Prusa na ramie TATARA (bo Anet to to już nie jest)

Tutaj można pochwalić się drukarką już uruchomioną bądź kupioną
Holgin
Postów w temacie: 40
Posty: 939
Rejestracja: 06 sty 2019, 18:07
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: Prusa A8
x 479

Re: Prusa na ramie TATARA (bo Anet to to już nie jest)

Post autor: Holgin »

2.png
1.png
Ma to sens? Argumenty za/przeciw?

Moje przeciw:
-poskładanie/wydrukowanie tego wszystkiego tak dokładnie, by śruba trapezowa i prowadnica były super osiowo, jest trudne/bardzo trudne/niemożliwe
Awatar użytkownika
dragonn
Zasłużony
Postów w temacie: 1
Posty: 6384
Rejestracja: 12 gru 2016, 21:50
Lokalizacja: Opole
Drukarka: LUME
x 1455

Re: Prusa na ramie TATARA (bo Anet to to już nie jest)

Post autor: dragonn »

A ja ostatnio poszedłem w całkiem inną stronę i wydrukowałem sprzęgła z TPU https://www.thingiverse.com/thing:2497828 i nawet to wydaje mi się że działa trochę lepiej niż drukowane "skręcane" sprzęgło.
Berg
Awatar użytkownika
JGFTW
Drukarz
Postów w temacie: 3
Posty: 1338
Rejestracja: 14 sie 2019, 05:19
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: Ender 3 v3 SE
x 710

Re: Prusa na ramie TATARA (bo Anet to to już nie jest)

Post autor: JGFTW »

Holgin pisze:
Ma to sens? Argumenty za/przeciw?
Ja bym zrobił bez tego niebieskiego elementu, żeby sobie nie komplikować spasowywanie wielu elementów. Coś w tym klimacie :

Obrazek

Tylko oczywiście z tym prętem gładkim razem. ;)

Holgin pisze: -poskładanie/wydrukowanie tego wszystkiego tak dokładnie, by śruba trapezowa i prowadnica były super osiowo, jest trudne/bardzo trudne/niemożliwe
Jak wywalisz ten niebieski element to sądzę, że będzie ok, wiadomo, że nie będzie super dokładnie, ale bez kitu w kosmos to nie leci ;) zakładam, że będzie lepiej niż masz teraz. A lepiej to chyba tylko przesiadka na silniki ze zintegrowanymi prętami :D
Holgin
Holgin
Postów w temacie: 40
Posty: 939
Rejestracja: 06 sty 2019, 18:07
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: Prusa A8
x 479

Re: Prusa na ramie TATARA (bo Anet to to już nie jest)

Post autor: Holgin »

Przyszło mi parę części z linkcnc store na Aliexpres, to jest długie łożyska LM8U, idler'y 16T z zębami/bez oraz dwa koła zębate 16T. Wydają się być lepszej jakości niż "typowe", widać, że są toczone. Łożyska wydaje mi się że siedzi ciaśniej niż oryginalne. Nie popatrzyłem tylko, że koło zębate jest dość długie:
2.jpg
Ale to nie przeszkadza :D


Przerobiłem też oś Z. Na dole łożysko 638, na górze wahliwe KFL08. Trapezówka z prawej jest idealnie prosta, nie bije na całym zakresie osi, ta z lewej ma jakiś problem. Jest prosta, więc problemem jestem ja, czyli prawidłowy montaż. Muszę trochę z tym powalczyć jeszcze.
3.jpg
1.jpg
4.jpg
Wydruki.. są niegorsze niż były. Mam zarówno prowadnice jak i łożyska 10mm i zastanawiam się czy by nie przerobić osi Z, tylko czy to rozwiąże problem z nierównością warstw?
Awatar użytkownika
Pjoter
Drukarz
Postów w temacie: 2
Posty: 2011
Rejestracja: 16 lis 2017, 18:53
Lokalizacja: Gdańsk
Drukarka: HEVO, MK3S
x 881

Re: Prusa na ramie TATARA (bo Anet to to już nie jest)

Post autor: Pjoter »

Wiesz, wydruki masz świetne. Poważnie ustawienia masz perfekcyjnie dobrane. Mechanicznie też to świetnie wygląda.
Co do prążków - mam inny pomysł niż wina mechaniki drukarki. Co jeśli prążki wynikają z nierówności filamentu? Jaka jest średnia odchyłka od 1.75 średnicy filamentu? Może nierówności z tego wynikają?
Moje wydruki | Thingiverse | PrusaPrinters
Anycubic i3 Mega - sprzedana
HyperCube Evolution #1 - worklog
Ender-2 - sprzedana
Prusa MK3S - odkupiona używana
HyperCube Evolution #2 - szukam na nią miejsca na razie w odstawce
Holgin
Postów w temacie: 40
Posty: 939
Rejestracja: 06 sty 2019, 18:07
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: Prusa A8
x 479

Re: Prusa na ramie TATARA (bo Anet to to już nie jest)

Post autor: Holgin »

Pjoter pisze:Wiesz, wydruki masz świetne. Poważnie ustawienia masz perfekcyjnie dobrane. Mechanicznie też to świetnie wygląda.
Co do prążków - mam inny pomysł niż wina mechaniki drukarki. Co jeśli prążki wynikają z nierówności filamentu? Jaka jest średnia odchyłka od 1.75 średnicy filamentu? Może nierówności z tego wynikają?
Dzięki, ale post:
viewtopic.php?f=34&t=3829&start=30#p83499
Przeczy temu - szary posążek dobrze pokazuje nierówności warstw :) Z tym w sumie tylko walczę. Prążki widoczne pod światło mi nie przeszkadzają, wynika to raczej z detali związanych ze sterowaniem silnikami krokowymi. Na forum Prusy o tym pisali.

Co do filamentu - używam tylko DD w sumie, szary to eko PLA. Gdyby się okazało, że eko PLA ma gorszą tolerancję średnicy, to się... zdenerwuję i przestanę kupować od nich filament. Ale producent się zarzeka, że Eko nie jest gorsze i ja wierzę ;)
Awatar użytkownika
Pjoter
Drukarz
Postów w temacie: 2
Posty: 2011
Rejestracja: 16 lis 2017, 18:53
Lokalizacja: Gdańsk
Drukarka: HEVO, MK3S
x 881

Re: Prusa na ramie TATARA (bo Anet to to już nie jest)

Post autor: Pjoter »

Nie no nie zrozum mnie źle. Nawet filament wytworzony z dokładnością do 1 nm może mieć 1,750 001 mm lub 1,749 999 mm. DD ma wysoką dokładność, jest powtarzalny, lecz IDEALNIE 1,75 mm nie ma (jak i każdy filament). Tylko o to mi chodziło.
Moje wydruki | Thingiverse | PrusaPrinters
Anycubic i3 Mega - sprzedana
HyperCube Evolution #1 - worklog
Ender-2 - sprzedana
Prusa MK3S - odkupiona używana
HyperCube Evolution #2 - szukam na nią miejsca na razie w odstawce
Holgin
Postów w temacie: 40
Posty: 939
Rejestracja: 06 sty 2019, 18:07
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: Prusa A8
x 479

Re: Prusa na ramie TATARA (bo Anet to to już nie jest)

Post autor: Holgin »

Pjoter pisze:Nie no nie zrozum mnie źle. Nawet filament wytworzony z dokładnością do 1 nm może mieć 1,750 001 mm lub 1,749 999 mm. DD ma wysoką dokładność, jest powtarzalny, lecz IDEALNIE 1,75 mm nie ma (jak i każdy filament). Tylko o to mi chodziło.
Ja wiem, że idealnego filamentu nie ma, tylko tak patrząc po innych wydrukach widzę, że może być lepiej i tyle :)
Holgin
Postów w temacie: 40
Posty: 939
Rejestracja: 06 sty 2019, 18:07
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: Prusa A8
x 479

Re: Prusa na ramie TATARA (bo Anet to to już nie jest)

Post autor: Holgin »

5.jpg
4.jpg
3.jpg
2.jpg
1.jpg
Jakby kto pytał - wygląd bocznych ścianek nie uległ poprawie ;) Skróciłem pasek o ~15% na X bo mogłem.

Walki z osią Z ciąg dalszy. Czas na sprzęgła z TPU, w międzyczasie jadą do mnie sztywne/sprężynowe, ale te "obejmujące" oś ze ściskiem, nie z tymi bezłbowymi śrubkami.
To co teraz zmieniłem, pomijając kwestie prowadzenia/naciągu paska, to dołożenie stopnia swobody dla wałków osi X. Znaczy to tyle, że otwory pod wałki rozwiercałem wiertłem 8.1mm ze smarem. W efekcie, w szczególności w prawym "wózku" (idler?), wałki są bez luzu, ale mogą pracować, przesuwać się. Dzięki temu, odległość na jaką wciśnięte są wałki ustawia się sama, więc nie ma mowy o żadnym ściskaniu prowadnic osi Z.

Ogólnie rzecz biorąc to ta rama jest do dupy. Nadaje się, żeby poprawić Anet A8, ale osiągnięcie na niej dobrego rezultatu jest bardzo trudne, ze względu na miliard stopni swobody i niedokładności przy montażu, produkcji zresztą też...

Ale nie poddaje się, ciągle się uczę więc jest w tym wszystkim jakiś sens :)
Kusi mnie cały czas przerobienie osi Z na 10mm, będę musiał jedynie przedrukować elementy osi X i pociąć wałki, łożyska też mam.. Do tego trapezówki 5mm... Wtedy to w ogóle bajlando.
Awatar użytkownika
Berg
Zasłużony
Postów w temacie: 11
Posty: 7569
Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
x 2675

Re: Prusa na ramie TATARA (bo Anet to to już nie jest)

Post autor: Berg »

polecam wersję osi X od bearupgrade:
- ładny naciąg paska
- zwiększona rolka 20mm z prawej
- lepsze mocowanie łożysk Z

śruby trapezowe lepiej 8-4 lub 8-8
ODPOWIEDZ

Wróć do „Drukarki FDM/FFF - wszystkie pozostałe”