Vertex k8400 fraknenstain. Potrzebna pomoc

Tutaj można pochwalić się drukarką już uruchomioną bądź kupioną
Awatar użytkownika
Szenszi
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 35
Posty: 33
Rejestracja: 10 lis 2021, 23:23
Drukarka: Vertex k8400
x 3

Vertex k8400 fraknenstain. Potrzebna pomoc

Post autor: Szenszi »

Witam

Piszę tego posta jako ostatnia deska ratunku zanim wyrzucę swoją drukarkę prze okno :( Może jednak zacznę od początku. Zakupiłem okazyjnie drukarkę velleman vertex k8400. Miało to miejsce jakieś 2 lata temu. Niestety okazyjna cena była spowodowana tym że zestaw nie był kompletny. Zestaw nie zawierał elektroniki i hot-endu. Z tego co wyczytałem to płyta sterująca tej drukarki to zwykły ramps zintegrowany z Arduino Mega więc postanowiłem zakupić tą drukarkę. Gdy ją skręciłem, zakupiłem ramps 1.4 i go zmodyfikowałem zgodnie z opisami na forach. Dorobiłem z pomocą kolegi elektronikę do wyświetlacza by ładnie pasowała do obudowy i optyczne endstopy. Jako hotend użyłem klona e3d v6.Dodałem od początku podgrzewany stół i drukuje na szkle.
Tak oto zaczęła się moja droga przez ciernie. Niestety tymczasowe uchwyty na hot-endy miały złe chłodzenie i modele były fatalne.W pewnym momencie natknęłam się na projekt mocowania hot-endu wykonany przez @rafaljot.

https://www.thingiverse.com/thing:2899614/comments
Ekstruder.jpg
Udało mi się wydrukować mocowanie i problem z hot-endem i chłodzeniem się rozwiązał. Teraz modele wychodzą w miarę ładnie. Niestety są to tylko poprawne modele. Ścianki w modelach są nie równe.
Szenszi
sciana1.jpg
W międzyczasie jeszcze musiałem wymienić sprzęgło elastyczne na osi z gdyż stare mi pękło. Na początku myślałem że problemy z jakością są związane z osią Z. Wymieniłem wiec łożyska śrubę i modocwania Góra i dół. Zrobiłem remix dwóch projektów z linków poniżej.

https://www.thingiverse.com/thing:2121687/files
https://www.thingiverse.com/thing:775478
z1.jpg
z2.jpg
z3.jpg
Modyfikacja miała zapewnić osiową pracę śruby. Na tym etapie chciałem pobyć się też elastycznego sprzęgła na rzecz sztywnego połączenia ale po takim ruchu na modelu pojawiły się prążki. (Zdjęcie w załączniku).
Planuje jeszcze dodać jeden element z projektu @rafaljot dla usztywnienia konstrukcji.

https://www.thingiverse.com/thing:2741415

Na tym etapie wymieniłem też całą mechanikę dla osi X i Y na inne koła i paski jak w linku poniżej
https://www.thingiverse.com/thing:1857266
Osie X i y chodzą teraz leciutko i równo do naprężenia pasków po wstępnym ustawieniu użyłem sprężynek.

Niestety mimo wszystkich zabiegów jakie wykonałem problem z jakością ścian nadal jest obecny. Teraz nie wiem czy moje problemy związane są z osią Z czy z ekstruzją a może z ustawieniami w Firmware. Na osi Z nie wymieniona jest tylko nakrętka i i przytwierdzona do niej oryginalna plastikowa część.

Jeżeli chodzi o kwestie programowe to do cięcia używam Cury. Firmware to marlin 2.0. Sterowniki dla silnika to DRV8825. Sterowniki ustawiłem na 0.9V. Dla pewności spróbowałem nawet podmiany sterownika dla osi Z. Elektronika się nie przegrzewa pracuje ok. Silniki są oryginale 2.5A. Ostatnio dla pewności kupiłem inny silnik dla osi Z stary użyłem do drugiego ekstrudera. Jedna rzecz jaką zaobserwowałem na oryginalnym firmware to np problem z wyciem sinika z gdy dostawał gcode by szybko odjechał na dłuższy dystans. W celu wyeliminowania problemu zmniejszyłem wszystkie akceleracje i jerk do bezpiecznych poziomów. Akceleracja do 700 dla osi Z na 100 .Jerk na 7 dla x i y i na 0.10 dla z Ekstruder na 20 Podczas testów zmieniałem te wartości jak również prędkości wiele razy ale bez rezultatów. Prędkości dla wydruków to zazwyczaj 30-40mm/s dokładności to 0.1 i 0.2 (dysza 0.3 na 0.4 Problemy były takie same) Korzystając z kalkulatora na stronie Prusy wyliczyłem odpowiednią wys warstwy dla mojej śruby. Wszystkie kalibrację step/mm wykonałem. Wartość dla Flow dla każdego plastiku ustaliłem na teście thin wall test. Temp Tower test też wykonałem. Temp optymalna to ok 200-210 stopni. Najlepszy rezultat miałem na 195 ale jak dla mnie to trochę za niska temp bałem się przytykania więc zostałem na zakresie 200-210. Dodam jeszcze że problem istnieje nie zależnie od użytego plastiku. Testowałem różne plastiki łączni z oryginalnym Vellmanowskim. Obecnie drukuje na colorfil kolor szary PLA i na 3dfilament niebieski PLA. Próbowałem też ABS ale wydruki nie udawała się z powodu rozwarstwień. Dopóki nie będę miał idealnego wydruku na PLA to za ABS się nie biorę. Czytałem jeszcze na forum że można zmienić silnik na 1.7 i stepsticki TMC ale u mnie równało by się to również ze zmianą płyty głównej. Chciał bym uniknąć dodatkowych kosztów bo jak mam wydać 200-500 zł to wolał bym już zainwestować te pieniądze w budowę nowej drukarki. Naprawdę nie mam już pomysłów co dalej począć i dlatego zwracam się o pomoc.

Pozdrawiam
Załączniki
sciana3.jpg
sciana2.jpg
kostka3.jpg
kostka2.jpg
kostka1.jpg
b10.jpg
b9.jpg
b8.jpg
b7.jpg
b6.jpg
b5.jpg
b4.jpg
b3.jpg
b2.jpg
b1.jpg
Adinfo
Awatar użytkownika
Berg
Zasłużony
Postów w temacie: 24
Posty: 7564
Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
x 2668

Re: Vertex k8400 fraknenstain. Potrzebna pomoc

Post autor: Berg »

Nie jest najgorzej.
Moim zdaniem to jest problem Z.
Wywal. te upgrejdy Z co zrobiłeś do tej pory (łożyska dolne, górne na śrubie Z) i wstaw moje wzmocnienie o którym. napisałes wyżej.
Sprzeglo Z najlepiej sztywne drukowane.
tomekr
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 15
Posty: 262
Rejestracja: 05 wrz 2018, 21:17
Drukarka: Vertex 8400
x 52

Re: Vertex k8400 fraknenstain. Potrzebna pomoc

Post autor: tomekr »

Ja wzmocniłem górę drukarki kątownikiem, wywaliłem plastikowe wzmocnienia, również założyłem cieńszą śrubę 5x2. Stół się buja bo prowadnice pionowe za cienkie i mało sztywne, też z powodu plastikowego miękiego korpusu, to samo powinienem też zrobić na dole drukarki. Śruba osi Z cieńsza bo elastyczniejsza i nie szarpie na boki stołu, to nie imadło, i strasznie ciężko tanimi środkami ją ustawić osiowo z silnikiem. Poza tym większa sprawność napędu, mniej mocy tracone i można ustawić żwawsze ruchy. Jeszcze założyłem paski z kordem stalowym.
Załączniki
Śruba trapezowa 5x2mm
Śruba trapezowa 5x2mm
Sprzęgło własnego projektu z otworem na silnik ze ścięciem, wymiary 5x5mm zaciskowe na gwintach stożkowych. Podobne widziałem na Thingserve, ale bez ścięcia i potrafiło się ślizgać.
Sprzęgło własnego projektu z otworem na silnik ze ścięciem, wymiary 5x5mm zaciskowe na gwintach stożkowych. Podobne widziałem na Thingserve, ale bez ścięcia i potrafiło się ślizgać.
Kątownik 20x20x2, z boku kątowniki chyba 40x80x5  i 25mm wysoki
Kątownik 20x20x2, z boku kątowniki chyba 40x80x5 i 25mm wysoki
Berg
tomekr
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 15
Posty: 262
Rejestracja: 05 wrz 2018, 21:17
Drukarka: Vertex 8400
x 52

Re: Vertex k8400 fraknenstain. Potrzebna pomoc

Post autor: tomekr »

Przykładowy wydruk kolanka do pompy zatapialnej. Ścieżka 0,35mm, grubość warstwy 0,12-0,14mm, dysza 0,25, PLA.
Dodam jeszcze, że boczne kątowniki 40x80x5 są dosyć istotne, nadają sztywności tylnej ściance.
Załączniki
20211114_224555.jpg
Berg
tomekr
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 15
Posty: 262
Rejestracja: 05 wrz 2018, 21:17
Drukarka: Vertex 8400
x 52

Re: Vertex k8400 fraknenstain. Potrzebna pomoc

Post autor: tomekr »

W załącznikach spakowane pliki stl w/w sprzęgła do mojej drukarki
Załączniki
sprzeglo silnik-sruba 5sciecie-5mm-ver2.zip
(3.23 MiB) Pobrany 79 razy
sprzeglo silnik-sruba 5sciecie-5mm-nakr - ver2.zip
(3.34 MiB) Pobrany 71 razy
Awatar użytkownika
Berg
Zasłużony
Postów w temacie: 24
Posty: 7564
Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
x 2668

Re: Vertex k8400 fraknenstain. Potrzebna pomoc

Post autor: Berg »

Moim zdaniem kluczowe w poprawie jakości wydruku w osi Z jest wzmocnienie tylnej ścianki. Dokładniej poprawienie mocowania silnika tak by się nie przeginał pod wpływam nacisku na stół. Taki sens ma ten mod https://www.thingiverse.com/thing:2741415
Dodanie łożysk u dołu góry, powoduje, że tym usztywnieniem staje się śruba Z co też nie jest dobre.
Solidniejsze mocowanie samego silnika do wiotkiej tylnej ścianki też niewiele daje.
Zrzut ekranu 2021-11-15 o 13.54.36.png
tomekr, morf
tomekr
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 15
Posty: 262
Rejestracja: 05 wrz 2018, 21:17
Drukarka: Vertex 8400
x 52

Re: Vertex k8400 fraknenstain. Potrzebna pomoc

Post autor: tomekr »

Ładnie to ujęte Berg, u mnie usztywnia to kątownik 20x20, mam też taki na dole od spodu. Kątownik poza usztywnieniem mocowania i ograniczeniem odkształceń jak to narysowałeś, niweluje również przemieszczenia wzdłuż osi Y mocowania prowadnic osi i nie ogranicza dostępu do śruby i prowadnic. Jeszce lepszy byłby profil zamknięty, ma sporo większą sztywność od kątownika, ale stwarza więcej problemów z mocowaniem. Myślałem swego czasu nad wymianą prowadnic Z na grubsze fi12, i zastosowanie łożysk bez obudowy, np https://poltech24.pl/kh1228pp-lozysko-l ... -1431.html , moja śruba też stamtąd https://poltech24.pl/sruba-trapezowa-ni ... -2563.html
No i nie mam żadnych nakrętek typu backslash, ze sprężynką, luz powinien kasować ciężar stołu, jeśli nie opada sam bez śruby, to prowadnice są przekoszone, krzywe, źle zamocowane i to powinno się poprawić. Usuwamy przyczyny nie skutki. Ponadto mam ustawione opuszczanie stołu o 0,25-0,3mm do przejść głowicy i podnoszenie go, stół zawsze zatrzymuje się w pozycji docelowej przy jeździe do góry, zapewnia to powtarzalność.
Awatar użytkownika
Berg
Zasłużony
Postów w temacie: 24
Posty: 7564
Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
x 2668

Re: Vertex k8400 fraknenstain. Potrzebna pomoc

Post autor: Berg »

Jak pewnie widziałeś ja wymieniłem po prostu górną plastikową płytę na taką samą wyciętą ze stali. Nie wiem czemu od razu nie pomyślałem i nie zamówiłem też tyłu. Wymiana tych dwóch płyt w sumie wystarczy by całkowicie usztywnić całość w elegancki sposób. Bez utraty unikalnego designu tej drukarki.

Zamiast dawać wałki fi12 i te łożyska to w podobnej cenie by wyszły prowadnice liniowe - nawet chińskie "HIWIN", mgn12 czy coś. Same w sobie też są dość sztywne i może by usztywniły tę tylną ściankę wystarczająco.
tomekr
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 15
Posty: 262
Rejestracja: 05 wrz 2018, 21:17
Drukarka: Vertex 8400
x 52

Re: Vertex k8400 fraknenstain. Potrzebna pomoc

Post autor: tomekr »

To wszystko jest prawda co mówisz, ale ja poszedłem na najłatwiejszy sposób, cała przeróbka zajęła mi ze 4-5h z wyjazdem do sklepu po profile i cięcie ręczną piłką i obróbką pilnikiem, nawet nie chciało mi się walczyć z profilami zamkniętymi, chociaż ich sztywność jest kilka razy większa niż kątownika. No i koszt materiałów to jakieś 10-15zł, teraz może ze 15-25zł. Chociaż płyta stalowa mocno ogranicza rozszerzanie korpusu pod wpływem temperatury, ale to i tak mało. Nie wiem czy ramy do nowej drukarki nie będe spawał z kątowników z nierdzewki, ze względu na mniejszy współczynnik rozszerzalności i lepszą spawalność. Aluminium mięknie po spawaniu i trzeba je poddać procesowi przesycania/starzenia.
Wcześniej cieńsza śruba trapezowa prawie wyeliminowała regularne prążki, ale zostały nieregularne i haczenie dyszy o wydruk, bo stół się uginał podczas drukowania.
O wałkach fi 12 i tych łożyskach pomyślałem bo pasowałoby w oryginalne elementy plastikowe, wałki bym zatoczył na końcach na fi10 żeby pasowało w miejsce starego. Ja popłynąłem z extruderami i głowicą i tam więcej czasu poświęciłem. Kombinuje teraz z chłodzeniem wodnym głowicy i silnika extrudera direct i lekką podwójną głowicą 1 direct + 1 bowden. Chodzi o to, żeby można było rozgrzać komorę do nawet 90-100C.
Awatar użytkownika
Berg
Zasłużony
Postów w temacie: 24
Posty: 7564
Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
x 2668

Re: Vertex k8400 fraknenstain. Potrzebna pomoc

Post autor: Berg »

Trochę odpłynęliśmy od tematu wątku. :D Oczywiście masz rację, wstawienie kątowników, to najprostszy i najtańszy ruch.

Ja tej drukarki nie ruszam od dawna w sumie. Jedyna rzecz jaką może kiedyś zrobię to unoszone głowice (albo kupię i dostosuję o ile będzie w sprzedaży coś takiego)
ODPOWIEDZ

Wróć do „Drukarki FDM/FFF - wszystkie pozostałe”