Strona 1 z 4

Smary i oleje - czyli o "ślizgaczach" zbiór informacji

: 21 mar 2018, 11:19
autor: Cosik
Dobra parę słów wstępu aby nikt nie przegapił :P Jest to "reprint" z mojego notatnika bo tam mam możliwość edytowania a myślę aby w finalnej wersji puścić go na "SERWIS" aby był dostępny dla większej publiki.


Uwaga:
Dane zawarte w publikacji są orientacyjne a oznaczenie iż dany smar/olej jest przeznaczony w danym kontakcie nie wyklucza użycia go w innych sytuacjach. Również należy pamiętać, że różne substancje zawarte w smarach/olejach mogą różnie oddziaływać na rodzaje plastiku. Celowo nie używam słów olej i smar, gdyż oba różnią się głównie stanem skupienia, ewentualnie pozostałymi parametrami w zależności od producenta.

Tabela ogólna
Tabela smary oleje jpg
Tabela smary oleje jpg
Tabela zbiorcza
https://sites.google.com/view/smaryolej ... 2%C3%B3wna

Litowy - w odmianie łożyskowej:
  • do smarowania łożysk tocznych i ślizgowych wszelkich maszyn w normalnych warunkach pracy
  • odporny na działanie wody i utlenianie
  • chroni przed zużyciem i korozją
  • wydłuża żywotność łożysk
  • możliwość pracy w temperaturze od -25°C do 220°C (w zależności od producenta)
  • łożyska narażone na wibracje
  • łożyska wysokoobrotowe narażone na działanie wysokich temperatur i wody
  • łożyska średnio- i wysokoobrotowe
Silikonowy:
  • odporny na temperatury od -180°C do +260°C (chwilowo) (w zależności od producenta)
  • nie plami i nie klei się z kurzem
  • idealny do użytku na styku powierzchni wykonanych z tworzywa sztucznego
  • smarowanie czyste w przemyśle tekstylnym, papierniczym, spożywczym
  • urządzenia elektryczne i energetyczne (zabezpieczenie toru prądu)
  • przemysł motoryzacyjny – do smarowania linek w pancerzach, zamków, zawiasów, tulei i śrub
  • posiada atest PZH w przemyśle spożywczym
  • zabezpieczania gumowych elementów jak wycieraczki czy uszczelki
Teflonowy:
  • temperatura stosowania od -60°C do +230°C (w zależności od producenta)
  • nie przyciąga brudu i kurzu
  • trwale odporny na wodę, kwasy i zasady
  • zapobiega piszczeniu, trzaskom i zacięciom
  • zapewnia długoterminową ochronę przed zużyciem
  • suche smarowanie
  • w przypadku średniego obciążenia może być stosowany do metali, tworzywsztucznych, kauczuku itp.
  • idealny do przesuwanych dachów, szyn foteli, zawiasów i zamków
    drzwi,drzwi rozsuwanych, okien podwieszanych, zamków okien, zawiasów
    mebli,szuflad, prowadnic, łożysk kulkowych, przełączników elektrycznych
    itp.
  • może spełniać rolę środka antyadhezyjnego
Miedziany:
  • temperatura stosowania od -30°C do 1200°C (w zależności od producenta)
  • chroni przed zużyciem ciernym, korozją i wysokimi temperaturami
  • ciężko obciążone łożyska wszelkiego typu
  • połączenia gwintowe i wszelkie powierzchnie dopasowane - śruby, nakrętki i inne łączniki
  • używany w lutownicach starszej generacji do poprawy przewodnictwa cieplnego między grzałką a grotem
  • przewodność elektryczna
Grafitowy:
  • temperatura stosowania od -30°C do +600°C (w zależności od producenta)
  • wysoka przewodność elektryczna
  • wysoka odporność na obciążenia
  • wysoka odporność na działanie wody
  • doskonała przylegalność w wysokich temperaturach, nadająca właściwości suchego smarowania grafitem
  • otwarte przekładnie
  • smarowanie ogólne (szczególnie smarowe elementów narażonych na warunki atmosferyczne)
Maszynowy:
  • temperatura stosowania od -30°C do +160°C (w zależności od producenta)
  • mieszalny z większością innych typowych smarów i olejów
  • odporny na wilgoć, temperaturę i zanieczyszczenia
  • smarowanie lekko obciążonych łożysk ślizgowych, kulkowych i rolkowych, łożysk
    kół, przegubów homokinetycznych, elementów nadwozi pojazdów oraz przekładni zębatych obciążonych udarowo
Molibdenowy:
  • temperatura stosowania od -25°C do +150°C (w zależności od producenta)
  • wysoka stabilność temperaturowa
  • odporność na wilgoć
  • smarowania przegubów, zwrotnic, łożysk, wałów i innych mechanizmów
Ceramiczny:
  • odpowiedni do wysokich temperatur (nawet do 1400°C) (w zależności od producenta)
  • działa antykorozyjnie
  • zapobiega zapiekaniu się połączeń ze stali nierdzewnej
  • odporny na działanie kwasów i wody
  • Nie zawiera metali
Wazelina techniczna
  • środek smarny do lekko obciążonych węzłów tarcia jak: zamki, kłódki, zawiasy, narzędzia iróżnego rodzaju maszyny
  • zabezpiecza przed sklejaniem i przymarzaniem uszczelek gumowych
  • zabezpiecza i natłuszcza wyroby skórzane
  • chroni przed korozją elementy i powierzchnie metalowe
  • konserwuje styki elektryczne,końcówki biegów akumulatora, zaciski przewodów samochodowych
  • zabezpiecza broń, złącza śrubowe, prowadnice itp

Źródła:
Głównie strony producentów smarów i olejów dostępnych w Polsce.

Re: Smary i oleje - czyli o "ślizgaczach" zbiór informacji

: 21 mar 2018, 11:52
autor: Berg

Re: Smary i oleje - czyli o "ślizgaczach" zbiór informacji

: 21 mar 2018, 13:44
autor: Cosik
A ja mam jeszcze taki pomysł, tylko potrzebna pomoc w zrobieniu interaktywnej tabeli, w której można by było porównywać oleje/smary w zależności od potrzebnego zastosowania. Bo jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach. Wszystkie smary mają taką samą idę, zmniejszyć tarcie i smarować, ale nadają się do innych specyficznych celów.

Teraz np się zastanawiam, czy np hotendu nie skręcać na smarze miedzianym. Ma ona dobre właściwości termoprzewodzące a co więcej ułatwia późniejsze rozkręcanie ;)

Re: Smary i oleje - czyli o "ślizgaczach" zbiór informacji

: 22 mar 2018, 10:12
autor: Cosik
Hej, popełniłem tabelę porównawczą, wymaga jeszcze dopieszczenia i poprawienia nieco szczegółów.
https://sites.google.com/view/smaryolej ... 2%C3%B3wna

Re: Smary i oleje - czyli o "ślizgaczach" zbiór informacji

: 22 mar 2018, 10:12
autor: dragonn
Cosik pisze:Hej, popełniłem tabelę porównawczą, wymaga jeszcze dopieszczenia i poprawienia nieco szczegółów.
https://sites.google.com/view/smaryolej ... 2%C3%B3wna
We're sorry. This document is not published.

Re: Smary i oleje - czyli o "ślizgaczach" zbiór informacji

: 22 mar 2018, 10:16
autor: Cosik
dragonn pisze:
Cosik pisze:Hej, popełniłem tabelę porównawczą, wymaga jeszcze dopieszczenia i poprawienia nieco szczegółów.
https://sites.google.com/view/smaryolej ... 2%C3%B3wna
We're sorry. This document is not published.
Ok, teraz powinno być ok, zmieniłem prawa do tabeli :P i testowałem w oknie prywatnym

Re: Smary i oleje - czyli o "ślizgaczach" zbiór informacji

: 22 mar 2018, 10:19
autor: dragonn
Dziwnie się formatuje w tym oknie i myślałem że wazelina jest do 1400C xD.

Re: Smary i oleje - czyli o "ślizgaczach" zbiór informacji

: 22 mar 2018, 10:23
autor: Cosik
dragonn pisze:Dziwnie się formatuje w tym oknie i myślałem że wazelina jest do 1400C xD.
Dokładnie, wygląda to całkiem inaczej niż w arkuszu i właśnie teraz z tym walczę :unknown:

Re: Smary i oleje - czyli o "ślizgaczach" zbiór informacji

: 22 mar 2018, 10:24
autor: dragonn
A i niektóre miedziane (a przynajmniej taki jak jak kupiłem dla testów) mają wpisane że do 200C działają jak smar, powyżej tylko jako środek rozdzielający. Warto dopisać

Re: Smary i oleje - czyli o "ślizgaczach" zbiór informacji

: 22 mar 2018, 17:37
autor: MaxXxi47
Cosik pisze: Miedziany:
  • przewodność elektryczna(?)
Tu możesz skasować znak zapytania ;) Dawno temu kiedy bawiłem się jeszcze w serwis replik ASG miałem smar miedziany służący mi do smarowania styków. Zapobiegał dość popularnemu wypalaniu kostki stykowej spowodowanego iskrzeniem.