Jak z obróbką modeli 3D na komputerze

Dla zupełnie zielonych w temacie druku 3D
vwrafi
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 7
Posty: 10
Rejestracja: 10 gru 2017, 10:55

Jak z obróbką modeli 3D na komputerze

Post autor: vwrafi »

Witam.

Rozglądam się za drukarką 3D i zadałem odpowiednie pytanie w odpowiednim dziale tutaj ( Drukarka do 1500zł ). Teraz mam inne pytanie.

Wiadomo, że do drukowania modeli 3D potrzeba obiektów w programach 3D na komputerze. Czy wy wszystko sami robicie, czy też pobieracie skądś? Jeśli chodzi o rzeczy użyteczne ( jakieś części trudno dostępne ), to w jakich programach je robicie? Czy w jakimś AutoCAD'zie, 3D Studio czy Blender czy jeszcze w czymś innym?

Mam też pytanie odnośnie obiektów wyciętych z gier. Załóżmy, że mam postać wyciętą z gry i ona ma ręce podniesione do góry. Chciałbym wydrukować sobie taką figurkę, ale z rękoma opuszczonymi na dół. Czy to będzie proste zadanie zmienić pozycję rąk? Jeśli tak, to w jakim programie to robić? Czy to wygląda na takiej zasadzie, że zaznaczam sobie rękę ( coś jak Zaznaczenie w Pain'cie ) i po prostu obracam ją wzdłuż osi np. X? Czy też może oprócz obrotu będę musiał coś jeszcze pozmieniać, bo się inaczej model za bardzo porozciąga?

W jakim formacie musi być zapisany obiekt, aby można go było wydrukować na drukarce?
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Postów w temacie: 5
Posty: 8940
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 5871
Kontakt:

Re: Jak z obróbką modeli 3D na komputerze

Post autor: dziobu »

vwrafi pisze:Witam.

Rozglądam się za drukarką 3D i zadałem odpowiednie pytanie w odpowiednim dziale tutaj ( Drukarka do 1500zł ). Teraz mam inne pytanie.

Wiadomo, że do drukowania modeli 3D potrzeba obiektów w programach 3D na komputerze. Czy wy wszystko sami robicie, czy też pobieracie skądś? Jeśli chodzi o rzeczy użyteczne ( jakieś części trudno dostępne ), to w jakich programach je robicie? Czy w jakimś AutoCAD'zie, 3D Studio czy Blender czy jeszcze w czymś innym?
Masz programy CADowskie (typu AutoCad) i graficzne (Blender, Sketchup).
W pierwszych projektujesz obiekt (przeważnie parametryczny), w graficznych rysujesz. Jedno i drugie ma wady i zalety.

Ja używam Sketchupa, również do mechaniki.

Mam też pytanie
vwrafi pisze: odnośnie obiektów wyciętych z gier. Załóżmy, że mam postać wyciętą z gry i ona ma ręce podniesione do góry. Chciałbym wydrukować sobie taką figurkę, ale z rękoma opuszczonymi na dół. Czy to będzie proste zadanie zmienić pozycję rąk? Jeśli tak, to w jakim programie to robić? Czy to wygląda na takiej zasadzie, że zaznaczam sobie rękę ( coś jak Zaznaczenie w Pain'cie ) i po prostu obracam ją wzdłuż osi np. X? Czy też może oprócz obrotu będę musiał coś jeszcze pozmieniać, bo się inaczej model za bardzo porozciąga?
A to już zależy od formatu w jakim masz tą postać. I czy ten format to umożliwia (bo wiem że są takie gdzie masz X zdefiniowanych pozycji i tyle).
Wiem że w programach typu 3ds max czy maya ludzie robią takie cuda.
vwrafi pisze:W jakim formacie musi być zapisany obiekt, aby można go było wydrukować na drukarce?
Przyjęło się że STL. I to nie do drukowania, a do cięcia. Najpierw swój obiekt musisz "pociąć" stosownym programem: Slic3r, Cura, Simplify3D... czyli zamienić rysunek na ruch głowicy.
vwrafi
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 7
Posty: 10
Rejestracja: 10 gru 2017, 10:55

Re: Jak z obróbką modeli 3D na komputerze

Post autor: vwrafi »

OK, dziękuję za odpowiedź. Już coś tam wyczytałem, że trzeba robić kości dla modeli. Popróbuję za chwilę w Blenderze z moimi obiektami. Wygląda na dosyć prostą operację. Jeśli się uda, to pozostaje mi tylko zamówić drukarkę 3D i zapełniać półki w pokoju figurkami z gier :D
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Postów w temacie: 5
Posty: 8940
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 5871
Kontakt:

Re: Jak z obróbką modeli 3D na komputerze

Post autor: dziobu »

Pojęcia nie mam. Nie potrafię modelować.

A patrzyłeś czy Twoje figurki da się wydrukować w FDM? Bo masa małych detali czy wiszących elementów to nie to co ten typ drukarek potrafi najlepiej.
vwrafi
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 7
Posty: 10
Rejestracja: 10 gru 2017, 10:55

Re: Jak z obróbką modeli 3D na komputerze

Post autor: vwrafi »

A wielkość detali zależy od tego parametru dyszy, tak? Tego 0.5, 0.4 czy nawet 0.1, prawda? Im mniejszy, tym dłużej się drukuje ale bardziej dokładne modele wychodzą i nie widać tego schodkowania, tak?
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Postów w temacie: 5
Posty: 8940
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 5871
Kontakt:

Re: Jak z obróbką modeli 3D na komputerze

Post autor: dziobu »

W FDM model składasz z nitki plastiku. Jeśli ta nitka ma szerokość 0.1mm to możesz pokazać więcej szczegółów niż przy 0.4mm.
ALE
- przyjęło się że standard to 0.4/0.5mm i plastiki (większość) na tych dyszach działają OK. Wszystkie jakieś błyskotki czy inne domieszki mogą spowodować że mniejsze dysze pozapychasz. Podobnie z np PLA z drewnem czy metalami - zalecają żeby drukować od 0.6mm (to już różnie).
Poza tym model drukujesz i wypełniasz w 3D. Oznacza to że nie liczy się sama średnica dyszy ale i wysokość warstwy. Nie możesz dyszą 0.1mm drukować warstw 0.2 bo fizycznie plastik tak się nie ułoży.
- Często zdarza się że mała dysza czy mała warstwa wcale nie oznaczają lepszej jakości. Żeby tak było musisz do tego dobrać odpowiedni plastik. Mechanika w drukarce też musi to umożliwiać. Jak masz rzeczywistą dokładność (luzy, elastyczna rama) na poziomie 0.05mm to zapomnij o dyszy 0.1mm.
- Możesz na wstępie założyć że wysokość warstwy to połowa szerokości ścieżki (nie musi tak być, ale od czegoś trzeba zacząć). Oznacza to że dyszą 0.4mm (warstwa 0.2mm) będziesz wypełniać model prostokątem o polu 0.08mm^2. Ale dla dyszy 0.1mm będzie to już 0,005mm^2 czyli mimo 4-krotnie mniejszej dyszy masz do przejechania 16x więcej.
Żeby zrobić to bardziej opisowo: jeśli model z dyszą 0.4mm coś wydrukujesz w 10h, to to samo z dyszą 0.1mm pochłonie prawie tydzień...

Przy zerowym doświadczeniu zacznij od 0.4/0.5. Na jakość ma wpływ tyle elementów że najwyżej wrócisz do tego tematu jak się uporasz z resztą.

I zobacz choćby to:
viewtopic.php?f=9&t=1873; MosfetN zmajstrował fortepian na dyszy 0.4mm
i to na świeżo: viewtopic.php?f=8&t=1877
vwrafi
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 7
Posty: 10
Rejestracja: 10 gru 2017, 10:55

Re: Jak z obróbką modeli 3D na komputerze

Post autor: vwrafi »

No ale jak to? Wysokość warstwy to połowa szerokości ścieżki? Przecież jak dam ścieżkę ( nitkę ) o szerokości 0.4mm, to ona będzie szeroka na 0.4mm i wysoka na 0.4mm. Więc jeśli warstwa ma mieć 0.2mm, to ten plastik będzie na siebie nachodzić, prawda? No chyba że źle rozumiem pojęcie wysokość warstwy.
Awatar użytkownika
FlameRunner
Zasłużony
Postów w temacie: 2
Posty: 6568
Rejestracja: 15 kwie 2016, 21:26
x 2056

Re: Jak z obróbką modeli 3D na komputerze

Post autor: FlameRunner »

Ścieżka w przekroju ma być spłaszczona.
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Postów w temacie: 5
Posty: 8940
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 5871
Kontakt:

Re: Jak z obróbką modeli 3D na komputerze

Post autor: dziobu »

Dysza ma 0.4mm średnicy. Jest ustawiona poziomo w stosunku do powierzchni druku. Jeśli wepchniesz plastik w dyszę jak wisi sobie w powietrzu to wyleci Ci nitka o średnicy 0.4mm (teoretycznie bo tak nie jest). Jeśli byś chciał teraz z takiej nitki złożyć detal, to:
- jaka siła by skleiła dwie sąsiednie nitki?
- dysza jest okrągła, profil wyjściowy z dyszy także (przy założeniu warstwy 0.4); jak położysz dwa cylindry koło siebie to masz minimalne pole stylu i puste przestrzenie pomiędzy nimi.
Dlatego drukuje się z niższą warstwą a nadmiar plastiku o którym wspominasz slicer koryguje przepływem. Nie zakłada więc że drukuje nitką o średnicy 0.4mm tylko raczej czymś pokroju zaokrąglonego prostokąta 0.4x0.2mm.

Popatrz na to:
protoparadigm_trace_cross_section.jpg
protoparadigm_trace_cross_section.jpg (19.71 KiB) Przejrzano 4829 razy
(https://4.bp.blogspot.com/-CZr1hH8TAP4/ ... ection.jpg)
MsaMXsp.png
(http://i.imgur.com/MsaMXsp.png)
layer_height_pressure_c624b418-a82a-4576-a1ff-73c02bf122eb.jpg
(https://cdn.shopify.com/s/files/1/0714/ ... 4891981164)


To proste. Zrozumiesz jak odpalisz drukarkę.

[edit - dodałem 3-ci rysunek]
Ostatnio zmieniony 10 gru 2017, 20:22 przez dziobu, łącznie zmieniany 1 raz.
miecio1ron
Awatar użytkownika
FlameRunner
Zasłużony
Postów w temacie: 2
Posty: 6568
Rejestracja: 15 kwie 2016, 21:26
x 2056

Re: Jak z obróbką modeli 3D na komputerze

Post autor: FlameRunner »

Zdaje się, że tuż obok toczy się bardzo podobny temat: viewtopic.php?f=8&t=1877 ?
ODPOWIEDZ

Wróć do „Pytania o sprawy podstawowe”