O ruchach mas... czyli jak to jest z tym ghostingiem.

Awatar użytkownika
xyzyx
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 17
Posty: 319
Rejestracja: 02 sie 2017, 06:22
Lokalizacja: Płock
Drukarka: HCX2
x 65

O ruchach mas... czyli jak to jest z tym ghostingiem.

Post autor: xyzyx »

Witajcie,

Zachęcony ostatnimi dyskusjami na tematy "sztywności" itp. oraz przede wszystkim zdjęciami typu dociskanie tyłkiem słonia ramy drukarki w celu uzyskania lepszych wydruków jak np. tutaj viewtopic.php?f=50&t=1766, a także w zasadzie znikome efekty takich modyfikacji, stwierdziłem, że przydało by się coś teoretycznego na początek, aby przeanalizować dlaczego tak się dzieje że nic się nie dzieje po takich modach :D
Uwaga będzie to trochę teorii z fizyki okrojonej do podstawowych wartości istotnych dla konkretnego przypadku tj. po okrojeniu wszelkich innych warunków otaczających o mniejszym wpływie na rozpatrywany przypadek. Wybaczcie wszelkie błędy, uproszczenia, wykonanie graficzne itp. przygotowuję to nie jako "na kolanie".
Po wstępie teoretycznym proponuję wspólnie podyskutować i protestować różne rozwiązania poprawiające wydruki, w szczególności w zakresie jak ja to nazywam "dzwonienia na wydruku". Jednocześnie małe porównanie teoretyczne typów drukarek Core XY vs Prusa style :D
No to na początek SIŁA BEZWŁADNOŚCI czyli siła skierowana odwrotnie do kierunku przyspieszenia * masa i jej oddziaływanie w naszym przypadku:Obrazek
Dzwonienie na wydruku powoduje siła bezwładności która jest efektem przyspieszeń, prędkości ruchu i hamowania mas. Podstawowe i najbardziej znaczące na powstające wibracje są przyspieszenia, prędkości i zmniejszenie mas, ponieważ to te wartości "regulują" jak duże siły będą powodowały nazwę to "wypadnięcie z toru" czyli w efekcie ghosting na wydruku.
I tak CORE XY mamy jedną masę ruchomą (niby również w każdej osi X lub Y masy są różne ale różnice mogą być niewielkie to już zależy o konkretnej konstrukcji dlatego na potrzeby niniejszego tematu można te różnice pominąć będzie łatwiej wyjaśnić różnice w typach drukarek), w Prua Style dwie zwykle o różnych wartościach. Najlepszym punktem pokazującym problem jest punkt B na rysunku czyli szybka zmiana kierunku ruchu mas i powstające w tym punkcie siły.
Dla konkretnego przypadku z obrazka:
W Core XY powstaje dla masy m1 siła bezwładności wypadkowa, która działa pod kątem w stosunku do kierunku ruchu (np osi Y), co pozwala łatwiej zmienić kierunek ruchu i zmniejszyć wibracje niż w Prusa style gdzie mamy 2 masy. Tutaj siła bezwładności dla m1 działa prostopadle do kierunku ruchu w osi Y z kolei siła bezwładności dla masy m2 (zwykle stół jest dużo większą masa niż m1) powoduje utrudniony start ruchu w tej osi po zmianie kierunku, a tym samym wibracje wywołane przez siłę bezwładności m1 są widoczne bardziej na wydruku.
Masy w Core i Prusa Style są z reguły znacznie różne (na niekorzyść prusy) stad mniejsze możliwości "prędkościowe" w wydrukach.
Już tutaj widać, że usztywnianie wystarczająco sztywnej ramy nie pomoże :-)
CDN...
Przeanalizujcie, w kolejnej części dalsze rozważania, chyba muszę trochę kimnąć bo zaczynam nie kumac co pisze... :D
Załączniki
sbez.jpg
Berg, Marcin.KnD
Awatar użytkownika
dragonn
Zasłużony
Postów w temacie: 12
Posty: 6383
Rejestracja: 12 gru 2016, 21:50
Lokalizacja: Opole
Drukarka: LUME
x 1455

Re: O ruchach mas... czyli jak to jest z tym ghostingiem.

Post autor: dragonn »

Teorię przeczytam jutro bo już późno :D, przyczepię się tylko do jednej rzeczy, dlaczego uważasz że efekt jest "znikomy"? Moim zdaniem efekt który uzyskał rafaljot był dosyć znaczący, bez dociążenia X na kostce ma wyraźne echo, z dociążeniem echo prawie nie jest widoczne. To jest znikomy efekt?
Awatar użytkownika
xyzyx
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 17
Posty: 319
Rejestracja: 02 sie 2017, 06:22
Lokalizacja: Płock
Drukarka: HCX2
x 65

Re: O ruchach mas... czyli jak to jest z tym ghostingiem.

Post autor: xyzyx »

Jutro dragon jutro śpię juz[emoji4]
Awatar użytkownika
McKee
Zasłużony
Postów w temacie: 12
Posty: 2630
Rejestracja: 20 kwie 2016, 23:00
x 717

Re: O ruchach mas... czyli jak to jest z tym ghostingiem.

Post autor: McKee »

Chłopaki: już jest "jutro".
Motto na dziś: "How may I abuse you?"
Awatar użytkownika
dragonn
Zasłużony
Postów w temacie: 12
Posty: 6383
Rejestracja: 12 gru 2016, 21:50
Lokalizacja: Opole
Drukarka: LUME
x 1455

Re: O ruchach mas... czyli jak to jest z tym ghostingiem.

Post autor: dragonn »

McKee pisze:Chłopaki: już jest "jutro".
Właśnie wstałem :P, szukam kawy :D.
Awatar użytkownika
Berg
Zasłużony
Postów w temacie: 5
Posty: 7563
Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
x 2661

Re: O ruchach mas... czyli jak to jest z tym ghostingiem.

Post autor: Berg »

nie wiem co powiedzieć....
Rysunki fajne zrobiłeś, dużo się przy nich napracowałeś i pewnie nad nimi myślałeś długo. Należy się piwo.
Awatar użytkownika
dragonn
Zasłużony
Postów w temacie: 12
Posty: 6383
Rejestracja: 12 gru 2016, 21:50
Lokalizacja: Opole
Drukarka: LUME
x 1455

Re: O ruchach mas... czyli jak to jest z tym ghostingiem.

Post autor: dragonn »

No dla mnie teoria jak najbardziej jest ok! Piwo :D. Czekam tylko na rozwiązania problemu bo ja sam na podstawie teorii nic wymyślić nie umiem :P.
Awatar użytkownika
skmskm
Postów w temacie: 4
Posty: 115
Rejestracja: 24 sie 2017, 16:04
Drukarka: Delta 3D
x 20
Kontakt:

Re: O ruchach mas... czyli jak to jest z tym ghostingiem.

Post autor: skmskm »

Rampy typu S powinny zmniejszyć efekt. Efekt rośnie względem prędkości dojechania do rogu wydruku.
Awatar użytkownika
dragonn
Zasłużony
Postów w temacie: 12
Posty: 6383
Rejestracja: 12 gru 2016, 21:50
Lokalizacja: Opole
Drukarka: LUME
x 1455

Re: O ruchach mas... czyli jak to jest z tym ghostingiem.

Post autor: dragonn »

skmskm pisze:Rampy typu S powinny zmniejszyć efekt. Efekt rośnie względem prędkości dojechania do rogu wydruku.
a to na pewno, niestety żaden soft tego nie ma. Rzuciłem pomysł i Klippera i tam jest jeszcze otwarty. Problem z rampami typu S jest taki żeby je tak zaimplementować żeby działy np. przy drukowani okręgów który składa się w naszym przypadku z wielu punktów po kolei.
https://github.com/KevinOConnor/klipper/issues/57
zacytuję:
I think one challenge to implementing s-curves would be proper
handling of lots of small moves. The current trapezoid generator can
seamless accelerate over many small moves, seamlessly cruise over lots
of small moves, and seamlessly decelerate over lots of small moves.
In effect, if one big long move is broken up into many small moves,
there is no adverse impact. This is a nice feature as current g-code
slicers tend to emit lots of tiny moves when handling arcs. Having
similar flexibility while using s-curves might be challenging.
Awatar użytkownika
skmskm
Postów w temacie: 4
Posty: 115
Rejestracja: 24 sie 2017, 16:04
Drukarka: Delta 3D
x 20
Kontakt:

Re: O ruchach mas... czyli jak to jest z tym ghostingiem.

Post autor: skmskm »

Od biedy mam własny interpreter G-codu do rampsa 1.4, mógł bym go przerobić by dawał rampy typu S. Musze to przemyśleć jak to zrobić.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Mechanika”