Smary i oleje - czyli o "ślizgaczach" zbiór informacji

Awatar użytkownika
Cosik
Posty: 350
Rejestracja: 09 gru 2017, 10:12
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: Mono Zircon, AA6
x 49
Kontaktowanie:

Smary i oleje - czyli o "ślizgaczach" zbiór informacji

Postautor: Cosik » 21 mar 2018, 11:19

Dobra parę słów wstępu aby nikt nie przegapił :P Jest to "reprint" z mojego notatnika bo tam mam możliwość edytowania a myślę aby w finalnej wersji puścić go na "SERWIS" aby był dostępny dla większej publiki.


Uwaga:
Dane zawarte w publikacji są orientacyjne a oznaczenie iż dany smar/olej jest przeznaczony w danym kontakcie nie wyklucza użycia go w innych sytuacjach. Również należy pamiętać, że różne substancje zawarte w smarach/olejach mogą różnie oddziaływać na rodzaje plastiku. Celowo nie używam słów olej i smar, gdyż oba różnią się głównie stanem skupienia, ewentualnie pozostałymi parametrami w zależności od producenta.

Tabela ogólna
tabela_smar_olej.jpg
Tabela smary oleje jpg


Tabela zbiorcza
https://sites.google.com/view/smaryolej ... 2%C3%B3wna

Litowy - w odmianie łożyskowej:
  • do smarowania łożysk tocznych i ślizgowych wszelkich maszyn w normalnych warunkach pracy
  • odporny na działanie wody i utlenianie
  • chroni przed zużyciem i korozją
  • wydłuża żywotność łożysk
  • możliwość pracy w temperaturze od -25°C do 220°C (w zależności od producenta)
  • łożyska narażone na wibracje
  • łożyska wysokoobrotowe narażone na działanie wysokich temperatur i wody
  • łożyska średnio- i wysokoobrotowe
Silikonowy:
  • odporny na temperatury od -180°C do +260°C (chwilowo) (w zależności od producenta)
  • nie plami i nie klei się z kurzem
  • idealny do użytku na styku powierzchni wykonanych z tworzywa sztucznego
  • smarowanie czyste w przemyśle tekstylnym, papierniczym, spożywczym
  • urządzenia elektryczne i energetyczne (zabezpieczenie toru prądu)
  • przemysł motoryzacyjny – do smarowania linek w pancerzach, zamków, zawiasów, tulei i śrub
  • posiada atest PZH w przemyśle spożywczym
  • zabezpieczania gumowych elementów jak wycieraczki czy uszczelki
Teflonowy:
  • temperatura stosowania od -60°C do +230°C (w zależności od producenta)
  • nie przyciąga brudu i kurzu
  • trwale odporny na wodę, kwasy i zasady
  • zapobiega piszczeniu, trzaskom i zacięciom
  • zapewnia długoterminową ochronę przed zużyciem
  • suche smarowanie
  • w przypadku średniego obciążenia może być stosowany do metali, tworzywsztucznych, kauczuku itp.
  • idealny do przesuwanych dachów, szyn foteli, zawiasów i zamków
    drzwi,drzwi rozsuwanych, okien podwieszanych, zamków okien, zawiasów
    mebli,szuflad, prowadnic, łożysk kulkowych, przełączników elektrycznych
    itp.
  • może spełniać rolę środka antyadhezyjnego
Miedziany:
  • temperatura stosowania od -30°C do 1200°C (w zależności od producenta)
  • chroni przed zużyciem ciernym, korozją i wysokimi temperaturami
  • ciężko obciążone łożyska wszelkiego typu
  • połączenia gwintowe i wszelkie powierzchnie dopasowane - śruby, nakrętki i inne łączniki
  • używany w lutownicach starszej generacji do poprawy przewodnictwa cieplnego między grzałką a grotem
  • przewodność elektryczna
Grafitowy:
  • temperatura stosowania od -30°C do +600°C (w zależności od producenta)
  • wysoka przewodność elektryczna
  • wysoka odporność na obciążenia
  • wysoka odporność na działanie wody
  • doskonała przylegalność w wysokich temperaturach, nadająca właściwości suchego smarowania grafitem
  • otwarte przekładnie
  • smarowanie ogólne (szczególnie smarowe elementów narażonych na warunki atmosferyczne)
Maszynowy:
  • temperatura stosowania od -30°C do +160°C (w zależności od producenta)
  • mieszalny z większością innych typowych smarów i olejów
  • odporny na wilgoć, temperaturę i zanieczyszczenia
  • smarowanie lekko obciążonych łożysk ślizgowych, kulkowych i rolkowych, łożysk
    kół, przegubów homokinetycznych, elementów nadwozi pojazdów oraz przekładni zębatych obciążonych udarowo
Molibdenowy:
  • temperatura stosowania od -25°C do +150°C (w zależności od producenta)
  • wysoka stabilność temperaturowa
  • odporność na wilgoć
  • smarowania przegubów, zwrotnic, łożysk, wałów i innych mechanizmów
Ceramiczny:
  • odpowiedni do wysokich temperatur (nawet do 1400°C) (w zależności od producenta)
  • działa antykorozyjnie
  • zapobiega zapiekaniu się połączeń ze stali nierdzewnej
  • odporny na działanie kwasów i wody
  • Nie zawiera metali
Wazelina techniczna
  • środek smarny do lekko obciążonych węzłów tarcia jak: zamki, kłódki, zawiasy, narzędzia iróżnego rodzaju maszyny
  • zabezpiecza przed sklejaniem i przymarzaniem uszczelek gumowych
  • zabezpiecza i natłuszcza wyroby skórzane
  • chroni przed korozją elementy i powierzchnie metalowe
  • konserwuje styki elektryczne,końcówki biegów akumulatora, zaciski przewodów samochodowych
  • zabezpiecza broń, złącza śrubowe, prowadnice itp


Źródła:
Głównie strony producentów smarów i olejów dostępnych w Polsce.
rafaljot, dziobu, StudioKamar, emartinelli, MaxXxi47, balgator
Wolność wariacie w swoim warsztacie...

Moje projekty 3D
Awatar użytkownika
rafaljot
Zasłużony
Posty: 3472
Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
x 522

Re: Smary i oleje - czyli o "ślizgaczach" zbiór informacji

Postautor: rafaljot » 21 mar 2018, 11:52

Lume, Lume+
Velleman Vertex K8400x2
HyperCube Evolution ST 250
Awatar użytkownika
Cosik
Posty: 350
Rejestracja: 09 gru 2017, 10:12
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: Mono Zircon, AA6
x 49
Kontaktowanie:

Re: Smary i oleje - czyli o "ślizgaczach" zbiór informacji

Postautor: Cosik » 21 mar 2018, 13:44

A ja mam jeszcze taki pomysł, tylko potrzebna pomoc w zrobieniu interaktywnej tabeli, w której można by było porównywać oleje/smary w zależności od potrzebnego zastosowania. Bo jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach. Wszystkie smary mają taką samą idę, zmniejszyć tarcie i smarować, ale nadają się do innych specyficznych celów.

Teraz np się zastanawiam, czy np hotendu nie skręcać na smarze miedzianym. Ma ona dobre właściwości termoprzewodzące a co więcej ułatwia późniejsze rozkręcanie ;)
Wolność wariacie w swoim warsztacie...

Moje projekty 3D
Awatar użytkownika
Cosik
Posty: 350
Rejestracja: 09 gru 2017, 10:12
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: Mono Zircon, AA6
x 49
Kontaktowanie:

Re: Smary i oleje - czyli o "ślizgaczach" zbiór informacji

Postautor: Cosik » 22 mar 2018, 10:12

Hej, popełniłem tabelę porównawczą, wymaga jeszcze dopieszczenia i poprawienia nieco szczegółów.
https://sites.google.com/view/smaryolej ... 2%C3%B3wna
Wolność wariacie w swoim warsztacie...

Moje projekty 3D
Awatar użytkownika
dragonn
Zasłużony
Posty: 4122
Rejestracja: 12 gru 2016, 21:50
Lokalizacja: Opole
Drukarka: LUME
x 468

Re: Smary i oleje - czyli o "ślizgaczach" zbiór informacji

Postautor: dragonn » 22 mar 2018, 10:12

Cosik pisze:Hej, popełniłem tabelę porównawczą, wymaga jeszcze dopieszczenia i poprawienia nieco szczegółów.
https://sites.google.com/view/smaryolej ... 2%C3%B3wna

We're sorry. This document is not published.
LUME PRO - mody: E3D Lite6 w bowden + Titan, silniki 42BYGHM809
Awatar użytkownika
Cosik
Posty: 350
Rejestracja: 09 gru 2017, 10:12
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: Mono Zircon, AA6
x 49
Kontaktowanie:

Re: Smary i oleje - czyli o "ślizgaczach" zbiór informacji

Postautor: Cosik » 22 mar 2018, 10:16

dragonn pisze:
Cosik pisze:Hej, popełniłem tabelę porównawczą, wymaga jeszcze dopieszczenia i poprawienia nieco szczegółów.
https://sites.google.com/view/smaryolej ... 2%C3%B3wna

We're sorry. This document is not published.


Ok, teraz powinno być ok, zmieniłem prawa do tabeli :P i testowałem w oknie prywatnym
Wolność wariacie w swoim warsztacie...

Moje projekty 3D
Awatar użytkownika
dragonn
Zasłużony
Posty: 4122
Rejestracja: 12 gru 2016, 21:50
Lokalizacja: Opole
Drukarka: LUME
x 468

Re: Smary i oleje - czyli o "ślizgaczach" zbiór informacji

Postautor: dragonn » 22 mar 2018, 10:19

Dziwnie się formatuje w tym oknie i myślałem że wazelina jest do 1400C xD.
LUME PRO - mody: E3D Lite6 w bowden + Titan, silniki 42BYGHM809
Awatar użytkownika
Cosik
Posty: 350
Rejestracja: 09 gru 2017, 10:12
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: Mono Zircon, AA6
x 49
Kontaktowanie:

Re: Smary i oleje - czyli o "ślizgaczach" zbiór informacji

Postautor: Cosik » 22 mar 2018, 10:23

dragonn pisze:Dziwnie się formatuje w tym oknie i myślałem że wazelina jest do 1400C xD.


Dokładnie, wygląda to całkiem inaczej niż w arkuszu i właśnie teraz z tym walczę :unknown:
Wolność wariacie w swoim warsztacie...

Moje projekty 3D
Awatar użytkownika
dragonn
Zasłużony
Posty: 4122
Rejestracja: 12 gru 2016, 21:50
Lokalizacja: Opole
Drukarka: LUME
x 468

Re: Smary i oleje - czyli o "ślizgaczach" zbiór informacji

Postautor: dragonn » 22 mar 2018, 10:24

A i niektóre miedziane (a przynajmniej taki jak jak kupiłem dla testów) mają wpisane że do 200C działają jak smar, powyżej tylko jako środek rozdzielający. Warto dopisać
LUME PRO - mody: E3D Lite6 w bowden + Titan, silniki 42BYGHM809
Awatar użytkownika
MaxXxi47
Posty: 262
Rejestracja: 14 wrz 2017, 23:31
Lokalizacja: Bydgoszcz
Drukarka: Tronxy X5S
x 45
Kontaktowanie:

Re: Smary i oleje - czyli o "ślizgaczach" zbiór informacji

Postautor: MaxXxi47 » 22 mar 2018, 17:37

Cosik pisze:Miedziany:
  • przewodność elektryczna(?)


Tu możesz skasować znak zapytania ;) Dawno temu kiedy bawiłem się jeszcze w serwis replik ASG miałem smar miedziany służący mi do smarowania styków. Zapobiegał dość popularnemu wypalaniu kostki stykowej spowodowanego iskrzeniem.
DRAGON CUSTOMS

Wróć do „Mechanika”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość