Ender 3, co po zakupie + pare pytań

Dla zupełnie zielonych w temacie druku 3D
Lis
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 4
Posty: 6
Rejestracja: 29 sie 2019, 20:46
x 1

Ender 3, co po zakupie + pare pytań

Post autor: Lis »

Dzień Dobry Państwu! :)
Forum czytam od jakiegoś czasu, ale jako iż jeszcze nic nie pisałem to na wstępie się przywitam. Cześć! :)

Krótki wstęp
Od lat w pracy korzystamy z drukarek 3D. Solidscape i B9 - sektor jubilerski. Ostatnimi czasy jak zakupiliśmy B9 i druk stał się dla nas tańszy i szybszy niż na Solidscapech, zacząłem sobie drukować jakieś pierdółki. Na tyle na ile pozwalał obszar wydruku oraz wolny czas drukarek.
Ostatnimi czasy znalazłem coś takiego jak ENDER 3. I krótko mówiąc - się napaliłem i czekam na przesyłkę z Enderem 3 Pro. Oczyma wyobraźni już widzę te godziny frajdy i frustracji spędzone w garażu, te zachwyty znajomych - "sam to zrobiłeś?", WOW mojej córki jak zobaczy proces druku (2 latka i na wszystko co nowe reaguje słodziutkim łłłłaaaaaałłłł - przeurocze hehe) i pytania mojego syna a po co a dlaczego a do czego to a jak to... :) (5 latek... ) Przejdę do rzeczy...

Co po zakupie?
Obejrzałem i naczytałem się sporo rzeczy na temat tej drukarki. Ale do końca nie jestem pewien co powinienem zrobić jak już ona do mnie przyjdzie i złoże ją według dostarczonej instrukcji. Czytałem o dokręceniu jakiejś rurki, o poprawieniu czegoś tam... ale to wszystko bez zdjęć nic mi nie mówiło a dopóki nie będę mógł spojrzeć na drukarkę to nie wiem o czym była mowa. Do tego - tak jak z angielskim nie mam problemu, tak z angielskim technicznym - muszę się nauczyć nowych słówek :) Jakie jest moje pytanie...? Czy spotkał się ktoś z jakimś filmem/tekstem podsumowującym pierwsze kroki po zakupie Ender 3 Pro?
Na ten moment mam przygotowany film Pana Artura Petrzaka ( o ile dobrze pamiętam nazwisko ) o kalibracji ekstrudera. Gdzieś na YT dodane mam jeszcze, jak się poziomuje stół za pomocą kartki papieru. Ale to by było tyle. Nic więcej nie widziałem o początkowych krokach które trzeba wykonać aby później jak najmniej mieć problemów z drukowaniem :)

Kilka dodatkowych pytań :)
Miałem tego więcej wczoraj wieczorem (swoją drogą, zbierałem się do napisania tego postu kilka dni :), ale chciałem coś jeszcze na własną rękę poszukać), na ten moment zostało kilka, ale pozwolę sobie coś dopisać jak mi się przypomni :)

1: Czy elementy wydrukowane w PLA lub innym filamencie próbował ktoś odlewać? Jak taki plastik się wypala? Bardzo śmierdzi? Co się dzieje z gipsem? Jaka jest powierzchnia? :) Na pewno spróbuje to zrobić, jednak jestem ciekawy czy ktoś już to robił tutaj na forum. :)
2: Jak to jest z wentylacja pomieszczenia? Wiem że ABS jest bardziej toksyczny niż PLA, ale czy wystarczy mieć otwarte okno w pomieszczeniu i już można się nie przejmować?
3: Czy drukarka jak jest nie używana przez kilka dni to się "rozkalibrowuje" i trzeba coś robić przed powrotem do drukowania po paru dniach? Albo tygodniach?
4: W oczekiwaniu na drukarkę odpaliłem sobie FreeCad'a 3D. Nie jestem pewien czy to dobry program. Poczytałem trochę forum i internet i mam do sprawdzenia jeszcze dwa programy jak znajdę chwile wolnego. SketchUP oraz Fushion 360. Podstawy Blendera liznąłem i jak trzeba będzie coś prostego wymodelować - dam rade :) Ale tam miałem problem z jednostkami zawsze. W Freecadzie to było takie oczywiste rysowanie jak na papierze. Ale miałem inne problemy - układanie napisów na powierzchni, albo wyginanie napisów, albo wyciąganie profilu po lini :) etc - w sumie nie ważne, po prostu się rozpisałem :) Według waszych doświadczeń do prostych zastosowań domowych i hobbystycznych któryś z tych programów jest bardziej odpowiedni? Mówię tu o projektowaniu jakiejś monety, doniczki, stojaka, kubka, zabawki, pucharku itd.
5: Czy warto zainwestować w szkło na stolik i czy to może być zwykła szyba od szklarza? Czy na początku się tym nie przejmować?
6: Jak często drukarka musi być podłączana do kompa? Czy poza kalibracją ekstrudera trzeba czasami używać PC?

Jestem w pracy i piszę tego posta z doskoku jak odchodzę od pieca, akurat właśnie odlew mamy :) więc mam nadzieje nie jest zbyt chaotyczny :)
Gdyby coś gdzieś było, a pewnie tak jest to przepraszam, ale spędziłem już sporo czasu na szukaniu info w całym necie i jeżeli do teraz nie znalazłem nic co sprawiło że nie musiałbym pisać tego posta - to już nie znajdę tego sam :)

Pozdrawiam i z góry dzięki za odpowiedzi :)
Awatar użytkownika
kamilxxg
Postów w temacie: 2
Posty: 257
Rejestracja: 25 lis 2018, 19:18
Drukarka: Ender-3 Bear Upgrade
x 71

Re: Ender 3, co po zakupie + pare pytań

Post autor: kamilxxg »

Polecam poradnik odnośnie składania i poprawek drukarek tego typu (link poniżej) wraz z filmikami na yt obrazującymi organoleptycznie co trzeba zrobić.

viewtopic.php?f=67&t=3926&p=68668&hilit=luke#p68668

Polecam też jednak wkręcić się w ten techniczny język (skoro angielski to nie problem) związany z drukiem 3D ponieważ dość szybko ogarniesz terminologię a zasób wiedzy w tym języku jest nieporównywalnie większy. Na "Polskim" youtubie jest wg mnie bida sprowadzająca się do unboxingu i kilku podstawowych informacji co szybko przestanie Ci wystarczać

2. Do ABS trzeba komory, przewiew może popsuć wydruki. Wg mnie nie powinno się przebywać w pomieszczeniu, w którym się drukuje ale jeszcze nie ma badań na temat wpływu mikrocząsteczek plastiku na zdrowie, może wywoływać raka a może nie. Ja mam oczyszczacz powietrza przy drukarce ale nawet nie sprawdzałem czy filtr da radę wyłapać te cząsteczki czy przelecą przez niego

5. Tak, zwykła szyba od szklarza, minimum 3mm (może się wyginać przy dużych drukach) a najlepiej 4mm, ja mam lustro z ikei tylko dociąłem sobie do wymiarów. Na czystej szybie mniejsze obiekty kleiły mi się bez problemów, większe kleje na... cukier ale do druków, które mają dużą powierzchnie styku lepiej zastosować jakiś dimafix albo hegron

3. 6. W moim przypadku dłuższe przerwy nie mają wpływu na kalibrację drukarki, stół poziomuje też niezbyt rzadko i pierwsza warstwa wychodzi ładnie. Kalibracja i podłączenie do kompa raczej na żądanie jak coś zmienisz i będziesz potrzebował coś ponownie skalibrować/ustawić
Ender-3 "Bear Upgrade" SKR V1.4, TMC2209, Dragon, BMG | Wyeliminowałem szparkę zanim to było modne!
Mingda MD-16 Fabryczna wersja... na razie
Awatar użytkownika
dementor76
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 2
Posty: 63
Rejestracja: 13 lut 2019, 20:51
Lokalizacja: Zawiercie
Drukarka: Ender 3
x 25

Re: Ender 3, co po zakupie + pare pytań

Post autor: dementor76 »

Pierwsze co to:

- zlikwiduj szczelinę między głowicą a rurką (są na to różne sposoby opisane na forum)
- wymień chłodzenie np. na takie jak w moim enderze (patrz moje posty)
- wymień ekstruder najlepiej na taki który ma podwójne radełka
- zmień rurkę PTFE (np.CAPRICORN lub odpowiedniki) i złączki (najlepiej na całe metalowe od systemów smarowania - są zbudowane na ciśnienie do 130bar)
- zmień sprężyny stołu na twardsze
- wydrukuj i zamontuj napinacze pasków zębatych
- zrób kalbrację ekstrudera (wg poradników)

Powinno drukować OK :)
W następnej kolejności inne wodotryski
kamilxxg
Ender 3 - uruchomiony i ulepszony
Prusa MK3S - w fazie rozważań :D
Awatar użytkownika
virgin71
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 2
Posty: 2581
Rejestracja: 19 kwie 2016, 23:07
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: Ultimaker | U30
x 497
Kontakt:

Re: Ender 3, co po zakupie + pare pytań

Post autor: virgin71 »

4. Odpuść FreeCADa. Program potrafi bardzo źle łączyć bryły i miałem z nim wiele problemów. Osobiście używam Fusion 360, ale dziobu w SketchUPie robi takie cuda, że nie mogę uwierzyć:) Także oba programy wydają się spoko - kwestia, który Ci lepiej podejdzie.
Awatar użytkownika
dementor76
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 2
Posty: 63
Rejestracja: 13 lut 2019, 20:51
Lokalizacja: Zawiercie
Drukarka: Ender 3
x 25

Re: Ender 3, co po zakupie + pare pytań

Post autor: dementor76 »

virgin71 pisze:4. Odpuść FreeCADa. Program potrafi bardzo źle łączyć bryły i miałem z nim wiele problemów. Osobiście używam Fusion 360, ale dziobu w SketchUPie robi takie cuda, że nie mogę uwierzyć:) Także oba programy wydają się spoko - kwestia, który Ci lepiej podejdzie.
Popieram :D też polecam Fusion 360, jest moc w tym programie.
Ender 3 - uruchomiony i ulepszony
Prusa MK3S - w fazie rozważań :D
Lumen
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 2
Posty: 8
Rejestracja: 28 sie 2019, 18:18
Drukarka: Ender-3 Pro
x 1

Re: Ender 3, co po zakupie + pare pytań

Post autor: Lumen »

Nie będę powtarzać tego co koledzy wyżej napisali, natomiast od siebie dodam, że powinieneś bardzo przyłożyć się do wyregulowania mimośrodów we wszystkich wózkach. Instrukcja o tym nie pisze, a nie wyobrażam sobie zostawić tego tak jak przychodzi fabrycznie. U mnie była tragedia. Zdejmij pasek stołu, a najlepiej cały stół, nie zakładaj paska osi X, nie montuj śruby osi Z, a najlepiej całej "belki", po której jeździ głowica. Wyczyść każdy profil, upewnij się że rowki są gładkie i czyste, tak samo rolki. Dokręć wszystkie śruby rolek bez mimośrodów, a te z mimośrodami wyreguluj tak, żeby nie było ani oporów ani luzów - każdy wózek osobno, zwłaszcza osi Z bo później będziesz mieć poziome paski na wydrukach i nie będziesz wiedzieć od czego. Kilka razy wyreguluj mimośrody i dokręć śruby, tak żeby podczas obracania mimośrodu nie poluzować śruby i na odwrót. Wszystkie wózki muszą się gładko toczyć po profilach. Dopiero wtedy montuj resztę. I dokręć te pionowe profile do podstawy i górnej poprzeczki dopiero po zamocowaniu "belki" z głowicą bo inaczej mogą być przekrzywione względem siebie i będą naciskać na rolki i powodować opory oraz ich szybsze zużycie. Tyle ode mnie, powodzenia :)
Azamat
Lis
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 4
Posty: 6
Rejestracja: 29 sie 2019, 20:46
x 1

Re: Ender 3, co po zakupie + pare pytań

Post autor: Lis »

Dzięki wielkie za odpowiedzi :) :piwo:
Polecam też jednak wkręcić się w ten techniczny język (skoro angielski to nie problem) związany z drukiem 3D ponieważ dość szybko ogarniesz terminologię a zasób wiedzy w tym języku jest nieporównywalnie większy. Na "Polskim" youtubie jest wg mnie bida sprowadzająca się do unboxingu i kilku podstawowych informacji co szybko przestanie Ci wystarczać
Taki jest plan :) Z każdym przeczytanym artykułem/poradnikiem jest coraz lepiej :)
5. Tak, zwykła szyba od szklarza, minimum 3mm (może się wyginać przy dużych drukach) a najlepiej 4mm, ja mam lustro z ikei tylko dociąłem sobie do wymiarów. Na czystej szybie mniejsze obiekty kleiły mi się bez problemów, większe kleje na... cukier ale do druków, które mają dużą powierzchnie styku lepiej zastosować jakiś dimafix albo hegron
Po prostu smaruje się szybe/stolik klejem czy innym cukrem? :)
Pierwsze co to:

- zlikwiduj szczelinę między głowicą a rurką (są na to różne sposoby opisane na forum)
- wymień chłodzenie np. na takie jak w moim enderze (patrz moje posty)
- wymień ekstruder najlepiej na taki który ma podwójne radełka
- zmień rurkę PTFE (np.CAPRICORN lub odpowiedniki) i złączki (najlepiej na całe metalowe od systemów smarowania - są zbudowane na ciśnienie do 130bar)
- zmień sprężyny stołu na twardsze
- wydrukuj i zamontuj napinacze pasków zębatych
- zrób kalbrację ekstrudera (wg poradników)

Powinno drukować OK :)
W następnej kolejności inne wodotryski
Cześć z tych rzeczy rozumiem, innych nie :) To co opisałeś wydaje mi się czymś dla bardziej zaawansowanych. To moja pierwsze drukarka którą "obsługiwał" więc za tego typu przeróbki (wymiana ekstrudera, zmiana rurki ptfe (nawet nie wiem co to) czy wymiana sprężyn to myślę że po jakimś czasie dopiero podejdę do tego :) Na pewno zobaczę co z tą szczeliną między głowicą a rurką oraz napinacze pasków - czytając forum i internet kilka razy już trafiłem na to że ktoś miał problem który rozwiązał właśnie w ten sposób.
4. Odpuść FreeCADa. Program potrafi bardzo źle łączyć bryły i miałem z nim wiele problemów. Osobiście używam Fusion 360, ale dziobu w SketchUPie robi takie cuda, że nie mogę uwierzyć:) Także oba programy wydają się spoko - kwestia, który Ci lepiej podejdzie.
Po zainstalowaniu Fushiona i kilkunastu minutowym klikaniu i obejrzeniu na sucho kilku poradników na YT już wiem że Freecada więcej nie odpale :)
Nie będę powtarzać tego co koledzy wyżej napisali, natomiast od siebie dodam, że powinieneś bardzo przyłożyć się do wyregulowania mimośrodów we wszystkich wózkach. Instrukcja o tym nie pisze, a nie wyobrażam sobie zostawić tego tak jak przychodzi fabrycznie. U mnie była tragedia. Zdejmij pasek stołu, a najlepiej cały stół, nie zakładaj paska osi X, nie montuj śruby osi Z, a najlepiej całej "belki", po której jeździ głowica. Wyczyść każdy profil, upewnij się że rowki są gładkie i czyste, tak samo rolki. Dokręć wszystkie śruby rolek bez mimośrodów, a te z mimośrodami wyreguluj tak, żeby nie było ani oporów ani luzów - każdy wózek osobno, zwłaszcza osi Z bo później będziesz mieć poziome paski na wydrukach i nie będziesz wiedzieć od czego. Kilka razy wyreguluj mimośrody i dokręć śruby, tak żeby podczas obracania mimośrodu nie poluzować śruby i na odwrót. Wszystkie wózki muszą się gładko toczyć po profilach. Dopiero wtedy montuj resztę. I dokręć te pionowe profile do podstawy i górnej poprzeczki dopiero po zamocowaniu "belki" z głowicą bo inaczej mogą być przekrzywione względem siebie i będą naciskać na rolki i powodować opory oraz ich szybsze zużycie. Tyle ode mnie, powodzenia :)
Nie ukrywam że zbyt wiele z tego nie zrozumiałem. :) Nie jestem zbyt "mechaniczną" osobą :) To raczej będzie pierwszy mój kontakt z tego typu "pracami". Narazie prace "majsterkowe" w moim przypadku ograniczały się do wbicia gwoździa w ścianę :) Napewno się temu przyjrzę podczas składania, może jak fizycznie zobaczę drukarkę to więcej załapie :)

--------------------------------
Pozwólcie że sobie podsumuje (jak przyjdzie drukarka to wszystko będę miał w jednym miejscu :))
Złożenie
Likwidacja szczeliny między głowicą a rurką
Kalibracja ekstrudera
Poziomowanie stołu kartką papieru według tego co znalazłem na YT.
----W tym momencie pewnie już pobawię się w jakieś drukowanie---
W następnej kolejności
Wydrukowanie i zamontowanie napinaczy do pasków zębatych z thingverse prawdopodobnie
zmiana sprężyn stołu na twardsze
zmiana chłodzenia w drukarce
zmiana rurki ptfe i złączek
wymiana ekstrudera na lepszy

Takie małe podsumowanie żebym nie musiał później szukać w wielu miejscach :)
Awatar użytkownika
virgin71
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 2
Posty: 2581
Rejestracja: 19 kwie 2016, 23:07
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: Ultimaker | U30
x 497
Kontakt:

Re: Ender 3, co po zakupie + pare pytań

Post autor: virgin71 »

Lis pisze: Po prostu smaruje się szybe/stolik klejem czy innym cukrem? :)
Poważnie odpuść sobie cukier i nawet hegron. Kleje do druku 3D są takie, że trzymają kiedy jest ciepły stolik i puszczają, kiedy ostygnie. Kwota nie powala, a starczają one na naprawdę długo. Polecam polskie produkty:
Pjoter
Awatar użytkownika
kamilxxg
Postów w temacie: 2
Posty: 257
Rejestracja: 25 lis 2018, 19:18
Drukarka: Ender-3 Bear Upgrade
x 71

Re: Ender 3, co po zakupie + pare pytań

Post autor: kamilxxg »

Podczas składania zwróć uwagę na kąty między profilami, powinieneś je mieć albo prostopadłe albo równoległe do siebie a inne kombinacje są niewskazane. Ja niestety miałem profile trochę krzywo docięte i musiałem poświęcić trochę czasu przy złożeniu żeby wszystko było dobrze. Możesz podkładać kawałki folii aluminiowej w miejscach styku profili albo np kawałki szczelinomierzy o odpowiedniej grubości albo... dociąć prawidłowo profile. W każdym razie uważam, że jest to bardzo ważna rzecz bo kontrola jakości przy Ender-3 to taka trochę loteria - przynajmniej wtedy kiedy kupowałem, może się coś zmieniło na lepsze w końcu konkurencja nie śpi.
Ender-3 "Bear Upgrade" SKR V1.4, TMC2209, Dragon, BMG | Wyeliminowałem szparkę zanim to było modne!
Mingda MD-16 Fabryczna wersja... na razie
Awatar użytkownika
FlameRunner
Zasłużony
Postów w temacie: 1
Posty: 6568
Rejestracja: 15 kwie 2016, 21:26
x 2056

Re: Ender 3, co po zakupie + pare pytań

Post autor: FlameRunner »

Lis pisze:Na ten moment mam przygotowany film Pana Artura Petrzaka ( o ile dobrze pamiętam nazwisko ) o kalibracji ekstrudera.
Nie rób tego. W Ender-3 fabrycznie ustawiona liczba kroków ekstrudera jest na tyle dobra, by spokojnie móc wykonać poprawne wydruki. Jeśli będziesz miał problemy, to będą one wynikać raczej z blokującego się filamentu w głowicy, radełka ekstrudera ślizgającego się po filamencie, silnika ekstrudera gubiącego kroki lub filamentu nie trzymającego średnicy. Jeśli będziesz miał któryś z tych problemów, "kalibrując ekstruder" tylko je słabo zamaskujesz.
Lis pisze:2: Jak to jest z wentylacja pomieszczenia? Wiem że ABS jest bardziej toksyczny niż PLA, ale czy wystarczy mieć otwarte okno w pomieszczeniu i już można się nie przejmować?
Nie wiadomo, jakie są skutki długotrwałego przebywania w pomieszczeniu z pracującą drukarką i w jaki sposób to zależy od używanego materiału. Badania dostarczają co najwyżej umiarkowanej wiedzy o tym, ile oparów jest wydzielanych podczas druku z niektórych materiałów na niektórych drukarkach i jeszcze bardziej umiarkowanej wiedzy o tym, jaki jest skład tych oparów. Jeśli chcesz się nie przejmować, postaw drukarkę w innym pomieszczeniu.
Lis pisze:3: Czy drukarka jak jest nie używana przez kilka dni to się "rozkalibrowuje" i trzeba coś robić przed powrotem do drukowania po paru dniach? Albo tygodniach?
Od stania nic się nie dzieje, można bezproblemowo wrócić do pracy po przerwie, chyba że mówimy o przerwie kilkuletniej. Drukarki zużywają się podczas pracy, zwłaszcza takie jak Ender-3, gdzie rolki się ścierają.
Lis pisze:5: Czy warto zainwestować w szkło na stolik i czy to może być zwykła szyba od szklarza? Czy na początku się tym nie przejmować
Tak, tak. Nie musisz od razu załatwiać szybki, możesz na początku drukować na fabrycznej podkładce, ale prędzej czy później i tak się jej pozbędziesz. ;)
Lis pisze:6: Jak często drukarka musi być podłączana do kompa? Czy poza kalibracją ekstrudera trzeba czasami używać PC?
Jak się bawiłem Ender-3, to podpiąłem tę drukarkę do PC tylko raz, gdy aktualizowałem firmware, co swoją drogą powinieneś dopisać sobie do listy rzeczy do zrobienia.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Pytania o sprawy podstawowe”