Silnik krokowy - modyfikacja na zintegrowaną śrubę trapezową.

Awatar użytkownika
Berg
Zasłużony
Postów w temacie: 23
Posty: 7569
Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
x 2675

Re: Silnik krokowy - modyfikacja na zintegrowaną śrubę trapezową.

Post autor: Berg »

arkomania.pl pisze: Mam jedno pytanie.
Co daje umieszczenie śruby do np. napędu osi Z jako osi trzymającej rotor silnika.
Pozdrawiam
sorki ale nie rozumiem o co pytasz? W zasadzie to potem też nie rozumiem co wyjaśniasz (choć przeczytałem 2x, skoro napisałeś dwa razy ;) ).
Awatar użytkownika
Kopytko
Zasłużony
Postów w temacie: 36
Posty: 3452
Rejestracja: 19 kwie 2016, 11:27
Lokalizacja: Oleśnica
Drukarka: P3Steel v4.00
x 566

Re: Silnik krokowy - modyfikacja na zintegrowaną śrubę trapezową.

Post autor: Kopytko »

W swoich prusach walczyłem cały czas z właśnie nie osiowością i problemami związanymi z kiepskimi sprzęgłami. Niestety mam z 40 sprzęgieł i żadne nie oferuje idealnej osi, zawsze na końcu pręt się kiwa.
Zainstalowałem dla próby silniki z zintegrowaną śruba trapezową 8mm i wszelkie problemy z widocznymi skazami w osi Z zniknęły, tak wiec chce poszukać szybkiego rozwiązania walki z kiepskiej jakości sprzęgłami (Do nich wsadzając wiertło 5mm widać jak jest one krzywo:/ ). Chcę w ten sposób dac coś od siebie i sprawdzić czy tanim kosztem można zrobić taki silnik - nic więcej. Co do łożyskowania śrub trapezowych to jest jak najbardziej również dobre rozwiązanie i też testowałem. Ale jaki bym nie zrobił wydruk (solidny , mocny) takiego elementu, np:
20170402_163724.jpg
20170402_163719.jpg
zawsze powstawały problemy ze sztywnością, jak udało mi się usztywnić ( mówię tutaj o ramie typu PRUSA i3), to potrafiło całą konstrukcją ruszać.
A instalacja silnika ze śrubą to moment wycentrowania i gotowe, zero kiwającej się śruby, zero naprężeń nakrętek i przenoszenia ich na ramę.
(zdjecia poniżej to prusa i3 mk2 -clone, którą skłądam właśnie na moich przerobionych silnikach)
20170330_203846.jpg
20170330_203839.jpg
20170330_203834.jpg
20170330_203824.jpg

Co do informacji na temat silników , bardzo chętnie poczytam, bo dzięki Twoim informacjom dowiedziałem się min jak dobierać silniki i jakie parametry mają wpływ na ich pracę , a czym więcej się dowiem tym lepiej:)
:arrow: Pozdrawiam Patryk.
Aktualne drukarki :
:idea: Prusa i3 w wersji p3steel v1.00 :idea: Prusa i3 2 wersji p3steel v4.00 long :idea: Replicator 1 by CTC :idea: Delta Kossel :idea:UM2+extended
W budowie : COSIEK 70x70x70 :devil:
Awatar użytkownika
samezrp
Postów w temacie: 13
Posty: 1022
Rejestracja: 29 paź 2016, 15:57
x 66

Re: Silnik krokowy - modyfikacja na zintegrowaną śrubę trapezową.

Post autor: samezrp »

Co do temeperatury dodam tylko, że ona zmniejsza namagnesowanie, ale nie na stałe. Po wystygnięciu wraca do wyjściowej wartosci. Dzięki temu montuje się prostą regulację w grotach lutownic. Po przekroczeniu zadanej temperatury lutownica się wyłącza, po powrocie załącza.
Awatar użytkownika
arkomania.pl
Postów w temacie: 12
Posty: 832
Rejestracja: 10 mar 2017, 13:08
Lokalizacja: RADOM
x 373

Re: Silnik krokowy - modyfikacja na zintegrowaną śrubę trapezową.

Post autor: arkomania.pl »

Do "rafaljot"

Powtórzony post, to pomyłka.

Pytanie jest proste:

Co daje umieszczenie śruby do np. napędu osi Z jako osi trzymającej rotor silnika?

To co się kręci w silniku NEMA z magnesami, to rotor. Rotor umieszczony jest na osi fi 5mm osadzonej po obydwu stronach
na łożyskach. Zastępujemy oś długim prętem gwintowanym, który za razem jest śrubą napędową osi Z.


Do Patryka

Moim zdaniem twoja przeróbka ma sens. I jeśli poprawiła jakość, to tym bardziej.
Moim zdaniem wszystko zależy od jakości prowadnicy osi Z. Głównie jej zamocowania.
Jeśli jest sztywna, to wystarczy z boku śruba podnosząca, luźno zamontowana.
To nie ona trzyma sztywność w poziomie, tylko prowadnice.
Jej zadaniem jest podnoszenie osadzonej na niej "nakrętki".

Przy twoim rozwiązaniu śruba powinna mniej bić poziomo w prowadnice.
Problemem jest śruba która, zależnie od producenta może mieć różną średnicę
zewnętrzną.Chodzi o dopasowanie do otworu łożyska, tak aby nie było luzu.
Rotor silnika musi być jak najbardziej współosiowy względem stojana.
Fabryczna oś silnika jest w miarę dobrze z pasowana z otworami łożysk.

Jak patrzyłem na twoje zdjęcia to zauważyłem, że uchwyt pomarańczowy, przynajmniej górny wałka (prowadnicy)
ma dość delikatną konstrukcję podatną na poziome ruchy. Dlatego zmniejszając bicie poprzeczne
na prowadnice uzyskałeś poprawę. Ramę masz solidną

Ale efekt końcowy jest najważniejszy.

Mimo tego radzę Ci zaprojektować i wydrukować na nowo, lepsze uchwyty wałka.
Karetka jeździ po osi jak szalona, raz w lewo raz w prawo i to z różnymi przyspieszeniami.
Takie mocowanie powinno się minimalnie niewidocznie wyginać.
Pozdrawiam Arek G. arkomania
Awatar użytkownika
jestan
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 1
Posty: 223
Rejestracja: 27 lis 2016, 15:27
Drukarka: Lume, MiniCoreXY
x 24

Re: Silnik krokowy - modyfikacja na zintegrowaną śrubę trapezową.

Post autor: jestan »

dragonn pisze:Kiwają się :D, w LUME nie ma usztywnienia jeśli sobie nie zrobię. O ile mi wiadomo jak się ma sprzęgło to usztywnianie od góry nie jest zalecane bo może tylko pogorszyć sprawę.
Serio? trapezowa kiwa się? Moja nie odchyla się nawet o ułamek mm.
Może to zasługa wstawienia dwóch łożysk z flanszą które wstawiłem między sprzęgło a obudowę silnika?. Nie wiem.
Ale pomysł z samodzielna przeróbką steppera bardzo ciekawy.
Ostatnio rozbierałem u znajomego kserokopiarkę, nową, w którą trzasnął piorun (sic!) i stałem się posiadaczem niemal nowiutkich silniczków. Potencjał do prób zatem jest :))
Awatar użytkownika
Kopytko
Zasłużony
Postów w temacie: 36
Posty: 3452
Rejestracja: 19 kwie 2016, 11:27
Lokalizacja: Oleśnica
Drukarka: P3Steel v4.00
x 566

Re: Silnik krokowy - modyfikacja na zintegrowaną śrubę trapezową.

Post autor: Kopytko »

arkomania.pl pisze: Jak patrzyłem na twoje zdjęcia to zauważyłem, że uchwyt pomarańczowy, przynajmniej górny wałka (prowadnicy)
ma dość delikatną konstrukcję podatną na poziome ruchy. .
W tym rozwiązaniu własnie o to chodzi ,ze nie musi być na górze nic, bo wszystko ma taką osiowość ,ze nie musi być podparte na górze. Jak silnik kręci to na górze pozostaje cały czas na środku nawet bez łożyska.

Jestan, jeżeli masz dołożone łożyska to dzięki nim, albo ja po prostu miałem takiego pecha do tych badziewnych sprzęgieł.
:arrow: Pozdrawiam Patryk.
Aktualne drukarki :
:idea: Prusa i3 w wersji p3steel v1.00 :idea: Prusa i3 2 wersji p3steel v4.00 long :idea: Replicator 1 by CTC :idea: Delta Kossel :idea:UM2+extended
W budowie : COSIEK 70x70x70 :devil:
Awatar użytkownika
dragonn
Zasłużony
Postów w temacie: 11
Posty: 6384
Rejestracja: 12 gru 2016, 21:50
Lokalizacja: Opole
Drukarka: LUME
x 1455

Re: Silnik krokowy - modyfikacja na zintegrowaną śrubę trapezową.

Post autor: dragonn »

A próbowałeś skręcić łożysko w takim stanie żeby było one sprzęgło jak dawałeś coś do niego w takim stanie żeby tam sprężyna była napięta?
Awatar użytkownika
Kopytko
Zasłużony
Postów w temacie: 36
Posty: 3452
Rejestracja: 19 kwie 2016, 11:27
Lokalizacja: Oleśnica
Drukarka: P3Steel v4.00
x 566

Re: Silnik krokowy - modyfikacja na zintegrowaną śrubę trapezową.

Post autor: Kopytko »

robiłem wszystkei chyba możliwe modyfikacje. od kulek, po szczeliny, po prezowane pręty gwintowane (z m6 na 5mm) , ale w takie g*** nawet nie wsadzi sie wiertła 5mm bo nie przechodzi na wylot, a jak przejdzie to krzywi sie sprzegło. Jak już w miare ok sie znajdzie to pod skosem, poprostu nie trafiłem dobrego sprzegął mi sie wydaje. możliwe że jak bym kupił np kłowe, za 30zł albo więcej a nie za 50centów to by było co innego :P Dlatego się nie upieram przy tym wogóle:)
:arrow: Pozdrawiam Patryk.
Aktualne drukarki :
:idea: Prusa i3 w wersji p3steel v1.00 :idea: Prusa i3 2 wersji p3steel v4.00 long :idea: Replicator 1 by CTC :idea: Delta Kossel :idea:UM2+extended
W budowie : COSIEK 70x70x70 :devil:
Awatar użytkownika
emartinelli
Zasłużony
Postów w temacie: 1
Posty: 1196
Rejestracja: 19 kwie 2016, 16:54
Lokalizacja: Łódź
x 423

Re: Silnik krokowy - modyfikacja na zintegrowaną śrubę trapezową.

Post autor: emartinelli »

Dodam swoje 3 grosze. Tak w ogóle to używamy złych sprzęgieł. Przecież te sprzęgła niwelują kątowe odchylenia a nie osiowe. Więc wiele od tych sprzęgieł bym nie oczekiwał.
Do niwelowania nieosiowości chyba najlepsze by były sprzęgła oldhama ale to cholerstwo jest strasznie drogie.
Awatar użytkownika
Yorg 68
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 5
Posty: 272
Rejestracja: 05 gru 2016, 09:48
Lokalizacja: Myślenice
x 79

Re: Silnik krokowy - modyfikacja na zintegrowaną śrubę trapezową.

Post autor: Yorg 68 »

Używamy ich dlatego że pozwalają elegancko i estetycznie
przejść od ośki silnika 5mm do np. śruby trapezowej T8.
W przypadku Prus nie ma to większego znaczenia .
Drukuję - bo lubię... i jeszcze mogę
Jerzy
ODPOWIEDZ

Wróć do „Mechanika”