Moja CTC Bizer

Old
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 26
Posty: 39
Rejestracja: 22 sie 2017, 23:58
x 7

Moja CTC Bizer

Post autor: Old »

W tym temacie obszernie opiszę jak "oswajałem" moją drukarkę CTC Bizer. Przedstawię moje ulepszenia, które pozwoliły uczynić z niej bardzo dobrą drukarkę (biorąc pod uwagę cenę). Gdyby nie korpus "DKW" (tu wyjaśnię młodszym kolegą skrót DKW, otóż zaraz po wojnie tak złośliwie tłumaczono markę samochodu; Dykta, Klej, Woda) byłaby porównywalna z dużo droższymi drukarkami.
Ponieważ zajmuję się budową modeli RC postanowiłem drukować różne części modeli takie jak nadbudówki, pudła rezonansowe do głośników, działa okrętowe itp. z ABS i PET-G. Wybrałem więc drukarkę która oferowała możliwie dużą przestrzeń roboczą a mieściła się w dysponowanym budżecie (do 2500zł) i tak stałem się posiadaczem drukarki CTC Bizer 2x Pro.
W trakcie eksploatacji wystąpiła większość mankamentów które były opisywane na forum, za wyjątkiem elektroniki, która w mojej drukarce działa niezawodnie. W kolejnych postach opiszę występujące usterki i sposób w jaki je usuwałem.
To maja CTC Bizer po modernizacji
Obrazek
Obrazek[/img]
Old
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 26
Posty: 39
Rejestracja: 22 sie 2017, 23:58
x 7

Re: Moja CTC Bizer

Post autor: Old »

Pierwsza usterka ujawniła się po wyjęciu z kartonu. Musiałem dokręcić większość śrub M3 którymi skręcony jest korpus drukarki. Wykonałem poziomowanie stołu drukarki. Pokryłem szklaną płytę stolika preparatem dimafix (dostarczonym z drukarką) i zacząłem próby druku. Tu zaczęły się schody. Po nagraniu pliku przedmiotu w formacie x3sg (z przykładów wydruków dostarczonych na karcie SD wraz z drukarką), uruchomiłem drukowanie na filamencie PET (zakupionym z drukarką). Po wydrukowaniu kilkunastu warstw, wydruk odkleił się od stolika i zaczął jeździć razem z dyszą. Pomyślałem, że preparat nie trzyma wydruku i zacząłem szukać innego sposobu na przyklejenie wydruku do stołu. Wybór padł na specjalną podkładkę do druku COROPad. Po naklejeniu na stolik efekt był taki sam, wydruk po pewnym czasie jeździł razem z dyszą. Teraz byłem pewny, że to nie pokrycie stolika jest przyczyną tego, że wydruk nie trzyma się stolika. Postanowiłem sprawdzić temperaturę stolika. Przy pomocy cyfrowego laserowego termometru (pirometru) zmierzyłem temperaturę stołu, zamiast wskazywanej temperatury 80°C, było 55°C. Aby móc zmienić temperaturę zainstalowałem na komputerze program dostarczony z drukarką (Makerware). Program jest po angielsku a moja znajomość tego języka jest bardzo mizerna, tak że po paru dniach szukania jakiegoś opisu do tego programu (w ludzkim języku) aby wiedzieć co gdzie i jak ustawić, więc sobie go odpuściłem. Następnie zainstalowałem program FlashPrint (też dostarczony z drukarką). To był strzał w dziesiątkę, przy pierwszym uruchomieniu program zgłosił, że jest aktualizacja. Po aktualizacji okazało się, że program ma wersję po polsku, to było to o co mi chodziło. Wybrałem drukarkę FlashForge Creator Pro i już mogłem ustawiać parametry druku, było to o tyle ułatwione, że do poszczególnych parametrów dostępne jest menu kontekstowe w j. polskim. Po ustawieniu temperatury stołu na 115°C (na wyświetlaczu, pomierzone 90°C) wydruk trzyma się bardzo mocno stolika i oderwanie jest możliwe tylko po całkowitym wychłodzeniu stołu. Po wydrukowaniu paru drobnych elementów, na filamencie PET-G firmy DevilDesign ustaliłem, że najlepsze efekty uzyskuję na temperaturze dyszy 255°C (max jaką można ustawić w programie FlashPrint). Taką pokazuje wyświetlacz drukarki, jaka jest rzeczywiście nie udało mi się zmierzyć. Wspomniany wcześniej termometr laserowy pokazuje moim zdaniem błędny wynik 215°C, ponieważ wg danych producenta minimalna temperatura dla tego materiału to 220°C. Postanowiłem więc przejść do druku dużych detali. Po załadowaniu na kartę SD detalu którego czas druku wynosił 12h, zapuściłem wydruk. Po ok. 4h drukarka drukowała już w powietrzu. Okazało się, że przyczyną było zablokowani się hotendu a konkretnie rurki teflonowej w łączniku. Część rurki wchodzącą w dyszę uległa przewężeniu i blokowała filament. Po wymianie rurki na nową po kilku godzinach sytuacja się powtórzyła. Postanowiłem przejść na hotend full metal (chińską podróbkę microswissa). Zakupiłem 2 zestawy takiego hotendu.
https://pl.aliexpress.com/item/Flashfor ... d4ff&tpp=1 i belkę montażowa, bo uchwyt metalowego hotendu ma średnicę 8mm a Bizer 6mm. Ponadto musiałem przegwintować otwór w bloku grzejnym na M7. Po zamontowaniu do drukarki małe detale drukowały się pięknie. Postanowiłem spróbować wydrukować duży (12h) na którym poprzednio hotend się blokował. Detal wydrukował się pięknie. Ale moja radość trwała krótko. Po ponownym uruchomieniu drukarki (ze stanu zimnego) hotend był zablokowany. Po rozebraniu okazało się, że filament stopił się w łączniku hotendu i po ostygnięciu zablokował przepływ. Wniosek stąd taki, że bariera cieplna uchwytu jest mało skuteczna i po długotrwałym drukowaniu uchwyt nagrzewa się do tego stopnia że filament ulega stopieniu. Po ostygnięciu filament zastyga i żeby znowu uzyskać drożność trzeba by było grzać drukarkę przez kilka godzin. Postanowiłem zmodernizować hotend Bizera. Na uchwyt hotendu Bizer wcisnąłem radiator (dwa okrągłe żebra średnicy 25mm i grubości 1,5mm). Zamiast oryginalnej dyszy Bizer która posiadała otwór Φ3mm, dochodzący do wylotu dyszy w który wchodziła rurka teflonowa, zastosowałem dyszę z otworem 2mm. W otwór uchwytu wstawiłem rurkę teflonową Φ3/2 o długości większej od głębokości otworu w łączniku o 0,5mm. Po skręceniu na gorąco zamontowałem do drukarki. Taki układ przepracował już przeszło 100h i jest dalej sprawny (w tym kilka detali o czasie druku kilkanaście godzin).
Obrazek
Awatar użytkownika
Kopytko
Zasłużony
Postów w temacie: 7
Posty: 3450
Rejestracja: 19 kwie 2016, 11:27
Lokalizacja: Oleśnica
Drukarka: P3Steel v4.00
x 565

Re: Moja CTC Bizer

Post autor: Kopytko »

Temperatury są prawidłowe , mierzyłem je dokłądnie i te termopary naprawde dobrze wskazują, problemem są krajowe (europejskie filamenty) , które nie płyną tak swobodnie jak chińskie. Dlatego jak masz teflon w łaczniku to nie rpzekrczaj 230 stopni, przy 230 stopnaich ABS drukuje się znakomicie. Zwłaszcza jak zmieniłeś dysze, bo to ona była problemem, za krótki odcinek topnienia. mozesz zerknąć tu np. viewtopic.php?f=58&t=1103
:arrow: Pozdrawiam Patryk.
Aktualne drukarki :
:idea: Prusa i3 w wersji p3steel v1.00 :idea: Prusa i3 2 wersji p3steel v4.00 long :idea: Replicator 1 by CTC :idea: Delta Kossel :idea:UM2+extended
W budowie : COSIEK 70x70x70 :devil:
Old
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 26
Posty: 39
Rejestracja: 22 sie 2017, 23:58
x 7

Re: Moja CTC Bizer

Post autor: Old »

Następny mankament to system chłodzenia wydruku. System dostarczony z drukarką był mało skuteczny, ponadto zasłaniał całkowicie widok na dyszę i drukowany detal, co uniemożliwiało kontrolę procesu drukowania. Postanowiłem go zmienić. Kupiłem dwa takie zestawy: https://pl.aliexpress.com/item/FLASHFOR ... 4.7.PndV00. Jeden zestaw zamontowałem do czoła belki montażowej (od strony lewego extrudera). Z drugiego wykorzystałem tylko wentylator, natomiast dyszę sam zaprojektowałem i wydrukowałem na drukarce. Wentylator z moją dyszą zamontowałem na laminatowej płytce i przymocowałem do boku karetki w pobliżu prawego extrudera. Oba wentylatory przy pomocy kabla Y podłączyłem do zasilania starego układu chłodzenia. Z tym, że w obwód zasilania wentylatora od strony prawego extrudera wlutowałem rezystor 400Ω (dla zmniejszenia obrotów).
Obrazek[/img]
Obrazek[/img]
Widok na dysze chłodzenia od dołu.
Obrazek[/img]
Awatar użytkownika
McKee
Zasłużony
Postów w temacie: 9
Posty: 2630
Rejestracja: 20 kwie 2016, 23:00
x 717

Re: Moja CTC Bizer

Post autor: McKee »

Jeszcze jakieś LED-y widzę... sporo tego. Mierzyłeś wagę całego, wózka przed i po przeróbkach?
Większy ciężar to większe szanse na straty jakości (albo mniejsza prędkość - trochę się tego boję u siebie).
Jakieś zmiany łożysk, prętów? (nic się nie wygina po napięciu pasków?)
Motto na dziś: "How may I abuse you?"
Old
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 26
Posty: 39
Rejestracja: 22 sie 2017, 23:58
x 7

Re: Moja CTC Bizer

Post autor: Old »

@McKee
Ważyłem to co dodałem. Od tego odjąłem wagę tego co usunąłem (układ chłodzenia, płytka dociskowa). Wyszło 90g, co moim zdaniem nie stanowi problemu, ponieważ prędkość druku jest limitowana przez korpus drukarki (DKW). Drukuję na prędkości 35mm/s dla druku i 50mm/s dla ruchów jałowych a i tak co kilkanaście godzin druku muszę dokręcać śrubki którymi skręcony jest korpus. Łożyska zmieniłem w podstawie stolika montażowego (opiszę to w poście dotyczącym stolika montażowego), pozostałe łożyska nie wymagają zmiany. Pręty prowadzące we wszystkich osiach są proste. Twardość sprawdziłem tylko w osi Z (przy okazji zmiany podstawy stolika montażowego), wynik 61HRC. Więc okazuje się że niepotrzebnie kupiłem 6 prętów po 500mm w firmie Wobis, kierując się opisami kolegów z tego forum odnośnie jakości oryginalnych prętów. Wszystkie wałki napędowe są proste. Pasków w osi Y nie napinałem, ponieważ uważam, że napięcie zapewniane przez sprężyny jest wystarczające. W osi X również nie widziałem potrzeby napinania.
Awatar użytkownika
McKee
Zasłużony
Postów w temacie: 9
Posty: 2630
Rejestracja: 20 kwie 2016, 23:00
x 717

Re: Moja CTC Bizer

Post autor: McKee »

Dzięki za odpowiedź i za opisy zmian (czekam na więcej - i chyba nie tylko ja).
Dla mnie "normalna" prędkość druku to około 60mm/s, więc 35mm/s to dość wolno, choć jeżeli ci się nie śpieszy i profile masz poustawiane pod tą prędkość to czemu nie. Ja myślałem o zwiększeniu prędkości i przeniesieniu silników / zmianie na bowdena, ale jakoś nie jestem typem 'grzebacza' więc moja drukarka nie doczekała się wielu ulepszeń.
Motto na dziś: "How may I abuse you?"
Awatar użytkownika
Artu
Drukarz
Postów w temacie: 2
Posty: 2421
Rejestracja: 19 kwie 2016, 11:37
Lokalizacja: Winnica k/Pułtuska
Drukarka: Anycubic Delta +
x 464
Kontakt:

Re: Moja CTC Bizer

Post autor: Artu »

Old pisze:...i tak co kilkanaście godzin druku muszę dokręcać śrubki którymi skręcony jest korpus...
To może czas na zmianę ramy :mrgreen: CTC to Aluminum Frame Conversion :git:
Pozdrawiam, Artur

# Delta Anycubic - na sprzedaż...

# Bambu Lab A1 + AMS mini - drukuje jak szalona :mrgreen:

Moje wypociny na Thingiverse 8-)
Awatar użytkownika
McKee
Zasłużony
Postów w temacie: 9
Posty: 2630
Rejestracja: 20 kwie 2016, 23:00
x 717

Re: Moja CTC Bizer

Post autor: McKee »

Raczej jakieś Loctite do zabezpieczania gwintów bym zaproponował, plus wzmocnienie łączeń (są gniazda prętów do dodrukowania na thingiverse).
Faktycznie w CTC nie można za mocno skręcić niektórych śrub z uwagi na sklejkową konstrukcję - zakładam że dlatego się luzują (?).
Ja u siebie w kilku miejscach podkładki dodałem zaraz po zakupie, plus wywaliłem sklejkowe gniazda na pręty, dość mocno skręciłem konstrukcję i nie dokręcam nic.
(ale też muszę przyznać że na CTC drukuje dość mało, głównie na Gate)
Motto na dziś: "How may I abuse you?"
Old
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 26
Posty: 39
Rejestracja: 22 sie 2017, 23:58
x 7

Re: Moja CTC Bizer

Post autor: Old »

Tak przyczyną luzowania połączeń jest osadzenie nakrętek w sklejce (bardzo marnej jakości), która pod wpływem drgań się wyrabia. Tu nasi "Żółci Bracia" poszli na oszczędność, bo dali nakrętki sześciokątne (tańsze niż kwadratowe) a MakerBot Replicator ma nakrętki kwadratowe, które zapewniają większą powierzchnię styku. Prawdopodobnie w MakerBot'cie również sklejka jest lepszej jakości. Może być również przypadek że mi się trafił egzemplarz korpusu z wyjątkowo złej sklejki. Co do aluminiowej ramy to myślę raczej o takiej jaką CTC zastosował w drukarce Bizer III: http://www.ctcprinter.com/product_detail.php?ProId=18
Gdybym miał dokumentację konstrukcyjną w 3D, to być może bym się pokusił o jej wykonanie.
ODPOWIEDZ

Wróć do „CTC Bizer (klon Replicatora)”