Hartowanie PLA - temperatura

Zapisy, próbki, testy.
Awatar użytkownika
pyblo
Posty: 63
Rejestracja: 01 cze 2017, 19:36
Drukarka: Anet A8
x 2
Kontaktowanie:

Hartowanie PLA - temperatura

Postautor: pyblo » 26 cze 2017, 12:32

Już jakiś czas temu słyszałem o procesie hartowania PLA w piekarniku. Podobno w ten sposób można uzyskać PLA, które jest o wiele bardziej wytrzymałe od ABS, kilka porównań jakie znalazłem na YT

źródło: https://www.youtube.com/watch?v=vLrISrkg46g


źródło: https://www.youtube.com/watch?v=CZX8eHC7fws

Patrząc na wyniki z filmików nawet najbardziej podstawowe PLA zyskuje bardzo dużo. Trzeba tylko poeksperymentować, żeby brać pod uwage potencjalne zmiany rozmiaru po hartowaniu.

Czy ktoś z was już sie bawił w hartowanie PLA?
Awatar użytkownika
anraf1001
Posty: 1452
Rejestracja: 30 gru 2016, 11:43
Lokalizacja: Gniezno
Drukarka: Hypercube Evo
x 162

Re: Hartowanie PLA - temperatura

Postautor: anraf1001 » 26 cze 2017, 13:01

W takie wypiekanie PLA to ja się bawiłem tylko z HD PLA od Fiberlogy. Tylko tam problemem jest cholernie duży skurcz. :/ A przynajmniej mam takie wrażenie.
;) Pozdrawiam, Andrzej ;)
Drukarki: Hypercube Evolution :cool2:
Prusa ala Haribo/Mk3 :cool2:

Wsiadając do taksówki mówię: "G28"
Awatar użytkownika
morf
Posty: 865
Rejestracja: 17 sty 2017, 12:28
Drukarka: Delta + X3D XL
x 167

Re: Hartowanie PLA - temperatura

Postautor: morf » 26 cze 2017, 13:30

Tez wypiekalem PLA HD :) Myslalem ze Tylko moje lapie taki skurcz :)
Na prostych czesciach da sie "oszukac" i wydrukowac na 102-103%
Awatar użytkownika
pszczelaszkov
Posty: 229
Rejestracja: 28 gru 2016, 23:59
Lokalizacja: Piła
x 35

Re: Hartowanie PLA - temperatura

Postautor: pszczelaszkov » 26 cze 2017, 13:44

Przy wolnym schladzaniu 1°/10min tez wykreca czesci?
solid3d
Posty: 2
Rejestracja: 07 sty 2019, 16:04

Re: Hartowanie PLA - temperatura

Postautor: solid3d » 09 sty 2019, 23:00

Znalazłem fajny artykuł na temat wyżarzania wydruków, dosyć fajnie wszystko opisane łącznie z temperaturami i czasem wygrzewania. Po angielsku, ale zawsze można wrzucić do google translate :)
https://rigid.ink/blogs/news/how-to-ann ... r-strength
Awatar użytkownika
virgin71
Zasłużony
Posty: 2001
Rejestracja: 19 kwie 2016, 23:07
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: Ultimaker | U30
x 319
Kontaktowanie:

Re: Hartowanie PLA - temperatura

Postautor: virgin71 » 10 sty 2019, 22:26

On average, you’ll see PLA shrinkage of about 5% and growth of about 2% along the relevant axes.

Powyższe podważa całkowicie sens przedsięwzięcia.
Awatar użytkownika
dragonn
Zasłużony
Posty: 4795
Rejestracja: 12 gru 2016, 21:50
Lokalizacja: Opole
Drukarka: LUME
x 640

Re: Hartowanie PLA - temperatura

Postautor: dragonn » 10 sty 2019, 22:31

virgin71 pisze:On average, you’ll see PLA shrinkage of about 5% and growth of about 2% along the relevant axes.

Powyższe podważa całkowicie sens przedsięwzięcia.

Wszystko zależy od modelu i samego jego zastosowania ale zgodzę się że tak naprawdę to hartowania PLA jest rzadko przydatne.
LUME PRO - mody: E3D Lite6 w bowden + Titan, silniki 42BYGHM809
Awatar użytkownika
virgin71
Zasłużony
Posty: 2001
Rejestracja: 19 kwie 2016, 23:07
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: Ultimaker | U30
x 319
Kontaktowanie:

Re: Hartowanie PLA - temperatura

Postautor: virgin71 » 10 sty 2019, 22:50

dragonn pisze:Wszystko zależy od modelu i samego jego zastosowania ale zgodzę się że tak naprawdę to hartowania PLA jest rzadko przydatne.

Może masz rację, ale 5%, to co miałbyś drukować? Kubek, świecznik, dildo?
kretu
Posty: 513
Rejestracja: 18 kwie 2017, 20:56
Lokalizacja: Szczecin
Drukarka: Bizer
x 94

Re: Hartowanie PLA - temperatura

Postautor: kretu » 10 sty 2019, 23:00

Wręcz przeciwnie coś istotnego czego drukujesz kilka prototypów i jesteś w stanie metodą prób dojść do odpowiednich wymiarów aby po hartowaniu było ok. Tylko to już wymaga bardzo powtarzalnego procesu hartowania najlepiej jakiś piecyk z PID i możliwością tworzenia profili temperatury w czasie.
Awatar użytkownika
virgin71
Zasłużony
Posty: 2001
Rejestracja: 19 kwie 2016, 23:07
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: Ultimaker | U30
x 319
Kontaktowanie:

Re: Hartowanie PLA - temperatura

Postautor: virgin71 » 10 sty 2019, 23:07

Wydaje mi się, że piecyk PID wyklucza opisane podejście. Ostatni jak sprawdzałem, to był na tyle drogi, że można kupić niezłą drukarkę i drukować ABS/ASA bez problemów.
Przecież hartowane PLA nie jest niezniszczalne.

Wróć do „Testy filamentów”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość