Druk TPU - co robię źle?

Dla zupełnie zielonych w temacie druku 3D
Awatar użytkownika
Darkman
Posty: 21
Rejestracja: 10 maja 2020, 22:26
Lokalizacja: Thorn
Drukarka: Prusa i3 MK3S
x 6

Re: Druk TPU - co robię źle?

Postautor: Darkman » 27 gru 2020, 13:18

artusiek pisze:Nie poddawaj się ... u mnie było tak . Na Prusa MK3S był problem z wydrukiem z TPU . Wolny wydruk ...ładny , ale cofanie się filamentu ... detrakcja bardzo go zmiękcza i przy długim wydruku ... efekt jak u ciebie .


Ehhh, próbuję, cały czas próbuję... :cry: Mam już wydrukowany prawie cały samochód (właśnie leci kabina), więc opony tak czy inaczej będę musiał wydrukować. ;) Jak pomyślę, że jeszcze "tylko" cztery plus 6 do naczepy... :shock:

artusiek pisze:Temp mam 220 , retrakcje 0 , prędkość 1 warstwa 15mm , dalej 25 . I tak nie wszystko się udaje . Lepiej jest na starej drukarce ... tam ma głowice direct i jest dużo łatwiej ...


No właśnie wszędzie w internetach widzę zalecaną temperaturę ~220 stopni i w podobnych temperaturach próbowałem drukować. Niestety, jest to bardzo poniżej zalecanej przez producenta (F3D zaeca 235~250 nawet!).

artusiek pisze:Lepiej jest na starej drukarce ... tam ma głowice direct i jest dużo łatwiej


No właśnie kumpla znajomy z pracy drukował na "no name" drukarce, z tego TPU od F3D, opony do Jeepa. Może to kwestia modelu opon, choć to nie powinno aż tak rzutować na jakość, ale jemu wyszły o niebo bardziej gładkie (widziałem zdjęcie całego modelu). Po nowym roku podpytam w jakiej temperaturze drukował.

artusiek pisze:Walcz ... kupić każdy może ... wydrukować ... już nie każdy


No wiem wiem. :D I tego się trzymam i wciąż próbuję! ;) Najwyżej, ostatecznie wydrukuję te opony w 245 stopniach (temp. z profilu od Pana Prusy, a jeszcze "zaleca" trochę podnieść temperaturę). Za ładnie nie wyszły (zdjęcie w pierwszym moim poście) ale ostatecznie wyszły! :git:


morf pisze:Swojego czasu sporo drukowałem TPU od DD i fiber flex od fiberlogy(...)

(...)Spróbowałbym primo z nowym tpu np od dd


A nie zostało Ci go gdzieś trochę i leży niepotrzebny? :mrgreen: Poważnie teraz, chętnie odkupię ze 100g na próbę. Docelowo potrzebowałbym ~300g na 6 opon, zakładając, że wszystkie wyjdą. ;)

Niestety, nie kupię całej rolki 1kg od DD (a chciałbym...), nie mam na razie kasy. Poza tym, nie mam gwarancji, że będzie znacząco lepiej, a mam 1kg TPU od F3D, który to w sumie też dostałem.

morf pisze:.
Raczej w wyższych temperaturach 230-235, raczej powoli.
Na Prusie leciałem na jakimś defaulcie dla flexa.


No właśnie ja też, a efekt widać na zdjęciach w pierwszym poście. ;) W profilu temperatura 240 stopni. I właśnie na tych ustawieniach dwa pierwsze wydruki wyszły! Wyglądają koszmarnie, ale wyszły. Może jeszcze podnieść temperaturę?

morf pisze:Kluczowe jest dobre ustawienie ekstrudera, docisku radełka (nie może być zbyt mocne (nie zgniatać filamentu).
Twoje problemy wyglądają trochę jak za niska temperatura lub zatkana dysza. Może zrób jakiegoś konkretnego cold pull albo wykręć dysze przepalić nad gazem.


Poluzowany. :) Czy temperatura za niska? No raczej! :mrgreen: Drukowałem dużo poniżej zalecaj przez Pana Prusę (240 stopni) jak i przez producenta (235~250 stopni), dwie opony poszły w 240 stopniach jak już pisałem, ale guma wygląda strasznie. :roll:
Dużo osób zaleca 220 stopni (pytanie, jak to się ma do tych temperatur powyżej?! :unknown: ), i faktycznie, przy 220 wydruk zaczynał wyglądać na bardzo gładki. Niestety, po ok. godzinie filament przestał płynąć. Czyli za niska temperatura? I jak to się ma do zalecanych przez różne poradniki? :crazy: No, chyba, że flexy od innych producentów mają niższe temperatury wydruku...

Czy zapchana dysza? Po przerwanym wydruku, otwieram pokrywę ekstrudera, zwiększam temperaturę do ok 240~245 i filament zaczyna samoistnie wypływać z dyszy. Więc nie, chyba nie.
Cold Pull robię prawie zawsze przy zmianie rodzaju filamentu.


Dzieki bardzo Panowie za zainteresowanie i pomoc. Naprawdę doceniam. Zobaczę jeszcze jak wyjdzie wydruk w Bardzo wysokiej temperaturze i najwyżej wrócę do ustawień z profilu.

Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Zepco
Posty: 1508
Rejestracja: 25 kwie 2017, 22:23
Lokalizacja: Kielce
Drukarka: PRUSA i3 MK2S
x 290

Re: Druk TPU - co robię źle?

Postautor: Zepco » 27 gru 2020, 16:02

Tylko nie przekrocz maksymalnej temperatury głowicy
Prusa i3 MK2S
Anet A8 - rozebrana na części...
3DGence One
Awatar użytkownika
bratmat
Posty: 27
Rejestracja: 09 cze 2021, 17:28
Drukarka: ANET ET4 PRO

Re: Druk TPU - co robię źle?

Postautor: bratmat » 09 cze 2021, 17:48

Witam Kolegów. Jestem nowy w temacie i próbuje okiełznać druk 3D z filamentu TPU na extruderze typu bowden - Anet ET4 PRO. Zauważyłem że w dni kiedy temperatura w pokoju jest koło 21 stopni nie mam problemu z wydrukiem. Niestety teraz temperatury sięgają nawet 25 stopni i filament robi się bardziej miękki praktycznie uniemożliwia to wydruk . Skróciłem rurkę PTFE do minimum,niestety filament utyka w głowicy lub nawija się na rolkę extrudera. Temperatura druku to 230 stopni
Wpadłem na taki pomysł by schładzać filament przed wejściem do extrudera ogniwem peltiera - co myślicie ?

Dane filamentu:
rodzaj produktu: filament TPU F3DFilament,
średnica: 1,75 mm (± 0,03 mm),
waga netto: 1 kg (± 2%),
waga brutto: 1,25 kg (± 2%),
kolor: Transparentny Czerwony (Transparent Red),
temperatura druku: od 220°C.
Awatar użytkownika
Zepco
Posty: 1508
Rejestracja: 25 kwie 2017, 22:23
Lokalizacja: Kielce
Drukarka: PRUSA i3 MK2S
x 290

Re: Druk TPU - co robię źle?

Postautor: Zepco » 09 cze 2021, 19:22

Jakie prędkości?
Prusa i3 MK2S
Anet A8 - rozebrana na części...
3DGence One
Awatar użytkownika
Andrzej_W
Posty: 786
Rejestracja: 16 lut 2020, 20:25
Drukarka: 3d Pen
x 278

Re: Druk TPU - co robię źle?

Postautor: Andrzej_W » 09 cze 2021, 19:54

Zerknąłem sobie na zdjęcia Anet ET4 PRO i widzę że ekstruder jest taki sam ja te plastikowe badziewia od Creality nie masz w nim regulacji docisku o pewnie są duże szczeliny pomiędzy radełkami a wejściem do bowdena i jak ci bardziej mięknie tpu to nie wyrabia. Wymień na jakiś ekstruder BMG
Awatar użytkownika
bratmat
Posty: 27
Rejestracja: 09 cze 2021, 17:28
Drukarka: ANET ET4 PRO

Re: Druk TPU - co robię źle?

Postautor: bratmat » 09 cze 2021, 20:03

Prędkość mam ustawione na 2000mm/min. Extruder wygląda na amelinowy lub stalowy :-)

https://photos.app.goo.gl/SAgrCsuc85PmLYCz9

Extruder chyba daje radę bo harmonijka robi się w grzałce i wtedy brak wydruku
Awatar użytkownika
Andrzej_W
Posty: 786
Rejestracja: 16 lut 2020, 20:25
Drukarka: 3d Pen
x 278

Re: Druk TPU - co robię źle?

Postautor: Andrzej_W » 09 cze 2021, 20:16

Wygląda na twoim zdjęciu lepiej niż na tych z interneta :D
Awatar użytkownika
bratmat
Posty: 27
Rejestracja: 09 cze 2021, 17:28
Drukarka: ANET ET4 PRO

Re: Druk TPU - co robię źle?

Postautor: bratmat » 09 cze 2021, 20:32

może skośnookie majfrendy zrobiły jakiś update konstrukcji :-)
Awatar użytkownika
tomek_3100
Posty: 254
Rejestracja: 12 lis 2019, 08:33
Drukarka: Anet A6
x 35

Re: Druk TPU - co robię źle?

Postautor: tomek_3100 » 09 cze 2021, 21:57

bratmat pisze:Wpadłem na taki pomysł by schładzać filament przed wejściem do extrudera ogniwem peltiera - co myślicie ?

Ciekawe jak to wyobrażasz sobie...?
Spróbuj sobie nadmuch na filament/ekstruder jakimś małym wentylatorkiem.
Anet A6---sprzedana:)
CoreXY ---sprzedana:)
Tronxy xy2 pro -- nawet działa:)
CoreXY v2--- w budowie...
Flsun i3- reanimacja
Awatar użytkownika
bratmat
Posty: 27
Rejestracja: 09 cze 2021, 17:28
Drukarka: ANET ET4 PRO

Re: Druk TPU - co robię źle?

Postautor: bratmat » 10 cze 2021, 19:07

Myślałem by wywiercić otwór 2mm w radiatorze po stronie zimnej ogniwa . W ten otwór puszczałbym filament przed ekstruderem. Spokojnie moglibyśmy schłodzić filament poniżej 0. Podejrzewam że dzięki temu można by było uzyskać też większe prędkości wydruku ale to tylko przypuszczenie.

Wróć do „Pytania o sprawy podstawowe”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 11 gości