Thibra3D Skulpt (3DJake)

Zapisy, próbki, testy.
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Postów w temacie: 10
Posty: 8938
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 5869
Kontakt:

Thibra3D Skulpt (3DJake)

Post autor: dziobu »

Witam,

Trafił mi się filament rzeźbiarski o dość intrygujących cechach:
  • Unikalny na rynku
  • Wyprodukowany w UE
  • Łatwe dalsze przetwarzanie
Nic tylko drukować. I o tym będzie ten temat.

U nas drut ten firmowany jest przez https://www.3djake.pl/szukaj?keyword=skulpt, natomiast oryginalnie jest to materiał o nazwie "Thibra3D Skulpt" -> http://www.thibra3d.com/.

Jest to filament pozwalający na obróbkę po wydrukowaniu. W sumie nic nowego...ale nie. Jest nowość. Nie chodzi o wiercenie czy szlifowanie, ale o rzeźbienie. Ściskanie, wyciąganie, poprawianie kształtów, itp. Wydruk z popularnego materiału (jak PLA/PET/ABS itd) po podgrzaniu zaczyna się deformować: rozpływa, zniekształca, rozbija na warstwach, zapada bądź kurczy. Tymczasem Skulpt zachowuje się jak plastelina. W efekcie można lutownicą na gorące powietrze/opalarką nadtopić zewnętrzną ściankę (czyli wygładzić) albo zagrzać model (do, uwaga, okolic raptem ~ 70°C) i wtedy można go dosłownie modelować. Rozciągać (jak guma do żucia), ściskać, skręcać, itp. Do topienia warstw trzeba mieć detal z grubszą ścianką (min 4-5 obrysów) ale do modelowania już nie koniecznie. Co ważne - temperatura mięknienia jest na tyle niska że całą zabawę robi się palcami.
W przypadku podgrzania materiału trochę bardziej zaczyna robić się płynny, choć dalej jako jeden detal.
s01.jpg
Drukowanie - kijowo. Ze względu na swoje cechy kolumienki mi nie wychodzą. Nawet 5mm/s i zewnętrzny wentylator (taki duzy) - kicha; po prostu płynie. Nie doszedłem z tym do ładu.
Klejenie do stołu - no tu nie jest tak wesoło gdyż to cholerstwo ma skurcz. Dimafixu trzyma się względnie; do części wydruków dodałem brim i pomogło. Ze dwa mi się odkleiły bo ów dimafixu zabrakło. Ale poniżej jest też fotka jednego który mi przywarł do czystej szyby; musiałem od odcinać ostrą szpachelką.

A tak to bez szaleństw:
dysza 190°C
stół - pierwsza warstwa 60°C, potem 50°C.
Przynajmniej takie parametry mam teraz.

Trochę pokombinowałem ze ścieżką bo zamiast klasycznej 0.48 (dla dyszy 0.4) mam 0.4 i flow 102%.

Dość tekstu, czas na media:
Kostki testowe (po lewej - na profilu PLA)
s10.jpg
Fragment gdzie było czyste szkło; dziwne bo nie powinno się trzymać:
s11.jpg
Kolumny i retrakcja:
s12.jpg
Cóż, masakra co bym nie robił:
s13.jpg
Wyszło tak że podrukowałem trochę detali testowych i na nich się pastwiłem. Ale są to jednak modele testowe więc niedolania tu i tam są OK.
Połowa wygładzona:
s03.jpg
Tu cała ścianka:
s04.jpg
Tu chciałem tylko połowę żeby pokazać co to daje; nie wiem czy widać:
s05.jpg
I pierwszy przykład modyfikacji; rozgrzałem i przejechałem kluczem do uchwytu wiertarskiego:
s06.jpg
Ale jedziem z rzeźbą dalej:
s07.jpg
Po wystygnięciu trzyma się tak jakby to był wydruk:
s08.jpg
Nic nie popękało, nie rozeszło się (szpara to efekt złego wydruku a nie obróbki):
s09.jpg
Ale można i tak:
s02.jpg
Położyłem jeden wydruk na monecie i zagrzałem wszystko:
s14.jpg
Tak to wyszło; małą uwaga - model popłynął sam, nie dociskałem go:
s15.jpg
Oczywiście po wystygnięciu wszystkie te powyginane detale są normalnie sztywne. Tj nie do końca - materiał sam w sobie jest nieco elastyczny; coś jak twardsze TPU.

Wydaje mi się że filament powinien być dobry do robienia prostych form odlewniczych. Ale to się okaże.
A - no i oczywiście dobry do figurek. W końcu tak go reklamują.
Abys, Andrzej_W, dragonn, Adinfo, szpiglasowy, aaannnd, emartinelli
Awatar użytkownika
morf
Drukarz
Postów w temacie: 1
Posty: 3224
Rejestracja: 17 sty 2017, 12:28
Drukarka: Reprapy, Prusa MK3S
x 1594

Re: Thibra3D Skulpt (3DJake)

Post autor: morf »

Dziobu, 2021
dziobu pisze: Ale można i tak:
chrome_ocyM0RM7nM.png
Dali,1931
chrome_tHqTBDLIiT.png
:D
A powaznie, dzieki za pierwsze wrazenia i testy, widzialem na SB pytales o ten material wiec jak to mowia "nikt nie smiał prosić ale wszyscy czekali", no moze nie wszyscy :)
Adinfo, dragonn, dziobu, Pjoter, @GUTEK@, Marvin27
Done is better than perfect.
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Postów w temacie: 10
Posty: 8938
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 5869
Kontakt:

Re: Thibra3D Skulpt (3DJake)

Post autor: dziobu »

Tak, takie coś da się zrobić bez problemu. Nawet stosunkowo prosto można zapanować nad wygięciem. Znajdę jakiś fajny model żeby to pokazać to puszczę.
Awatar użytkownika
TDI-CAD
Postów w temacie: 1
Posty: 1545
Rejestracja: 19 kwie 2016, 19:27
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: K1C, Gate 1 fiber
x 568

Re: Thibra3D Skulpt (3DJake)

Post autor: TDI-CAD »

A czy ten materiał nadał by się na termicznie dopasowujące się elementy ortez lub protez?
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Postów w temacie: 10
Posty: 8938
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 5869
Kontakt:

Re: Thibra3D Skulpt (3DJake)

Post autor: dziobu »

IMHO tak. Mam trochę nieudanych wydruków to popróbuję precyzyjnie odwzorować jakieś kształty.
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Postów w temacie: 10
Posty: 8938
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 5869
Kontakt:

Re: Thibra3D Skulpt (3DJake)

Post autor: dziobu »

Tak przy okazji wspomnę że jest drugi podobny materiał który można kształtować termicznie: viewtopic.php?f=47&t=6820&p=113555
Ma trochę inny zestaw cech, no ale myślę że warto o nim pamiętać.

Konkretnie tak z życia: rękojeść. Detalem jest prosty walec pasujący do jakiegoś urządzenia/przedmiotu, np na kierownicę roweru. Trzeba go podgrzać, odbiorca docelowy zaciska na nim rękę i zostawia kształt dłoni. To się potem skanuje i można wydrukować model pasujący dla konkretnej osoby.
Zaś sam detal wystarczy podgrzać żeby wrócił do pierwotnego kształtu.
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Postów w temacie: 10
Posty: 8938
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 5869
Kontakt:

Re: Thibra3D Skulpt (3DJake)

Post autor: dziobu »

Przepuściłem trochę filamentu i wyszło co wyszło.
Na początek - wygładzanie. Tj próba wygładzenia.

Pierwsza próba - nieudany wydruk kotka. Sam detal wychodził ładnie, aż do momentu gdy oderwał się od stołu: (mój błąd, nie dałem brimu)
kt01.jpg
kt02.jpg
No to wygładzę to co mam. 250°C, średni nadmuch, warstwa zaczyna się błyszczeć, potem szklić. Po chwili przestaję a toto szkli sie dalej i dalej...
kt03.jpg
kt04.jpg
No to tył do kitu. To spróbuję znaczek wygładzić. 350°C, duży nadmuch. Grzeję chwilkę aż zacznie się cokolwiek zmieniać. Cóż, zmieniło się... i zmieniało przez ładnych kilka minut po tym jak przestałem :D
kt05.jpg
kt06.jpg
kt07.jpg
Cóż. Wydało by to wszystko jakoś dobrze chłodzić na bieżąco.


Druga próba:
Plan był taki żeby wydrukować figurkę Oskara (taka jak w tym poście: viewtopic.php?f=9&t=1090&start=540#p135826, src: https://www.thingiverse.com/thing:1454337). Tam jest w skali 130%, tu poleciało 100%. No trudno. I tak nie wyszło :D
Czysty wydruk spodu:
kol01.jpg
Figurka wyszła tak: :D
kol02.jpg
No to przynajmniej wygładzę kolumnę. Cóż...
Wygładziłem i wyglądała super, ale po chwili spłynęła...
kol03.jpg
Plastik ma sporą pojemność cieplną i stygnie dość długo:
kol04.jpg
Zdjęcia robione w odstępie kilkudziesiećiu sekund:
kol05.jpg
Ale potem ogarnąłem co i jak. Trzeba przejechać detal gorącym powietrzem (450°C) ale szybko i krótko. Dopiero po chwili powierzchnia zacznie się szklić i tak zostanie; nic się nie rozpłynie a zewnętrzna warstwa ładnie się rozpłynie:
kol06.jpg
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Postów w temacie: 10
Posty: 8938
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 5869
Kontakt:

Re: Thibra3D Skulpt (3DJake)

Post autor: dziobu »

Skoro plastik daje się formować to postanowiłem wykorzystać kluskę która została po kotku (poprzedni post). Wyciągnąłem ją palcami do takiej postaci:
kor01.jpg
I postanowiłem zrobić formę dla zakrętki do butelki która walała się na biurku.
Jak wspominałem, po wystygnięciu kształt jest zachowany:
kor02.jpg
Początek grzania (250°C):
kor03.jpg
Więcej grzania:
kor04.jpg
Tu już dociskałem palcami żeby to jakoś wyszło:
kor05.jpg
Dłuższą chwilę później - wystygło:
kor06.jpg
Jak jeszcze materiał był ciepły to bardzo się do wszystkiego lepił, w tym do nakrętki. Jak stwardniał to formę lekko podważyłem i zeszła bez problemu:
kor07.jpg
Idealnie nie jest no ale mam zerowe doświadczenie; i brakowało mi rąk (trzymałem pojemnik, kolbę i palcami ubijałem plastik:
kor08.jpg
W sumie najważniejsze - filament nigdzie nie popękał. Znaczna część korka ma grubość cienkiej reklamówki a mimo to całość jest szczelna.
kor09.jpg
Wiem że poziom użyteczności tego co tu zrobiłem jest znikomy, ale to mówi wiele o samym materiale.
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Postów w temacie: 10
Posty: 8938
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 5869
Kontakt:

Re: Thibra3D Skulpt (3DJake)

Post autor: dziobu »

Jak jestem w temacie wykorzystania śmieci...wspominałem że nie wyszedł mi kotek. Tak wyglądał po zdjęciu z drukarki:
k01.jpg
Spód, który wyszedł, zniszczyłem dwa posty temu, a tu został mi makaron:
k02.jpg
Po podgrzaniu...
k03.jpg
k04.jpg
k05.jpg
Wszystko ładnie zlepiło się w kupę o konsystencji plasteliny.

Bez problemu można wycisnąć tam palec i fajnie ten kształt zostaje zachowany. Ale zdjęć nie wrzucę bo nie pokażę nikomu linii papilarnych :D Zamiast tego wycisnąłem klucz:
k06.jpg
k07.jpg
Także
TDI-CAD pisze:A czy ten materiał nadał by się na termicznie dopasowujące się elementy ortez lub protez?
Zdecydowanie. Fatalnie się toto drukuje i są problemy ze szczegółami, ale jeśli to miało by być tylko wypełnienie robiące wygodny kształt to jak najbardziej. Do tego materiał sam w sobie jest miły i przyjemny w dotyku.
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Postów w temacie: 10
Posty: 8938
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 5869
Kontakt:

Re: Thibra3D Skulpt (3DJake)

Post autor: dziobu »

I coś dla odmiany: https://grabcad.com/library/flintlock-pistol
Fajnie że udało się dokończyć wydruk:
p01.jpg
Skurcz jednak jest:
p02.jpg
Wyszło tak jakoś...no sam nie wiem...
p03.jpg
p04.jpg
p05.jpg
Skoro pistolet paskudny to zobaczę jak się detale wygina. Stosunkowo prosto:
p06.jpg
No to wygładzanie. Nauczony doświadczeniem zamiast zabawkowej lutownicy wziąłem opalarkę. 650°C, szybkie ciach ciach i gotowe.
ciach...
p07.jpg
ciach...
p08.jpg
ciach...
p09.jpg
i gotowe:
p10.jpg
Prawda że ładne? I fajnie wygładzone?
Miał być jakiś niebrzydki model pokazowy. Efekty przeszły moje najśmielsze oczekiwania; nie spodziewałem się że aż tak uda mi się to skaszanić.

Wygładzanie acetonem jednak nie jest ani trudne ani problematyczne. Tutaj to pikuś - ciach grzałką i model do kosza ;)
mcxmcx, Andrzej_W, emartinelli
ODPOWIEDZ

Wróć do „Testy filamentów”