Rozszerzenie "Outer Before Inner Walls" ?

Programy do przygotowywania modeli do druku – cięcia
Awatar użytkownika
roman
Postów w temacie: 10
Posty: 508
Rejestracja: 02 wrz 2022, 00:27
Lokalizacja: Dokładnej lokalizacji skippera nie zna nawet The President Of The Ju-Es-Ej
x 345

Rozszerzenie "Outer Before Inner Walls" ?

Post autor: roman »

Nie wiem czy uda mi się odpowiednio wytłumaczyć i zadać pytanie, ale spróbuje ;)

Otóż, z moich obserwacji (czy raczej walki z niktowaniem i "grudkowaniem") wynika, że niektóre dostępne opcje działają dobrze (choć czegoś czasami brakuje), a niektóre to wręcz wylanie dziecka z kąpielą. Oczywiście mowa tu wyłącznie o bardzo precyzyjnych i bardzo małych wydrukach. Przy większych często się udaje te problemy jakoś obejść bądź zamaskować.

Zauważyłem, że całkiem niezłe rezultaty daje wspomiany "Outer before..." oraz "Combing mode" (którego pierwotnym celem jest ograniczenie retrakcji poprzez poruszenie się "po wydruku" aniżeli wychodzenie poza (jeśli to możliwe)). I tu pojawia się moje pytanie, czy jest opcja (lub czy może ktoś robił takie testy) aby to rozszerzyć w taki sposób, by: gdy głowica musi opuścić obszar właśnie zadrukowanej części by położyć filament w innej części to wykonała dodatkowy "mock-wy" ruch o zadanej długości po właśnie wydrukowanej części zamiast odrazu wyskakiwać z tego obszaru i lecieć do innej części wydruku. Chodzi o to by wykonała taki ruch aby zostawić ewentualne resztki filamentu, które mogą powodować niktowanie na właśnie zadrukowanym elemencie. Mam wrażenie, że "Outer Before..." działa dobrze, ale czasami niewystarczająco, albo czasami w ogóle nie ma takiej możliwości (zadruk o szerokości dyszy).

Nie wiem, czy dobrze to wytłumaczyłem, no i... nie wiem czy nie zacząłem już szukać "za dużej" perfekcji w wydrukach ;)

Edit:
Chodzi o ten ruch po zakończeniu warstwy na tej części. Dysza wykonuje najpierw ruch po zadrukowanym elemencie, a później ucieka. To jest niejako efekt uboczny Combing Mode i jest nieustawialny, czyli, że nieprzewidywalny, a chodziło by o to by ustawić np wykonaj ruch min. 5mm po zadruku zanim z niego wyskoczy
moving.png
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Postów w temacie: 7
Posty: 8943
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 5873
Kontakt:

Re: Rozszerzenie "Outer Before Inner Walls" ?

Post autor: dziobu »

Dokładnie to o co pytasz jest w S3D i nazywa się "Coast at end". Istotnie - pomaga w specyficznych warunkach. Bardzo specyficznych. I tak ogólnie to nie jest rewelacyjne.

Obecnie używam SuperSlicera i można się bez tego obejść; IMHO dużo lepsze efekty daje dogranie parametrów Wipe przy retrakcji.
Awatar użytkownika
roman
Postów w temacie: 10
Posty: 508
Rejestracja: 02 wrz 2022, 00:27
Lokalizacja: Dokładnej lokalizacji skippera nie zna nawet The President Of The Ju-Es-Ej
x 345

Re: Rozszerzenie "Outer Before Inner Walls" ?

Post autor: roman »

Dzięki za odpowiedź, absolutnie wierze w to, że opcja może działać wyłącznie w bardzo specyficznych sytuacjach - za dużo godzin spędziłem nad perfekcyjnością wydruku by nie mieć co do tego wąpliwości, że coś w teorii jest jak święty gral a w praktyce jak g... nie-święty gral ;)

"wipe retraction" - no patrz Pan! A ja pół swojego "printingowego" życia zastanawiałem się czy tylko mi nie pasuje ta niedoskonałość gdy głowica "staje" na czas retrakcji i czasami robi małego gluta, mogła by przecieć rozetrzeć (wipe) gluta ;)

Eh... człowiek nie zajmował się drukiem 2 lata, a tu znowu wszystko inaczej, ale i... lepiej ;)
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Postów w temacie: 7
Posty: 8943
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 5873
Kontakt:

Re: Rozszerzenie "Outer Before Inner Walls" ?

Post autor: dziobu »

Nie wiem jakiego masz slicera, ale nie wszystkie mają pełny zestaw nastaw. To też nie znaczy że są one niezbędne, no ale jak szukasz perfekcji...
Awatar użytkownika
majek
Drukarz
Postów w temacie: 1
Posty: 794
Rejestracja: 28 gru 2020, 18:17
Drukarka: EZT-3D T1, vn-corexy
x 451

Re: Rozszerzenie "Outer Before Inner Walls" ?

Post autor: majek »

Dokładnie tego co chcesz, to nie widziałem.

Zobacz opcję 'Outer Wall wipe distance' - ma za zadanie schowanie szwu, ale robi to w sposób jaki chcesz - jedzie dalej po śladzie, ale już bez ekstruzji.
Ewentualnie też 'Enable Coasting', ale to robi coś przeciwnego - przestaje podawać filament przed końcem linii ze względu na spodziewany oozing.

'Wipe retraction' jest do mechanicznego czyszczenia dyszy co warstwę na dedykowanym czyściku, o ile drukarka go ma, więc to nie to. Przynajmniej w Cura.
Awatar użytkownika
roman
Postów w temacie: 10
Posty: 508
Rejestracja: 02 wrz 2022, 00:27
Lokalizacja: Dokładnej lokalizacji skippera nie zna nawet The President Of The Ju-Es-Ej
x 345

Re: Rozszerzenie "Outer Before Inner Walls" ?

Post autor: roman »

Zauważyłem, że userzy tutaj są życzliwy a jak sobie przeglądam forum to i tacy ze sporym doświadczeniem, co na forach technicznych nieczęsto się zdarza - zwykle albo to albo tamto ;) A skoro tak to pozwolę się trochę rozpisać (ale nie przynudzać i trzymać się topiku co by burdlu na forum nie robić;))

Dwa słowa o mnie: sprzęt to stara i3 mega (zupełnie ta pierwsza wersja), trochę modów, ale chłodzenie, extruder, głowica w standardzie (bowden) - tak, tak, to coś wciąż drukuje i to całkiem całkiem. Wiele razy ją wyrzucałem, sprzedawałem, oddawałem na złom bo miałem dosyć jej fochów i psucia wydruków. Gdy już znalazłem następczynie i miałem wdrażać plan zmiany to ta wypuszczała druk takiej jakości, że prusa mogłaby się schować. Drukuje rzadko (raz na pół roku lub rzadziej), zwykle rzeczy użytkowe z petg, ale jak drukuje to drukarka nie ma okazji się schłodzić przez 2-3 tygodnie - druk non stop (pare kilo filamentu schodzi).

Wracając do tematu - wyjaśniając - moje pytanie dotyczyło wiadomej kwestii, czyli poprawy jakości, eliminacji nitek i grudek, itp. Wymyśliłem sobie że jakby głowica robiła taki ruch to mogłoby to wpłynąć na jakość.

"wipe retraction" to rzeczywiście coś innego, a co do "Outer Wall wipe distance" to jest najbliżej tego (jeszcze dobrze nie testowałem, ale to może być to).

Co do coastingu to znam, ale nie bardzo lubie ten parametr, bo to raczej jak wrzucanie na luz 100 metrów przed skrzyżowaniem - nigdy nie wiem czy się dokulam na luzie czy jednak trzeba będzie dojechać na biegu ;)

Aha, używam cury, choć zdaje sobie sprawę, że zmiana slicera (i to bez włączenia jego specyficznych ustawień) też zmienia postać rzeczy. Taki sam wydruk, te same ustawienia, a dwa różne slicery zrobią to inaczej i efekt bedzie inny.

Do rzeczy:
I teraz się zastanawiam - jako że drukuje w petg to nitkowanie i grudkowanie zawsze będzie występowało. Nawet chciałbym drukować w ABS lub ASA lub nylonu, ale drukara w pokoju bez cyrkulacji potwietrza, wiec opary. Zostaje na razie petg (no i te inne materiały chyba trudniejsze). O ile w 98% przypadkach zwykle udaje mi się:
- zrobić odpowiednio detal dla właściwości druku 3d,
- lub go ustawić,
- lub podzielić,
- lub właśnie użyć odpowiednich ustawień slicera (tu można dłuuuugo kombinować)
- lub godze sie z postprocesem,
- lub zrobić tak, że ewentualne nitki czy grudy są w miejscach dla mnie bez znaczenia,
- lub "print one by one" jak jest wielo-sztuk,
...to raz na jakiś czas polegne w temacie ;) ...i niejako wracam do fundamentów, czyli: jak pozbyć sie (lub maksymalnie zminimalizować) nitkowania/grudkowania ale w sposób uniwersalny. Wydaje mi się, że zostały mi już tylko następujące rzeczy do zrobienia (ale nie wiem na ile to da oczekiwany efekt):
1. travel speed - u mnie to 60, przy wyższych to nie wiem, czy drukara mi się nie ropadnie, a z tego co czytam to 150 dawałoby niezły efekt (chodzi o gwałtowne ruchy by nitki nie zdążyły się pociągnąć)
2. zmiana głowicy/hotendu/extrudera. Obecnie mam fabryczny czyli V5 na bowdenie. Z testów wychodzi mi, że w moim przypadku to retrakcja nie działa, lub działa bardzo słabo. Tzn. mam wrażenie, że ciśnienie w dyszy rzeczywiście jest mniejsze, ale tam zawsze coś na czubku zostaje co "ładnie" się pociągnie a później zgrudkuje.
3. Skarpeta silikonowa, ale taka, co zakrywa prawie cały czubek dyszy, ma tylko małą dziurkę na wylot dyszy - nie bardzo mogę taką znaleźc do mojego bloku grzewczego (16x16x12)

Na ile 1. i 2. dadzą rzeczywiście jakiś efekt? W zasadzie to oba sprowadzają się do zakupu nowej drukary... czy może dla i3 mega jest jakiś niedrogi, sensowny direct-drive?
Awatar użytkownika
roman
Postów w temacie: 10
Posty: 508
Rejestracja: 02 wrz 2022, 00:27
Lokalizacja: Dokładnej lokalizacji skippera nie zna nawet The President Of The Ju-Es-Ej
x 345

Re: Rozszerzenie "Outer Before Inner Walls" ?

Post autor: roman »

Z moich obserwacji wynika, że przydałaby się następująca opcja w slicerze:
Podczas drukowania dówch części (A i B) normalna kolejność druku jest taka:
-położenie filamentu na A
-retrakcja i travel
-położenie filamentu na B

Chciałbym aby podczas podróży z A bo B dysza wykonała "z-hop", ale nie w sposób standardowy. Normalnie robi to tak, że gdy skończy kłaść filament na A to wtedy wykonuje retrakcje i podnosi dysze, i dopiero po tym wyrusza w drogę. Czyli zanim ryszy w drogę to podniesienie odbywa się nad element A. Natomiast ja chciałbym aby podniesienie głowicy nastąpiło dopiero gdy dysza znajdzie się w pustej przestrzeni pomiędzy A i B. Taki "z-hop" dałby następujący rezultat:
-wyjeżdżając z A dysza wykona retrakcje nad elementem i wykonuje krótki ruch (wipe), który niejako zapobiega nitokowaniu się elementu (nie ma to miejsca gdy ustawie standardowy z-hop, bo wtedy dysza nie ma o co się "wyczyścić" po zrobieniu retrakcji i następuje nitkowanie z tego miejsca)
-dojeżdżając do elementu B jest podniesiona, bez z-hop to różnica tylko grubości wartstwy. Odpowiedni dystans, podczas wjazdu nad B jest pożądany, bo resztki filamentu co widzą na czubku dyszy (tego co się nie załapał na retrakcje) nie dotkną elementu B podczas wjazdu nad niego. To załatwia właście "z-hop".

Czy taka opcja jest gdzieś dostępna?
Awatar użytkownika
roman
Postów w temacie: 10
Posty: 508
Rejestracja: 02 wrz 2022, 00:27
Lokalizacja: Dokładnej lokalizacji skippera nie zna nawet The President Of The Ju-Es-Ej
x 345

Re: Rozszerzenie "Outer Before Inner Walls" ?

Post autor: roman »

z-hop.png
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Postów w temacie: 7
Posty: 8943
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 5873
Kontakt:

Re: Rozszerzenie "Outer Before Inner Walls" ?

Post autor: dziobu »

Właśnie walczę z chyba tym samym, tylko że problemem u mnie nie jest z-hop tylko zmiana warstwy.

Na pewnej wysokości zmienia się miejsce zmiany warstwy (na kawałek w środku kolumny, zaraz po wipe do wewnątrz) - i tam zaczyna się nitkowanie.
qq.jpg
To co piszesz też u mnie by rozwiązało problem. Jakoś to trzeba będzie obejść.
Awatar użytkownika
roman
Postów w temacie: 10
Posty: 508
Rejestracja: 02 wrz 2022, 00:27
Lokalizacja: Dokładnej lokalizacji skippera nie zna nawet The President Of The Ju-Es-Ej
x 345

Re: Rozszerzenie "Outer Before Inner Walls" ?

Post autor: roman »

hm, ciekawy przypadek... poka g-code.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Slicery”