Magnetic heatbed DIY by xyzyx

Tokarki, frezarki, CNC, wtryskarki, wytłaczarki itp.
Awatar użytkownika
xyzyx
Posty: 279
Rejestracja: 02 sie 2017, 06:22
Lokalizacja: Płock
Drukarka: HCX2
x 34

Re: Magnetic heatbed DIY by xyzyx

Postautor: xyzyx » 30 sie 2019, 16:36

Tylko po co czekać aż się schłodzi. Ściągam blachę z magnesów z wydrukiem zakładam następną i jadę dalej wydruk, ciepło nadal mi trzyma więc w zasadzie stolik prawie gotowy do druku i niewiele potrzeba.
A poprzedni wydruk sobie chwilę odpoczywa i sam odpada :-) I właśnie tak to miało działać.
Jak ktoś nie widzi zalet stabilnej temp na stole no cóż, nie chce mi się wymieniać :-)
Abys
Awatar użytkownika
Abys
Posty: 279
Rejestracja: 09 lut 2019, 19:19
Lokalizacja: Szczecin
Drukarka: Ender 3 MKS Gen L V1
x 82

Re: Magnetic heatbed DIY by xyzyx

Postautor: Abys » 30 sie 2019, 19:15

xyzyx pisze:Tylko po co czekać aż się schłodzi. Ściągam blachę z magnesów z wydrukiem zakładam następną i jadę dalej wydruk, ciepło nadal mi trzyma więc w zasadzie stolik prawie gotowy do druku i niewiele potrzeba.
A poprzedni wydruk sobie chwilę odpoczywa i sam odpada :-) I właśnie tak to miało działać.
Jak ktoś nie widzi zalet stabilnej temp na stole no cóż, nie chce mi się wymieniać :-)


Tak samo robię, zmieniam szybki tylko :) Jedna stygnie to kładę drugą, startuje kolejny wydruk :cool2:
Nie wyobrażam sobie czekać aż ostygnie kiedy chcę coś jeszcze wydrukować, szkoda czasu po prostu a w tym czasie bym miał kilka % modelu kolejnego wydrukowanego.Jakieś poprawki/zmiany.

PID Stołu używacie? Mam Endera 3, warto się bawić w regulacje?
Bo domyślnie ta opcja jest domyślnie wyłączona:

Kod: Zaznacz cały

//#define PIDTEMPBED

//#define BED_LIMIT_SWITCHING

/**
 * Max Bed Power
 * Applies to all forms of bed control (PID, bang-bang, and bang-bang with hysteresis).
 * When set to any value below 255, enables a form of PWM to the bed that acts like a divider
 * so don't use it unless you are OK with PWM on your bed. (See the comment on enabling PIDTEMPBED)
 */
#define MAX_BED_POWER 255 // limits duty cycle to bed; 255=full current

#if ENABLED(PIDTEMPBED)

  //#define PID_BED_DEBUG // Sends debug data to the serial port.

  //120V 250W silicone heater into 4mm borosilicate (MendelMax 1.5+)
  //from FOPDT model - kp=.39 Tp=405 Tdead=66, Tc set to 79.2, aggressive factor of .15 (vs .1, 1, 10)
  #define DEFAULT_bedKp 10.00
  #define DEFAULT_bedKi .023
  #define DEFAULT_bedKd 305.4

  //120V 250W silicone heater into 4mm borosilicate (MendelMax 1.5+)
  //from pidautotune
  //#define DEFAULT_bedKp 97.1
  //#define DEFAULT_bedKi 1.41
  //#define DEFAULT_bedKd 1675.16

  // FIND YOUR OWN: "M303 E-1 C8 S90" to run autotune on the bed at 90 degreesC for 8 cycles.
#endif // PIDTEMPBED


Nakleiłem od spodu izolację aluminiową z grubą *gąbką, aby temperatura nie uciekała niepotrzebnie.
Zaoszczędzi to prąd i zwiększy stabilność temperatury.
Ale PID TEMP nie ruszałem, powinienem?
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Posty: 4438
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 1906
Kontaktowanie:

Re: Magnetic heatbed DIY by xyzyx

Postautor: dziobu » 30 sie 2019, 19:26

Abys pisze:Ale PID TEMP nie ruszałem, powinienem?

Już pominąwszy ze to OT - jak Ci działa dobrze bez PIDa, to po co ruszać?
Pozdrawiam
Paweł

Moje twory w 3D | Inne
Awatar użytkownika
Abys
Posty: 279
Rejestracja: 09 lut 2019, 19:19
Lokalizacja: Szczecin
Drukarka: Ender 3 MKS Gen L V1
x 82

Re: Magnetic heatbed DIY by xyzyx

Postautor: Abys » 30 sie 2019, 19:28

dziobu pisze:
Abys pisze:Ale PID TEMP nie ruszałem, powinienem?

Już pominąwszy ze to OT - jak Ci działa dobrze bez PIDa, to po co ruszać?


Nie wiem co to znaczy "dobrze", o ile maxymalnie stopni wam się wychyla temperatura od stołu?
+/-1C,+/-2C,+/-3C,+/- X

Działa, ale nie wiem czy mogę to poprawić.
To co mogę poprawić to wprowadzam, to mnie nic nie kosztuje tylko kilka kliknięć.
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Posty: 4438
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 1906
Kontaktowanie:

Re: Magnetic heatbed DIY by xyzyx

Postautor: dziobu » 30 sie 2019, 19:49

Abys pisze:Nie wiem co to znaczy "dobrze", o ile maxymalnie stopni wam się wychyla temperatura od stołu?
+/-1C,+/-2C,+/-3C,+/- X

Będę szczery - nie wiem.
Czasem na wyświetlaczu skacze o 1-2 stopnie, niemniej to absolutnie nic nie znaczy.

Abys pisze:Działa, ale nie wiem czy mogę to poprawić.
To co mogę poprawić to wprowadzam, to mnie nic nie kosztuje tylko kilka kliknięć.

To jest imho złe rozumowanie.
Długo się grzeje? To jest problem.
Wydruk się odkleja w trakcie druku z powodu skoku temperatury? To jest problem.
Są ślady nierównych warstw wynikające z wygięcia stolika przy wahaniach temperatury (niektórzy mają)? To jest problem.
Natomiast jeśli włączasz i po prostu...działa, to po co chcesz to ruszać?
To czy PID jest lepszy to zależy od konkretnej sytuacji; możesz się tylko namordować żeby dobrać jego parametry a będzie grzał nie lepiej niż Twój obecny układ.

A poza tym - PID jednak zżera nieco mocy obliczeniowej czy pamięci. Implementacji nie kojarzę, ale nie jest to masakra - niemniej po co zapychać uC jeśli prostackie rozwiązanie daje radę.
Niemniej jak chcesz to włącz. Przecież nie gryzie ;)
Abys
Pozdrawiam
Paweł

Moje twory w 3D | Inne
Awatar użytkownika
rafaljot
Zasłużony
Posty: 4807
Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
x 1061

Re: Magnetic heatbed DIY by xyzyx

Postautor: rafaljot » 30 sie 2019, 19:55

1. nie używaj silikonu ! Wiekszość silikonów niestety odparowuje jakimś syfem. Nie wiem jak bardzo toksycznym ale ewidentnie mnie głowa bolała po chwili wąchania. W małych ilościach, jak prezerwatywka na głowice może tego nie czuć ale jak już jest trochę więcej... Poza tym prezerwatywkę co jakiś czas można wymienić, tego silikonu wewnątrz pewnie nie wymienisz.

Dobry (drogi) silikon wysokotemperaturowy mniej ulega destrukcji. Taki jak do uszczelniania wanny to chyba w połowie jest z jakiś rozpuszczalników. Wiem, sprawdziłem.

2. wymyśliłeś ,mniej więcej grzejnik elektryczny. Grzejniki często są olejowe. W sklepach AGD można kupić specjalny olej (zdaje się olej transformatorowy jest używany). Zalej to olejem. Poza tym olej będzie krążyć wewnątrz co jeszcze poprawi równomierność nagrzewania powierzchni.

grzejnik.jpg


olej ORLEN Trafo EN 30zł/l

olej trafo.jpeg
Ostatnio zmieniony 30 sie 2019, 20:01 przez rafaljot, łącznie zmieniany 1 raz.
Abys, dragonn
Prusa i3 mk3s bear upgrade
Photon
Lume+
Velleman Vertex K8400x2
HyperCube Evolution ST 250
Anycubik Kossel Plus
Awatar użytkownika
rafaljot
Zasłużony
Posty: 4807
Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
x 1061

Re: Magnetic heatbed DIY by xyzyx

Postautor: rafaljot » 30 sie 2019, 19:59

Gmeracz pisze:
xyzyx pisze:Heatbedy działają wyśmienicie, pojemność cieplna AL2O3 robi swoje i temp jest bardzo stabilna, nawet po wyłączeniu wolno gubią ciepło.

No to sobie poczekasz trochę, aż ci ABS odstrzeli.

Jeśli ma mieć zdejmowaną magnetycznie podkładkę to chyba nie ma problemu.
Prusa i3 mk3s bear upgrade
Photon
Lume+
Velleman Vertex K8400x2
HyperCube Evolution ST 250
Anycubik Kossel Plus
Awatar użytkownika
xyzyx
Posty: 279
Rejestracja: 02 sie 2017, 06:22
Lokalizacja: Płock
Drukarka: HCX2
x 34

Re: Magnetic heatbed DIY by xyzyx

Postautor: xyzyx » 31 sie 2019, 08:27

rafaljot pisze:1. nie używaj silikonu ! Większość silikonów niestety odparowuje jakimś syfem. Nie wiem jak bardzo toksycznym ale ewidentnie mnie głowa bolała po chwili wąchania. W małych ilościach, jak prezerwatywka na głowice może tego nie czuć ale jak już jest trochę więcej... Poza tym prezerwatywkę co jakiś czas można wymienić, tego silikonu wewnątrz pewnie nie wymienisz.

Dobry (drogi) silikon wysokotemperaturowy mniej ulega destrukcji. Taki jak do uszczelniania wanny to chyba w połowie jest z jakiś rozpuszczalników. Wiem, sprawdziłem.

2. wymyśliłeś ,mniej więcej grzejnik elektryczny. Grzejniki często są olejowe. W sklepach AGD można kupić specjalny olej (zdaje się olej transformatorowy jest używany). Zalej to olejem. Poza tym olej będzie krążyć wewnątrz co jeszcze poprawi równomierność nagrzewania powierzchni.

grzejnik.jpg


olej ORLEN Trafo EN 30zł/l

olej trafo.jpeg


Jasne. Zwykłym silikonem nie odważył bym się tego zalać, one chyba do 80 st standardowo wytrzymują, jak pisałem na początku jest to silikon wysoko temperaturowy do 380 st C, a do tego niby jakaś wersja ECO, podobno bez "szkodliwych rozpuszczalników" tak pisze producent.
Niestety wszystkie takie specyfiki odparowują różnym syfem, więc trzeba temu dać dużo czasu do sieciowania i odparowania, tym bardziej że dodajemy do tego rozpuszczalników żeby rzadsze było. Ja każdą warstwę jaką położyłem pozostawiłem na wolnym powietrzu na kilkanaście dni. Z założenia robotę ma robić AL2O3 a silikon jest tylko po to żeby trzymać to wszystko do kupy i pozwalać na delikatne rozszerzanie się drutu pod wpływem temp. Silikonu do AL2O3 jest mniej więcej w proporcjach 5:1.
Maty silikonowe grzewcze też są z silikonu wysokotemperaturowego, większość robiona w chinach więc nawet nie znasz składu tego silikonu. Ja zanim dobrałem silikon do przeczytałem kilka kart charakterystyki. Ten silikon był ok 2 razy droższy od zwykłego.
Z małą prezerwatywką jest niestety gorzej niż z dużą powierzchnią heatbeda, a to ze względu na to, że temp hotendu są ponad dwukrotnie wyższe.

Mnie bardziej martwiło używanie maty magnetycznej z PCV którą jakiś czas temu na forum opisywaliśmy. Wiele osób tego używa, ale dla mnie to po prostu śmierdziało i po tym mnie łeb bolał. Niestety ale powyżej 60 st z PVC zaczyna się dekompozycja i zaczyna wydzielać bardzo trujący i szkodliwy (rakotwórczy) chloroeten (chlorek vinylu), ja nie będę tego używał, co najwyżej do PLA.
PS. Nie wyobrażam sobie zalania olejem, bo i tak musiał bym uszczelnić silikonem, a potem heat bed skwierczały by jak przy smażeniu frytek ;-)
Abys
Awatar użytkownika
rafaljot
Zasłużony
Posty: 4807
Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
x 1061

Re: Magnetic heatbed DIY by xyzyx

Postautor: rafaljot » 16 wrz 2019, 19:38

xyzyx pisze:Niestety ale powyżej 60 st z PVC zaczyna się dekompozycja i zaczyna wydzielać bardzo trujący i szkodliwy (rakotwórczy) chloroeten (chlorek vinylu), ja nie będę tego używał, co najwyżej do PLA.


Masz może jakieś źródła na ten temat? Z jakich folii, jak to rośnie w zależności od temp, jakie ilości?
Zabezpieczyłem u siebie PCV farbą. Wyraźniej mniej się degraduje.
Jakkolwiek zawsze trzeba wietrzyć, nie używać przy dzieciach ani samemu przy tym nie spać. Nie tylko ze względu na fiolie...
Prusa i3 mk3s bear upgrade
Photon
Lume+
Velleman Vertex K8400x2
HyperCube Evolution ST 250
Anycubik Kossel Plus
Awatar użytkownika
xyzyx
Posty: 279
Rejestracja: 02 sie 2017, 06:22
Lokalizacja: Płock
Drukarka: HCX2
x 34

Re: Magnetic heatbed DIY by xyzyx

Postautor: xyzyx » 05 paź 2019, 09:19

Przepraszam, że dopiero teraz odpisuje, ale z braku czasu nie było mnie na forum dobry miesiąc.
Nie podam dokładnie linków do materiałów bo było to jakiś czas temu, ale były to artykuły (badania) polsko i angielsko języczne. Generalnie wyniki się powtarzały tj. temperatury rozkładu PVC zależnie od dodatków zaczynały się już od 60 st, ale generalnie wszystkie rodzaje niezależnie od dodatków degradowały od 70st. Im wyższa temp. tym gorzej = szybciej, najgorzej oczywiście podczas spalania.
PVC czyli polichlorekvinylu to nic innego jak chlorek vinylu poddany polimeryzacji. Pod wpływem temp ulega depolimeryzacji, a im wyższa temp tym szybciej się to dzieje.

Wracając jeszcze do Heatbeda, wcześniej podałem proporcje
Silikonu do AL2O3 jest mniej więcej w proporcjach 5:1.
żeby było jasne doprecyzuję, bo to może być źle zrozumiane: wagowo 1 porcja silikonu na 5 porcji AL2O3 - Al2O3 jest ciężkie :-) Powinno być jak najwięcej al2o3 w stosunku do silikonu, a powyżej tej proporcji ciężko się miesza, więc wydaje mi się że to proporcja optymalna.

Wróć do „Urządzenia inne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości