modyfikacja silnika

Silniki krokowe i wszystko, co z nimi powiązane
Awatar użytkownika
Kopytko
Zasłużony
Postów w temacie: 7
Posty: 3452
Rejestracja: 19 kwie 2016, 11:27
Lokalizacja: Oleśnica
Drukarka: P3Steel v4.00
x 566

Re: modyfikacja silnika

Post autor: Kopytko »

Ooo dobry pomysł:) JAk znajde chwilke w styczniu pochwale się wynikiem.
:arrow: Pozdrawiam Patryk.
Aktualne drukarki :
:idea: Prusa i3 w wersji p3steel v1.00 :idea: Prusa i3 2 wersji p3steel v4.00 long :idea: Replicator 1 by CTC :idea: Delta Kossel :idea:UM2+extended
W budowie : COSIEK 70x70x70 :devil:
Awatar użytkownika
aviko
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 2
Posty: 24
Rejestracja: 01 gru 2016, 11:01
Lokalizacja: Poznań
Drukarka: i3 alu, hackerbot
x 6
Kontakt:

Re: modyfikacja silnika

Post autor: aviko »

zamiast rozwiercac silnik i zmieniac lozyska raczej wolalbym zatoczyc (a przynajmniej sprobowac) pret do nominalnej srednicy jak oryginalna os
Awatar użytkownika
dragonn
Zasłużony
Postów w temacie: 4
Posty: 6383
Rejestracja: 12 gru 2016, 21:50
Lokalizacja: Opole
Drukarka: LUME
x 1455

Re: modyfikacja silnika

Post autor: dragonn »

W domowych warunkach jednak łatwiej rozebrać silnik niż wytoczyć sobie coś.
Awatar użytkownika
Kopytko
Zasłużony
Postów w temacie: 7
Posty: 3452
Rejestracja: 19 kwie 2016, 11:27
Lokalizacja: Oleśnica
Drukarka: P3Steel v4.00
x 566

Re: modyfikacja silnika

Post autor: Kopytko »

aviko pisze:zamiast rozwiercac silnik i zmieniac lozyska raczej wolalbym zatoczyc (a przynajmniej sprobowac) pret do nominalnej srednicy jak oryginalna os
ja mam własnie trapez 5mm, więc nic nie wierciłem , wypchałem stary pręt wkleiłem nowy i tyle, łożyska i wszytko inne to samo.
:arrow: Pozdrawiam Patryk.
Aktualne drukarki :
:idea: Prusa i3 w wersji p3steel v1.00 :idea: Prusa i3 2 wersji p3steel v4.00 long :idea: Replicator 1 by CTC :idea: Delta Kossel :idea:UM2+extended
W budowie : COSIEK 70x70x70 :devil:
Awatar użytkownika
samezrp
Postów w temacie: 4
Posty: 1022
Rejestracja: 29 paź 2016, 15:57
x 66

Re: modyfikacja silnika

Post autor: samezrp »

dragonn pisze:W domowych warunkach jednak łatwiej rozebrać silnik niż wytoczyć sobie coś.
Dokładnie, gdybym miał tokarkę (i był tokarzem, choć tu pewnie ojciec by mi pomógł) to mógłbym to zrobić, tak to jestem skazany na majfriendów i kombinacje.
Awatar użytkownika
aviko
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 2
Posty: 24
Rejestracja: 01 gru 2016, 11:01
Lokalizacja: Poznań
Drukarka: i3 alu, hackerbot
x 6
Kontakt:

Re: modyfikacja silnika

Post autor: aviko »

nigdy nie mialem silnika ze zintegrowana sruba trapezowa ale czy rzeczywiscie jest taka korzysc ze warto przerabiac silnik? wydaje mi sie ze gdyby sensownie rozwiazac polaczenie trapezu z osia silnika to powinno to calkiem niezle dzialac
Awatar użytkownika
Kopytko
Zasłużony
Postów w temacie: 7
Posty: 3452
Rejestracja: 19 kwie 2016, 11:27
Lokalizacja: Oleśnica
Drukarka: P3Steel v4.00
x 566

Re: modyfikacja silnika

Post autor: Kopytko »

aviko pisze:nigdy nie mialem silnika ze zintegrowana sruba trapezowa ale czy rzeczywiscie jest taka korzysc ze warto przerabiac silnik? wydaje mi sie ze gdyby sensownie rozwiazac polaczenie trapezu z osia silnika to powinno to calkiem niezle dzialac
No właśnie tu jest problem "sensowne " i co najważniejsze centryczne połączenie.
Ja po zmianie widzę dużą różnice i dlatego bawię się w testy z przerabianiem budżetowym.
:arrow: Pozdrawiam Patryk.
Aktualne drukarki :
:idea: Prusa i3 w wersji p3steel v1.00 :idea: Prusa i3 2 wersji p3steel v4.00 long :idea: Replicator 1 by CTC :idea: Delta Kossel :idea:UM2+extended
W budowie : COSIEK 70x70x70 :devil:
Awatar użytkownika
animos
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 2
Posty: 237
Rejestracja: 19 kwie 2016, 13:24
x 5

Re: modyfikacja silnika

Post autor: animos »

8 mm na 5 mm łatwo wytoczyć, zwłaszcza, że dla małej tokarki taką średnicę (<=8mm) da się przeciągnąć przez szczęki uchwytu tokarskiego.

Jednak jak widać na filmie, nie toczą w chinach, ale zakładają na śrubę trapezową.
Takie toczenie to dodatkowa operacja (trudno ocenić, czy wyjdzie to dokładnie), a to kosztuje więcej.
Samo przeciągnięcie śruby trapezowej da praktycznie ten sam efekt.
Co innego jakby próbować zamiast wału silnika fi 5 dać pręt gwintowany m5, który nie ma krawędzi takich jak śruba trapezowa t5 - to nie wyjdzie.

Dodatkowo odpada sprzęgło przy takim rozwiązaniu połączenia śruby z silnikiem.
Zamiana łożysk to niezły pomysł - zwykle są dostępne w stałych średnicach zewnętrznych - to też zależy od popularności i ceny łożysk - czy będzie bardziej lub mniej ekonomiczne takie rozwiązanie.

Innym problemem jest jakby łożyska (a przynajmniej jedno z nich) przenosiło siły przez silnik na obudowę - z tego, co widać są to łożyska zwykłe (a nie skośne) nie przenoszą sił po osiowo.
Wymiana jednego z nich na skośne (pewnie też droższe) by pomogła. Lub po prostu częsta wymiana zwykłych łożysk pracujących po osiowo. Albo odwrócenie układu (silnik na górze) i zamontowanie oporowego łożyska na końcu śruby trapezowej.

Są pręty t5 pasujące do wałka fi 5 silników jak i t6 (mocniejsze od t5), gdzie różnica 1 mm może być pokonana zmiana łożysk.
Myślę, że nie ma potrzeby używania t8, chyba, że mamy silnik który miał taki wał.
I tak pewnie trzeba będzie do t6 rozwiercać rotor silnika z fi 5, co jest trudniejsze niż zmiana łożysk.
A może dało by się go nagwintować fi 5 do t6 (trzeba tylko dostać odpowiedni gwintownik, co może być już trudniejsze do zrealizowania) ?
Awatar użytkownika
Kopytko
Zasłużony
Postów w temacie: 7
Posty: 3452
Rejestracja: 19 kwie 2016, 11:27
Lokalizacja: Oleśnica
Drukarka: P3Steel v4.00
x 566

Re: modyfikacja silnika

Post autor: Kopytko »

T5 ładnie ciasno wchodzi w rotor silnika, pręty M5 nie mają zewnętrznie 5mm więc odpadają całkowicie.
Mi T5 ładnie osiadło w rotorze i zero bicia na pręcie długości 300mm , czekam na pręty 450mm i rozpoczynam testy trzymania momentu i pracy na drukarce.
:arrow: Pozdrawiam Patryk.
Aktualne drukarki :
:idea: Prusa i3 w wersji p3steel v1.00 :idea: Prusa i3 2 wersji p3steel v4.00 long :idea: Replicator 1 by CTC :idea: Delta Kossel :idea:UM2+extended
W budowie : COSIEK 70x70x70 :devil:
Awatar użytkownika
animos
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 2
Posty: 237
Rejestracja: 19 kwie 2016, 13:24
x 5

Re: modyfikacja silnika

Post autor: animos »

To już bardzo dobrze wróży na przyszłość.
Zakładając 5 cm na silnik i 5 cm dodatkowo na mocowania itp., przy 300mm mamy 200 mm pracy.
To sporo zakładając, że im cieńsza śruba tym bardziej wiotka i jest przeważnie krótsza od tej o większej średnicy.
Przy 450 mm to może być 350 mm, do drukarki 30x30x30 cm np. (duża)
Pręty T5 są na szczęście w jednym rodzaju T5-1-D2 (lepiej nie pomylą się przy wysyłce) a oferty znalazłem do 1,2 metra.
450 mm z nakrętką wynosi z ali około 20 zł (zakup paru sztuk) - rozsądna cena.
Do 550 mm przesyłki są w rozsądnych cenach - dłuższe to opłaca się sprowadzać tylko w bardzo dużych partiach.

W sumie to nie wiem, czy te 300 mm nie jest optymalnym rozwiązaniem?
Czy warto iść w większą długość śruby trapezowej T5?
Oczywiście próbę można wykonać.
Gotowe śruby razem z silnikiem są dość drogie, a taki montaż nie wymaga maszyn tylko kleju - warto iść pewnie w tym kierunku. :git:
ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki, sterowniki silników (stepsticki)”