modyfikacja silnika
- Kopytko
- Zasłużony
- Postów w temacie: 7
- Posty: 3452
- Rejestracja: 19 kwie 2016, 11:27
- Lokalizacja: Oleśnica
- Drukarka: P3Steel v4.00
- x 566
Re: modyfikacja silnika
Ooo dobry pomysł:) JAk znajde chwilke w styczniu pochwale się wynikiem.
Pozdrawiam Patryk.
Aktualne drukarki :
Prusa i3 w wersji p3steel v1.00 Prusa i3 2 wersji p3steel v4.00 long Replicator 1 by CTC Delta Kossel :idea:UM2+extended
W budowie : COSIEK 70x70x70
Aktualne drukarki :
Prusa i3 w wersji p3steel v1.00 Prusa i3 2 wersji p3steel v4.00 long Replicator 1 by CTC Delta Kossel :idea:UM2+extended
W budowie : COSIEK 70x70x70
- aviko
- Konto z ograniczeniami
- Postów w temacie: 2
- Posty: 24
- Rejestracja: 01 gru 2016, 11:01
- Lokalizacja: Poznań
- Drukarka: i3 alu, hackerbot
- x 6
- Kontakt:
Re: modyfikacja silnika
zamiast rozwiercac silnik i zmieniac lozyska raczej wolalbym zatoczyc (a przynajmniej sprobowac) pret do nominalnej srednicy jak oryginalna os
- Kopytko
- Zasłużony
- Postów w temacie: 7
- Posty: 3452
- Rejestracja: 19 kwie 2016, 11:27
- Lokalizacja: Oleśnica
- Drukarka: P3Steel v4.00
- x 566
Re: modyfikacja silnika
ja mam własnie trapez 5mm, więc nic nie wierciłem , wypchałem stary pręt wkleiłem nowy i tyle, łożyska i wszytko inne to samo.aviko pisze:zamiast rozwiercac silnik i zmieniac lozyska raczej wolalbym zatoczyc (a przynajmniej sprobowac) pret do nominalnej srednicy jak oryginalna os
Pozdrawiam Patryk.
Aktualne drukarki :
Prusa i3 w wersji p3steel v1.00 Prusa i3 2 wersji p3steel v4.00 long Replicator 1 by CTC Delta Kossel :idea:UM2+extended
W budowie : COSIEK 70x70x70
Aktualne drukarki :
Prusa i3 w wersji p3steel v1.00 Prusa i3 2 wersji p3steel v4.00 long Replicator 1 by CTC Delta Kossel :idea:UM2+extended
W budowie : COSIEK 70x70x70
Re: modyfikacja silnika
Dokładnie, gdybym miał tokarkę (i był tokarzem, choć tu pewnie ojciec by mi pomógł) to mógłbym to zrobić, tak to jestem skazany na majfriendów i kombinacje.dragonn pisze:W domowych warunkach jednak łatwiej rozebrać silnik niż wytoczyć sobie coś.
- aviko
- Konto z ograniczeniami
- Postów w temacie: 2
- Posty: 24
- Rejestracja: 01 gru 2016, 11:01
- Lokalizacja: Poznań
- Drukarka: i3 alu, hackerbot
- x 6
- Kontakt:
Re: modyfikacja silnika
nigdy nie mialem silnika ze zintegrowana sruba trapezowa ale czy rzeczywiscie jest taka korzysc ze warto przerabiac silnik? wydaje mi sie ze gdyby sensownie rozwiazac polaczenie trapezu z osia silnika to powinno to calkiem niezle dzialac
- Kopytko
- Zasłużony
- Postów w temacie: 7
- Posty: 3452
- Rejestracja: 19 kwie 2016, 11:27
- Lokalizacja: Oleśnica
- Drukarka: P3Steel v4.00
- x 566
Re: modyfikacja silnika
No właśnie tu jest problem "sensowne " i co najważniejsze centryczne połączenie.aviko pisze:nigdy nie mialem silnika ze zintegrowana sruba trapezowa ale czy rzeczywiscie jest taka korzysc ze warto przerabiac silnik? wydaje mi sie ze gdyby sensownie rozwiazac polaczenie trapezu z osia silnika to powinno to calkiem niezle dzialac
Ja po zmianie widzę dużą różnice i dlatego bawię się w testy z przerabianiem budżetowym.
Pozdrawiam Patryk.
Aktualne drukarki :
Prusa i3 w wersji p3steel v1.00 Prusa i3 2 wersji p3steel v4.00 long Replicator 1 by CTC Delta Kossel :idea:UM2+extended
W budowie : COSIEK 70x70x70
Aktualne drukarki :
Prusa i3 w wersji p3steel v1.00 Prusa i3 2 wersji p3steel v4.00 long Replicator 1 by CTC Delta Kossel :idea:UM2+extended
W budowie : COSIEK 70x70x70
Re: modyfikacja silnika
8 mm na 5 mm łatwo wytoczyć, zwłaszcza, że dla małej tokarki taką średnicę (<=8mm) da się przeciągnąć przez szczęki uchwytu tokarskiego.
Jednak jak widać na filmie, nie toczą w chinach, ale zakładają na śrubę trapezową.
Takie toczenie to dodatkowa operacja (trudno ocenić, czy wyjdzie to dokładnie), a to kosztuje więcej.
Samo przeciągnięcie śruby trapezowej da praktycznie ten sam efekt.
Co innego jakby próbować zamiast wału silnika fi 5 dać pręt gwintowany m5, który nie ma krawędzi takich jak śruba trapezowa t5 - to nie wyjdzie.
Dodatkowo odpada sprzęgło przy takim rozwiązaniu połączenia śruby z silnikiem.
Zamiana łożysk to niezły pomysł - zwykle są dostępne w stałych średnicach zewnętrznych - to też zależy od popularności i ceny łożysk - czy będzie bardziej lub mniej ekonomiczne takie rozwiązanie.
Innym problemem jest jakby łożyska (a przynajmniej jedno z nich) przenosiło siły przez silnik na obudowę - z tego, co widać są to łożyska zwykłe (a nie skośne) nie przenoszą sił po osiowo.
Wymiana jednego z nich na skośne (pewnie też droższe) by pomogła. Lub po prostu częsta wymiana zwykłych łożysk pracujących po osiowo. Albo odwrócenie układu (silnik na górze) i zamontowanie oporowego łożyska na końcu śruby trapezowej.
Są pręty t5 pasujące do wałka fi 5 silników jak i t6 (mocniejsze od t5), gdzie różnica 1 mm może być pokonana zmiana łożysk.
Myślę, że nie ma potrzeby używania t8, chyba, że mamy silnik który miał taki wał.
I tak pewnie trzeba będzie do t6 rozwiercać rotor silnika z fi 5, co jest trudniejsze niż zmiana łożysk.
A może dało by się go nagwintować fi 5 do t6 (trzeba tylko dostać odpowiedni gwintownik, co może być już trudniejsze do zrealizowania) ?
Jednak jak widać na filmie, nie toczą w chinach, ale zakładają na śrubę trapezową.
Takie toczenie to dodatkowa operacja (trudno ocenić, czy wyjdzie to dokładnie), a to kosztuje więcej.
Samo przeciągnięcie śruby trapezowej da praktycznie ten sam efekt.
Co innego jakby próbować zamiast wału silnika fi 5 dać pręt gwintowany m5, który nie ma krawędzi takich jak śruba trapezowa t5 - to nie wyjdzie.
Dodatkowo odpada sprzęgło przy takim rozwiązaniu połączenia śruby z silnikiem.
Zamiana łożysk to niezły pomysł - zwykle są dostępne w stałych średnicach zewnętrznych - to też zależy od popularności i ceny łożysk - czy będzie bardziej lub mniej ekonomiczne takie rozwiązanie.
Innym problemem jest jakby łożyska (a przynajmniej jedno z nich) przenosiło siły przez silnik na obudowę - z tego, co widać są to łożyska zwykłe (a nie skośne) nie przenoszą sił po osiowo.
Wymiana jednego z nich na skośne (pewnie też droższe) by pomogła. Lub po prostu częsta wymiana zwykłych łożysk pracujących po osiowo. Albo odwrócenie układu (silnik na górze) i zamontowanie oporowego łożyska na końcu śruby trapezowej.
Są pręty t5 pasujące do wałka fi 5 silników jak i t6 (mocniejsze od t5), gdzie różnica 1 mm może być pokonana zmiana łożysk.
Myślę, że nie ma potrzeby używania t8, chyba, że mamy silnik który miał taki wał.
I tak pewnie trzeba będzie do t6 rozwiercać rotor silnika z fi 5, co jest trudniejsze niż zmiana łożysk.
A może dało by się go nagwintować fi 5 do t6 (trzeba tylko dostać odpowiedni gwintownik, co może być już trudniejsze do zrealizowania) ?
- Kopytko
- Zasłużony
- Postów w temacie: 7
- Posty: 3452
- Rejestracja: 19 kwie 2016, 11:27
- Lokalizacja: Oleśnica
- Drukarka: P3Steel v4.00
- x 566
Re: modyfikacja silnika
T5 ładnie ciasno wchodzi w rotor silnika, pręty M5 nie mają zewnętrznie 5mm więc odpadają całkowicie.
Mi T5 ładnie osiadło w rotorze i zero bicia na pręcie długości 300mm , czekam na pręty 450mm i rozpoczynam testy trzymania momentu i pracy na drukarce.
Mi T5 ładnie osiadło w rotorze i zero bicia na pręcie długości 300mm , czekam na pręty 450mm i rozpoczynam testy trzymania momentu i pracy na drukarce.
Pozdrawiam Patryk.
Aktualne drukarki :
Prusa i3 w wersji p3steel v1.00 Prusa i3 2 wersji p3steel v4.00 long Replicator 1 by CTC Delta Kossel :idea:UM2+extended
W budowie : COSIEK 70x70x70
Aktualne drukarki :
Prusa i3 w wersji p3steel v1.00 Prusa i3 2 wersji p3steel v4.00 long Replicator 1 by CTC Delta Kossel :idea:UM2+extended
W budowie : COSIEK 70x70x70
Re: modyfikacja silnika
To już bardzo dobrze wróży na przyszłość.
Zakładając 5 cm na silnik i 5 cm dodatkowo na mocowania itp., przy 300mm mamy 200 mm pracy.
To sporo zakładając, że im cieńsza śruba tym bardziej wiotka i jest przeważnie krótsza od tej o większej średnicy.
Przy 450 mm to może być 350 mm, do drukarki 30x30x30 cm np. (duża)
Pręty T5 są na szczęście w jednym rodzaju T5-1-D2 (lepiej nie pomylą się przy wysyłce) a oferty znalazłem do 1,2 metra.
450 mm z nakrętką wynosi z ali około 20 zł (zakup paru sztuk) - rozsądna cena.
Do 550 mm przesyłki są w rozsądnych cenach - dłuższe to opłaca się sprowadzać tylko w bardzo dużych partiach.
W sumie to nie wiem, czy te 300 mm nie jest optymalnym rozwiązaniem?
Czy warto iść w większą długość śruby trapezowej T5?
Oczywiście próbę można wykonać.
Gotowe śruby razem z silnikiem są dość drogie, a taki montaż nie wymaga maszyn tylko kleju - warto iść pewnie w tym kierunku.
Zakładając 5 cm na silnik i 5 cm dodatkowo na mocowania itp., przy 300mm mamy 200 mm pracy.
To sporo zakładając, że im cieńsza śruba tym bardziej wiotka i jest przeważnie krótsza od tej o większej średnicy.
Przy 450 mm to może być 350 mm, do drukarki 30x30x30 cm np. (duża)
Pręty T5 są na szczęście w jednym rodzaju T5-1-D2 (lepiej nie pomylą się przy wysyłce) a oferty znalazłem do 1,2 metra.
450 mm z nakrętką wynosi z ali około 20 zł (zakup paru sztuk) - rozsądna cena.
Do 550 mm przesyłki są w rozsądnych cenach - dłuższe to opłaca się sprowadzać tylko w bardzo dużych partiach.
W sumie to nie wiem, czy te 300 mm nie jest optymalnym rozwiązaniem?
Czy warto iść w większą długość śruby trapezowej T5?
Oczywiście próbę można wykonać.
Gotowe śruby razem z silnikiem są dość drogie, a taki montaż nie wymaga maszyn tylko kleju - warto iść pewnie w tym kierunku.