Drukarka do wentylacji i niskonakładowych obudów elektroniki

Zastanawiasz się co wybrać? Zapytaj tutaj.
akaa
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 4
Posty: 16
Rejestracja: 16 kwie 2017, 22:26
x 2

Drukarka do wentylacji i niskonakładowych obudów elektroniki

Post autor: akaa »

Zastanawiam się nad jadną z poniższych drukarek 3D:

1.1 Zoltrax M200
1.2 Makerbot 5th z extruderem+ (tym lepszym poprawionym w 2016 roku) (fajnie że w Krakowie mam głównego dystrybutora, który wspiera technicznie po zakupie duży plus)
1.3 ZMorph 2.0 (przy tym sprzęcie mam największe wątpliwości co do jakości wydruków w stosunku do Zoltraxa i Makerbota, chodzi o estetyczne wykończenie zewnętrznej powierzchni, te urządzenie kusi mnie przystawką CNC i z tego co widzę opcją druku ABS i PLA, dwie powyższe to albo ABS albo PLA, chociaż zMorph)
1.4 [może jeszcze coś innego]

Co będzie drukowane:

2.1 Obudowy pudełka 140x100x40mm na elektronikę do niskonakładowej produkcji - stąd zależy mi na jak najlepszej jakości wydruku. By obudowy wyglądały jak najbardziej estetycznie
2.2 Elementy przeźroczyste mleczne, przez które przenika światło LED, do w/w obudowy.
2.3 Prototypowe przewody wentylacyjne o wewnętrznej średnicy 112mm największej możliwej długości i ceinkich ściankach, gdzie będą wsadzane gumowe filtry. Przez rury będzie wtłaczane powietrze więc chciałbym żeby całość była szczelna na styku gumy i boku ścianki.
2.4 Gumowe elementy, które będą pełniły rolę uszczelek adapterów np.do łączenia rur z pkt. 2.2 albo będą obudowami pudełek z punktu 2.1 gdzie super jeśli przebijało by się wewnętrzne światło LED
2.5 Czasem elementów z ABS użytych do ruchomych części mechanicznych, typu tryby zawiasy itd.

Czego oczekuję:

Jak najmniejszej awaryjności i problemów,
Dobrej obsługi technicznej i doradztwa od producenta, by jak najmniej czasu spędzić na wadliwe próbne wydruki. Potem mogę testować, ale z początku wolałbym dostać wytyczne do konkretnego materiału, gdzie użyje danych ustawień i w miarę pewnie druk zostanie wykonany,
Obsługi z maka

Wątpliwość co do temperatury:
Z tego co się dowiedziałem (w razie czego wyprowadźcie mnie z błędu): Zoltrax ogranicza się do wydruku z ABS, Markerbot ogranicza się do wydruków z PLA, natomiast ZMorph 2.0 daje opcję wydruku z największej ilości materiałów w tym i z ABS i z PLA. Moja wątpliwość dotyczy temperatury: ZMorph ma max temperaturę 250C i stołu 150C, Zortrax 380C i stołu 110C, a Markerbot 260C i brak podgrzewanego stołu. Jak to się ma do materiałów?
Makerbot Replicator 5th
Awatar użytkownika
McKee
Zasłużony
Postów w temacie: 2
Posty: 2630
Rejestracja: 20 kwie 2016, 23:00
x 717

Re: Drukarka do wentylacji i niskonakładowych obudów elektroniki

Post autor: McKee »

Brak grzanego stołu (Makerbot) to druk z PLA (i ew rożnych podobnych materiałów) - ABS i ASA odpadają - ta drukarka raczej nie jest dla Ciebie - z opisu wnioskuję że będziesz drukował głównie z ABS (może ASA i PET-G).
Jakość wydruku jest kwestią prędkości i dokładności wykonania drukarki - ZMorph jest sporo solidniejszy od Zortrax-a, natomiast NIE PODOBA mi się w nim stół poruszający się przód-tył zamiast góra-dół (choć raczej nie jest to wada w Twoim przypadku (obudowy)).
Masz tam łatwo-wymienne głowice / możesz mieć dedykowaną do PLA (z rurką teflonową, której nie można podgrzewać pow ~250°C - stąd ograniczenie, i .... kombinuj/pytaj producenta czy mają full-metall i możliwość zwiększenia temperatury (to zabezpieczenie jest tylko programowe - w okresie gwarancyjnym zapewne nic nie da się zrobić / kwestia awaryjności - producent raczej nie jest zainteresowany żeby ci się drukarka psuła ;-)))).

Szczelność - tak/ale - lekka porowatość wydruków występuje - do wydrukowania w pełni "hermetycznej" obudowy czasem trzeba sie natrudzić (odpowiednio ją zaprojektować - lekkie krzywizny przepuszczają powietrze/wodę bardziej niż ostre rogi).

Na doradztwo producenta nie licz - nie wiem czy dają "doradztwo" ale to nie ich rola przecież - idź na jakieś szkolenie / znajdź zapaleńca, który ci objaśni co i jak. ew. może sprzedawca zrobi ci 0,5 dniowe "szkolenie" z obsługi - moim zdaniem to spora oszczędność czasu jak zobaczysz jak ktoś drukuje (zwłaszcza pierwszą warstwę) - samemu możesz do tego dochodzić kilka dni.

I na koniec jeszcze kwestia jakości: Taka to technologia ze (w większości wydruków) widać warstwy - nie ominiesz, raczej musisz zaakceptować - to co piszesz wskazuje że to raczej ma "pracować" niż "wyglądać" - moim zdaniem nie ma sensu się na tym skupiać. Świetny wydruk dostaniesz z każdej dobrze wykonanej drukarki - tylko w czasie czasem nieakceptowalnym. Prusa (firma produkująca oryginalne drukarki "Prusa i3 MK2...") części do tych drukarek drukuje i wcale nie na "najlepszych" ustawieniach, tylko na najszybszych. (notabene ZMorph bazuje na projekcie Prusy i2 (czyli mocno archaicznym - ale to nie wada / taka właściwość raczej (może ograniczenie wysokości wydruku - ale tylko jeżeli ci to przeszkadza)).
Z ~50cm nierówności często nie widać.
Jak dobrze dobierzesz materiał to też może maskować ew niedociągnięcia.
Używam na codzień rożnych wydrukowanych rzeczy, raczej nie zwracam uwagi na jakość wyglądu (może trochę ślepy jestem już ;-)), po początkowej "fascynacji" uznałem że to zupełnie nie ma znaczenia (raczej uważam ze to może być "problem" przy czyszczeniu - porowata struktura latwiej "lapie" kurz/bród - i tu jeżeli to prototyp to przecież OK, a końcowy "produkt" można wykończyć lakierem lub np. Plasti-Dip-em (na samym wydruku produkcja się przecież nie kończy). Laicy, którzy otrzymują moje wydruki chyba nigdy nie narzekali na jakość / wygląd (ale to nie są figurki / krasnale, gdzie jakość ma pierwszorzędne znaczenie).
Motto na dziś: "How may I abuse you?"
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Postów w temacie: 6
Posty: 8908
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 5842
Kontakt:

Re: Drukarka do wentylacji i niskonakładowych obudów elektroniki

Post autor: dziobu »

McKee pisze:natomiast NIE PODOBA mi się w nim stół poruszający się przód-tył zamiast góra-dół (choć raczej nie jest to wada w Twoim przypadku (obudowy)).
Ze względu na wymienne głowice lepiej żeby karetka nie poruszała się w 2 płaszczyznach (toto ma jeszcze CNC; bez sensu, ale ma). Tutaj postąpili z sensem, choć faktycznie do szybkich czy specyficznych wydruków ruchomy stół nie jest szczęśliwym rozwiązaniem.
Z drugiej strony - nie narzekam ;)
Za to jest wyjmowany.
McKee pisze: Masz tam łatwo-wymienne głowice / możesz mieć dedykowaną do PLA (z rurką teflonową, której nie można podgrzewać pow ~250°C - stąd ograniczenie, i .... kombinuj/pytaj producenta czy mają full-metall i możliwość zwiększenia temperatury (to zabezpieczenie jest tylko programowe - w
Głowice mają PTFE i nie ma w planach full metal. Pytałem.
Pytanie czy te 250 jest potrzebne.
McKee pisze: okresie gwarancyjnym zapewne nic nie da się zrobić / kwestia awaryjności - producent raczej nie jest zainteresowany żeby ci się drukarka psuła ;-)))).
Właście ZMorph to w zasadzie "lepszy" reprap. Opisy złącz są; nikt nie broni zrobić/zmodyfikować głowicę i jej używać. Nie wpływa to na gwarancję drukarki.
Nowe FW jest zamknięte, co po moich aktualnych bojach z repetierem jest w sumie zrozumiałem, ale w razie czego można olać ich soft i zrobić swój. O ile ktoś chce.
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Postów w temacie: 6
Posty: 8908
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 5842
Kontakt:

Re: Drukarka do wentylacji i niskonakładowych obudów elektroniki

Post autor: dziobu »

akaa pisze: 1.2 Makerbot 5th z extruderem+ (tym lepszym poprawionym w 2016 roku) (fajnie że w Krakowie mam głównego dystrybutora, który wspiera technicznie po zakupie duży plus)
Przejedź się do nich. Warto. Daleko nie masz ;) A to dobry krok na początek.
Tam Ci gość wytłumaczy dlaczego druk z jednego materiału ma sens ;)
akaa pisze: 1.3 ZMorph 2.0 (przy tym sprzęcie mam największe wątpliwości co do jakości wydruków w stosunku do Zoltraxa i Makerbota, chodzi o estetyczne wykończenie zewnętrznej powierzchni, te urządzenie kusi mnie przystawką CNC i z tego co widzę opcją druku ABS i PLA, dwie powyższe to albo ABS albo PLA, chociaż zMorph)
CNC - zapomnij. To takie bieda-dodatek na salony. Jak już uda Ci się coś pofrezować to tylko uwalisz całą drukarką opiłkami.
I fakt, drukuje ze wszystkiego.
Jakość druku adekwatna do technologii. Tutaj nie odstaje ani od Zortraxa ani Prusy.
akaa pisze: 1.4 [może jeszcze coś innego]
Standardowo chyba: ...Ultimaker... ;p
akaa
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 4
Posty: 16
Rejestracja: 16 kwie 2017, 22:26
x 2

Re: Drukarka do wentylacji i niskonakładowych obudów elektroniki

Post autor: akaa »

dziobu pisze:
akaa pisze: 1.2 Makerbot 5th z extruderem+ (tym lepszym poprawionym w 2016 roku) (fajnie że w Krakowie mam głównego dystrybutora, który wspiera technicznie po zakupie duży plus)
Przejedź się do nich. Warto. Daleko nie masz ;) A to dobry krok na początek.
Tam Ci gość wytłumaczy dlaczego druk z jednego materiału ma sens ;)
akaa pisze: ;p
Byłem u nich obsługa super. Jedyne co mnie jeszcze stopuje to brak opcji druku z ABS. Ale jest jeszcze model:

http://www.cadxpert.com.pl/drukarka-3d- ... or-2x.html

Niestety dużo droższy ale ma opcję druku z dwóch materiałów + podgrzewany stół i zamkniętą komorę. Czy wg. Was ten model będzie lepszy od Zoltraxa i Zmorpha?
Makerbot Replicator 5th
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Postów w temacie: 6
Posty: 8908
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 5842
Kontakt:

Re: Drukarka do wentylacji i niskonakładowych obudów elektroniki

Post autor: dziobu »

akaa pisze: Byłem u nich obsługa super. Jedyne co mnie jeszcze stopuje to brak opcji druku z ABS. Ale jest jeszcze model:
http://www.cadxpert.com.pl/drukarka-3d- ... or-2x.html
Niestety dużo droższy ale ma opcję druku z dwóch materiałów + podgrzewany stół i zamkniętą komorę. Czy wg. Was ten model będzie lepszy od Zoltraxa i Zmorpha?
A wydrukuje z gumy? A z PLA? ;p

Z tych wszystkich drukarek to, z tego co mi wiadomo, najbardziej bezobsługowy może być Zortrax. Kupujesz ich drukarkę, ich materiały, ich slicerem tniesz model i masz. Niektórzy twierdzą że to proste jak obsługa piekarnika. Nie wiem, może jak ktoś ma zero ambicji i drukuje same sześciany...
Mniejsza z tym.

Wracając jeszcze do Twoich wymagań:
akaa pisze: 2.1 Obudowy pudełka 140x100x40mm na elektronikę do niskonakładowej produkcji - stąd zależy mi na jak najlepszej jakości wydruku. By obudowy wyglądały jak najbardziej estetycznie
To jak wygląda spód/ścianka/góra wydruku FDM to już zapewne wiesz. Ale w połowie to zasługa także materiału. Mam plastiki które wychodzą po prostu brzydko (i to co bym nie robił; a często kolor, np biały, to potęguje) a są takie z których wydruki wychodzą niemal idealne. Plus wprawa i doświadczenie; tego nie kupisz, do tego musisz sam dojść. Żadne szkolenie CI tego nie da.

Natomiast 140x100x40 to może być sporo jak na ABS - zwłaszcza na początku. Materiał się kurczy (tu również ma znaczenie JAKi masz materiał) i czasem trzeba w obudowie porobić jakieś otwory, wcięcia, zaokrąglenia żeby ten skurcz zniwelować.
akaa pisze:2.2 Elementy przeźroczyste mleczne, przez które przenika światło LED, do w/w obudowy.
Są przeźroczyste plastiki. Wtedy, przyznam, jest trudniej bo jeszcze wypełnienie widać.
Możesz też wydrukować zwykłym (np naturalny, tj bez barwnika) - wtedy i wykończenie jest ładne bo warstw nie widać a tam gdzie masz ledy robisz wąską ściankę. Zabawy z tym na długie zimowe wieczory.
akaa pisze: 2.3 Prototypowe przewody wentylacyjne o wewnętrznej średnicy 112mm największej możliwej długości i ceinkich ściankach, gdzie będą wsadzane gumowe filtry. Przez rury będzie wtłaczane powietrze więc chciałbym żeby całość była szczelna na styku gumy i boku ścianki.
Da się zrobić szczelne rzeczy. Z tym że, jeśli nie chcesz kleić, to nie jest to łatwe. Robiłem gumową uszczelkę ale była ściśnięta metalem. Choć myślę że do powietrza to powinno dać radę.

I z tego co piszesz - ZMorph ma w Z 165mm (no, niech będzie 160). Nie wiem ile tych przewodów wentylacyjnych chcesz, ale przyznasz że to niewiele.
akaa pisze:2.4 Gumowe elementy, które będą pełniły rolę uszczelek adapterów np.do łączenia rur z pkt. 2.2 albo będą obudowami pudełek z punktu 2.1 gdzie super jeśli przebijało by się wewnętrzne światło LED
Z przeźroczystych gum to kojarzę tylko NinjaFlex Clear. Ale nie wiem jak się prezentuje.
akaa pisze:2.5 Czasem elementów z ABS użytych do ruchomych części mechanicznych, typu tryby zawiasy itd.
Jeśli to miało by mieć kontakt ze słońcem, to odpada. ABS się degraduje na promieniach UV i kruszy. No chyba że to gdzieśtam wewnątrz budynku i będzie używany dwa razy przy montażu - wtedy materiał w sumie nie ma znaczenia.
Niemniej do części mechanicznych używa się czegoś bardziej wyrafinowanego, jak ASA, Nylon czy liczne wzmocnione odmiany ABSu (Compositum, FF TitanX).
Awatar użytkownika
kaworu
Postów w temacie: 2
Posty: 189
Rejestracja: 20 kwie 2016, 14:00
x 15

Re: Drukarka do wentylacji i niskonakładowych obudów elektroniki

Post autor: kaworu »

dziobu pisze:
akaa pisze:2.2 Elementy przeźroczyste mleczne, przez które przenika światło LED, do w/w obudowy.
Są przeźroczyste plastiki. Wtedy, przyznam, jest trudniej bo jeszcze wypełnienie widać.
Przy czym nawet te przeźroczyste po paru(nastu) warstwach mają takie tłumienie światła, że w dzień nawet z widocznością mocnego (nie power)LED'a może być problem.
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Postów w temacie: 6
Posty: 8908
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 5842
Kontakt:

Re: Drukarka do wentylacji i niskonakładowych obudów elektroniki

Post autor: dziobu »

kaworu pisze:Przy czym nawet te przeźroczyste po paru(nastu) warstwach mają takie tłumienie światła, że w dzień nawet z widocznością mocnego (nie power)LED'a może być problem.
Ależ oczywiście. Za to daje to możliwość zrobienia tunelu w którym LED będzie prześwitywać.
Awatar użytkownika
kaworu
Postów w temacie: 2
Posty: 189
Rejestracja: 20 kwie 2016, 14:00
x 15

Re: Drukarka do wentylacji i niskonakładowych obudów elektroniki

Post autor: kaworu »

dziobu pisze:Ależ oczywiście. Za to daje to możliwość zrobienia tunelu w którym LED będzie prześwitywać.
A to troche bardziej skomplikowane. :D
Jak się robi z czarnego plastiku tunel, na końcu którego są powiedzmy 3 warstwy przeźroczystego, to jako tako działa. Jak spróbujesz zrobić "światłowód" z tych przeźroczystych, to już nie bardzo, żeby nie powiedzieć wcale (nad czym boleję). Jest lepiej jak te "tunele" są pomalowane srebrną farbą, albo nawet wydrukowane ze srebrnego plastiku, ale taki układ komplikuje całość znacznie.
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Postów w temacie: 6
Posty: 8908
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 5842
Kontakt:

Re: Drukarka do wentylacji i niskonakładowych obudów elektroniki

Post autor: dziobu »

Ja stosuję 3 metody:
1. Lutujesz LCD świecące w PCB (lub zwykłe odwrotnie, da się), a w PCB masz otwór. To znacząco ogranicza kąty świecenia. Jak dopasujesz przewężenie w obudowie to wygląda to nawet znośnie.
(mówię o LEDach SMD)

2. Na PCB są np 3 ledy i po prostu świecą w obudowę. A obudowa jara na wybrany kolor i to coś tam znaczy (np zasilanie/transmisja/pomiar). Tak też z faktu że czasem są to małe moduliki wykonawcze leżące gdzieś za maszyną. Z samej czołówki i tak by nie było nic widać więc dobrze żeby świeciła cała obudowa. Widać z daleka że urządzenie żyje.

3. A tak normalnie to mam obudowę z normalnego plastiku z normalnymi otworami (dziurami) tam gdzie LED ma świecić. I na to folia czołowa.

Jeszcze miałem w planie wykorzystanie czarnego, przeźroczystego PETa żeby pod nim upchnąć wyświetlacz ledowy. Założenie fajne i bardzo nowoczesne - czarna obudowa bez niczego, a po włączeniu prześwitujące wskazanie. Ale okazało się że PET-G transparentny czarny (firmy Spectrum) nie jest transparentny. To zwykły czarny PET ;/
ODPOWIEDZ

Wróć do „Co kupić?”