Vertex 8400

Tutaj można pochwalić się drukarką już uruchomioną bądź kupioną
tomekr
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 33
Posty: 262
Rejestracja: 05 wrz 2018, 21:17
Drukarka: Vertex 8400
x 52

Re: Vertex 8400

Post autor: tomekr »

Mowie o wersji z teflonem w srodku z rurką z gwintem M7 i M6, nie mam rozeznania w tym temacie, bo znowu sie kierowalem swoją intuicja i wiedza techniczną i wybor padl wlasnie na ta koncowkę, tym bardziej ze jest najbardziej popularna co teź dobrze świadczy. Nawet jak kupowalem w sklepiku to bylo tak, ze poproszę tą koncówkę bo mi sie podoba, dopiero poźniej zorientowalem sie ze to V6. Mam tez rurke bez wkladki w srodku, ale ten teflon pomaga i jak wytrzyma 10°C wiecej to po co wywalać.
Awatar użytkownika
Berg
Zasłużony
Postów w temacie: 115
Posty: 7563
Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
x 2661

Re: Vertex 8400

Post autor: Berg »

tomekr pisze: Widziałem, że ktoś zrobił prowadnice z włókna węglowego, ale on ma dużo niższy moduł Younga, czyli mniejszą sztywność i nie doczytałem się o jakości i szybkości wydruków, która wcale nie musi być lepsza. Generalnie na te prowadnice najlepsze są rurki, mają dużą
no na przykład ja. przewiń ten wątek ze trzy strony do tyłu. :D Ugięcie nie było problemem. Problemem było bezluzowe spasowanie łożysk na wałku.
tomekr pisze: 1. Czy ktoś próbował na końcówce V6 z teflonem.........
pozostałe kwestie to może już nie na ten wątek o K8400 bo się robi śmietnik.... może na czat.

PS: jak rurka teflonowa wchodzi w blok i styka się z dyszą. To max 240'C. ABS+ i moim zdaniem PETG mają lepszą wytrzymałość przy druku z użyciem full metal. Gdy strefa topienia jest dłuższa.
tomekr
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 33
Posty: 262
Rejestracja: 05 wrz 2018, 21:17
Drukarka: Vertex 8400
x 52

Re: Vertex 8400

Post autor: tomekr »

rafaljot pisze: no na przykład ja. przewiń ten wątek ze trzy strony do tyłu. :D Ugięcie nie było problemem. Problemem było bezluzowe spasowanie łożysk na wałku.
Haha, sorki, ale zaganiany jestem i teraz dopiero poczytałem. Widzę że Ty też kawał roboty przy Vertexie odwaliłeś i szkoda, ze wcześniej się nie ujawniłem.
Ja tam kiedyś (nie tak dawno) się samolocikami zdalnie sterowanymi zajmowałem i trochę z tym węglem miałem kontaktu to nawet bym nie próbował, właśnie ze względu na kłopoty z łożyskowaniem i trochę małą sztywnością. Chcę tylko dorobić extruder na głowicy, ale lekki, żeby jej nie obciążać. niestety jest tam dosyć ciasno, nawet myślałem o Tytanie z takim leciutkim silnikiem https://www.tme.eu/pl/details/pololu-22 ... polar-42_/ tylko tam qrde ciasno. Teraz jak dopadłem ten filament z nanorurkami węglowymi https://f3dfilament.com/nanocarbon/22-n ... 8-waga-1kg to się zastanawiam czy nie przebudować wszystkiego, zaczerpnąłbym twoje rysunki wsporników końcowych, przerobił wózek i jeden Tytan by mógł wylądować przy tej samej masie całości, albo radykalnie odchudzić karetkę i tak ze 250g to by było ok. Na osie dałbym nierdzewne rurki 10x1 lub możne nawet 8x1, łożyska kulowe regulowane i może by to zadziałało. U mnie pręty X i Y są wklejone i nie wyrwę ich bez demolki.
Awatar użytkownika
Berg
Zasłużony
Postów w temacie: 115
Posty: 7563
Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
x 2661

Re: Vertex 8400

Post autor: Berg »

1. W tej konstrukcji w directa bym się nie bawił. Wyjątkowo słabo pasuje do krzyżaka. Ani Ultimaker ani Zortrax tak nie robią ani nikt.
2. Włókno węglowe jest mega sztywne. Tylko w modelarstwie używa się skośnych splotów, tu trzeba użyć robionych w technologii "poltruzja" . Choć w HC wkleiłem węglowe pręty w rurki alu. Anodowane rurki alu to też nie jest idealny materiał pod łożyska Igus ale lepszy od węgla. Można by zrobić ew z rurek z brązu o cienkiej ściance, 0.5mm są dostępne. Bardzo dobrze trzymają wymiar. Wszystko jednak nic nie da w takiej kostrukcji bo Igusy i tak mają za duże luzy (w CoreXY to tak nie przeszkadza)
tomekr
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 33
Posty: 262
Rejestracja: 05 wrz 2018, 21:17
Drukarka: Vertex 8400
x 52

Re: Vertex 8400

Post autor: tomekr »

rafaljot pisze: 2. Włókno węglowe jest mega sztywne. Tylko w modelarstwie używa się skośnych splotów, tu trzeba użyć robionych w technologii "poltruzja" . Choć w HC wkleiłem węglowe pręty w rurki alu. Anodowane rurki alu to też nie jest idealny materiał pod łożyska Igus ale lepszy od węgla. Można by zrobić ew z rurek z brązu o cienkiej ściance, 0.5mm są dostępne. Bardzo dobrze trzymają wymiar. Wszystko jednak nic nie da w takiej kostrukcji bo Igusy i tak mają za duże luzy (w CoreXY to tak nie przeszkadza)
Zaraz wejdziemy na mocno specjalistyczne tematy w polemice i to nie wiem czy dla dobra czy uciechy innych, hehe.

Owszem, węgiel ma dużą wytrzymałość ale sprężystość czyli odkształcenie pod wpływem naprężeń jest kilkukrotnie niższa niż stali i też kilka razy większe ugięcie pod wpływem siły. Gdyby gro masy bezwładności przypadało na pręty to bym obiema rękoma i nogami się podpisał pod nim, ale to wózek z wyposażeniem waży.
Teraz przybliżone obliczenia:
Waga całego ruchomego układu to ~438g z czego pręty fi 8mm, długości przyjmijmy 250mm ważą (0.8cm2*3.14/4)*25cm*7.8g/cm3=98g, czyli wózek z hotendami to 438g-2*98g=242g. Przy czym w czasie ruchu osi X lub Y działa bezwładność tylko jednego pręta, a wiec dla obciążane silnika i ugięcia wałka od ruchu jest to ok. 340g, zastępując węglem prowadnik zmniejszasz tą masę tylko o jakieś 78g, przy założeniu gęstości włókna węgl. 1.5g/cm3, Czyli masa bezwładności zmniejsza się o 78g, a więc jest to (342-78)/342=77%. Rzeczywistość jest jeszcze mniej korzystna bo te 98g to liniowe obciążenie i daje mniejsze ugięcie niż punktowe, czyli wpływ masy wałka na ugięcie jest mniejszy niż to przyjąłem upraszczając te obliczenia, dla dociekliwych http://mechanik.edu.pl/learning/projekt ... _belek.pdf, konkluzja jest taka, że zmniejszamy masę bezwładności o 23%, a sztywność o 65-75% (nie ma i nie będzie jednoznacznych danych na temat sztywności elementów z włókna węglowego bo to zależy od wykonania), czyli ugięcie wzrasta 2-3 krotnie. Na korzyść węgla może tylko przemawiać większe tłumienie drgań.

Grubość ścianek rurki też nie można zmniejszać w nieskończoność, żeby nie odkształcała się pod naciskiem kulek łożyska liniowego, myślę że ok. 7-10% średnicy rurki to optymalny kompromis, zakładając że łożyska liniowe pracują z kilkuprocentowym obciążeniem. Ponieważ sztywność rośnie do 4-tej potęgi średnicy a waga tylko do kwadratu średnicy to rurki są o niebo korzystniejsze. Weźmy przykłady z strony http://lozyska-liniowe.com.pl/ugiecie-w ... wadzacego/
Sztywność rurki (moduł EI) rurki 20x2, czyli fi20mm z otworem 16mm to sztywność pręta fi 20mm minus sztywność pręta fi 16, z w/w strony przyjmijmy że to jest 1495-612.2=882.8, czyli ponad 30% więcej niż sztywność wałka fi 16 (612.2). Zobaczmy masę 1m takiej rurki - 7.8g/cm3*100cm*(2^2-1.6^2)*3.14/4=882g, waga 1m wałka fi 16mm to 7.8g/cm3*100cm*1.6^2*3.14/4=1567g, czyli przy prawie 2 razy mniejszej masie mamy ponad 30% większą sztywność.
Kolejny problem to rozmiar drukarki, z wzorów z podanych linków wynika, że ugięcie rośnie do sześcianu długości, czyli 2 razy dłuższa prowadnica musi mieć 8 razy większą sztywność i 2 razy pierwiastek kwadratowy z 8 razy większą masę, czyli 5.66 raza większą masę. Dlatego tak rośnie cena większych drukarek, problemy rosną do prawie sześcianu wielkości.
W konstrukcjach krótkoseryjnych nie mamy możliwości doregulowywania i indywidualnego dopieszczania każdej sztuki drukarki, potrzeba do tego dosyć specjalistycznej wiedzy, nie mamy też możliwości znaczącego wpływania na technologię wykonania podzespołów i musimy je akceptować jakie są bądź ponosić dodatkowe koszty. Prze własnym wykonaniu i korzystaniu z własnej wiedzy możemy poświecić dużo więcej czasu jednej drukarce i tu jest nasza przewaga w takich HighEnd-owych konstrukcjach.

qrde wiem, że to mocno odbiegające od tematu dywagacje, ale sprowokowali mnie co niektórzy, hehe i nie wiem jaki założyć nowy temat odnośnie takich rozważań i nie bardzo mi się chce, bo trzeba by go pielęgnować.
Awatar użytkownika
Berg
Zasłużony
Postów w temacie: 115
Posty: 7563
Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
x 2661

Re: Vertex 8400

Post autor: Berg »

O rany.... tyle napisałeś a 3 strony do tyłu na wadze leży zmontowana głowica, brakuje tylko wentylatorów. Na węglowych wałkach :D wszystko razem waży 208g a na stalowych 438g.
No dobra, ale karetka też inna :P

Jakkolwiek
1m pręta stalowego fi8 waży 395g
1m pręta węglowego fi10 waży 124g
mają podobny moduł Yunga.

Tam jest raczej 300mm czyli 118g stal, 37g węgiel. 81g różnicy przy masie mojej karetki 126 gramów to już jest istotna różnica.
A przy drukowaniu jedną głowicą zdejmuję drugą. Wtedy waży pewnie karetka poniżej 100g.

Poza tym robiłem testy. Na węglu echo jest mniejsze. Ktoś tam robił podobne testy. Filmik na YT gdzieś jest. Te dodatkowe 80g ma większe znaczenie niż potencjalnie większe ugięcie bardziej miękkiego wałka.

Pewnie że rurki są lepsze od prętów. Jednak praktycznie n krzyżaku trudno będzie zastosować coś więcej niż 10mm.
Ja w swojej konstrukcji starałem się zbliżyć jak najbardziej oba wałki do siebie. może mam 0.5mm między nimi. Dzięki temu zmniejszam przechył karetki wynikający z luzu łożysk. Większe średnice wałków to większa odległość między ich środkami -> przechył większy. Dodakowo większe średnice łożysk Igus mają gorsze tolerancje-> większe luzy.
Awatar użytkownika
Berg
Zasłużony
Postów w temacie: 115
Posty: 7563
Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
x 2661

Re: Vertex 8400

Post autor: Berg »

*chciałem napisać "mają podobną sztywność"

A poza tym to do s-curve z tym wszystkim :D :D :D
https://www.youtube.com/watch?v=7y7N7NZ72xI
https://www.youtube.com/watch?v=qYJpl7SNoww
tomekr
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 33
Posty: 262
Rejestracja: 05 wrz 2018, 21:17
Drukarka: Vertex 8400
x 52

Re: Vertex 8400

Post autor: tomekr »

Dzięki za linki, nie wiem czy oglądałeś kolejny https://www.youtube.com/watch?v=WOyP51-PiTs, ciekawe czy Duet WIFI ma zaimplementowane tylko s-curve czy może Regressive Auto-Spline (or RAS for short), powiedzmy że łagodną zmianę przyśpieszenia, hehe. No i RAS może w sumie dać szybsze rozpędzenie bo nie narzuca z góry maksymalnego przyśpieszenia, parametrem jest tylko przyśpieszenie zmiany przyśpieszenia (4ta pochodna przemieszczenia). Szacun kolego, bo widzę że przygotowany jesteś jak na obronę pracy dyplomowej, hehe.
Jeśli chodzi o moduł Younga to nie mogę się dokopać do wiarygodnych danych, ale na pewno ma mniejszy niz aluminium, a właściwie to spójrz tutaj https://docplayer.pl/41068723-Praca-dyp ... erska.html, na 30tą stronę pracy. Wiem, że nanorurki mają ten moduł powyżej 1000GPa vs 210GPa dla stali, ale w kompozycie to jest już ok. 30-40GPa i dla naprawdę extremalnych wykonań osiąga 150GPa, ale pewnie tych włókien i żywic to na oczy nigdy nie widziałeś.
Pewnie prawda jest gdzieś po środku, chociażby dlatego, że te "odbicia" też są uwarunkowane stosunkiem masy ruchomej do masy całego urządzenia i obniżenie masy wszystkich ruchomych elementów wpływa na nie.

Jeszcze trochę i wykopią nas z tego wątku, haha.
tomekr
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 33
Posty: 262
Rejestracja: 05 wrz 2018, 21:17
Drukarka: Vertex 8400
x 52

Re: Vertex 8400

Post autor: tomekr »

rafaljot pisze: Ja w swojej konstrukcji starałem się zbliżyć jak najbardziej oba wałki do siebie. może mam 0.5mm między nimi. Dzięki temu zmniejszam przechył karetki wynikający z luzu łożysk. Większe średnice wałków to większa odległość między ich środkami -> przechył większy. Dodakowo większe średnice łożysk Igus mają gorsze tolerancje-> większe luzy.
Qrde przechył zależy od luzów i ugięcia wałków, mniejsza odległość między osiami zmniejsza tylko moment obrotowy od bezwładności i siłę docisku i tarcia i szybkość zużycia łożysk karetki.
Awatar użytkownika
Berg
Zasłużony
Postów w temacie: 115
Posty: 7563
Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
x 2661

Re: Vertex 8400

Post autor: Berg »

tak, skrót myślowy. luz oczywiście w żaden sposób nie maleje. jak mówisz moment i tarcie.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Drukarki FDM/FFF - wszystkie pozostałe”