątowymi i byłoby dużo łatwiej z montażem ;)

Zastanawiają mnie te mocowania osi X/Z - nie chciałeś wykorzystać istniejącego projektu? https://www.thingiverse.com/thing:4362586
Rozumiem chęć zamodelowania samemu, ale ma to sens jeżeli faktycznie zrobisz to lepiej.
Być może jest to powód braku sztywności na osi X.

Pręty gładkie jako prowadnice warto wziąć tu:
https://tdi-cad.pl/czesci/technika_lini ... ca_ina_8h6
8mm w zupełności wystarczy.


Co do Bltoucha to jesteś pewny, że masz ustawioną kompensację krzywizny? (https://marlinfw.org/docs/gcode/M420.html)

Przy okazji sprawdzałeś jak róźnią się pomiary, gdy nagrzejesz stół M48 (https://marlinfw.org/docs/gcode/M048.html) lub zwyczajnie 2x G29 jeden po drugim?

Jakie masz silniki na osi Z?
LDO jak z tego zestawu? (https://blackfrog.pl/zestaw-silnikow-kr ... -1367.html)
pulst
Awatar użytkownika
morf
Drukarz
Postów w temacie: 1
Posty: 3232
Rejestracja: 17 sty 2017, 12:28
Drukarka: Reprapy, Prusa MK3S
x 1598

Re: Projekt drukarki pod E3D Hemera - Zero DM1

Post autor: morf »

Fajnie, z ciekawosci zapytam,
zaprojektowałeś od zera bo tak chciałeś (szanuję) czy były jakies dodatkowe przesłanki np cos ulepszyłes?

Dosc popularny i sprawdzony projekt bazujacy na prusie to Bear upgrade + do wyboru wersja karetki
https://github.com/gregsaun/prusa_i3_bear_upgrade
chrome_FanEfBjDId.png
https://guides.bear-lab.com/c/r63d85yfkvrohzf1
pulst
Done is better than perfect.
Awatar użytkownika
Berg
Zasłużony
Postów w temacie: 2
Posty: 7569
Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
x 2675

Re: Projekt drukarki pod E3D Hemera - Zero DM1

Post autor: Berg »

Spoko. Trochę pracy było.
1. wałki 8ki są ok. Jakby gdzieś dawać grubsze to raczej w Z ew w Y. Zauważ, że tylko w Z wałki działają na wyginanie dynamicznie przy szybkich zmianach kierunku w osi X. To jest dużo większa siła niż statycznie masa karetki, czy stołu.

2. Zrób coś z kablami do karetki bo się zaraz ukruszą przy termistorze, grzałce. Generalnie z prowadzeniem kabla. tak ponad ramą nie może być bo zaraz o coś zaczepi. Nie potrzebnie taki długi.
pulst
pulst
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 3
Posty: 3
Rejestracja: 22 lis 2020, 15:11
x 2

Re: Projekt drukarki pod E3D Hemera - Zero DM1

Post autor: pulst »

No to od początku.

Przód i tył z założenia miał być wyfrezowany. Zależało mi na tym aby otwory pod prowadnice były w idealnych miejscach ze względu na równoległość osi oraz żeby stół był maksymalnie wypoziomowany. Niestety stół od chińczyka jest maksymalnie krzywy co mocno mnie zasmuciło.

Projekt zaczął powstawać po premierze Hemery w styczniu tego roku. W momencie projektowania nie było żadnych dostępnych projektów w internecie z których mógłbym skorzystać. Brak sztywności osi X jest spowodowany tylko i wyłącznie średnicą prowadnic. Posiadam aktualnie drukarkę Prusa MK3S oraz Endera 3. W prusie jest dokładnie taki sam problem, specjalnie pożyczyłem ją od kolegi żeby to zweryfikować. Dla endera, dzięki zastosowaniu profilu 20x20 oś X jest w pełni sztywna. Jeśli chciałbym żeby drukarka po prostu działała, myślę że nie miałbym z tym żadnego problemu. Ale przy drukarce za kilka tysięcy gdzie chcę aby wydruki wyglądały jak milion dolarów to mocno mnie to irytuje bo to kolejny element, który może powodować utratę jakości.

Jeśli w sklepie TDI-CAD jest możliwość żeby dostać prowadnicę przyciętą na wymiar +/- 0.1 mm to bardzo chętnie skorzystam. Jeśli ta dokładność jest mniejsza np. na poziomie 0.5 mm to będę zmuszony zrobić sobie maszynę która poradzi sobie ze stalą (i tak mam to aktualnie w planach)

Tak mam ustawioną kompensację, próbowałem z M420 i bez, nadal lipa. W sensie wydaje mi się, że kompensacja działa ale działa po prostu słabo i nie wiem jak to poprawić.

Tak wykonywałem pomiary dla różnych temperatur stołu, oczywiście różnią się one od siebie. Ale i tak nie ma to znaczenia bo G29 i tak wykonuję po nagrzaniu stołu oraz dyszy. Dla tej samej temperatury stołu, wynik jest zawsze identyczny.

Silniki niestety nie LDO, nie wiedziałem że można je dostać w Polsce nawet. Wybrałem te z aliexpress:
https://pl.aliexpress.com/item/32950733895.html

Projekt powstał nie tylko dlatego, że chciałem zrobić to od zera, ale także chciałem wiele rzeczy polepszyć. W prusie kosmicznie irytują mnie rozwiązania typu mocowanie prowadnic na trytytki albo okropnie wykorzystana przestrzeń śruby Z. W moim projekcie dla tej samej długości śruby Z mamy do dyspozycji 40 mm dodatkowego pola roboczego (210 prusa, 250 u mnie). Nie wiem jak to jest z wersją bear dla hemery ale nie zdziwiłbym się gdyby stracone były tam kolejne milimetry w osi X, co u mnie nie występuje. W moim projekcie wszystko ma być dokładnie: ekstruder jest przykręcony do aluminiowej płyty, łożyska są umieszczone w dobrze spasowanych obudowach, prowadnice osi Y są przykręcone na śrubę a przestrzeń jest wykorzystana tak, aby osiągnąć maksymalne pole robocze. Ten projekt okazał się w sumie prototypem. Ze względu na ilość rzeczy, które nadal mi przeszkadzają, przyjdzie czas na Zero DM2.
Awatar użytkownika
Berg
Zasłużony
Postów w temacie: 2
Posty: 7569
Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
x 2675

Re: Projekt drukarki pod E3D Hemera - Zero DM1

Post autor: Berg »

- oj tam zoptymalizowałeś śrubę trapezową a zrobiłeś overkill na profilach alu. Każdy ma jakiegoś hopla na punkcie któregoś elementu konstrukcji i umyka inny ;)
- a po co Ci wałki docięte z dokładnością 0.1mm w mojej Prusie, to górny X jest centymetr krótszy od dolnego :D nawet o tym zapomniałem.

Tak z ciekawości: jaka jest dokładnie wysokość Twojej drukarki?
Awatar użytkownika
japim
Postów w temacie: 1
Posty: 704
Rejestracja: 12 lis 2019, 14:15
Lokalizacja: Warszawa
Drukarka: W sumie 19...
x 205
Kontakt:

Re: Projekt drukarki pod E3D Hemera - Zero DM1

Post autor: japim »

Fajny projekt i fajnie zrealizowany.

Czy mi się wydaje czy w 7:15 widać prążki od z-wobble na tych pochyłych ściankach?
Pozdrawiam,
Przemek

Moje projekty 3D: https://www.thingiverse.com/Japim/designs
Aktualne projekty modelarskie: https://www.rcgroups.com/forums/member.php?u=174992
pulst
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 3
Posty: 3
Rejestracja: 22 lis 2020, 15:11
x 2

Re: Projekt drukarki pod E3D Hemera - Zero DM1

Post autor: pulst »

Niee, nie ma problemu z z-wobble. Jakościowo wydruki są na poziomie Prusy MK3S ale oczekiwałem czegoś więcej. Nie ukrywam, Issue #602 nie daje mi spać, dlatego będę walczyć dalej.
Holgin
Postów w temacie: 1
Posty: 939
Rejestracja: 06 sty 2019, 18:07
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: Prusa A8
x 479

Re: Projekt drukarki pod E3D Hemera - Zero DM1

Post autor: Holgin »

Fajna maszyna - poproszę więcej zdjęć, niekoniecznie z komputerem w tle ;)
Jeżeli chodzi o łożyska liniowe, to polecam Misumi. Zamiast BLtoucha do blachy stalowej czujnik indukcyjny M8 jest moim zdaniem lepszym rozwiązaniem. A wydruki do oceny to z szarego PLA proszę :)
ODPOWIEDZ

Wróć do „RepRap - buduję”