vn-corexy - projekt wąskiej drukarki CoreXY

To dobre miejsce na pytania i worklogi
Awatar użytkownika
majek
Drukarz
Postów w temacie: 55
Posty: 794
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:17
Drukarka: EZT-3D T1, vn-corexy
x 451

Re: vn-corexy - projekt wąskiej drukarki CoreXY

Post autor: majek »

Weekendowo 2 filmiki ;)

Bed leveling:

źródło: https://www.youtube.com/watch?v=dw4ljJxVURY

I pierwszy 'wydruk' po kostkach, cały czas jedyne co zostało skalibrowane w drukarce, to mapa stołu (i to nie do końca, bo nadal widać, że dysza idzie za nisko). Akceleracja itp - wszystko domyślne ustawienia firmware. Slicer też w zasadzie na ustawieniach z poprzedniej drukarki.

źródło: https://www.youtube.com/watch?v=dFuzNb5Umb4

Co do hałasów, to już mniej więcej wiem:
- za duże przyspieszenie, przy 1.5k nie stuka i nie trzęsie całą drukarką (domyślnie jest 3k)
- TMC5160 w StealthChop wprawia silniki w rezonans, po wymuszeniu działania tylko w SpreadCycle jest o wiele lepiej i bez dziwnych dźwięków jakby się wszystko miało zaraz rozpaść :good:

Niestety ostatnia przygoda (z poprzedniego filmu z testem przyspieszenia) zakończyła się rozwaleniem czujnika poziomowania o ramę i muszę założyć nowy, żeby przywrócić drukarkę do stanu używalności (sonda robi też za endstop Z-).
Awatar użytkownika
majek
Drukarz
Postów w temacie: 55
Posty: 794
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:17
Drukarka: EZT-3D T1, vn-corexy
x 451

Re: vn-corexy - projekt wąskiej drukarki CoreXY

Post autor: majek »

Kostki.
Starałem się, żeby zdjęcia oddały jak to paskudnie wyszło :unknown:
Generalnie nie ruszane nic oprócz bed-levelingu, a i to niezbyt wyszło.

Pierwsza kostka to PET-G Transparent od DD, ale na nim nic nie widać, więc dalej nastąpiła zmiana materiału.
kostka-transparent.jpg
Zmiana na PET-G Purpurowy DD, bez chłodzenia (bo jeszcze nie ma).
kostka-purpura-xyz.jpg
kostka-purpura-x.jpg
kostka-purpura-y.jpg
kostka-purpura-z.jpg
kostka-purpura-z2.jpg
kostka-purpura-puste.jpg
Generalnie wnioski:
- trzeba wziąć jakiś znany materiał, bo to była świeża szpulka, z koloru, z którego jeszcze nie drukowałem
- wieża temperatur, bo wygląda jakby było za ciepło
- trzeba zrobić chłodzenie, bo j.w. (góra wyszła tragicznie)
- koszmarne dzwonienie (trzeba zejść z akceleracją, albo zainstalować Klippera, ponaciągać paski)
- stopa słonia (jeszcze popracować nad Z)
- za małe wypełnienie dałem i dach się zawalił (niezależnie od najprawdopodobniej przegrzania)
- w poprzedniej drukarce mam szpiczastą dyszę osłoniętą silikonem, że wystaje tylko czubek - tu jest płaska i nieosłonięta, więc stąd też może być przegrzanie góry i dziura - tam spokojnie mogę PET-a drukować całkiem bez nawiewu, tu wygląda, że trzeba będzie jednak jakoś minimalnie dmuchać
- prążki na pustych ściankach, to może TMC, nie drukowałem jeszcze po wyłączeniu StealthChop
- okrągłe rogi, linear advance do kalibracji
- chyba(?) tylko brakuje Z-wobble do kompletu :DD
- ale wymiary się zgadzają!

Ogólnie wyszło jak kupa, więc jest nad czym jeszcze pracować.
J.A.
Postów w temacie: 1
Posty: 230
Rejestracja: 09 gru 2022, 22:37
Drukarka: JAKIŚSZEŚCIAN
x 47

Re: vn-corexy - projekt wąskiej drukarki CoreXY

Post autor: J.A. »

Generalna zasada przeprowadzania testów, badań etc.

Jednorazowo zawsze zmieniaj tylko jeden parametr. Nawet jak wiesz jaki wpływ ma zmiana innego.
Ja bym zaczął od punktu 1.
Ale co ja tam wiem, by się wymądrzać.
Nie drukuję łódek, figurek z gier ...
Awatar użytkownika
majek
Drukarz
Postów w temacie: 55
Posty: 794
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:17
Drukarka: EZT-3D T1, vn-corexy
x 451

Re: vn-corexy - projekt wąskiej drukarki CoreXY

Post autor: majek »

J.A. pisze:Generalna zasada przeprowadzania testów, badań etc.

Jednorazowo zawsze zmieniaj tylko jeden parametr. Nawet jak wiesz jaki wpływ ma zmiana innego.
Ja bym zaczął od punktu 1.
Dlatego właściwie nic jeszcze nie zmieniałem/tuningowałem w firmware.
W pierwszej kolejności jednak muszę się uporać z pierwszą warstwą i poziomowaniem stołu, bo bez tego z żadnym materiałem nic nie wyjdzie dobrze.


A tak przy okazji (całkowicie sprzeczne z zasadą zmiany jednej rzeczy na raz), to od razu wrzucę modyfikacje jakie się pojawiły w 'międzyczasie' czyli między wydrukowaniem kostek a rozwaleniem czujnika po poluzowaniu zębatki ;)

1, Przeoczyłem wystający kręciołek z ekstrudera. Tzn. widziałem, że mieści się i nie dochodzi do pasków dla X=300, ale przy pierwszym poziomowaniu jak ten kręciołek wyrżnął w przedni narożnik, to się okazało, że mieści się na 99.8% powierzchni drukarki. Ten pozostały 0.2%, to pole przy X>290 i y<20 :facepalm:
2. Zacząłem myśleć nad nawrotką taśmy FFC i wyszło, że im będzie bliżej środka osi X, tym taśma może być krótsza, co zmniejszy opadanie taśmy i jednocześnie zmniejszy jej rezystancję. Chwilowo przedłużyłem 'płetwę' z 2 do 3 cm i przesunąłem ją do środka o 5 cm. Chodzi mi po głowie danie dwóch rurek węglowych na całą długość za paskami i na nich zawiesić 'nawrotkę' - powinno dać się tym sposobem skrócić taśmę z 80 do 60 cm.
3. Silniki przy testach osiągały temperaturę ok. 60C (mierzone 'pistoletem'), więc zmniejszyłem im trochę prąd (do 1.2A), dokleiłem radiatory i obróciłem tak, żeby dało się w razie czego dokleić po jeszcze jednym z drugiej strony silnika. Tu pewnie bezpieczniej będzie kiedyś przynajmniej część mocowania zastąpić czymś bardziej odpornym na temperaturę niż PET-G.
4. Zębatka napędowa na jednym z silników miała bicie, więc też trzeba było wymienić.
5. Ponieważ nie byłem też pewien czy bicie zębatki to nie krzywa oś silnika, a drukarka też wydawała dziwne dźwięki (jeszcze nie wiedziałem, że to TMC), to postanowiłem wymienić również silnik na nowy.

Częścią wspólną wszystkich rzeczy było zdjęcie/poluzowanie pasków, więc zrobiłem to za jednym razem.

Części:
tbg-fix-parts.jpg
new-motor-and-heatsinks.jpg
Tu widać ten felerny narożnik już po 'naprawie', w którym umknęła mi przy projektowaniu kolizja z kręciołkiem od ekstrudera
tbg-fix-mounted.jpg
A tu narożnik i nowa, dłuższa płetwa:
tbg-fix-and-new-fin.jpg
A tu radiatory doklejone do nowego silnika:
motor-and-heatsinks-mounted.jpg
Żeby było zabawniej, to zakładając zębatkę na nowy silnik użyłem oczywiście kleju do gwintów, ale na drugim silniku nie dotykałem zębatki. I tamta się poluzowała robiąc problem z filmu o teście akceleracji. Tak to jest jak się składa drukarkę przez 2 lata i nie pamięta się czy wszystkie śruby były zabezpieczone, czy tylko skręcone, żeby zobaczyć czy działa :facepalm:

Naciąganie pasków silnikami też wyszło tak sobie - zajęło chwilę i kilka odkręceń/przykręceń silnika, żeby paski były równo naciągnięte, choć myślę, że powinny być mocniej - tu trzeba pomyśleć nad jakąś śrubą popychającą silnik, bo 'ręcyma' to mocniej już tego nie naciągnę. Albo zrobić regulację naciągu na jednej z rolek zawijających pasek do silnika.
Awatar użytkownika
majek
Drukarz
Postów w temacie: 55
Posty: 794
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:17
Drukarka: EZT-3D T1, vn-corexy
x 451

Re: vn-corexy - projekt wąskiej drukarki CoreXY

Post autor: majek »

Zrobiłem wycięcie w narożniku na kręciołka od TBG, wydrukowałem, prawie założyłem, ale najpierw sprawdziłem czy jest tak jak trzeba. Nie było - kręciołek był jakieś 3 mm wyżej niż wg. projektu :shock:
Wydrukowałem drugi, poprawiony narożnik z dziurą wyżej - działa.

Ale dlaczego nagle kręciołek jest wyżej jak wszystko dotąd pasowało?
Ano dlatego:
carriage-not-level2.jpg
carriage-not-level.jpg
Kable między całą platformą hotendu a wentylatorami (w pionie) nie miały tyle miejsca, żeby się zmieścić i trochę się rozpychały wyginając cały uchwyt. Dodatkowo było to możliwe, bo poniżej śrub mocujących podstawę do C karetki nie było już żadnych mocowań (śruby powyżej 'platformy'). Do tego górne mocowanie silnika wyszło trochę za wiotkie i specjalnie nie usztywniało całej konstrukcji.

Do poprawy sytuacji:
- pogrubiłem płytkę górnego uchwytu silnika
- zwiększyłem grubość płytki w pionie
- dodałem trójkąty wzmacniającej po bokach
- zmniejszyłem przejeście na kable pod C - na początku miały tamtędy biec wszystkie kable do hotendu, ale skończyło się tylko na termistorze, więc duża dziura osłabiająca konstrukcję stała się za duża
- dodałem jedno oczko za ekstruderem, żeby śruba mocująca przechodząca na wylot mogła się też zaprzeć z tyłu
- do oczka musiałem zmniejszyć i przestawić kanał na kable - tu też nie było problemów, bo projektowany był tak jak dziura z tyłu na wszystkie kable, a wyszło że tylko cienka taśma od czujnika poziomowania idzie tą drogą
- dodałem oczko z tyłu na samym dole, żeby całość przykręcić do wentylatora z tyłu
- trzeba było nagwintować dolne oczka wentylatorów na M4 (ale i tak miało to być zrobione do mocowania kanału powietrznego)

Nowy uchwyt hotendu z prawej, z lewej stary:
reinforced-hotend-mount-top.jpg
reinforced-hotend-mount-side.jpg
reinforced-hotend-mount-back.jpg
I kilka fotek z poskładania tego z powrotem do kupy:
reinforced-hotend-mount-back-cables.jpg
reinforced-hotend-mount-with-hotend.jpg
carriage-half-assembled.jpg
reinforced-carriage.jpg
Różnica w sztywności całości jest kolosalna, ekstruder nawet bez mocowania na silniku trzyma się sztywno. Tylko ta śruba M4 na płaski śrubokręt razi - jak będę miał okazję, to dokupię już na imbusa, bo na razie wsadziłem co miałem.
Awatar użytkownika
jarekb
Postów w temacie: 1
Posty: 199
Rejestracja: 12 gru 2017, 14:31
Lokalizacja: Tychy
Drukarka: Hypercube Evolution
x 45

Re: vn-corexy - projekt wąskiej drukarki CoreXY

Post autor: jarekb »

Ja tylko dodam że edukacyjnie jeden z ciekawszych wątków na tym forum.
Kiedyś się robiło drukarki, dziś się je raczej kupuje.
Kopytko
Babmbulab X1C
Hypercube Evo
X3D Corexy XS
Awatar użytkownika
majek
Drukarz
Postów w temacie: 55
Posty: 794
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:17
Drukarka: EZT-3D T1, vn-corexy
x 451

Re: vn-corexy - projekt wąskiej drukarki CoreXY

Post autor: majek »

Tym razem połowa odcinka pod tytułem 'chłodzenie wydruku'. Mam nadzieję, że również z walorami edukacyjnymi :wave:

Prowadzenie powietrza z wentylatorów postanowiłem zrobić jako dwie osobne części, żeby łatwiej było to później wydrukować, zmontować i ewentualnie mieć różne końcówki dla potencjalnie różnych hotendów. Dzisiaj o przekierowaniu wyjścia z wentylatorów w kierunku hotendu.

Na początek jak karetka wygląda od spodu, przy okazji załapał się do zdjęcia 'języczek' od spodu rury węglowej (z lewej), który pomaga utrzymać kąt prosty na mocowaniu do prowadnic Y.
cooling-fans-from-bottom.jpg
Projekt:
cooling-fan-duct-project1.png
cooling-fan-duct-project2.png
cooling-fan-duct-project3.png
cooling-fan-duct-project4.png
I wyszła taka część do wydrukowania:
duct-fan-v1.png
Prosta rzecz. Wydrukowałem, przymierzyłem wentylatory jakie miałem w zapasie - wszystko pasuje. Próba 'wiatru' i tak jakoś dziwnie: na oko lewa dziura wieje o wiele mocniej od prawej. Wziąłem wiatromierz i rzeczywiście: z lewej wieje 3.2 m/s, z prawej 2.1 m/s - różnica spora :shock:
W sumie już przy chłodzeniu radiatora hotendu zauważyłem, że powietrze na wylocie turbinki wychodzi 'krzywo' i nierównomiernie na powierzchni otworu, ale tam mi to nie przeszkadzało. Tutaj jak widać jest duża różnica. Tak na chłopski rozum wyszło mi, że pewnie jakieś turbulencje się robią na wyjściu turbiny i jakby to uporządkować, to pewnie byłoby lepiej. Tak powstały 'kierownice' powietrza dla prawej turbiny:
duct-fan-v2.png
Wydrukowałem nowszą wersję i...
printed-fan-ducts.jpg
fan-ducts-and-blower.jpg
... na wyjściu prędkość powietrza wzrosła z 2.1 do 2.7 m/s. Nie jest perfekcyjnie, ale już akceptowalnie. Może kiedyś uda się zamodelować rzeczywisty przepływ powietrza i zobaczyć co można jeszcze zrobić. Chociaż jeszcze nie potrafię się żadnym takim programem posługiwać, to podejrzewam, że największym problemem będzie to, że trzeba zamodelować również turbinę. Na razie działa i tyle mi wystarczy.

Jak przyszło do montażu na drukarce, to wyszło, że nie pasuje w otwory wylotowe wentylatorów :unknown:
Okazało się, że na drukarce zamontowałem 'lepsze' turbinki, bo na łożyskach kulkowych i te mają grubsze ścianki niż te co sobie wcześniej wrzuciłem do programu. Całe szczęście, że turbinki są sparametryzowane, więc wystarczyło zmienić 3 liczby, cała reszta się dostosowała i kolejny wydruk już pasował bez problemu.

Tak to wygląda po zamontowaniu (tak, wiem, że miało być fioletowe, ale pewnie jeszcze coś wyjdzie nie tak i później się wydrukuje z właściwego koloru, albo zmieni kolor w projekcie ;) ):
fan-duct-mounted1.jpg
fan-duct-mounted2.jpg
fan-duct-mounted3.jpg
I 'wiatr' jaki robi z przodu hotendu (2.9 m/s), z tej odległości nawet już prawie nie widać różnicy między prawą a lewą stroną:
fan-duct-final-test.jpg
Czyli w kolejnym odcinku powinno się pojawić skierowanie powietrza pod dyszę.

Z nietypowych rzeczy, to:
- do zamocowania potrzeba było rozwiercić dolne otwory montażowe turbinek i nagwintować na M4
- wydruk z nadmuchem i warstwą 0.15 mm, żeby wydrukować prawie bez podpór kierownice powietrza (są pod kątem 35 stopni do pionu, a że całość była drukowana w pionie, to daje 55 stopni nawisu)

BOM:
- 9 g PET-G
- 2x śruba wpuszczana M4x12
Awatar użytkownika
majek
Drukarz
Postów w temacie: 55
Posty: 794
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:17
Drukarka: EZT-3D T1, vn-corexy
x 451

Re: vn-corexy - projekt wąskiej drukarki CoreXY

Post autor: majek »

Na początek świeży render drukarki:
vn-corexy-animated-20230127.gif
vn-corexy-animated-20230127.gif (3.88 MiB) Przejrzano 1862 razy
I zbliżenie na karetkę:
carriage-animated-20230127.gif
carriage-animated-20230127.gif (2.99 MiB) Przejrzano 1862 razy
Dziś druga część chłodzenia co kończy temat karetki.

Na początek projekt:
fan-outlets-top-project.png
fan-outlets-bottom-project.png
Jak widać, całość jest dosyć kanciasta. Wyciągnięcie po ścieżce ze zmianą kształtu nie jest banalną rzeczą w OpenSCADzie, pewnie z normalnym CADzie by to było o wiele łatwiej zamodelować, ale dla jednej części nie ma sensu. Jest też biblioteka, która umożliwia takie cudactwa, ale też nie chciałem dokładać kolejnej zależności i później pilnować czy projekt się 'kompiluje' z nowszymi wersjami. Ta kanciastość w sumie wygląda tak strasznie na projekcie, bo po wydruku już tak nie razi, a w sumie działa :cool2:
fan-outlets-printed.jpg
Ta poprzeczka łącząca obydwa wyloty miała robić z tego jedną część, ale po wydruku, przy odrywaniu suportów się ułamała i ... okazało się, że bardzo dobrze :git:
Z poprzeczką musiałbym zdejmować też tą część pod wentylatorami, żeby wsunąć jedną w drugą, a jako dwie osobne 'dysze', to dało się je połączyć bez demontażu - PETG wydrukowany na grubość jednej ścianki jest na tyle elastyczny, że można trochę wygiąć i wsunąć od boku. W projekcie zostawiłem poprzeczkę, ale już cieńszą, żeby usztywniała wszystko podczas wydruku, a później żeby łatwo to można było odciąć i uzyskać dwie osobne części.

Tak to wygląda po zamontowaniu:
part-cooling1.jpg
part-cooling2.jpg
A tak wygląda test dmuchania na wodę (od 34 sekundy):

źródło: https://www.youtube.com/watch?v=6gDlfdsiDn0

Nie jest to HevORT wychlapujący całą szklankę zewnętrzną pompką, ale chyba na początek wystarczy ;)

BOM:
- 3 g PET-G
Awatar użytkownika
JGFTW
Drukarz
Postów w temacie: 1
Posty: 1348
Rejestracja: 14 sie 2019, 05:19
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: Ender 3 v3 SE
x 714

Re: vn-corexy - projekt wąskiej drukarki CoreXY

Post autor: JGFTW »

Jakby Ci wychlapało ze szklanki to byś miał po czujniku IR (czy co to tam jest) ;)
Awatar użytkownika
majek
Drukarz
Postów w temacie: 55
Posty: 794
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:17
Drukarka: EZT-3D T1, vn-corexy
x 451

Re: vn-corexy - projekt wąskiej drukarki CoreXY

Post autor: majek »

JGFTW pisze:Jakby Ci wychlapało ze szklanki to byś miał po czujniku IR (czy co to tam jest) ;)
Dlatego robiłem ostrożnie i nie zjechałem całkiem w pobliże wody - nie chciało mi się czujnika odkręcać. Poza tym mam 3 takie w razie czego ;)

A ten czujnik, to osobna bajka warta chyba nawet swojego wątku, bo obecnie on działa dobrze tylko w nocy albo w dzień przy zasłoniętych oknach :facepalm:
Generalnie mam pomysł jak to poprawić, bo całość jest mechanicznie i softowo skopana, ale póki co, to drukarka-wampir musi się w dzień chować :DD
ODPOWIEDZ

Wróć do „RepRap - buduję”