Koła zębate

Programy do projektowania CAD
tomekr
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 5
Posty: 262
Rejestracja: 05 wrz 2018, 21:17
Drukarka: Vertex 8400
x 52

Re: Koła zębate

Post autor: tomekr »

marek91 pisze:SketchUp - dodatek Key Involute Gear
....
Pytanie jak wygląda to koło zębate. W IronCad'zie też można "coś" wygenerować, co wizualnie nawet trochę przypomina zęby o zarysie ewolwentowym, ale niestety tylko przypomina, a nie jest. Ciekawe co generuje SketchUp. Chciałbym, żeby to był zarys ewolwentowy, żeby te zęby toczyły się po sobie, a nie ślizgały, bo to jest warunek trwałości i sprawności przekładni. Nie mam SketchUp'a i trudno mi to zweryfikować, tym bardziej, że większość Cad'ów profi ma koła zębate jako dodatkową, płatną opcję.

Co do instalacji GearDxf, to mam Win7, na Win 10 też się instaluje.
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Postów w temacie: 5
Posty: 8941
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 5872
Kontakt:

Re: Koła zębate

Post autor: dziobu »

tomekr pisze:Pytanie jak wygląda to koło zębate.
Tak:
z.png
z.rar
(12.11 KiB) Pobrany 119 razy
Awatar użytkownika
Berg
Zasłużony
Postów w temacie: 2
Posty: 7569
Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
x 2675

Re: Koła zębate

Post autor: Berg »

FreeCAD też daje rady w kołach zębatych

https://www.youtube.com/watch?v=bDLlQiTl5XI&t=185
kawaled6
Postów w temacie: 1
Posty: 119
Rejestracja: 16 cze 2020, 20:01
Lokalizacja: Olkusz
Drukarka: Anet A6, Ender 3
x 15

Re: Koła zębate

Post autor: kawaled6 »

W Fusion360 również jest wbudowany skrypt do generowania kół zębatych. Podajemy szerokość, średnicę podziałową, liczbę zębów itp. jednak nie wiem czy jest to idealnie zarys ewolwentowy ale do druku jak najbardziej wystarcza i działa :)
Anet A6 - po modyfikacjach
Ender 3 - po modyfikacjach
tomekr
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 5
Posty: 262
Rejestracja: 05 wrz 2018, 21:17
Drukarka: Vertex 8400
x 52

Re: Koła zębate

Post autor: tomekr »

dziobu pisze:
tomekr pisze:Pytanie jak wygląda to koło zębate.
Tak:
..
Wygląda spoko, nie mniej nie będę uczył się SketchUp dla generowania koła zębatego, hehe. Możesz powiedzieć, czy przy eksportowaniu koła można określić dokładność z jaką exportuje to koło. Na zdjęciu widać, że zarys ewolwenty złożony jest z 5 płaszczyzn (nie licząc zaokrągleń u podstawy zęba), do wizualizacji to jest OK, ale przy drukowaniu, a na pewno przy frezowaniu to może być mało. Zarys zęba powinien wyglądać porządnie bez zaokrągleń, bo to jest odstępstwo od ewolwenty już z założenia.

Całkiem wygodnie mi się generuje i importuje szkic z geardxf-a i to działa we wszystkich programach cadowskich, dlatego przy wyborze programu cad to nie było ważne kryterium, chciałem mieć program który jest wygodny, w miarę niezawodny, w akceptowalnej cenie, z możliwością upgradeu za sensowne pieniądze i nie na zasadzie, że po kolei za każda wersję płać, no i jest na moim komputerze, nie w sieci. Dlatego kupiłem IronCada, no może jeszcze dlatego, że silnik graficzny jest uznanej marki, używany w innych programach (np. SW). Może jestem staroświecki, ale jakoś nie wierzę, że w pewnym momencie dostawcy np. Fusion360 nie zmienią zdanie i trzeba będzie słono płacić za subskrypcję, bo inaczej moje wszystkie projekty będą niedostępne, albo zostaną przejęte. Co jest u mnie to jest moje, mogę się odciąć od sieci web i robić dalej swoje.
No, może gdyby SketchUp generował koła np stożkowe, o skośnym uzębieniu, czy o przesuniętych osiach, hipoidalne, to bym poświęcił mu trochę czasu, to samo tyczy freecada, tak to jest tylko zautomatyzowanie kilku operacji z wykorzystaniem geardxf.
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Postów w temacie: 5
Posty: 8941
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 5872
Kontakt:

Re: Koła zębate

Post autor: dziobu »

tomekr pisze:Możesz powiedzieć, czy przy eksportowaniu koła można określić dokładność z jaką exportuje to koło. Na zdjęciu widać, że zarys ewolwenty złożony jest z 5 płaszczyzn (nie licząc zaokrągleń u podstawy zęba), do wizualizacji to jest OK, ale przy drukowaniu, a na pewno przy frezowaniu to może być mało. Zarys zęba powinien wyglądać porządnie bez zaokrągleń, bo to jest odstępstwo od ewolwenty już z założenia.
Przy generowaniu tak. Masz kod źródłowy wtyczek, możesz sobie wyedytowac precyzję (albo dodać do pole do okienka) i dostać np takie coś:
q1.png
Przy okazji - bo wątek dotyczy generowania zębatek a nie ewolwenty w Sketchupie - warto wspomnieć jeszcze o https://woodgears.ca/gear/index.html
tomekr
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 5
Posty: 262
Rejestracja: 05 wrz 2018, 21:17
Drukarka: Vertex 8400
x 52

Re: Koła zębate

Post autor: tomekr »

Czyli całkiem przyzwoicie generuje, właściwie bez zastrzeżeń.
Sorry, że zawęziłem dyskusję do ewolwenty, ale w większości przypadków nie widzę potrzeby uproszczania kół do innych zarysów, bo to właściwe jedyny słuszny zarys jeśli mamy narzędzia żeby go wygenerować i wykonać. Oczywiście pomijam jakieś przekładnie kołkowe, zapadkowe i inne specjalne wykonania.
ODPOWIEDZ

Wróć do „CAD-y”