Rozarh buduje drukarkę - problemy

To dobre miejsce na pytania i worklogi
Awatar użytkownika
Berg
Zasłużony
Postów w temacie: 4
Posty: 7563
Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
x 2661

Re: Rozarh buduje drukarkę - problemy

Post autor: Berg »

what?! Jakieś zdjęcie może.
Awatar użytkownika
majek
Drukarz
Postów w temacie: 4
Posty: 769
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:17
Drukarka: EZT-3D T1, vn-corexy
x 441

Re: Rozarh buduje drukarkę - problemy

Post autor: majek »

Berg pisze:what?! Jakieś zdjęcie może.
viewtopic.php?f=10&t=7225&start=20#p123786
Awatar użytkownika
Rozarh
Drukarz
Postów w temacie: 28
Posty: 585
Rejestracja: 12 kwie 2021, 10:45
Lokalizacja: opolskie
Drukarka: Fenix, A20M, TT1SM..
x 236

Re: Rozarh buduje drukarkę - problemy

Post autor: Rozarh »

Wrzucam zdjęcie głowicy drukarki - dość nietypowe mocowanie, ale do niedawna dawała radę. Teraz mam chyba jakiś problem z przepływem filamentu:
20210419_200229.jpg
co widać na zrąbanym wydruku kostki pod głowicą na zdjęciu :(

Ten pasek na pierwszym planie zdjęcia to część bierna - nie bierze udziału w pracy tylko trzyma naciąg. To jest po przeróbce a nie chciało mi się zarabiać na nowo końcówki więc go trochę za dużo zostało ;)

Czynna część paska jest widoczna na silniku za rogiem stołu.

Mocowanie głowicy jest przeróbką mocowania silnika Nema17 - ma trochę podocinane boki aby nie haczyło o śruby na płytce. No i sam otwór jest minimalnie powiększony. Od spodu i od góry płytki są cienkie blaszki które przytrzymują pierwszy i drugi płatek radiatora. Pozostałe płatki są chłodzone powietrzem z tej turbinki prostopadłej do osi X.
Druga turbinka, ta po skosie, chłodzi wydruk - max moc 55% bo inaczej wydruk się odkleja :)
Parafrazując wpis by artusiek:
Nie chcesz grzebać? Kup Prusę lub Bambu Labs
Kupiłeś coś co dopieszczasz? Naucz się grzebać!!!
Awatar użytkownika
Rozarh
Drukarz
Postów w temacie: 28
Posty: 585
Rejestracja: 12 kwie 2021, 10:45
Lokalizacja: opolskie
Drukarka: Fenix, A20M, TT1SM..
x 236

Re: Rozarh buduje drukarkę - problemy

Post autor: Rozarh »

Problem z przepływem filamentu ogarnięty: Radełko ekstrudera odkręciło się od ośki - silnik sobie a filament stoi :mad: Musiało się luzować stopniowo, bo wcześniej cośtam szło ale za mało. Potem skończyło całkiem podawać :cry: Przy rozkręcaniu ekstrudera nie zwróciłem na początku na to uwagi - kombinowałem z heat-blokiem podejrzewając heat-creep :crazy: (ciepło przedostaje się do górnej części filamentu), ale nic takiego nie miało miejsca. Przez przypadek zauważyłem, że radełko napędowe lata sobie luźno na ośce z kółkiem zębatym od silnika. Po dokręceniu wszystkie problemy z tym związane jak ręką odjął :) Widziałem, że ludzie potrafią mimo śrub dociskowych użyć jakiegoś cyjanoakrylu do wzmocnienia osadzenia elementów na osi silnika :shock: - ale chyba jeszcze nie ten etap u mnie ;)

Jednak pojawił się kolejny problem z mechaniką. Po zmianie ekstrudera na direct głowica zrobiła się jeszcze cięższa i oś X już nie trzymała pionu. :unknown: Próby dodania podpory na wolnym końcu (u mnie po stronie zera na osi X) nie wypadały za dobrze: dokręcić/ustawić wózek podpory mogłem dopiero jak stała już podpora - więc robiłem to "na oko" :bad: i w powietrzu a po zmontowaniu wychodziło, że albo jest luz albo jest krzywo. Koniec końców zauważyłem również, że oś i tak w trakcie podnoszenia i opuszczania ustawia się pod różnymi kątami - wypoziomowanie stołu było prawie niemożliwe :roll: Zrezygnowałem więc z biernej podpory i zamieniłem ją na drugą oś Z - druga śruba trapezowa i silnik zrównoleglony z pierwszym silnikiem osi Z :cool2: . Musiałem jeszcze tylko dorobić sobie trwały przyrządzik do szybkiego wyrównywania obu śrub w razie ich rozjazdu i mam teraz idealnie prostą belkę X :git:

Chyba w końcu pora drukować części do tej drukarki - niektóre miejsca to totalna prowizorka :lol:
Może przez weekend porobię jakieś sensowne fotki i tu wrzucę - bo to już jest n-ta wersja i szkoda nie mieć dokumentacji wszystkich wersji po drodze :D
Parafrazując wpis by artusiek:
Nie chcesz grzebać? Kup Prusę lub Bambu Labs
Kupiłeś coś co dopieszczasz? Naucz się grzebać!!!
Awatar użytkownika
Rozarh
Drukarz
Postów w temacie: 28
Posty: 585
Rejestracja: 12 kwie 2021, 10:45
Lokalizacja: opolskie
Drukarka: Fenix, A20M, TT1SM..
x 236

Re: Rozarh buduje drukarkę - problemy

Post autor: Rozarh »

W końcu zdjęcia mojej drukarki!
Widok ogólny:
20210501_092232.jpg
Wiem, że makaron wisi, ale te kabelki docelowo i tak zmienią położenie, więc na razie używam je tak jak są i nie skracam ani nie zarabiam. Jak drukarka będzie mieć docelową konstrukcję to wtedy się je pozarabia i ułoży ;)
Na stoliku leży również przyrząd do poziomowania osi X...
Te białe elementy u góry drukarki były drukowane na niej z PET-G - jeszcze na bowdenie. Całkiem nieźle to wyszło uwzględniając fakt, że Ultrabase i PET-G to niekorzystna para. Może dlatego, że to był pożyczony PET-G DevilDesign??? :DD Mam teraz zakupiony swój, czarny, też DD ale jeszcze go nie otworzyłem z opakowania.

Widok na głowicę:
20210501_092325.jpg
Mocowanie głównie od spodu. Tracę dwa żeberka radiatora (chowają się w tym mocowaniu silnika) ale mam heat-break tytanowy i turbinka dość mocno wieje - działa. A przy okazji radiator z głowicą nie lata pod ekstruderem. Ten ostatni ma jeszcze swoje oryginalne mocowanie, które trzyma się płytki wózka głowicy. Całość skręcana blaszkami z zestawu dla dzieci :D Tylko śruby dałem teflonowe, bo w zestawie były tradycyjne. Cienka blaszka pod uchwytem głowicy jest obustronnie oblepiona taśmą kaptonową.

Widok na makaron:
20210501_092344.jpg
Jak widać to nie koniec prac. :) Z tył zasilacz a przed nim silnik osi X. Mocowany po "złej" :pardon: stronie - pierwsze wydruki były odbiciem lustrzanym modeli, później to poprawiłem i endstop osi X jest po drugiej stronie belki.

Widok na wsparcie osi Z i napęd Y:
20210501_092402.jpg
Najgorszy w tej chwili jest napęd Y - silnik ciągnie stół o sporej masie: profile v-slot, cztery wózki, aluminiową blachę 4mm, grzałkę 230V z izolacją termiczną i szybę Ultrabase. Daje radę, ale docelowo stół będzie podnoszony na trapezach więc będzie inny rozkład sił ;)

Wczorajszy wydruk chłodzenia wydruku:
20210501_091932.jpg
Nie wygląda za ładnie, ale to inny filament PLA niż drukowałem do tej pory - używałem marnego 3DActive a ten jest Creality. Chciałem wydrukować już na lepszej jakości a okazało się, że ten filament diametralnie różni się od poprzedniego. Wydruk na 205 stopni (50 na stole) - po odpaleniu wiatraka chłodzącego na 30% odkleił się od Ultrabase - stary tego nie robił. Musiałem mu dorobić tratwę, żeby się trzymał. Przepływ filamentu zmniejszyłem do 85% ale nadal trochę zalewa.
20210501_093931.jpg
No i tu z innej strony - widok na skos - drukowało się bez podpór i chyba widać nieefektywne chłodzenie. Oceńcie to proszę.

Jakby kto pytał, to ten czyścik filamentu na rurce nie jest niczym przymocowany do żadnej z rurek. Daje to fajny naciąg ze szpuli a przy retrakcji po prostu te rurki się rozjeżdżają :)
Parafrazując wpis by artusiek:
Nie chcesz grzebać? Kup Prusę lub Bambu Labs
Kupiłeś coś co dopieszczasz? Naucz się grzebać!!!
Awatar użytkownika
Pjoter
Drukarz
Postów w temacie: 1
Posty: 2004
Rejestracja: 16 lis 2017, 18:53
Lokalizacja: Gdańsk
Drukarka: HEVO, MK3S
x 877

Re: Rozarh buduje drukarkę - problemy

Post autor: Pjoter »

Czy to jest rama-wariacja HEVO w której umieściłeś konstrukcję typu i3? Ogólnie to dużo pytań się nasuwa o zastosowanie takich a nie innych rozwiązań :D
- Czemu na chłodzenie hotendu masz wentylator turbinę?
- Czemu RAMPS z DRV?

No i z okablowania można by było warkocze zaplatać. Ale ja i po 2 latach nie ogarnąłem tyłu drukarki ;)
Moje wydruki | Thingiverse | PrusaPrinters
Anycubic i3 Mega - sprzedana
HyperCube Evolution #1 - worklog
Ender-2 - sprzedana
Prusa MK3S - odkupiona używana
HyperCube Evolution #2 - szukam na nią miejsca na razie w odstawce
Awatar użytkownika
Rozarh
Drukarz
Postów w temacie: 28
Posty: 585
Rejestracja: 12 kwie 2021, 10:45
Lokalizacja: opolskie
Drukarka: Fenix, A20M, TT1SM..
x 236

Re: Rozarh buduje drukarkę - problemy

Post autor: Rozarh »

Pjoter pisze:Czy to jest rama-wariacja HEVO w której umieściłeś konstrukcję typu i3?
Tak, Hypercube Evolution - od razu miałem komplet profili 30x30, które utrzymują sztywność dużej konstrukcji.
Pjoter pisze:- Czemu na chłodzenie hotendu masz wentylator turbinę?
Bo jest wydajna. Na małym typowym wiatraczku an dzień dobry dostałem Heat-creep aż mi zespawało filament z bowdenem - musiałem tak z 10cm obciąć i wyrzucić :( Gdy się na gorącym sparzysz, to na zimne dmuchasz :D
Pjoter pisze:- Czemu RAMPS z DRV?
Bo takie kupiłem do prób i tak zostało. TMC2209 jadą a i płyta SKR v1.1 PRO czeka na rozpakowanie.
Pjoter
Parafrazując wpis by artusiek:
Nie chcesz grzebać? Kup Prusę lub Bambu Labs
Kupiłeś coś co dopieszczasz? Naucz się grzebać!!!
Awatar użytkownika
Rozarh
Drukarz
Postów w temacie: 28
Posty: 585
Rejestracja: 12 kwie 2021, 10:45
Lokalizacja: opolskie
Drukarka: Fenix, A20M, TT1SM..
x 236

Re: Rozarh buduje drukarkę - problemy

Post autor: Rozarh »

Właśnie przebudowuję głowicę, żeby zamontować to nowe chłodzenie wydruku:
20210501_121526.jpg
Widać tu górne mocowania radiatora do płytki - te trójkątne blaszki z dziurkami. Przy okazji widać, że wydrukowany element doskonale pasuje na wiatrak.
Tak przy okazji turbiny na hotend: Sprawdza się dla zasłoniętych dwóch pierwszych żeberek radiatora - blaszki z góry i płytka z dołu trzymają za te żeberka więc tam nie ma chłodzenia. To od trzeciego żeberka wzwyż musi być dość intensywne - no i takie jest.
Parafrazując wpis by artusiek:
Nie chcesz grzebać? Kup Prusę lub Bambu Labs
Kupiłeś coś co dopieszczasz? Naucz się grzebać!!!
Awatar użytkownika
Rozarh
Drukarz
Postów w temacie: 28
Posty: 585
Rejestracja: 12 kwie 2021, 10:45
Lokalizacja: opolskie
Drukarka: Fenix, A20M, TT1SM..
x 236

Re: Rozarh buduje drukarkę - problemy

Post autor: Rozarh »

Kolejna przebudowa drukarki. Na pierwszy ogień poszło osadzenie śrub trapezowych - zdjąłem je z silników, bo te mają wyczuwalny luz wzdłuż osi, co mogło wpłynąć na problem z precyzyjnym utrzymaniem wysokości. Przy okazji odkryłem, że to nie same v-slot są problemem braku sztywności a ich mocowanie. Na jednym z pierwszych zdjęć widać, że pionowa belka 20x60 jest przymocowana taką blaszką 'T' do ramy. Niby to się trzymało stabilnie i nieruchomo, ale koniec osi X się ruszał. Nie tylko góra-dół ale i przód-tył. Winą obarczałem wózki v-slot (źle skasowane luzy czy coś), ale przy okazji wymiany mocowania śrub zmieniłem to mocowanie z blaszek na narożniki profili 30x30. Tu już belka nie ma prawa się ruszyć: cztery takie ją trzymają:
20210506_191322.jpg
Zmienił się również napęd wózka (Y), oraz ostatecznie wyleciała druga śruba trapezowa po lewej stronie - skoro belka poprzeczna przestała się mocno ruszać na boki i w górę to po co sobie robić problem z ustawianiem dwóch silników na osi?
20210506_192425.jpg
Tym bardziej, że zaobserwowałem dziwne zjawisko: ustawianie obu silników Z na odpowiedni kąt obrotu (dla ustawienia identycznej wysokości w obu śrubach) powodowało, że silniki rozjeżdżały się w fazach. Po podaniu napięcia i uruchomieniu osi Z w dowolnym kierunku słychać było hałasowanie silników dopóki nie ustawiły równo swoich kroków. Oczywiście po tej operacji oś była już lekko wykrzywiona. Co ciekawe odkręcenie jednego sprzęgła, ustawienie samej śruby i skręcenie z powrotem też nie pomagało. Dosyć to dziwne.
Skoro lewa śruba wyleciała to dodałem profil z wózkiem, aby oś nie drgała. Niestety nie mam chwilowo długiego profilu więc sobie wisi przyczepiony u samej góry - tak samo jak belka po prawej stronie.
20210506_192511.jpg
Na tym zdjęciu widać również system podawania filamentu. Mam teraz direct'a a nie bowden ale skorzystałem z pozostałych części aby zbudować takie cóś, co bardzo fajnie działa. te niebieskie rurki nie są ze sobą połączone przed i za czyścikiem. Jak drukarka robi retrakcję to te bowdeny się rozsuwają - co nie luzuje filamentu na szpuli. Polecam taki system nawet osobom z bowdenem - krótka rurka między szpulą a rurką ekstrudera robi za hamulec filamentu. Nie przesuwa się za ciężko, ale na tyle hamuje, że filament nie ma ochoty wracać na szpulę, więc się na niej nie plącze :)
20210506_192432.jpg
Tu widać zmieniony naciąg paska - już go obciąłem, żeby się nie plątał. No i zastosowałem chinską metodę zarabiania końca paska - chyba Artur Petrzak pokazywał takie na jednej z drukarek jaką dostał do testów. Na razie działa. Jak spadnie, to zacisnę blaszkę :D
A tu wydrukowana obudowa wyświetlacza:
20210506_191313.jpg
Drukowała się w sobotę i po wydrukowaniu czterech części piąta się nie chciała wydrukować. Dokładnie chodziło o problem trzymania się filamentu do stołu - za nic nie chciał się trzymać. Już też gdy kończyła czwarty element słychać było jak głowica lekko szoruje po wydruku (to było przed modernizacją osi Z) No i po "skalibrowaniu" stołu zaczęły się problemy...
Gdy już poprawiłem oś Z a wydruki nadal się nie trzymały zdecydowałem się nawet na użycia Dimafix'a na stół - też nie pomógł. Pomogło dopiero uświadomienie sobie, że kalibrując "na kartkę" trzeba ustawiać oś Z na grubość kartki a nie na zero. Przecież slicer drukując pierwszą warstwę ustawia wysokość na wysokość pierwszej warstwy - i tyle podaje filamentu. Można kombinować i zwiększać przepływ, ale ostatecznie dodajemy sobie roboty zamiast wykorzystać automat :)
Gdy skalibrowałem stół - tym razem porządnie - wydruk przykleił się dość mocno do Ultrabase. Dimafix nadal był na stole, choć nie był potrzebny :P
Dorzucam jeszcze dwa zdjęcia forumowej kostki - czas druku widać na wyświetlaczu na zdjęciu wyżej.
signal-2021-05-06-192129 1.jpg
Niestety Dimafix działał i nie mogłem odlepić kostki dopóki stół nie ostygł dość mocno więc zdjęcia są na stole w złym świetle (robiłem z lampą)
20210506_191338.jpg
Kostka doczeka się osobnej "sesji zdjęciowej" na jaśniejszym tle. Może tez wydrukuję drugą, bo póki co zmieniłem filament na ten zielony i mam za duży flow - znów się nic nie chce drukować bo nie zrobiłem jeszcze jego kalibracji. Wcześniej wszystkie filamenty drukowały się na bardzo podobnych ustawieniach a teraz im to nie wychodzi ;)
Parafrazując wpis by artusiek:
Nie chcesz grzebać? Kup Prusę lub Bambu Labs
Kupiłeś coś co dopieszczasz? Naucz się grzebać!!!
Awatar użytkownika
Rozarh
Drukarz
Postów w temacie: 28
Posty: 585
Rejestracja: 12 kwie 2021, 10:45
Lokalizacja: opolskie
Drukarka: Fenix, A20M, TT1SM..
x 236

Re: Rozarh buduje drukarkę - problemy

Post autor: Rozarh »

No i drukarka po przebudowie na CoreXY :yahoo: ale jeszcze nie uruchomiona :sad:
Dość sporo rzeczy teraz się zmieniło: płyta główna SKR PRO V1.2, stepsticki X i Y: TMC2209 brak endstopów na X i Y. Marlin 2.0.8-bugfix. Wyświetlacz pozostał taki jak był.
Zamierzam uruchomić opcję sensorless homing jednak są z tym problemy. Chodzi tu o czułość wykrycia unieruchomienia silnika. Jak ustawiam HOMING_SENSITIVITY na 1 lub więcej to nadal nie wykrywa końca osi i uderza o krawędź a jak na 0 to wykrywa koniec w miejscu, w którym stoi - bez poruszenia osią. Mam chyba za mocne silniki? Prąd znamionowy to 1,6A - ustawiłem 1360mA w configu i nawet prądem przy homingu (X_CURRENT_HOME) zjechałem do 800mA - nie pomaga. Nie pomogło również obniżenie prądu do 1A. Mogę naciągnąć paski nie wiadomo jak bardzo, ale chyba nie w tym rzecz? Jakieś pomysły? Bo nie bardzo mam ochotę ułamywać nóżkę stepsticka żeby użyć klasycznych endstopów na tych osiach :mad:

Drugi problem to współpraca dwóch silników osi Z. Na tej płycie w defaulcie pracują one szeregowo jak sądzę bo bez drugiego silnika muszą być wpięte zworki na jego gnieździe. Niestety nie bardzo chcą współpracować. osie nie chodzą jakoś szczególnie ciężko - silniki napędzają trapez przez zębatki i paski, więc mają jeszcze większą moc (20 zębów na silniku a 36 na trapezie) jednak gdy chodzą same (bez podpięcia do trapezów) to działają równo (choć musiałem im wtedy obniżyć prąd do 500mA). Gdy łączę je z osiami to zaczynają pracować losowo - albo oba się kręcą równo, albo jeden warczy a drugi się kręci, albo oba warczą i się nie kręcą. Prąd regulowany od 800mA do 1600mA nie bardzo pomaga. Przecież na szeregowym połączeniu oba silniki powinny dostawać ten sam prąd - ustawiony na stepsticku. Możliwe też, że jest to problem zbyt precyzyjnych silników i słabego stepsticka: mam DRV8825 na tej osi a silniki mają po 400kroków. Dodając tu trapez T8x2 i mikrokroki na 16 daje to 5760 kroków na mm - i być może nie wyrabia się to na częstotliwości? Prędkość na osi Z dałem na 1mm/s a przyspieszenie obniżyłem do 10mm/s^2. Dalej to samo. Rozważam użycie drugiego stepsticka i niezależne połączenie silników (no i drugi endstop dla drugiej osi Z).

Jakieś pomysły jak to rozwiązać? :unknown:
Parafrazując wpis by artusiek:
Nie chcesz grzebać? Kup Prusę lub Bambu Labs
Kupiłeś coś co dopieszczasz? Naucz się grzebać!!!
ODPOWIEDZ

Wróć do „RepRap - buduję”