extruder i hot end

Zastanawiasz się co wybrać? Zapytaj tutaj.
korky
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 5
Posty: 14
Rejestracja: 07 sty 2021, 20:26
x 1

extruder i hot end

Post autor: korky »

W skrócie. Jestem początkujący. Mam dziwną chińską drukarke RED ANGEL (cholera wie co to) ze źle zaprojektowanym extruderem.

Chcę go wymienić.

Czy J-HEAD HOTEND E3D V6 + titan extruder

To dobra opcja ? Jeśli tak, to pierwszy lepszy z allegro może być, czy są trefni producenci co znacząco odbiegają jakością ?
Na allegro na przykład obecnie :

https://allegro.pl/oferta/glowica-j-hea ... a0QAvD_BwE

https://allegro.pl/oferta/glowica-j-hea ... 9968228671
Awatar użytkownika
JGFTW
Drukarz
Postów w temacie: 2
Posty: 1354
Rejestracja: 14 sie 2019, 05:19
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: Ender 3 v3 SE
x 725

Re: extruder i hot end

Post autor: JGFTW »

Pokaż foty drukarki to może uda się doradzić bardziej trafnie co do zmiany ekstrudera/głowicy.

Napisałeś, że jesteś początkujący, ale wiesz chociaż jakie masz napięcię zasilacza (12v / 24v), termistor w głowicy (lub dostęp do kodu źródłowego FW, żeby móc podglądnąć czy zmienić), ekstruder typu bowden/bezpośredniego?

Zakładam, że wybrałeś nieprzypadkowo podlinkowane głowicę.

Spójrz na oryginalną głowicę od E3d (cenę ;) )
* V6: https://blackfrog.pl/httpsblackfrogplgl ... p-245.html
* V6 (wersja Lite): https://blackfrog.pl/httpsblackfrogplgl ... p-234.html


To co podlinkowałeś to oczywiście najniższej jakości podróbka V6.

Miałem z tymi (najtańszymi) klonami doczynienia, a nawet powiedziałbym, że kupiłem ich więcej niż bym się chciał przyznać ( ;) ) i ogólnie nie polecam.

Jak nie możesz wziąć oryginału to weź chociaż poprawioną wersję klona:
https://tdi-cad.pl/czesci/glowice_hotend/hotend_v6_dir

Jak napiszesz TDI (bo to nasz forumowy kolega: memberlist.php?mode=viewprofile&u=68 ) to Ci na pewno doradzi/wymieni elementy gotowego zestawu.
Nigdy nie żałowałem zakupów u niego. Szczególnie dysze i łączniki są super.


Ewentualnie możesz sam sztukować.
Z pomocą przyjdzie lista z linka wyżej:


Zawartość zestawu:

Części metalowe:

- 1 x Aluminiowy blok chłodzący

- 1 x Łącznik ze stali nierdzewnej

- 1 x Mosiężna dysza 0,4 mm

- 1 x Blok grzejny

Części elektroniczne:

- 1 x Termistor 100K NTC Semitec

- 1 x Grzałka 12V 30W

- 1 x Wentylatorek 12V 30x30x10 mm

- 1 x Przewód w oplocie z włókna szklanego (150 mm)

- 2 x Tulejka zaciskowa 0,75 mm do podłączenia termistora

Elementy dodatkowe:

- 4 x Wkręt M3 x 16 do zamocowania wentylatora

- 1 x Śrubka M3 x 3 i podkładka M3 do mocowania termistora

- 1 x Wkręt M3 x 10 do mocowania grzałki w bloku grzejnym

- 1 x Obudowa wentylatora (plastik z wtryskarki)
Od siebie dodam, że wentylator to najlepiej wziąć porządny, żeby po kilku tygodniach/miesiącach nie wysiadł: https://allegro.pl/oferta/sunon-wentyla ... 0003105586

Co do ekstrudera to pewnie ten będzie ok: https://tdi-cad.pl/czesci/glowice_hoten ... h_extruder
korky
korky
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 5
Posty: 14
Rejestracja: 07 sty 2021, 20:26
x 1

Re: extruder i hot end

Post autor: korky »

Na grzałce w chwili grzania jest 22,7 V sprawdzone miernikiem więc ~ 24 V
Na wiatraczku chłodzenia extrudera 12 V
Termistor 100 K ohm
Extruder typu direct.

Chcę docelowo drukować na dyszy może nawet 1mm.

1. Części od kolegi TDI są jego polskiej produkcji czy importowane ?
2. Czytałem, że sprzedawca trianglelab na aliexpress sprzedaje dobrej jakości. Słyszałeś coś o tym ?
3. Z jakich programów korzystacie najczęściej ? Czy Cura to dobry wybór ?
4. Jaki sterownik byś/cie polecali jakbym również chciał wymienić ? W tej drukarce jest andciv cm3g3. Czy to dobry sterownik ? Pytam to nie wiem czy popełniałem błąd, a może złych g code'ów używałem, jednak gdy chciałem skalibrować kroki/mm extrudera to wartość ta mi się resetowała po każdym wyłączeniu drukarki, a komenda "zapisz" nie działała...

Oto moja wspaniała drukarka w załącznikach. Red angel model AL520. Słowa o niej nie znalazłem w internetach.
Załączniki
137517444_3025095077738051_7998875387670896759_n.jpg
137495839_445052649847091_1575304206539065488_n.jpg
137352733_425747458628776_2651049193292296650_n.jpg
137207612_480245296352608_5368440916857889658_n.jpg
137205754_954292655100118_3443211194734452935_n.jpg
136825800_424759445386991_5014400624153405697_n.jpg
136715739_443841473449936_4259484639003988119_n.jpg
136670531_747195772869268_4397593269325890810_n.jpg
Abys
Awatar użytkownika
dragonn
Zasłużony
Postów w temacie: 4
Posty: 6384
Rejestracja: 12 gru 2016, 21:50
Lokalizacja: Opole
Drukarka: LUME
x 1455

Re: extruder i hot end

Post autor: dragonn »

Dziwna ale jednocześnie wygląda bardzo ciekawie ta drukarka.
Powiedziałbym że to konstrukcja zbudowana pod drukowanie z materiałów wysokotemperaturowych
Tylko zanim zaczniesz coś grzebać, dlaczego dokładnie chcesz wymienić głowicę i ekstruder? Z czego próbujesz drukować i co nie wychodzi?
Bo jasno widać że nie masz chłodzenia wydruku i jakikolwiek wydruk z PLA nie ma prawa wychodzić.

Co do tech głowic/ekstruderów które podałeś z allegro to moim zdaniem wsadzanie g***** do potencjalnie fajnej i ciekawej drukarki która mogłaby może nawet po dozbrojeniu w nagrzewanie komory drukować z PEEK (no i wyrzuceniu zasilacza na zewnątrz xD).
Ja bym tam wiedział przynajmniej jakiś Trianglelabs Matrix/E3D Hermes.
korky, JGFTW
Awatar użytkownika
Pjoter
Drukarz
Postów w temacie: 2
Posty: 2014
Rejestracja: 16 lis 2017, 18:53
Lokalizacja: Gdańsk
Drukarka: HEVO, MK3S
x 881

Re: extruder i hot end

Post autor: Pjoter »

Moim zdaniem tam świetnie wejdzie Titan Aero. Jednak zanim cokolwiek kupisz, odpowiedz na pytania @dragonna ;)
korky
Moje wydruki | Thingiverse | PrusaPrinters
Anycubic i3 Mega - sprzedana
HyperCube Evolution #1 - worklog
Ender-2 - sprzedana
Prusa MK3S - odkupiona używana
HyperCube Evolution #2 - szukam na nią miejsca na razie w odstawce
Awatar użytkownika
Pjoter
Drukarz
Postów w temacie: 2
Posty: 2014
Rejestracja: 16 lis 2017, 18:53
Lokalizacja: Gdańsk
Drukarka: HEVO, MK3S
x 881

Re: extruder i hot end

Post autor: Pjoter »

Tak po 5 min szukania to jedyna wzmianka jaką udało mi się znaleźć o tej drukarce
Screenshot_2021-01-09 CE150801_eBook pdf.png
źródło
korky
Moje wydruki | Thingiverse | PrusaPrinters
Anycubic i3 Mega - sprzedana
HyperCube Evolution #1 - worklog
Ender-2 - sprzedana
Prusa MK3S - odkupiona używana
HyperCube Evolution #2 - szukam na nią miejsca na razie w odstawce
Awatar użytkownika
dragonn
Zasłużony
Postów w temacie: 4
Posty: 6384
Rejestracja: 12 gru 2016, 21:50
Lokalizacja: Opole
Drukarka: LUME
x 1455

Re: extruder i hot end

Post autor: dragonn »

Jup, widać że to drukarka zbudowana pod drukowanie z ABS.
Titan Aero też będzie spoko opcją, po prostu to już trochę out-of-date konstrukcja (ale nadal na pewno dobra).
Przy czym jeszcze jedna istotna kwestia, zmiana głowicy najprawdopodobniej będzie skutkować zmianą termistora co wymaga zmiany softu.
A to może nie być proste na tej elektronice...
korky
korky
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 5
Posty: 14
Rejestracja: 07 sty 2021, 20:26
x 1

Re: extruder i hot end

Post autor: korky »

Trafiłeś :)
Drukarka jest dostosowana do druku z ABS. Do niej była dana szpula ABS, oraz w ich "autorskim" programie w instrukcji wskazują by nastawić temp na abs itp.
Ściągnąłem osłonę "chłodzącą" do zdjęć (załącznik). Wydaje mi się, że .. no chłodzenie jest "lekko" niesymetryczne.

Jak drukowałem tą drukarką symetryczne okrągłe przedmioty to zawsze jedna i ta sama ćwiartka była wadliwa. Wyszedłem z założenia, że to przez złe chłodzenie. Wymieniłem wiatraki na inne, ale nadal to samo (choć może powinienem wziąć jeszcze mocniejsze). Ten wiatrak co jest przyłożony do extrudera to też jest na podkładkach z mojej inicjatywy, bo nie bardzo rozumiałem, jak to ma efektywnie działać wysysając powietrze z tak małej szczelinki miedzy ext a blokiem grzejnym. Może tak, ale to tez nie wiele zmieniło. W każdym razie uznałem, że aż z ABSu nie chce drukować, bo nie potrzebuje "wytrzymałości", a z tego co czytałem to ABS jest trudniejszym materiałem. Chciałem zacząć naukę od PLA, żeby było prościej, ale się okazało jeszcze trudniej :D bo nawet materiał nie chce extrudować, zapewne dlatego, że PLA mięknie na radełku od temp bardziej niż ABS i po 5 s przestaje ciągnąć.
Awatar użytkownika
dragonn
Zasłużony
Postów w temacie: 4
Posty: 6384
Rejestracja: 12 gru 2016, 21:50
Lokalizacja: Opole
Drukarka: LUME
x 1455

Re: extruder i hot end

Post autor: dragonn »

No takiej drukarce no niestety będzie zdecydowanie łatwiej ogarnąć ABS bez żadnych przeróbek. BTW. ABS nie jest bardziej "wytrzymały" od PLA, a przynajmniej w pewnych aspektach nie jest. Mówienie że ABS jest bardziej wytrzymały jest zdecydowanie zbyt dużym uproszczeniem sytuacji.

Wrzuć jakieś zdjęcia co Ci tam wychodziło z ABS-u.
korky, JGFTW
Awatar użytkownika
JGFTW
Drukarz
Postów w temacie: 2
Posty: 1354
Rejestracja: 14 sie 2019, 05:19
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: Ender 3 v3 SE
x 725

Re: extruder i hot end

Post autor: JGFTW »

Dobrze, że wrzuciłeś zdjęcie drukarki, bo dzięki temu wiemy, że patrząc na format całej karetki najlepiej wrzucić tu mały kompletny ekstruder, a nie bawić sie w dobieranie samej głowicy ;)

Jak kolega wcześniej napisał te ekstrudery najlepiej by pasowały:

Matrix link: https://pl.aliexpress.com/item/1005001723097241.html
Temat na forum: viewtopic.php?f=39&t=6944

Na hemerę za trzy stówy się spóźniłeś:
Giełda: viewtopic.php?f=27&t=7291
Możesz kupić w oryginalnej cenie: https://blackfrog.pl/ekstruder-e3d-heme ... -1932.html ;)

1. Części od kolegi TDI są jego polskiej produkcji czy importowane ?
To my mamy jakąś produkcję w PL? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

... bo montownie to tylko potocznie nazywa się produkcją ;)


Kolega TDI kupuję chińskie dyszę (z tego co wiem) i robi ich QC + je poprawia.
Wiem, że ma tokarkę, więc jak chcesz to zapewne Ci dyszę przetoczy jaką chcesz i będzie to Polska produkcja ;)

Przy czym pewnie trzeba będzie dodać jedno zero do ceny w takim wypadku, a teraz są bardzo atrakcyjne.


*** Kolejne pytania to mocny offtop, ale odpowiem ;) ***

2. Czytałem, że sprzedawca trianglelab na aliexpress sprzedaje dobrej jakości. Słyszałeś coś o tym ?
Oni oraz Mellow store (https://mellow.aliexpress.com/store/1531088) mają bardzo dobrej jakości rzeczy i bardzo zaawansowane technologicznie.

Niski pułap cenowy oraz średni/niezły jakościowy to:
Fysetc: https://pl.aliexpress.com/store/3480083 ... 7cf6XcOBFe
Bigtreetech: https://pl.aliexpress.com/store/4757022 ... 6c01Ix52qU

To są jedyne sklepy na aliexpress w jakich kupuję.
3. Z jakich programów korzystacie najczęściej ? Czy Cura to dobry wybór ?
Najczęściej to korzystam z przeglądarki internetowej Chrome ;)

A jak chodzi Ci o programy do przygotowania plików do druku, tzw. slicery to Simplify3D.
Ogólnie to tych programów nie ma tak wiele.

Najbardziej popularne i zaawansowane są PrusaSlicer** oraz Cura.
Jak wybierzesz którykolwiek z nich to będziesz miał wiele dobrej jakości poradników/artykułów/tutoriali dotyczących tego jak obsługiwać program, zacząć tworzyć profil materiałowy, itp.

**ewentualnie jego fork SuperSlicer, który wygląda tak samo, ale ma parę nowszych funkcji dodatkowo.

Nie ma co kombinować z innymi slicerami na tym etapie, tym bardziej, że jeżeli potrzebowałbyś pomocy na forum to zdecydowana większość osób korzysta z jednego z nich.
Wybierz zwyczajnie ten, którego UI bardziej Ci się podoba i funkcję są skategoryzowane oraz opisane bardziej dla Ciebie przejrzyście.

Z dodatkowych programów pod druk 3d to bardzo użyteczny do komunikacji drukarki po USB jest Pronterface: http://www.pronterface.com/

4. Jaki sterownik byś/cie polecali jakbym również chciał wymienić ? W tej drukarce jest andciv cm3g3. Czy to dobry sterownik ?
[...]

Pierwsze słyszę o tej płytce (drukarce zresztą też, także nie dziwne), a informacji faktycznie jak na lekarstwo.
Ale plytka wygląda bardzo porządnie, może warto ją zostawić?

Ze znalezionych informacji o płytce samej w sobie:

uC 32bit - procesor ARM Cortex M3 NXP LPC1752FBD80
Sterowniki zintegrowane DRV8825
Termistor 100k NTC B3950


Procesor i płytka jest niedostępna w Marlinie (trzeba by zrobić własny port), więc podejrzewam, że jest tam Smoothieware albo Repetier lub coś własnego producenta drukarki jedynie bazującego na nich.
Sterowniki DRV825 są owiane złą sławą, ale być może do wrzuconych tam silników są odpowiednie - należy się upewnić, że pracują słabo, żeby niepotrzebnie nie grzebać. Jeżeli okaże się, że trzeba wymienić to TMC2225 mają odpowiedni format ;)
Termistor bardzo popularny, nie będzie problemu z zakupem/wymianą, więc zmiana FW nie jest absolutnie konieczna.
porownanie_procesorow.png
[...]
Pytam to nie wiem czy popełniałem błąd, a może złych g code'ów używałem, jednak gdy chciałem skalibrować kroki/mm extrudera to wartość ta mi się resetowała po każdym wyłączeniu drukarki, a komenda "zapisz" nie działała...
Przede wszystkim to uważam, że kalibracja kroków/mm ekstrudera jest niepotrzebna - wystarczy ustalić wartość mnożnika ekstruzji (podobnie jak ustalanie kroków na mm podczas pomiarów i ekstruzji filamentu) i zmieniać go w profilu materiałowym slicera.
W innym wypadku kalibrujesz ekstruder tylko dla jednego materiału (czasami nawet tylko jednego producenta i koloru), wiec nie ma pewności, że nie przy zmianie materiału znowu nie bedzie trzeba zmieniać w FW, a jednak zmiana tylko mnożnika ekstruzji jest rozwiązaniem bardziej przejrzystym i mniej skomplikowanym.


Jeżeli korzystałeś z gcodów Marlina, a tu nie ma Marlina to wiadomo, że mogą nie działać.

Kopalnią wiedzy okazał się ten link: http://www.nanjixiong.com/forum.php?mod ... &tid=55102

Wrzucam Ci archiwum, ze spakowanymi plikami - dwa z nich przetłumaczyłem, w tym omawiający obsługiwane gcody.
ANDCIV_DOCS.zip
(2.46 MiB) Pobrany 99 razy
Tłumaczyłem również instrukcję użytkownika (ledwo), jest tam napisane jak zmienić parametry bez kompilacji FW.
Poprzez edycje (w notatniku) pliku konfiguracyjnego o nazwie dciv.cfg, który zawiera ustawienia do zmiany (powinien być na karcie SD).

Dodatkowo obliczanie kroków silnika tłumaczy zawarty w linku dokument, którego nie tłumaczyłem, więc jak chcesz to zrobić to się z nim zapoznaj.


Musisz jednak potwierdzić dla pewności te informacje:

1. Popatrz na oznaczenia procesora.
2. Zdejmij te radiatory, żeby potwierdzić sterowniki silników.
3. Instrukcja powinna być w oryginalnej zawartości karty SD - masz coś tam?
4. Również na karcie powinieneś znaleźć plik konfiguracyjny FW - rzuć okiem.
5. Możesz spróbować wpisać M115 w terminal (np za pomocą pronterface), żeby zobaczyć jaka jest nazwa FW.



Zgadzam się z dragonn, że drukarka ewidentnie zbudowana do HT materiałów i lepiej iść w te stronę, lekko ją ulepszając rozszerzyć możliwość drukowania np PC, PP, Nylonem i innymi inżynieryjnymi materiałami bez problemu, niż sie meczyć i dostać w nagrodę możliwość drukowania PLA ;)

Cała ta łatwość druku PLA i trudność np ABSu czy Nylonu polega tylko na tym, że inne wymogi temperatury są potrzebne. PLA wystarczy temp pokojowa, szybkie wychładzanie detalu, a dla ABSu temperatura wyższa niż pokojowa i wolne wychładzanie, także jeżeli masz drukarke wolno oddająca temperaturę i szybko nagrzewającą się to PLA będzie trudne w druku ;)


Jeżeli obierzesz drogę naprawdę wymagających temperaturowo materiałów to ekstruder raczej Titan Aqua: https://e3d-online.com/products/titan-aqua lub coś innego chłodzone wodą. Wysokotemperaturowe elementy głowicy, a dodatkowo dysza oraz radełka muszą być odporne na ścieranie.
Oczywiście nagrzewanie komory i wolne oddawanie ciepła.
I jesteś gotowy na drukowanie z porządnych materiałów, a nie z PLA ;)
dragonn, korky
ODPOWIEDZ

Wróć do „Co kupić?”