Silnik krokowy - modyfikacja na zintegrowaną śrubę trapezową.

Awatar użytkownika
Berg
Zasłużony
Postów w temacie: 23
Posty: 7569
Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
x 2675

Re: Silnik krokowy - modyfikacja na zintegrowaną śrubę trapezową.

Post autor: Berg »

1. Do dokręcania bagażnika dachowego Niemiec wymyślił taki mega prosty klucz dynamometrycznyi każde dokręcać z odpowiednim momentem. Już wcześniej pomyślałem o nim w kontekście silnika krokowego.

Taki klucz dynamometryczny do mierzenia silnika, to można by wydrukować. Można to zrobić na różne sposoby. Tylko trzeba by dodać do niego instrukcję kalibracji w zależności od tego z czego się wydrukuje będzie różnie. A może nie, może w miarę podobnie np dla PLA. A może jako element wyginający się użyć czegoś standardowego, czegoś, co zawsze jest takie same pod wszystkimi szerokościami geograficznymi. Jak bambusowa pałeczka do ryżu, patyk od lodów Bambino :D

Coś zaraz wymyślę.

2. Co do poskładania, to widzę ryzyko, że po wymianie ośki jedne elektromagnesy mogą być nieco bliżej stojana niż inne i stąd mogą wynikać potem artefakty w druku. Chyba wówczas powinny wyjść różnice w tym samym teście sprawdzając moment w różnych położeniach.
Załączniki
dyn1.jpg
Awatar użytkownika
Kopytko
Zasłużony
Postów w temacie: 36
Posty: 3452
Rejestracja: 19 kwie 2016, 11:27
Lokalizacja: Oleśnica
Drukarka: P3Steel v4.00
x 566

Re: Silnik krokowy - modyfikacja na zintegrowaną śrubę trapezową.

Post autor: Kopytko »

O co Ci chodzi z magnesami ? Przecież te odległości są ustalane przez łożyska...
:arrow: Pozdrawiam Patryk.
Aktualne drukarki :
:idea: Prusa i3 w wersji p3steel v1.00 :idea: Prusa i3 2 wersji p3steel v4.00 long :idea: Replicator 1 by CTC :idea: Delta Kossel :idea:UM2+extended
W budowie : COSIEK 70x70x70 :devil:
Awatar użytkownika
Berg
Zasłużony
Postów w temacie: 23
Posty: 7569
Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
x 2675

Re: Silnik krokowy - modyfikacja na zintegrowaną śrubę trapezową.

Post autor: Berg »

no tak, ale jeśli jakoś niecentrycznie siądzie stojan na trapezówce, coś tam się lekko wygnie w trakcie wciskania to będzie różnie. trapezówka jest nieco bardziej delikatna od pełnej ośki.
Awatar użytkownika
Kopytko
Zasłużony
Postów w temacie: 36
Posty: 3452
Rejestracja: 19 kwie 2016, 11:27
Lokalizacja: Oleśnica
Drukarka: P3Steel v4.00
x 566

Re: Silnik krokowy - modyfikacja na zintegrowaną śrubę trapezową.

Post autor: Kopytko »

To fakt, ale wchodzi dość ciasno, a do tego luz miedzy wirnikiem a cewkami jest tak mały, ze od razu czuć jak się źle złoży, bo trze, dlatego napisałem o zrobieniu sobie lini weryfikacyjnej, jak jest nawet lekko skręcone to już trze.
:arrow: Pozdrawiam Patryk.
Aktualne drukarki :
:idea: Prusa i3 w wersji p3steel v1.00 :idea: Prusa i3 2 wersji p3steel v4.00 long :idea: Replicator 1 by CTC :idea: Delta Kossel :idea:UM2+extended
W budowie : COSIEK 70x70x70 :devil:
Awatar użytkownika
Berg
Zasłużony
Postów w temacie: 23
Posty: 7569
Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
x 2675

Re: Silnik krokowy - modyfikacja na zintegrowaną śrubę trapezową.

Post autor: Berg »

Dorobilem takie coś. Oryginalnie nakrętka była u dołu, co powodowało większe tarcie przy jakims mimośrodzie.
Nie bez powodu Prusa ma ją u góry. Przy okazji jest przejściówka między 8mm a nakrętka 5mm. Teraz zastanawiam się. A gdyby ta część była wyposażona w coś w rodzaju przegubu kardana. Czy by to czasem nie poprawiło? Podobnie można by zamontowac silnik... narysuję.

Gdzie kupiłes te nakrętki z tworzywa?

Obrazek
Awatar użytkownika
Kopytko
Zasłużony
Postów w temacie: 36
Posty: 3452
Rejestracja: 19 kwie 2016, 11:27
Lokalizacja: Oleśnica
Drukarka: P3Steel v4.00
x 566

Re: Silnik krokowy - modyfikacja na zintegrowaną śrubę trapezową.

Post autor: Kopytko »

https://www.aliexpress.com/store/group/ ... 57670.html

Nie kombinuj... wycentruj śrubę i silnik idealnie na środku otworu od nakrętki i będzie dobrze bez zbędnych ruchomych cześci.
:arrow: Pozdrawiam Patryk.
Aktualne drukarki :
:idea: Prusa i3 w wersji p3steel v1.00 :idea: Prusa i3 2 wersji p3steel v4.00 long :idea: Replicator 1 by CTC :idea: Delta Kossel :idea:UM2+extended
W budowie : COSIEK 70x70x70 :devil:
Awatar użytkownika
Berg
Zasłużony
Postów w temacie: 23
Posty: 7569
Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
x 2675

Re: Silnik krokowy - modyfikacja na zintegrowaną śrubę trapezową.

Post autor: Berg »

mam wycenentrowane i jest ok. Co nie uwalnia łba od kombinowania jak coś popsuć :D by potem to naprawiać.
Awatar użytkownika
samezrp
Postów w temacie: 13
Posty: 1022
Rejestracja: 29 paź 2016, 15:57
x 66

Re: Silnik krokowy - modyfikacja na zintegrowaną śrubę trapezową.

Post autor: samezrp »

Hehe, jakbym swojego ojca widział i zeszło teraz na mnie. Wczoraj przy próbach 3DTouch drukarka umarła... Już nic nie mówiłem nawet...
Już szukałem nowej elektroniki, dzisiaj znalazłem przyciętą śrubą taśmę, którą to śruba wcisnęła w stary endstop...
A wracając do zamontowania nakrętki, zarąbisty pomysł. Ja na swoich przycinałem śruby or tyłu, żeby zamocować i wcale mi się to nie podobało.
W oryginale myła śruba M5 zwykła, nie trapez i nakrętka mosiężna M5 wchodziła tam gdzie strzałka.
Załączniki
Clipboard01.jpg
Awatar użytkownika
arkomania.pl
Postów w temacie: 12
Posty: 832
Rejestracja: 10 mar 2017, 13:08
Lokalizacja: RADOM
x 373

Re: Silnik krokowy - modyfikacja na zintegrowaną śrubę trapezową.

Post autor: arkomania.pl »

Cześć Patryk i reszta wiary.

Już wcześniej czytałem o twojej przeróbce silnika.

Mam jedno pytanie.

Co daje umieszczenie śruby do np. napędu osi Z jako osi trzymającej rotor silnika.

Czy chińscy koledzy takiego rozwiązania nie wykorzystują jako chwyt marketingowy.
Sprzęgło (tylko dobrze zamontowane, w obszarze nacięcia kulka stalowa z łożyska) ma naprawdę
dużo zalet. Na przykład niweluje problemy współosiowości.

Silnik Nema ma dwa łożyska 625zz problemem jest spasowanie średnicy pręta gwintowanego
z otworami z łożyskami. Nie może być żadnych luzów, bo rotor idealnie musi być umieszczony
względem stojana.

Odpowiedź na wątpliwości innych.

Przeczytałem wszystkie poprzednie posty i teraz się do nich ustosunkuję.

Byłem na studiach gnębiony z silników. Oprócz tego znam dobrze ich budowę.
Rotor silnika NEMA17 (czyli część obrotowa umieszczona na osi, ma zespół wielu magnesów,
namagnesowanych naprzemiennie). Czy siedzi on w silniku, czy jest wyjęty, to nie ma znaczenia.
I tu Jerzy "Yorg 60" ma rację.

Oś wyjęta z rotora nie ma nić do magnesów rotora.

Jedynie co ma wpływ na magnetyzm silnika to temperatura. Dlatego silniki NEMA nie powinny przekraczać
temperatury pracy 50C. Wraz ze wzrostem temperatury maleje magnetyzm silnika, co idzie z jego siłą i gubienie
kroków. Dlatego producenci silników mówią o maksymalnym prądzie sterowania uzwojeniami ustawionym
na 70% maksymalnego prądu znamionowego.

Bardziej prosto 70% gdzie silnik ma 1.7A wynosi około 1.2A.

Z praktyki takie silniki ustawia się na 1.0-1.1 A i możemy męczyć go parę godzin bez przegrzewania.
Zapominamy o gubieniu kroków.

Jak, ktoś jest zainteresowany o użyciu silników w drukarkach 3D, to mogę mu na maila przesłać
moją małą publikację.

Co do zamocowania na sztywno np. w łożysku górnej części pręta osi Z.

Tak zrobiłem w swojej Heavy Duty drukarce Prusa. Oś Z mimo starannego wykonania pracowała
głośno. Nie przy wydruku, tylko przy podnoszeniu czy opuszczaniu.

Wyczytałem, że nie powinno się tego robić. Element podnoszący powinien być luźny.
sztywność w poziomie (oś X) powinny zapewniać pręty z łożyskami (prowadnice).

Wyobraźmy, że mamy taką sytuację. Oś z prętami i łożyskami (prowadnica) jest zamontowana sztywno.
I oto nam chodzi. Tak samo idealnie sztywno zamontowana jest z dwóch końców śruba podnosząca.
Jednak osie względem siebie nie są idealnie równoległe. Albo np. śruba ma minimalny łuk.
Wtedy siła od śruby prze z siła prostopadłą na łożysko prowadnicy.
Wiadomo, że przy niektórych konstrukcjach da się to zgrać. Ale jest to problemem.
To, prowadnice mają idealnie prosto prowadzić ruch w górę. Śruba ma za zadanie tylko
podnosić, nie kierować.

Wracając do celowości takiej przeróbki.

Zastosowanie w małej niskobudżetowej, prostej do złożenia drukarki 3D.
Składający, pomija etap montowania sprzęgła.

Patryk, napisz jak Ci to wyszło. Jakieś uwagi.

Pozdrawiam
Pozdrawiam Arek G. arkomania
Awatar użytkownika
arkomania.pl
Postów w temacie: 12
Posty: 832
Rejestracja: 10 mar 2017, 13:08
Lokalizacja: RADOM
x 373

Re: Silnik krokowy - modyfikacja na zintegrowaną śrubę trapezową.

Post autor: arkomania.pl »

Cześć Patryk i reszta wiary.

Już wcześniej czytałem o twojej przeróbce silnika.

Mam jedno pytanie.

Co daje umieszczenie śruby do np. napędu osi Z jako osi trzymającej rotor silnika.

Czy chińscy koledzy takiego rozwiązania nie wykorzystują jako chwyt marketingowy.
Sprzęgło (tylko dobrze zamontowane, w obszarze nacięcia kulka stalowa z łożyska) ma naprawdę
dużo zalet. Na przykład niweluje problemy współosiowości.

Silnik Nema ma dwa łożyska 625zz problemem jest spasowanie średnicy pręta gwintowanego
z otworami z łożyskami. Nie może być żadnych luzów, bo rotor idealnie musi być umieszczony
względem stojana.

Odpowiedź na wątpliwości innych.

Przeczytałem wszystkie poprzednie posty i teraz się do nich ustosunkuję.

Byłem na studiach gnębiony z silników. Oprócz tego znam dobrze ich budowę.
Rotor silnika NEMA17 (czyli część obrotowa umieszczona na osi, ma zespół wielu magnesów,
namagnesowanych naprzemiennie). Czy siedzi on w silniku, czy jest wyjęty, to nie ma znaczenia.
I tu Jerzy "Yorg 60" ma rację.

Oś wyjęta z rotora nie ma nić do magnesów rotora.

Jedynie co ma wpływ na magnetyzm silnika to temperatura. Dlatego silniki NEMA nie powinny przekraczać
temperatury pracy 50C. Wraz ze wzrostem temperatury maleje magnetyzm silnika, co idzie z jego siłą i gubienie
kroków. Dlatego producenci silników mówią o maksymalnym prądzie sterowania uzwojeniami ustawionym
na 70% maksymalnego prądu znamionowego.

Bardziej prosto 70% gdzie silnik ma 1.7A wynosi około 1.2A.

Z praktyki takie silniki ustawia się na 1.0-1.1 A i możemy męczyć go parę godzin bez przegrzewania.
Zapominamy o gubieniu kroków.

Jak, ktoś jest zainteresowany o użyciu silników w drukarkach 3D, to mogę mu na maila przesłać
moją małą publikację.

Co do zamocowania na sztywno np. w łożysku górnej części pręta osi Z.

Tak zrobiłem w swojej Heavy Duty drukarce Prusa. Oś Z mimo starannego wykonania pracowała
głośno. Nie przy wydruku, tylko przy podnoszeniu czy opuszczaniu.

Wyczytałem, że nie powinno się tego robić. Element podnoszący powinien być luźny.
sztywność w poziomie (oś X) powinny zapewniać pręty z łożyskami (prowadnice).

Wyobraźmy, że mamy taką sytuację. Oś z prętami i łożyskami (prowadnica) jest zamontowana sztywno.
I oto nam chodzi. Tak samo idealnie sztywno zamontowana jest z dwóch końców śruba podnosząca.
Jednak osie względem siebie nie są idealnie równoległe. Albo np. śruba ma minimalny łuk.
Wtedy siła od śruby prze z siła prostopadłą na łożysko prowadnicy.
Wiadomo, że przy niektórych konstrukcjach da się to zgrać. Ale jest to problemem.
To, prowadnice mają idealnie prosto prowadzić ruch w górę. Śruba ma za zadanie tylko
podnosić, nie kierować.

Wracając do celowości takiej przeróbki.

Zastosowanie w małej niskobudżetowej, prostej do złożenia drukarki 3D.
Składający, pomija etap montowania sprzęgła.

Patryk, napisz jak Ci to wyszło. Jakieś uwagi.

Pozdrawiam
Pozdrawiam Arek G. arkomania
ODPOWIEDZ

Wróć do „Mechanika”