Pas zębaty 2GT2, czyli o paskach i kołach słów kilka

Krańcówki, czujniki, oświetlenie...
cube
Postów w temacie: 4
Posty: 138
Rejestracja: 29 mar 2020, 13:50
x 107

Re: Pas zębaty 2GT2, czyli o paskach i kołach słów kilka

Post autor: cube »

mcxmcx pisze: Rozwiązania są dwa:
Zdjąć (zeszlifowac) kryzę od przodu albo jak koło troszeczkę większe dać przekładki pod szczęki.

Jak ktoś ma blaszki mocujące pasy, to może je użyć właśnie jako przekładki do trzymania koła pasowego w szczękach.
a) Nie masz pewności że blaszki są równej wysokości.
b) Nie masz pewności że średnica szczytów zębów jest współosiowa ze średnicą podziałową paska.
Rozwiązań jest więcej. Ja polecam następujące:
1) uciąć kawałek paska zębatego, tyle zębów ile ma koło
2) zawinąć pasek na kole zębatym i zmierzyć średnicę zewnętrzną zawiniętego paska; wykonać kilka pomiarów i uśrednić. Najlepiej obmierzyć mikrometrem, bo mierzy z ujednoliconym dociskiem
Teraz dwie drogi, w zależności od tego czym dysponujemy.
3.1) podtoczyć miękkie szczęki w uchwycie, aby zrobić w nich wcięcie na kryzę i średnicę taką, jaką ma nawinięty pasek
lub
3.2.1) wykonać pierścień o średnicy wewnętrznej takiej, jak średnica nawiniętego paska; średnicy zewnętrznej większej niż kołnierz i rozciąć pierścień na dwie połówki
3.2.2) wytoczyć wałek o średnicy jak zewnętrzna średnica pierścienia, zamocować go w szczęki i ustawić bicie uchwytu na bliskie zero
4) mocujemy koło w tokarce; w miękkich szczękach łapiąc za zawinięty pasek; w twardych łapiąc za pierścień.
przykład dalej dla średnicy osi 5mm.
5.1)jeśli koło nie ma otworu to nawiercamy, wiercimy fi4.7mm, potem rozwiercamy rozwiertakiem fi5H7 lub roztaczamy małym wytaczakiem.
5.2)jeśli koło ma już otwór np. fi4, to należy go roztoczyć. Najlepiej nożem, bo krzywy otwór może ściągnąć wiertło i rozwiertak i nici z całej roboty. Ewentualnie można zainwestować w wiertło z węglika fi4.7 (jeśli takie się nie znajdzie to fi4.5 oraz zwykłe fi4.7) i wtedy rozwiercamy otwór rozwiertakiem.

Jak widać jest to trochę roboty i trochę inwestycji. Pozostaje tylko pytanie czy dla osoby, która musiała by kupić narzędzia nie bardziej opłaca się kupić koła lepszej jakości ;)
Awatar użytkownika
Berg
Zasłużony
Postów w temacie: 5
Posty: 7563
Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
x 2661

Re: Pas zębaty 2GT2, czyli o paskach i kołach słów kilka

Post autor: Berg »

Dla mnie istotne jest jak zrobić doskonały, do danego paska kształt zęba, taki, który nie powoduje powstawanie pionowych prążków co 2mm.
Ponieważ od roku testuję drukowane rolki z żywicy i one działają bez zarzutu, to mogę tego zęba zaprojektować tak, czy inaczej. Niestety testy są bardzo czasochłonne (zwłaszcza w CoreXY).
JGFTW
Awatar użytkownika
Berg
Zasłużony
Postów w temacie: 5
Posty: 7563
Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
x 2661

Re: Pas zębaty 2GT2, czyli o paskach i kołach słów kilka

Post autor: Berg »

panWiadr0 pisze:Tak wygląda prawilny Gates USA LL2MR09 PowerGrip GT2

skąd ?
Awatar użytkownika
panWiadr0
Postów w temacie: 4
Posty: 1255
Rejestracja: 25 sty 2019, 14:06
Drukarka: niesforny reprap
x 839

Re: Pas zębaty 2GT2, czyli o paskach i kołach słów kilka

Post autor: panWiadr0 »

rafaljot pisze:
panWiadr0 pisze:Tak wygląda prawilny Gates USA LL2MR09 PowerGrip GT2

skąd ?
hobbystore
jzagaja
Postów w temacie: 5
Posty: 271
Rejestracja: 12 mar 2019, 15:53
x 4

Re: Pas zębaty 2GT2, czyli o paskach i kołach słów kilka

Post autor: jzagaja »

W kopiarkach szczególnie starszych są bardzo dobre frezowane kola i często pasują do pasków GT2. Nie jestem zadowolony z białego paska PU+zbrojenie (Aliexpress). Taka mam os Y w drukarce 7h7:
IMG_1588 (1).jpg
Zdjęcie pokazuje fabryczny pasek MXL. Jak mocno naprężę bialy pas PU to trzyma wymiary - kostka 20mm ale po dłuższym drukowaniu (>4h) w pobliżu mocowań paska (Y=0 i Y=max) zaczyna przesuwać warstwy nawet o 1cm. Musze kupic komplet dobry pas plus kola i sprawdzić.

Czy to rozwiązanie 7h7 na zdjęciu jest dobre?
Awatar użytkownika
Zepco
Postów w temacie: 2
Posty: 1555
Rejestracja: 25 kwie 2017, 22:23
Lokalizacja: Kielce
Drukarka: PRUSA i3 MK2S
x 294

Re: Pas zębaty 2GT2, czyli o paskach i kołach słów kilka

Post autor: Zepco »

Uważaj z nadmiernym naciąganiem paska, bo pewnego dnia ośka przestanie się obracać. Zwykle pęka tuż przy łożysku.
Prusa i3 MK2S
Anet A8 - rozebrana na części...
3DGence One
jzagaja
Postów w temacie: 5
Posty: 271
Rejestracja: 12 mar 2019, 15:53
x 4

Re: Pas zębaty 2GT2, czyli o paskach i kołach słów kilka

Post autor: jzagaja »

Z pękaniem nie ma problemu ale kola z MO58 ścierają się (zrobilem na tokarce) i sypie się proszek na stół. Niestety tylko mocno naprężony pas daje dobre wymiary. Nie wiem co robić. Dzwonie szukam tego paska Gates i tylko Hobbystore ma ale brak kola zębatego.
image004 (1).png
cube
Postów w temacie: 4
Posty: 138
Rejestracja: 29 mar 2020, 13:50
x 107

Re: Pas zębaty 2GT2, czyli o paskach i kołach słów kilka

Post autor: cube »

Raczej należy łączyć pas zębaty i koło o tym samym profilu. Mimo pozornego podobieństwa, mikrogeometria może się różnić i będziesz mieć takie problemy jak opisujesz. Wyjątkiem są profile Gatesa, które w niektórych wypadkach możesz pomieszać, (htd, gt), ale szczegółów nie pamiętam.
Mosiężne koła są łożyskowane? Czy tylko ślizgowo osadzone na osiach? W jakiej tolerancji są wykonane oś i koło?
Holgin
Postów w temacie: 5
Posty: 939
Rejestracja: 06 sty 2019, 18:07
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: Prusa A8
x 479

Re: Pas zębaty 2GT2, czyli o paskach i kołach słów kilka

Post autor: Holgin »

Rolki (łożyskowane) powinny zawsze być osadzane na wałku, nie daj może na śrubie (gwincie).

Biały pasek ze stalowym zbrojeniem nie jest polecany do drukarek 3D, bo wymaga dużego promienia gięcia - koła na pewno większe niż 20T.

Jak warstwy przesuwa to znaczy, że silnik gubi kroki, tam bym szukał problemu. Może są za gorące z czasem?
jzagaja
Postów w temacie: 5
Posty: 271
Rejestracja: 12 mar 2019, 15:53
x 4

Re: Pas zębaty 2GT2, czyli o paskach i kołach słów kilka

Post autor: jzagaja »

Fabrycznie są łożyska na śrubie M5 - powód do wstydu dla 7h7?

Mosiężne kola na śrubie były ok - kostka. Zaczęły się wycierać na gwincie śruby i mimo luzu nie stwierdziłem złego wydruku - zdjąłem.
Jak mocno naprężę biały pas (lozyska) i ruszam karetka to podwija się i robi się bula. Nie poprawia to kostki.

Zamówiłem komplet pasek/kola BIGTREETECH - w ostateczności wezmę Gatesa.
Temperatura stolu 50 deg (klej stolarski) ok wszystko cacy drukuje. 70 moze byc za goraco - chłodzenie wodne się kłania.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Pozostałe”