Rozmagnesowany silnik krokowy?

Silniki krokowe i wszystko, co z nimi powiązane
velkhor
Postów w temacie: 5
Posty: 620
Rejestracja: 28 sty 2021, 15:29
x 89

Re: Rozmagnesowany silnik krokowy?

Post autor: velkhor »

Rozarh pisze: 27 lis 2024, 21:46 Kurde, człowiek ląduje w szpitalu, a na forum już herezje powstają…
No cóż... życie.
atom1477 pisze: 27 lis 2024, 21:58
Rozarh pisze: 27 lis 2024, 21:46 Jakie „rozmagnesowanie”, czego???
Magnesu.
Magnes można rozmagnesować przez:
- przekroczenie temperatury Curie (trudne ale dla krokowców coś koło 80 st w górę)
- uderzanie (siła potrzebna do tego jest dość duża tak aby powstało przemieszczenie domen magnetycznych wewnętrzne w materiale)
- oddziaływanie silnym polem magnetycznym (pole musi być dużo większe od tego wytwarzanego przez magnes)
- uszkodzenie fizyczne magnesu (pęknięcie itp)
- przerwanie pola magnetycznego (tutal leeeeeeegenda, głupi kiedyś stwierdził a inni powtarzają).

W przypadku silnika bardzo istotnym jest poprawny ponowny montaż. Bardzo istotna podkładka pod która dopycha wał z silnikiem "do góry". Kolejnym problemem który może się pojawić to przekoszenie łożyska przy składaniu ponownym.
Silniki są tak dokładnie dopasowane że da się to bez żadnych imadel itp poskładać, do tego nie potrzeba żadnej siły!!! Jak użyjesz silnik, i przekosisz łożysko to już go poprawnie nie poskładasz i możesz wyrzucić.
Rozarh pisze: 27 lis 2024, 22:09 Gdyby rozmagnesowanie magnesu trwałego było możliwe przez dotyk z materiałem magnetycznie miękkim to nie nazywały by się magnesami trwałymi…
No chyba że dotyka Zbigniew Nowak, co ma ręce które leczą... :rotfl2:
Awatar użytkownika
atom1477
Postów w temacie: 8
Posty: 713
Rejestracja: 17 paź 2023, 18:21
x 152

Re: Rozmagnesowany silnik krokowy?

Post autor: atom1477 »

Chyba wiem skąd się bierze to zjawisko.
https://www.maruwa-g.com/e/products/cer ... net_en.pdf
Sekcja Minor Loop.
Czyli taka lokalna pętla histerezy.
Awatar użytkownika
Rozarh
Drukarz
Postów w temacie: 3
Posty: 812
Rejestracja: 12 kwie 2021, 10:45
Lokalizacja: opolskie
Drukarka: Fenix, A20M, TT1SM..
x 346

Re: Rozmagnesowany silnik krokowy?

Post autor: Rozarh »

O ile dobrze rozumiem, to kolega próbuje wykazać możliwość lokalnego przemagnesowania stojana tak, że będzie się on opierał temu co powoduje cewka i osłabiał jej działanie. O to chodzi?
I z tego co dalej rozumiem wystarczy rozgrzać stojan do jakichś 120-150 stopni i blachy się rozmagnesują. Im wyższa temperatura tym lepiej, ale uzwojenia siedzą w plastikowych karkasach i trzeba uważać, żeby nie spłynęły ze stojana...
Parafrazując wpis by artusiek:
Nie chcesz grzebać? Kup Prusę lub Bambu Labs
Kupiłeś coś co dopieszczasz? Naucz się grzebać!!!
Awatar użytkownika
atom1477
Postów w temacie: 8
Posty: 713
Rejestracja: 17 paź 2023, 18:21
x 152

Re: Rozmagnesowany silnik krokowy?

Post autor: atom1477 »

Rozarh pisze: 28 lis 2024, 11:46 O ile dobrze rozumiem, to kolega próbuje wykazać możliwość lokalnego przemagnesowania stojana tak, że będzie się on opierał temu co powoduje cewka i osłabiał jej działanie. O to chodzi?
W którym momencie? Gdy pisałem o siłach, czy o rozmagnesowaniu?
Ale w każdym razie nie.
Może nieprecyzyjnie się wyraziłem. Nie chodziło mi nigdy o całkowite rozmagnesowanie magnesu, ale o osłabienie jego namagnesowania.
Magnes jest magnesowany siłą magnesującą (choć to może być dowolne pole magnetyczne, magnes i tak tego nie odróżnia), i magnesuje się do określonego strumienia ("Flux", B, wyrażany w teslach (T)).
Ale strumień to nie wszystko, bo jest jeszcze natężenie pola magnetycznego (H, w amperach na metr (A/m)).
Natężenie (H) wynika ze strumienia (B) oraz z oporu jaki stawia obwód magnetyczny (albo inaczej mówiąc z przewodności obwodu magnetycznego, czyli z przenikalności magnetycznej (µ)).
Do tego dochodzi jeszcze krzywa histerezy samego magnesu, którą można określić jako zmienną przenikalność magnesu (gdyby była stała to nie było by pętli tylko linia prosta).
I tu małe wyjaśnienie. Nasycenie magnetyczne dla stali wynosi około 2 T. Nie znaczy to jednak że w stali nie może być większego strumienia. Może być, Tylko że powyżej spada przenikalność stali, i stal "sama dla siebie" nie przyjmie już więcej strumienia. To właśnie oznacza nasycenie (przyjmowanie "dla siebie", a nie ograniczanie pola jako takiego). Więc jakąś cewką można wymusić dowolnie większy strumień. Po wyłączeniu cewki pole oczywiście spadnie, i zostanie max te 2 T jakie "zapamiętała" stal (o ile to stal magnetycznie twarda).
A wracając normalnej do krzywej histerezy, czyli dla strumieni poniżej 2 T.
Magnes ma swoją (zmienną) przenikalność, a obwód magnetyczny swoją. Do tego dochodzą zewnętrzne generatory pola (cewki).
Zewnętrznym obwodem oraz cewkami, można więc zmieniać natężenie pola magnetycznego (H) mimo obecności magnesu w obwodzie.
Gdyby magnes miał tylko zewnętrzną pętlę histerezy, to punkt pracy przemieszczał by się po tej linii, np. pomiędzy tymi trzema czerwonymi punktami:
Magnes1.gif
Magnes1.gif (20.85 KiB) Przejrzano 700 razy
Czyli gdy trochę osłabisz natężenie pola magnetycznego (H), np. zewnętrzną cewką zasilona tak żeby generować pole przeciwne do pola magnesu , to strumień (B) spadnie, ale po wyłączeniu cewki wróci do poprzedniej wartości (gdzieś do punktu "a" na tym wykresie).
Rozmagnesowanie nastąpi dopiero gdy zewnętrzne przeciwnie skierowane pole będzie na tyle duże że przesunie punkt pracy za daleko na pętli histerezy (gdy przebiegujujesz pole).
Podobne zjawisko może wystąpić gdy w obwodzie magnetycznym będzie zewnętrzny "ograniczacz" natężenia pola, w postaci przerwy powietrznej.
Czyli natężenie spadnie, ale po usunięciu przerwy znowu wzrośnie. Tu jedynie zwiększasz opory magnetyczne, więc nie ma opcji przebiegunować pola.
Problem jest taki że magnesy są różne, i występuje w nich "minor loop".
Czyli lokalne pętle histerezy, nie przechodzące przez osie układu współrzędnych (a więc nie wymagające przebiegunowywania aby zadziałać).
Domyślam się że wyglądają tak:
Magnes2.gif
Magnes2.gif (74.2 KiB) Przejrzano 700 razy
Więc jeżeli magnes był namagnesowany i w silniku pracował z jakąś małą przerwą powietrzną, tak że punkt pracy był trochę poniżej saturacji, w punkcie czerwonym:
Magnes3.gif
Magnes3.gif (31.2 KiB) Przejrzano 700 razy
To gdy wyjmiesz wirnik to szczelina powietrzna znacznie wzrośnie. Natężenie pola nie będzie w stanie się utrzymać i punkt przesunie się do punktu niebieskiego. Jednak po powtórnym włożeniu wirnika punkt pracy pojedzie po pętli histerezy "minor loop", a więc trafi w punkt zielony.
Zakładam że pewne typy magnesów mają duże pętle "minor loop". A inne małe albo nie mają ich wcale. I stąd to zjawisko przy rozbieraniu silników czasami nie jest obserwowane, a czasami jest.
Nie wiem czy dobrze rozumiem te "minor loop" ale tak by mi wychodziło z tego co przeczytałem. Czyli że takie zjawisko hipotetycznie jest możliwe.
Abys
velkhor
Postów w temacie: 5
Posty: 620
Rejestracja: 28 sty 2021, 15:29
x 89

Re: Rozmagnesowany silnik krokowy?

Post autor: velkhor »

No kolega ma rację tylko w połowie... to znaczy rysunek pętli histerezy magnesowania poprawny.... i już.
A reszta wygląda mi na cuda chatu GPT....
A można ładnie i po polsku w literaturze PWN sobie poszukać jak jest z tym magnesowaniem.
Zrzut ekranu z 2024-11-28 15-34-10.png
Zrzut ekranu z 2024-11-28 15-34-10.png (23.84 KiB) Przejrzano 635 razy
(tutaj wykres dla magnesowania stali, przy ferromagnetykach ta pęlta jest szersza i bardziej zbliżona do rombu, ale tutaj będzie łątwiej wyjaśnić)

A więc po kolei najpierw mamy materiał magnetyczny z nieuporządkowanymi domenami. Jest to punkt oznaczony jako O.
Rozpoczynamy magnesowanie działając polem H w skutek czego poruszamy się po krzywej pierwotnej Odcinek O->A.
Następnie wyłączamy pole magnesujące i natężenie wraca nam po krzywej rozmagnesowania A-M. Na tą krzywą nie ma żadnego wpływu środowisko a właściwości magnetyczne użytego magnetyka.
W skutek czego uzyskujemy magnetyzm szczątkowy (w przypadku np transformatowa, ale przy magnesie powinniśmy go nazwać raczej roboczym) o sile O-M.
Jedyna możliwość na zmniejszenie pola magnetycznego jest działając odwrotnie skierowanym polem magnetycznym. Jeżeli wytworzymy pole o sile O-C, rozmagnesujemy zupełnie magnes, ale do tego potrzeba wytworzyć PRZECIWNIE skierowane pole magnetyczne.

O ile na powyższym rysunku wydawać się może ża "łatwo" magnes rozmagnesować to popatrzmy sobie na ferromagnetyk twardy używany m.in. w magnesach
Zrzut ekranu z 2024-11-28 15-53-08.png
oznaczenia inne, ale dla spójności użyje opisu zgodnie z poprzednim przykładem.
Jak widać przywa A-M jest prawie płaska, w związku z tym po wyłączeniu pola magnesowania występuje znikome "rozmagnesowanie". Również działanie polem skierowanym przeciwnie (robić to będzie m.in. cewka stojana) nie powoduje utraty właściwości magnetycznej, dopóki nie przekroczymy granicy przy której nastąpi przemagnesowanie magnesu. Cewki użyte w silniku mają dużo mniejszą SM, gdyż taki silnik nie miał by prawa działać następowało by przemagnesowywanie zgodnie z częstotliwością przełączania cewek.
Awatar użytkownika
atom1477
Postów w temacie: 8
Posty: 713
Rejestracja: 17 paź 2023, 18:21
x 152

Re: Rozmagnesowany silnik krokowy?

Post autor: atom1477 »

Pominąłeś "minor loop".
velkhor
Postów w temacie: 5
Posty: 620
Rejestracja: 28 sty 2021, 15:29
x 89

Re: Rozmagnesowany silnik krokowy?

Post autor: velkhor »

atom1477 pisze: 28 lis 2024, 17:16 Pominąłeś "minor loop".
Tak ale występuje to tylko w przypadku przemagnesowywania farromangetyka, czyli np w transformatorze. W magnesie trwałym tego nie ma!
Awatar użytkownika
atom1477
Postów w temacie: 8
Posty: 713
Rejestracja: 17 paź 2023, 18:21
x 152

Re: Rozmagnesowany silnik krokowy?

Post autor: atom1477 »

Magnes trwały to tez ferromagnetyk. Pomyliło Ci się z ferromagnetykiem miękkim.
W PDFie jaki podałem pisało o "minor loop" konkretnie w magnesach. Więc chyba są i w magnesach (ferromagnetykach twardych), tylko może nie we wszystkich i może nie zawsze są tak samo duże.
Awatar użytkownika
denior
Postów w temacie: 3
Posty: 536
Rejestracja: 04 maja 2020, 15:26
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: P1P
x 202

Re: Rozmagnesowany silnik krokowy?

Post autor: denior »

Kurła sami doktoranci, magneto by się zawstydził 😂
@GUTEK@, Abys, Jarewa, morf
Drukarka Bambulab P1S
Awatar użytkownika
Fest
Postów w temacie: 9
Posty: 546
Rejestracja: 17 paź 2022, 13:32
Lokalizacja: Z lasu
Drukarka: To trudna sprawa...
x 202

Re: Rozmagnesowany silnik krokowy?

Post autor: Fest »

Janusz, zamkłeś passata?

Chcę wiedzieć dlaczego mam nie rozkręcać silnika krokowego. Dlaczego raz na jakiś czas komuś się to posypie. Z własnej próżnosci, by mieć to w małym palcu.

Dlatego chciałbym wiedzieć jaki silnik rozkrecił autor wątku i kupię go takiego samego i zdemontuję. Co mi tam stać mnie . Sprzedam passata
ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki, sterowniki silników (stepsticki)”