Druk TPU - co robię źle?

Dla zupełnie zielonych w temacie druku 3D
Awatar użytkownika
Darkman
Posty: 21
Rejestracja: 10 maja 2020, 22:26
Lokalizacja: Thorn
Drukarka: Prusa i3 MK3S
x 6

Druk TPU - co robię źle?

Postautor: Darkman » 23 gru 2020, 20:46

Dzień dobry.

Chciałbym prosić o pomoc Was, ludzi doświadczonych.;) I o jakieś może rady.
Jako, że wymyśliłem sobie druk modelu samochodu, przyszedł w końcu czas na wydruk... opon. :shock:
Wydrukowałem dwie, jedna na standardowych ustawieniach z profilu "Generic FLEX" w Prusa Slicer, druga ze zmienionym czasem do profilu „Semiflex or flexfill 98A“.
Osobiście nie widzę żadnej różnicy między nimi (co nie znaczy, że wszystko jest z oponami w porządku...:no:). Efekt w załączniku.

Mam do Was pytanie, co robię nie tak? Tak tak, wiem, próbuję drukować... :rotfl2:, ale co poza tym? Co mogę zrobić, żeby to jakoś wyglądało? Zmieniałem temperaturę +- 5 stopni, bo tak radziły chłopy w jutubach, jedne "podnieś", drugie "obniź", zmieniałem ekstruzję na minimalną, retrakcji nie ruszałem, nie znam się na tym, wolę sam nie ruszać.:oops:

Wszędzie widzę w internetach ładne i gładkie wydruki z TPU, a u mnie jak na załączonych obrazkach...:unknown: Jak uzyskać taki efekt?
Czy to kwestia ustawień w PS (czyli jest nadzieja!), czy wina filamentu (no tera no nie wyrzucę kilograma TPU!!:"":), czy "ten typ tak ma" i ładniej nie da się (no ale te błyszczące w internetach...:DD).

Drukarka: Prusa MK3s, filament: TPU F3D, ustawienia: profil „Semiflex or flexfill 98A“ z PS ze zmienionym czasem jak w załączniku.
Pozdrawiam.
Załączniki
PS TPU.jpg
PS TPU time.jpg
IMG_4316.JPG
IMG_4315.JPG
IMG_4314.JPG
IMG_4313.JPG
IMG_4312.JPG
IMG_4311.JPG
Awatar użytkownika
Zepco
Posty: 1508
Rejestracja: 25 kwie 2017, 22:23
Lokalizacja: Kielce
Drukarka: PRUSA i3 MK2S
x 288

Re: Druk TPU - co robię źle?

Postautor: Zepco » 23 gru 2020, 20:58

Obrysy lecisz 15mm/s a wypełnienie 200? Flexy nie lubią szybkiego druku
Prusa i3 MK2S
Anet A8 - rozebrana na części...
3DGence One
Awatar użytkownika
Darkman
Posty: 21
Rejestracja: 10 maja 2020, 22:26
Lokalizacja: Thorn
Drukarka: Prusa i3 MK3S
x 6

Re: Druk TPU - co robię źle?

Postautor: Darkman » 23 gru 2020, 21:20

Zepco pisze:Obrysy lecisz 15mm/s a wypełnienie 200? Flexy nie lubią szybkiego druku


Ok, moje niedopatrzenie... Ale myślisz, że zmiana na 15 pomoże, coś zmieni?
Ok, zmienione. :git:
Awatar użytkownika
dragonn
Zasłużony
Posty: 6016
Rejestracja: 12 gru 2016, 21:50
Lokalizacja: Opole
Drukarka: LUME
x 1271

Re: Druk TPU - co robię źle?

Postautor: dragonn » 23 gru 2020, 21:50

A długo już masz ten filament? Takie coś u mnie się działo w dwóch sytuacjach - zbyt duża temperatura wydruku lub filament potrzebujący suszenia.
I akurat wolniejsze drukowanie tylko pogarszało ten efekt (bo filament jest dłużej rozgrzewany)
LUME PRO - mody: E3D Lite6 w bowden + Titan, silniki 42BYGHM809
Awatar użytkownika
Darkman
Posty: 21
Rejestracja: 10 maja 2020, 22:26
Lokalizacja: Thorn
Drukarka: Prusa i3 MK3S
x 6

Re: Druk TPU - co robię źle?

Postautor: Darkman » 23 gru 2020, 22:14

dragonn pisze:A długo już masz ten filament? Takie coś u mnie się działo w dwóch sytuacjach - zbyt duża temperatura wydruku lub filament potrzebujący suszenia.
I akurat wolniejsze drukowanie tylko pogarszało ten efekt (bo filament jest dłużej rozgrzewany)


Jakiś miesiąc. Dwa drobne wydruki zaraz po rozpakowaniu, efekt bardzo podobny. Po drukowaniu od razu schowałem filament do woreczka strunowego z pochłaniaczami wilgoci. Myślisz, że może być zawilgocony? W sumie, mam drugi, dziś przyszedł. Otworzę i puszczę na noc jedną oponę na próbę.

Co do temperatury, stół wyłączyłem, dysza 240 stopni (plus minus 5 stopni, bo właśnie spotkałem się z radami, ażeby zwiększyć i zmniejszyć temperaturę dyszy. ;) )
Awatar użytkownika
cardjunk
Posty: 218
Rejestracja: 28 lip 2018, 22:19
Lokalizacja: szczecin/wrocław
x 66

Re: Druk TPU - co robię źle?

Postautor: cardjunk » 23 gru 2020, 22:18

Spróbuj moze coś koło 210 czy ciutke więcej na dyszy
Awatar użytkownika
dragonn
Zasłużony
Posty: 6016
Rejestracja: 12 gru 2016, 21:50
Lokalizacja: Opole
Drukarka: LUME
x 1271

Re: Druk TPU - co robię źle?

Postautor: dragonn » 23 gru 2020, 22:20

240 stopniu to z mojego doświadczenia ciut dużo jak na TPU. U siebie zazwyczaj używam 225C, powyżej 230C zauważam problemy.
cardjunk
LUME PRO - mody: E3D Lite6 w bowden + Titan, silniki 42BYGHM809
mie3yslav
Posty: 78
Rejestracja: 05 cze 2018, 21:13
x 13

Re: Druk TPU - co robię źle?

Postautor: mie3yslav » 23 gru 2020, 22:27

Darkman pisze:puszczę na noc jedną oponę na próbę.


Po co marnować czas i filament? Puść prostą rurkę w trybie wazy i kręć temperaturą i za 5 minut będziesz wiedział o co chodzi.
Darkman
Awatar użytkownika
Berg
Zasłużony
Posty: 6988
Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
x 2313

Re: Druk TPU - co robię źle?

Postautor: Berg » 23 gru 2020, 23:08

zgarnij skądś próbkę TPU DD. Powinna iść ładnie z prędkością 30-40 Flow 110%115‰, temp 220-230.
Szkoda czasu i nerwów na niepewny filament.
Awatar użytkownika
Darkman
Posty: 21
Rejestracja: 10 maja 2020, 22:26
Lokalizacja: Thorn
Drukarka: Prusa i3 MK3S
x 6

Re: Druk TPU - co robię źle?

Postautor: Darkman » 23 gru 2020, 23:10

mie3yslav pisze:
Darkman pisze:puszczę na noc jedną oponę na próbę.


Po co marnować czas i filament? Puść prostą rurkę w trybie wazy i kręć temperaturą i za 5 minut będziesz wiedział o co chodzi.


Okej, już widzę, że to zawyżona temperatura w slicerze od Pana Prusy do TPU od F3D. :good:


EDIT:
Od dołu 240 stopni, jak Pan Prusa przykazał, 230, wypłaszczenie (dla mnie słowo roku! :D ) od 220, ok. cm od góry 210 i znów 240.

EDIT 2:

rafaljot pisze:zgarnij skądś próbkę TPU DD. Powinna iść ładnie z prędkością 30-40 Flow 110%115‰, temp 220-230.
Szkoda czasu i nerwów na niepewny filament.


Marzył mi się DD, ale niestety zbyt dużo jak dla mnie. Może kiedyś jak minie ten trudny czas. Co do próbek, nie mam skąd. Nikt z moich znajomych nie drukuje...
Ten TPU mam trochę okazyjnie, taki urodzinowo-świąteczny prezent powiedzmy. ;)
Załączniki
IMG_4317.JPG

Wróć do „Pytania o sprawy podstawowe”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: dawidex7 i 10 gości