Strona 1 z 2

Koła zębate

: 30 mar 2018, 18:55
autor: belialek
Witam,

Mam pytanie skąd najlepiej brać wyliczone i geometrycznie poprawne koła zębate? W Tinkercadzie znalazłem generator, ale oferuje tylko jeden typ zębów (zaokrąglone). Zależy mi na takim projekcie, który zapewni największą dokładność podczas pracy (pojedyncze kroki silnika ~1,8st) - jedna zębatka 20 druga 36 zębów.

Drugie pytanie - jak takie koła zębate najlepiej umieszczać na projekcie? W tej chwili mam to tak jak na załączonym obrazku - boję się, że będzie za ciasno jak bardziej dosunę (już pomijam sam kształt zębów, który jakoś mnie nie przekonuje).

Re: Koła zębate

: 30 mar 2018, 19:22
autor: Berg
jeśli planujesz te koła drukować i chcesz osiągnąć jak najlepszą płynność to polecam koła zębate typu fishbone (czy jak się dziś dowiedziałem, dzięki @kretu po polsku "daszkowe" ). Znajdziesz skrypty parametryczne dla OpenSCAD.

Re: Koła zębate

: 30 mar 2018, 19:24
autor: dziobu
1. Ja korzystam z czegoś takiego: http://www.gearotic.com/
(dla masochistów; ta strona jest tylko namiastką burzy w mózgu jaką ma programista bo softu na trzeźwo nie idzie ogarnąć)

2. W projekcie umieszczam je tak jak mają nominalnie pracować. Już problemem drukarki i slicera jest żeby zachować wymiary.

Re: Koła zębate

: 30 mar 2018, 19:27
autor: kapi
nie wiem do czego kolega to potrzebuje, ale to powyższe to .... może do jakiejś zabawki ?
jeśłi rozmawiamy o kołach zębatych w przekładniach, polecam lekturę - plik PDF
tam w punkcie 1.1.2 jest pokazane jak ma wyglądać zarys zęba.
koło takie można wygenerować np. w programach do projektowania mechanicznego - solidworks , inventor.

czy inny soft to zrobi - nie wiem.
przekładnia_1.JPG
a tutaj na szybko wygenerowane koła, losowe.
jeśli coś robić, to porządnie :piwo:

Re: Koła zębate

: 30 mar 2018, 20:49
autor: MaxXxi47
Przecież Tinkercad ma w Shape generators coś takiego jak Metric gear i tam są normalne zęby z możliwością zmiany pitch-a, modułu i ilości zębów.

Re: Koła zębate

: 27 lip 2020, 23:08
autor: tomekr
Stary temat, ale nikt nie zapodał bardzo porządnego i darmowego programu GearDxf http://www.forestmoon.com/Software/GearDXF/ . Dla potrzeb drukowania generuje małe zębatki i je powiększam, staram się, żeby wartość "diametral pitch" była przynajmniej 50, wtedy zarys zęba składa się z kilkunastu odcinków, przy mniejszych wartościach i modułach 5mm i więcej jest to kilkadziesiąt, czy nawet kilkaset odcinków. Przy wydruku nie jest potrzebna taka dokładność i muli program CAD. Wprowadzenie wartości "diametral pitch" jako 2 cale w mm (50,8mm) daje moduł 1, generalnie: 2''(50,8) / "diametral pitch" to moduł w mm. Może w nowej wersji (ja mam wersję 2.1) jest to bardziej po europejsku rozwiązane. Tak naprawdę po odpowiednim skróceniu zębów, dla wewnętrznych ścięcie wierzchołków, dla zewnętrznych zmniejszenie głębokości podstawy da się wygenerować zarys do przekładni wewnętrznej, czy planetarnej. Więcej nie trzeba, importujemy dxf-a do szkicu w programie CAD, odpowiednio powiększamy i możemy wyciągnąć zębatkę jaką chcemy, przy obrocie ze skręceniem możemy wygenerować zęby skośne, czy nawet wykorzystując zarys 1 zęba wygenerować przekładnię stożkową.

Re: Koła zębate

: 27 lip 2020, 23:51
autor: dziobu
tomekr pisze:(ja mam wersję 2.1)
Niech zgadnę: masz problem z instalacją najnowszej wersji?

A jak już temat odkopany - ktoś zachował GearGeneratora z czasów jak jeszcze był darmowy: https://www.blitter.com/~russtopia/Gear ... index.html

Re: Koła zębate

: 28 lip 2020, 07:39
autor: tomekr
dziobu pisze:
tomekr pisze:(ja mam wersję 2.1)
Niech zgadnę: masz problem z instalacją najnowszej wersji?
Nie zgadłeś, mam, a właściwie miałem, wersję 2.1 bo jak instalowałem to była najnowsza, a teraz przy okazji pisania postu poświęciłem kilka minut i znalazłem nowszą wersję 3.1 (w podanym wyżej linku) i zainstalowałem bez problemu. Jest tam to czego mi brakowało, czyli można określić moduł w europejski nie amerykański sposób, można określić kąt przyporu, no i generuje zęby wewnętrzne od razu, bez dodatkowego wycinania jak to robiłem dotychczas. Natomiast zrobił się bardziej kolorowy interfejs, ja wolałem poprzedni, ascetyczny. Program jest zupełnie darmowy, bez jakiś ukrytych dodatków i nie jak np Gearotic za 120$. Na dodatek, jest u mnie na kompie, nie w sieci, z której może w każdej chwili zniknąć. Niestety wymaga podstawowej wiedzy o przekładniach, a jeśli generujemy przekładnie stożkową, to trochę większej wiedzy. Generuje możliwie dokładny zarys składający się z odcinków, kilkunastu do pewnie kilku tysięcy na ząb, w zależności od wielkości zęba. Wydaje się, że o ilości odcinków decyduje założona stała precyzja, przypuszczam, że coś ok. 0,001mm, tak więc nadaje się nawet do bardzo precyzyjnej obróbki CNC. Ja, ze względu na obciążenie komputera i brakiem takiej potrzeby, generuje zębatkę w milimetrach, a wczytuję w centymetrach, wtedy powierzchnia wyciągniętego koła zębatego nie składa się z kilku, czy kilkudziesięciu tysięcy płaszczyzn, tylko kilkudziesięciu, kilkuset płaszczyzn. Poza tym exportuje do czystego dxf-a, którego łatwo zaimportować do chyba wszystkich cadowskich programów, bez jakiegoś dodatkowego czyszczenia grafiki.
Przetestowałem kilka programów do generowania przekładni czy kół zębatych i ten jest jedynym z jakiego korzystam.

Re: Koła zębate

: 28 lip 2020, 10:18
autor: dziobu
[OT]
Pytałem bo na żadnym moim komputerze nie moge jej zainstalować. Trzeba bylo kombinować.

Re: Koła zębate

: 28 lip 2020, 11:51
autor: marek91
SketchUp - dodatek Key Involute Gear
Zrzut ekranu 2020-07-28 o 11.50.37.png
Zrzut ekranu 2020-07-28 o 11.50.37.png (44.31 KiB) Przejrzano 4353 razy