Druk TPU - co robię źle?

Dla zupełnie zielonych w temacie druku 3D
Awatar użytkownika
Darkman
Posty: 21
Rejestracja: 10 maja 2020, 22:26
Lokalizacja: Thorn
Drukarka: Prusa i3 MK3S
x 6

Re: Druk TPU - co robię źle?

Postautor: Darkman » 24 gru 2020, 01:06

Ok, jest poprawa! Przy 220 stopniach opona już wygląda tak jak na zdjęciu(porównanie z poprzednim wydrukiem). Przy 210 przestaje się kleić i płynąć.
Dziękuję bardzo za pomoc Panowie. Chyba sam nic więcej nie wymyślę. ;) Jeżeli jeszcze w jakiś sposób można poprawić te wydruki, chętnie wysłucham rad od bardziej doświadczonych niż ja. :git:
Pozdrawiam.
Załączniki
IMG_4320.JPG
IMG_4319.JPG
IMG_4318.JPG
Awatar użytkownika
Zepco
Posty: 1509
Rejestracja: 25 kwie 2017, 22:23
Lokalizacja: Kielce
Drukarka: PRUSA i3 MK2S
x 293

Re: Druk TPU - co robię źle?

Postautor: Zepco » 24 gru 2020, 08:11

Ten model jest u góry płaski czy ma zaokrąglenia, możesz wrzucić tu model?
Prusa i3 MK2S
Anet A8 - rozebrana na części...
3DGence One
Awatar użytkownika
Darkman
Posty: 21
Rejestracja: 10 maja 2020, 22:26
Lokalizacja: Thorn
Drukarka: Prusa i3 MK3S
x 6

Re: Druk TPU - co robię źle?

Postautor: Darkman » 24 gru 2020, 09:07

Ma zaokrąglenia.

Niestety, pliku nie mogę załączyć, link do tej opony w większej skali: https://www.thingiverse.com/thing:1682225
Awatar użytkownika
Zepco
Posty: 1509
Rejestracja: 25 kwie 2017, 22:23
Lokalizacja: Kielce
Drukarka: PRUSA i3 MK2S
x 293

Re: Druk TPU - co robię źle?

Postautor: Zepco » 24 gru 2020, 11:00

Jedyne co mi przychodzi do głowy to zmniejszenie wysokości warstwy, bo pewnie lecisz na 0.2, ale wtedy to będzie się drukować bardzo długo przy tych prędkościach.
Prusa i3 MK2S
Anet A8 - rozebrana na części...
3DGence One
Awatar użytkownika
Darkman
Posty: 21
Rejestracja: 10 maja 2020, 22:26
Lokalizacja: Thorn
Drukarka: Prusa i3 MK3S
x 6

Re: Druk TPU - co robię źle?

Postautor: Darkman » 24 gru 2020, 12:06

Zepco pisze:Jedyne co mi przychodzi do głowy to zmniejszenie wysokości warstwy, bo pewnie lecisz na 0.2, ale wtedy to będzie się drukować bardzo długo przy tych prędkościach.


Tak, 0,2. Sprawdziłem, przy 1,5 czas wydłuża się o godzinę, z ~6,5 do prawie ośmiu, jeszcze do przełknięcia. Przy warstwie 0,1 zakładam, że czas wydruku wzrośnie dwukrotnie, może kiedyś spróbuję i może na jakimś idealnym filamencie. :)

No cóż, trudno się mówi, będą takie. ;) Miałbym kasę to kupiłbym oryginalne od Tamiyi, ale nie byłoby zabawy i... po co mi wtedy ta drukarka. :D
Dzięki za pomoc.
denior
Posty: 224
Rejestracja: 04 maja 2020, 15:26
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Ender 3 Pro
x 66

Re: Druk TPU - co robię źle?

Postautor: denior » 24 gru 2020, 14:27

Proponuję wygrzać tpu w piekarniku przy 80 stopniach przez 2-3h - poprawa będzie widoczna gołym okiem
Drukarka Ender 3 Pro
Direct custom extruder + hydra
chłodzenie hydra 2x5015
Dual Z
Awatar użytkownika
Darkman
Posty: 21
Rejestracja: 10 maja 2020, 22:26
Lokalizacja: Thorn
Drukarka: Prusa i3 MK3S
x 6

Re: Druk TPU - co robię źle?

Postautor: Darkman » 24 gru 2020, 16:32

denior pisze:Proponuję wygrzać tpu w piekarniku przy 80 stopniach przez 2-3h - poprawa będzie widoczna gołym okiem

Myślisz, że jest wilgotne?
Awatar użytkownika
Darkman
Posty: 21
Rejestracja: 10 maja 2020, 22:26
Lokalizacja: Thorn
Drukarka: Prusa i3 MK3S
x 6

Re: Druk TPU - co robię źle?

Postautor: Darkman » 26 gru 2020, 16:35

[Dzień dobry.
Po pierwsze, nie mogę edytować swoich postów??

Po drugie... Ok, już nie wiem o co chodzi. Nie mam pojęcia co się dzieje... :shock:
Przy tym TPU chyba będę musiał wrócić do ustawień profilowych drukarki... Walić wygląd tych opon. :evil:

Przy drukowaniu z niższą temperaturą niż w profilu Prusy, po około 2~3 godzinach druku guma przestaje płynąć...
IMG_4325.JPG

... i kończy się to zawsze tak:
IMG_4326.JPG

Dysza nie jest zapchana, przy zwiększeniu temp. guma zaczyna płynąć swobodnie z dyszy. :unknown:

Mam już takie trzy, a nie, przepraszam, cztery...
IMG_4330.JPG


Ostatni próba wydruku (po prawej) temperatura dyszy 235 stopni, ekstruzja 0,9, retrakcja wyłączona. Wydruk po lewej adekwatnie: 230 stopni; 0,9; 0,8 (niezmieniona z profilu):
IMG_4329.JPG


Tu się zapowiadało na (prawie?) udany wydruk. Na pionowych ścianach prawie nie widać "purchli", drukowałem to w ok.220 stopniach, retrakcja 0,2. Niestety, prawie najkrócej wytrzymało...:
IMG_4328.JPG


No i ostatnia próba przy ok. 210 stopniach. Efekt to... brak efektu (toto najmniejsze po prawej stronie).
Dodam tylko, że na próbę puszczałem, czy rurkę (ale one za krótko się drukują), albo taką samą oponę w skali (mam już trzy :DD ), niestety, parametry nie są do końca miarodajnie. Pomniejszone opony drukowały się 30~60 minut sztuka i zawsze drukowały się do końca.

Czy to wina filamentu? Zalecane przez producenta temperatury są zbliżone to 235-250. Z tego przedziału najgorzej wychodziły mi wydruki (może ktoś ma na sprzedaż okazyjnie w bardzo dobrej cenie sprawdzony, dobrej firmy czarny flex, tak z 300 gram bym wziął na próbę, co by na sześć opon wystarczyło? :rotfl2: )
Może czasy mam źle ustawione? Wg poradników które znalazłem w necie, prędkości mam wszystkie na 15mm/s. i coś koło tego powinno być optymalne.
Włączyć czy wyłączyć retrakcję? Ekstruzja też ponoć powinna być niska... Nie mam już pomysłów. Może ktoś z Was coś poradzi? Może ktoś drukował już coś podobnego i rozwiązał podobny problem?

Chyba jednak będę musiał kupić gotowe oponki w sklepie. :eh:

Pozdrawiam.
Załączniki
IMG_4327.JPG
Awatar użytkownika
artusiek
Posty: 220
Rejestracja: 29 mar 2017, 22:51
Lokalizacja: Czadrów
Drukarka: PrusMK3s,Fullbear...
x 36

Re: Druk TPU - co robię źle?

Postautor: artusiek » 26 gru 2020, 23:32

Nie poddawaj się ... u mnie było tak . Na Prusa MK3S był problem z wydrukiem z TPU . Wolny wydruk ...ładny , ale cofanie się filamentu ... detrakcja bardzo go zmiękcza i przy długim wydruku ... efekt jak u ciebie . Temp mam 220 , retrakcje 0 , prędkość 1 warstwa 15mm , dalej 25 . I tak nie wszystko się udaje . Lepiej jest na starej drukarce ... tam ma głowice direct i jest dużo łatwiej ... Walcz ... kupić każdy może ... wydrukować ... już nie każdy
Darkman
Artusiek
Prusa MK3s - drukuje ; FullBear drukuje , Hevo - drukuje - dopieszczana,

A żywiczna ... w planach ... tylko co wybrać :search:
Cała nadzieja w kawie :D
Awatar użytkownika
morf
Posty: 2169
Rejestracja: 17 sty 2017, 12:28
Drukarka: Prusa MK3S
x 880

Re: Druk TPU - co robię źle?

Postautor: morf » 26 gru 2020, 23:52

Swojego czasu sporo drukowałem TPU od DD i fiber flex od fiberlogy.
Zarówno na delcie anycubica jak i prusie. (Czyli błędem vs direct).
Raczej w wyższych temperaturach 230-235, raczej powoli.
Na Prusie leciałem na jakimś defaulcie dla flexa.

Kluczowe jest dobre ustawienie ekstrudera, docisku radełka (nie może być zbyt mocne (nie zgniatać filamentu).
Twoje problemy wyglądają trochę jak za niska temperatura lub zatkana dysza. Może zrób jakiegoś konkretnego cold pull albo wykręć dysze przepalić nad gazem.
W mini z tego co kojarzę problematyczne było odpowiednie ustawienie łącznika względem ptfe.

Spróbowałbym primo z nowym tpu np od dd
Darkman
Done is better than perfect.

Wróć do „Pytania o sprawy podstawowe”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości