Konwersja sterowania w Vextex K8400 na RAMPS-FD 2.0

Tutaj można pochwalić się drukarką już uruchomioną bądź kupioną
autopaga
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 1
Posty: 36
Rejestracja: 07 gru 2018, 17:45
x 4

Konwersja sterowania w Vextex K8400 na RAMPS-FD 2.0

Post autor: autopaga »

Po niefortunnym zrobieniu zwarcia i spaleniu oryginalnego sterowania, stanąłem przed wyborem wydania 600zł na nową płytkę główną lub zrobienia konwersji na szeroko dostępnych elementach. Dzięki zdalnemu instruktarzowi rafaljot udało mi się tego dokonać, choć trwało to około 2 miesięcy. Opiszę jak udało mi się to zrobić i z czym miałem problemy.

Chciałbym zaznaczyć, że moja wiedza elektroniczna jest bardzo uboga, więc jeżeli popełnię poniżej błędy proszę o wskazówkę to je poprawię.

1. Zasilanie, oryginalny zasilacz ma 15v. Można go skręcić w dół na poniżej 14v, ale wolałem nie ryzykować i zastąpiłem go takim samym (Mean Well RS-150-12 12V/12,5A 150W) cena 95zł. Już tutaj można zrobić trochę inaczej niż ja, ponieważ kilka miesięcy wcześniej dołożyłem grzany stół na 24v, ale niestety zasilacz dobrałem bez zapasu i nie mogłem podpiąć pod niego steppermotorów, które jak mówi Rafał lepiej dodpiąć na 24v (RAMPS FD to umożliwia).

2. Kolejne potrzebne elementy: ARDUINO DUE, RAMPS-FD (najlepiej poprawiona wersja 2.0) i adapter dla LCD/karty SD na dwie wtyczki. Te elementy kosztowały mnie około 250zł. Nie wiem czy mam klona arduino czy nie, ale po 30h drukowania nadal działa.

3. Ostatnim elementem, który był potrzebny są wtyczki i piny. Do przestawienia pinów wyświetlacza są potrzebne dwie wtyczki IDC10 PIN oraz kilka GOLDPINów na 2 i 4 piny oraz żeńskie piny do nich, cena bardzo niska kilka złotych, ale ciężko znaleźć w jednym sklepie. Będą też potrzebne 4/6 dłuższych śrubek M3 do montażu RAMPSa.

Teraz część druga czyli montaż:

Najlepiej zacząć od ustalenia gdzie ma się znajdować nowe sterowanie, istotne jest że porty micro usb do których trzeba się co jakiś czas podłączać są z tyłu, więc warto zrobić trochę miejsca, aby dało się tam dostać.
Obrazek

Zasilacz wystarczy odkręcić stary i przykręcić nowy, dlatego warto kupić tej samej firmy, aby nie trzeba było robić nowych otworów.

Na płytce Arduino nie zmieniałem żadnych zworek, tak jak przyszła tak ją podpiąłem (załącznik druk2.jpg)

Następna czynność to konfiguracja zworek na RAMPS-FD. Do każdego stepsticka mają być 3 zworki, do tego którego się nie używa też mam (tak miał Rafał, nie wiem czy trzeba czy nie) strzałkami zaznaczyłem zworki które należy przestawić w zależności od rodzaju zasilania arduino oraz płytki 12v lub 24v. Ja mam ustawione zasilanie rampsa 12v i arduino z rampsa.
Obrazek
Obrazek

Teraz ważna kwestia stepsticki, można je przełożyć z oryginalnej płytki, Rafał poleca wymienić na takie ST820, 17$ na aliexpress za 5 sztuk.
Istotną kwestią jest że stepsticki można włożyć źle, na zdjęciu powyżej widać prawidłowe ustawienie oryginalnych stepsticków. Warto zwrócić uwagę że jeden rządek jest w jedną stronę a drugi odwrotnie.


Wtyczki, część wtyczek pasuje plug&play, a konkretnie wszystkie steppermotory i reset. XYZ i reset jest opisany na płytce a na kablach są metki, więc nie ma sensu tego opisywać. Natomiast extrudery należy podpiąć pod E0 i E1. Po pierwszym uruchomieniu drukarki miałem taką sytuację, że extrudery zamiast pchać filament wyciągały go, najprostrzym rozwiązaniem dla mnie było je zamienić miejscami. Dlatego polecam podpięcie w sposób odwrotny niż fabrycznie, czyli lewy extruder patrząc od frontu na drukarkę to 1 a prawy to 2.
Obrazek

Teraz czas na kabelki do przeróbki, 3 endstopy oraz 2 tempsensory lub 3 jeżeli jest grzany stół. Endstopy należy podpiąć jak na zdjęciu poniżej, kolory kabelków dobrze widać który gdzie. Przy tempsensorach, nie ma znaczenia który kabelek idzie gdzie (lewa/prawa), proszę nie sugerować się kolorami kabelków przy termistorach, ponieważ mają być odwrotnie, tutaj akurat nie ma strachu można dojść co do czego na zasadzie prób i błędów:
Obrazek
Obrazek

Wyświetlacz jest niezłym wyzwaniem, pierwsza kwestia to wlutowanie kabelka aby karta w czytniku była odczytywana automatycznie:
Obrazek

Chyba najtrudniejsze zadanie w całym przedsięwzięciu to przeróbka taśmy, dałem radę to zrobić na podstawie zdjęcia od Rafała, więc załączam to samo zdjęcie, proponuję 3 razy sprawdzić przed pierwszym uruchomieniem:
druk8.jpg
Zostało już tylko podpięcie przewodów skrętnych, a później soft. Tutaj akurat jest wszystko dosyć jasne, czarne to -, czerwone to +, idąc od lewej: E0 extruder (przewody dowolnie), E1 extruder (przewody dowolnie), wyjście przewodów na heatbed 24v, wejście przewodów na heatbed 24v, zasilanie 12v i zasilanie 12v. Uwaga na zdjęciu mam pierwszą konfigurację extruderów, Heater 1 po prawej i Heater 2 po lewej, powinno być odwrotnie.
druk9.jpg
Aktualnie mam u siebie zewnętrzne sterowanie wentylatorów dlatego nie mam ich podpiętych, jednak jest to dobrze opisane na schemacie.

Na koniec tego rozdziału kilka zdjęć poglądowych, zaznaczam że kolory dla extrudera E0 i E1 mogą być odwrotnie, nie pamiętam w którym momencie robiłem zdjęcia, jakkolwiek by je podłączyć będzie to bezpieczne. Generalnie jeden sensor, heater i extruder mają być tam gdzie napisałem E0 a drugi tam gdzie E1, jeżeli extruder kręcą nie w tą stronę to należy zamienić te 3 pary kabli ze sobą.
Obrazek

Teraz kwestia softu, jest potrzebny program arduino.cc minimum 1.9 beta oraz marlin 2.0 bugfix, są do znalezienia w necie bez problemu. Następnie należy w folderze Marlina podmienić pliki configuration_adv.h i configuration.h na te poniżej.
Configuration.h
(74.9 KiB) Pobrany 150 razy
Configuration_adv.h
(77.54 KiB) Pobrany 165 razy
Następnie należy podpiąć arduino due do prawego gniazda usb (tego do programowania) i do komputera. Włączanie głównego zasilania drukarki nie jest konieczne. Kolejnym krokiem jest włącznie programu arduino i skonfigurowanie portu: Narzędzia/Port -> "COM X" oraz wybranie: Narzędzia/Płytka -> Arduino Due "Programming Port". Teraz wystarczy otworzyć plik Marlin z głównego katalogu Marlina i kliknąć strzałkę w prawo WGRAJ. Poczekać i gotowe.

Z grubsza to chyba wszystko.
Załączniki
druk10.jpg
druk7.jpg
druk6.jpg
druk5.jpg
druk4.jpg
druk3.jpg
druk2.jpg
druk1.jpg
McKee, Jackoboo, kapi, Berg
Awatar użytkownika
Berg
Zasłużony
Postów w temacie: 1
Posty: 7564
Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
x 2667

Re: Konwersja sterowania w Vextex K8400 na RAMPS-FD 2.0

Post autor: Berg »

W tej drukarce można rozważyć takie opcje:
1. Zmienić tylko stepstiki na st820
2. Zmienić silniki na XY z 2.5Amp na 1.7Amp i dać stepstiki na XY tmc2208 . Na Z, E1, E2 zmienić stepstiki na ST820
ST820 dają w miarę radę z silnikami 2.5Amp i pracują zdecydowanie równiej od DVR8825

przy zmianie sterowników na ST820 trzeba zwrócić uwagę, że mają odwrotnie niż wszystkie inne stepy pin EN. W Marlinie trzeba zmienić z 0 na 1 tu:

Kod: Zaznacz cały

// For Inverting Stepper Enable Pins (Active Low) use 0, Non Inverting (Active High) use 1
// :{ 0:'Low', 1:'High' }
#define X_ENABLE_ON 1
#define Y_ENABLE_ON 1
#define Z_ENABLE_ON 1
#define E_ENABLE_ON 1 // For all extruders

Odnośnie klona Arduino Due to w co którymś egzemplarzu zdarza się taka przypadłość, że czasem nie chce się właczyć. Ponoć czasem zdarza się to też oryginałowi. Rozwiązanie polega na wsadzeniu między nogi rezystora 10K :
xNPTiv.jpg
KR5sCV.jpg
źródło:
https://forum.arduino.cc/index.php?topic=256771.30
Zepco
ODPOWIEDZ

Wróć do „Drukarki FDM/FFF - wszystkie pozostałe”