drukowanie z PTFE (Teflon)

Ogólne dyskusje o filamentach - różnych materiałach i producentach.
Michał_L
Posty: 109
Rejestracja: 02 cze 2019, 10:08
x 3

drukowanie z PTFE (Teflon)

Postautor: Michał_L » 05 sie 2022, 11:20

Dzień dobry,

Temat nieco kontrowersyjny zapewne, znalazłem bowiem informacje że się nie da, a właściwie że tylko 3M uruchomiło serwis w którym można zamówić taki wydruk. Niestety nie znalazłem żadnej informacji jak taki wydruk zamówić i ile to miałoby kosztować.

Tak więc pytanie brzmi - czym taki materiał zastąpić? Chodzi o wydruk łącznika kilku rurek, ale istotne jest aby taki łącznik wprowadzał jak najmniejsze ograniczenia przepływu. Cieczą przepływającą będzie zazwyczaj woda lub jakieś wodne roztwory. Istotne również jest aby przepływająca ciecz nie degradowała materiału i aby rozpuszczone w niej substancje nie osadzały się na ściankach łącznika zmniejszając średnicę/ograniczając przepływ.

I pytanie dodatkowe - kto z takiego materiału drukuje i czy zrobiłby dla mnie, powiedzmy, trzy takie wydruki? Oczywiście odpłatnie.

Dziękuję z góry za odpowiedzi.
Awatar użytkownika
Berg
Zasłużony
Posty: 7373
Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
x 2626

Re: drukowanie z PTFE (Teflon)

Postautor: Berg » 05 sie 2022, 12:31

Nikt nie drukuje z PTFE ani niczego podobnego, co by zapewniało maksymalnie laminarny przepływ, jeśli faktycznie ma to znaczenie.
Nawet, gdyby dało się drukować z PTFE metodami przyrostowymi, to wewnętrzna powierzchnia nie będzie idealnie gładka.
mcxmcx
Posty: 2006
Rejestracja: 09 kwie 2017, 21:32
x 224

Re: drukowanie z PTFE (Teflon)

Postautor: mcxmcx » 05 sie 2022, 13:14

Pokaż cycki, znaczy detal.
Andrzej_W
Jeżeli przypadkiem podam ceny w GBP to sobie kolego, koleżanko, pomnóż razy pięć.
Awatar użytkownika
morf
Posty: 2601
Rejestracja: 17 sty 2017, 12:28
Drukarka: Prusa MK3S
x 1223

Re: drukowanie z PTFE (Teflon)

Postautor: morf » 05 sie 2022, 13:20

Może po prostu na zywicówce coś takiego wydrukować, będzie po prostu gładkie.
Albo po wydruku FDM przeszlifowac i pokryć żywicą epoksydowa
Done is better than perfect.
Awatar użytkownika
Berg
Zasłużony
Posty: 7373
Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
x 2626

Re: drukowanie z PTFE (Teflon)

Postautor: Berg » 05 sie 2022, 13:26

trzeba by przygotować detal w np dwóch połówkach tak by dało się spolerować wewnętrzne ścianki. Potem skleić. Jeśli to ma pracować w temperaturach pokojowych to spoko. Niestety żywica nie wytrzyma gorącej wody.
Awatar użytkownika
morf
Posty: 2601
Rejestracja: 17 sty 2017, 12:28
Drukarka: Prusa MK3S
x 1223

Re: drukowanie z PTFE (Teflon)

Postautor: morf » 05 sie 2022, 13:34

mozemy tylko gdybac, moze obiekt jest na tyle duzy ze mozna przeszlifowac bez rozcinania
Done is better than perfect.
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Posty: 7778
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 5005
Kontaktowanie:

Re: drukowanie z PTFE (Teflon)

Postautor: dziobu » 05 sie 2022, 13:43

Michał_L pisze:Temat nieco kontrowersyjny zapewne, znalazłem bowiem informacje że się nie da, a właściwie że tylko 3M uruchomiło serwis w którym można zamówić taki wydruk. Niestety nie znalazłem żadnej informacji jak taki wydruk zamówić i ile to miałoby kosztować.

Nie kontrowersyjny; po prostu teflon sam w sobie nie pasuje jako materiał eksploatacyjny dla tej technologii.
Najbliżej to o czym słyszałem, to to:
https://www.3drukarki.pl/ROSA-3D-Filame ... ialy-p3318
(może go sobie kupię przy okazji, to będę wiedział więcej ;p)

Michał_L pisze:Tak więc pytanie brzmi - czym taki materiał zastąpić? Chodzi o wydruk łącznika kilku rurek, ale istotne jest aby taki łącznik wprowadzał jak najmniejsze ograniczenia przepływu. Cieczą przepływającą będzie zazwyczaj woda lub jakieś wodne roztwory. Istotne również jest aby przepływająca ciecz nie degradowała materiału i aby rozpuszczone w niej substancje nie osadzały się na ściankach łącznika zmniejszając średnicę/ograniczając przepływ.

Tutaj musisz rzucić konkretami.
Te rurki to laboratoryjne 5mm czy przemysłowe 30mm?
Woda ma temperaturę pokojową? Rozpuszczasz w niej cukier czy kwas solny?

Klasyczny wydruk, niezależnie od materiału nie będzie gładki. Tak jak koledzy pisali - można go szlifować albo pokryć czymś. W drugim wypadku łatwiej chyba znaleźć jakąś wytrzymałą żywicę, która z definicji utworzy możliwie gładką ściankę a i sam wydruk będzie mógł być z byle czego.
JGFTW
Michał_L
Posty: 109
Rejestracja: 02 cze 2019, 10:08
x 3

Re: drukowanie z PTFE (Teflon)

Postautor: Michał_L » 05 sie 2022, 16:02

Dziękuję bardzo, wiem, że z PTFE się nie da dlatego pytam o ewentualny zamiennik.
Precyzując: rurki ok 5mm średnicy, cały łącznik zmieściłby się w sześcianie 100x100x100mm lub mniejszym, woda w temp pokojowej, substancje rozpuszczone nieaktywne chemicznie ale istnieje ryzyko wytrącania drobinek i osadzania na ściankach.

Podoba mi się pomysł z drukiem z żywicy, niestety nie wiem o tym nic. Muszę poczytać...

Jeszcze raz dziękuję
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Posty: 7778
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 5005
Kontaktowanie:

Re: drukowanie z PTFE (Teflon)

Postautor: dziobu » 05 sie 2022, 17:01

Michał_L pisze:Podoba mi się pomysł z drukiem z żywicy, niestety nie wiem o tym nic. Muszę poczytać...

To co prawda pneumatyka, ale zobaczyć można:
viewtopic.php?f=9&t=1090&p=144428#p144428

Przy rurkach 5mm to nie widzę czegoś takiego z FDM. Warstw nie przeskoczysz. A z żywicy - nawet jak detal trzeba by składać z wielu części to będzie o klasę lepszy.
denior
Posty: 271
Rejestracja: 04 maja 2020, 15:26
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Ender 3 Pro
x 93

Re: drukowanie z PTFE (Teflon)

Postautor: denior » 06 sie 2022, 09:04

A nie lepiej to pospawać z nierdzewki?
Drukarka Ender 3 Pro
Direct custom extruder + hydra
chłodzenie hydra 2x5015
Dual Z

Wróć do „Filamenty”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości