Hypercube Evo - stalowa rama

Awatar użytkownika
rafaljot
Zasłużony
Posty: 3944
Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
x 668

Re: Hypercube Evo - stalowa rama

Postautor: rafaljot » 15 sty 2019, 21:47

krańcówki Z - https://www.thingiverse.com/thing:2501604

przy okazji poprawiłem kilka części by lepiej nadawały się do aluminiowej i stalowej ramy. To znaczy zmieniłem otwory na owalne.
Wrzuciłem tu: https://www.thingiverse.com/thing:2501604
Pjoter
Lume, Lume+
Velleman Vertex K8400x2
HyperCube Evolution ST 250
Awatar użytkownika
rafaljot
Zasłużony
Posty: 3944
Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
x 668

Re: Hypercube Evo - stalowa rama

Postautor: rafaljot » 16 sty 2019, 00:32

tak, brakuje górnych mocowań wałków Z. Też przerobiłem wcześniej na owale ale nie wydrukowałem.
Tunel jest, został na drukarce.
Lume, Lume+
Velleman Vertex K8400x2
HyperCube Evolution ST 250
stormy
Posty: 20
Rejestracja: 28 gru 2018, 12:54
Lokalizacja: Warszawa/Izabelin
Drukarka: HEVOSteel -w budowie
x 6

Re: Hypercube Evo - stalowa rama

Postautor: stormy » 26 sty 2019, 17:37

Witam ponownie

Po pierwsze - nie wiem co się stało, ale zaraz po otrzymaniu przesyłki od @rafaljot napisałem w tym wątku podziękowania.
A teraz tego posta gdzieś wcięło i go nie widzę.
W związku z tym jeszcze raz - Rafał ogromne dzięki za wydruk części.

Drukarka już mechanikę ma ogarniętą, więc kilka uwag po budowie dla tych co by też planowali taką budowę.

1. Budowa HEVO na stalowej ramie jest rzeczywiście bardzo tanio (nie trzeba kupować v-slotów, kątowników, narożników, śrubek młoteczkowych itd.) natomiast jest to dużo dużo więcej pracy. Zwłaszcza jeżeli chcemy uzyskać ładny wygląd.
Jeżeli dla kogoś jedynym celem jest posiąść tanio drukarkę to na pewno nie warto się w to bawić. Natomiast jeżeli ktoś lubi aktywny wypoczynek w garażu, lubi robić rzeczy od zera to na pewno jest to fajna przygoda. I satysfakcja gwarantowana :)

Pospawana, teraz szpachlowanie
szpachla.jpg


Polakierowana, gotowa do montażu
samarama.jpg


2. Jeżeli chodzi o części to w zasadzie są dokładnie takie same jak w projekcie HyperCube Evolution ST 250. Jedyne co by się przydało zmodyfikować to górne uchwyty silników i rolek - powinny mieć podcięcie bo tak to kolidują ze spawem w górnym wewnętrznym narożniku.

3. Dzięki wykorzystaniu elementów projektowanych przez @rafaljot z owalnymi otworami rama wcale nie musi być jakoś specjalnie prosta. U mnie akurat była bo się postarałem :) , ale nawet przy krzywej wszystko dało by się ustawić bez problemu.

4. Od tego momentu zabawa jest identyczna dla HyperCube Evolution ST 250 jak i dla spawanej ramy - HEVO na v-slotach się po prostu montuje. Wszystko można przesunąć w v-slocie, nie trzeba myśleć kombinować.
W ramie z kwadratowych profili trzeba wszystko przymierzać, 2 razy pomyśleć znowu przymierzyć, zaznaczyć, równo wywiercić, nagwintować...
Samo gwintowanie to jest pikuś - maszynowy gwintownik założony do wkrętarki ogarnia temat w kilka sekund. Śruby M5 w nagwintowanej stalowej ściance 2mm trzymają się świetnie - prędzej połamią się plastiki niż gwint zerwie.

Drukarka aktualnie wygląda tak:

"Prawie" gotowa
cala.jpg


Do dokończenia została jeszcze cała elektryka, ale to za chwilę. Na razie czekam na sterownik, chcę włożyć DUE3DOM LE a będą dostępne za około miesiąc. A na razie i tak wyjeżdżam i nie będę miał czasu.

Teraz na koniec mam kilka pytań:

1. Ile endstopów potrzeba na oś X? 1 czy 2? A jeżeli 1 to który, lewy czy prawy?

2. Ile endstpoów potrzeba na oś Y? 1 czy 2? A jeżeli 1 to który, przedni czy tylny?

3. Ile endstpoów potrzeba na oś Z? Wystarczy górny czy potrzebny też dolny?

4. Czy tymczasowo drukarka jest w stanie chodzić (z Marlinem lub Repetierem) bez żadnego endstopu w osi Z?
Pytam bo w wydrukowanych częściach jest drobna pomyłka i części endstopu mocowana do platformy jest lewa a część do ramy prawa i nie da się tego zmontować. Gdyby udało się tymczasowo uruchomić drukarkę bez endstopów Z to bym sobie po prostu brakujący uchwyt wydrukował. jak nie to będę motał jakąś prowizorkę

5. I jeszcze mam dylemat z heatbedem. Z tego co wyczytałem na forum to nawet przy płycie alu 5mm nie ma co liczyć na to, że będzie idealnie prosta, więc lepiej i tak położyć na to szybę.
Mój plan jest taki, że chce dać płytę aluminową, pod spodem przykleić do niej silikonową matę (300x300, 500W, 230V) i na to szybę 4mm.
Tylko nie wiem jakiej grubości dać to aluminium. 2mm wystarczy? Bo jego głównym zadaniem będzie tylko równe rozprowadzenie ciepła z maty i podpieranie szyby. Czy lepiej 3mm? Bo 5mm to waży prawie 2kg , więc to nie ma sensu.

Pozdrawiam,
Zepco
Hypercube Evolution Steel Frame (w budowie)
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Posty: 3316
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 965
Kontaktowanie:

Re: Hypercube Evo - stalowa rama

Postautor: dziobu » 26 sty 2019, 17:54

stormy pisze:1. Ile endstopów potrzeba na oś X? 1 czy 2? A jeżeli 1 to który, lewy czy prawy?
2. Ile endstpoów potrzeba na oś Y? 1 czy 2? A jeżeli 1 to który, przedni czy tylny?
3. Ile endstpoów potrzeba na oś Z? Wystarczy górny czy potrzebny też dolny?
Potrzebujesz przynajmniej jeden na oś. Obojętne który - to ustawiasz w konfigu.
stormy pisze:4. Czy tymczasowo drukarka jest w stanie chodzić (z Marlinem lub Repetierem) bez żadnego endstopu w osi Z?
Tak. Jeśli w gcode który puścisz masz G28 na początku, to to wywal. Home zrób ręcznie po włączeniu zasilania (z menu - uruchom HOme dla każdej osi na której masz komplet podzespołów), a tam gdzie nie masz krańcówek musisz dojechać ręcznie do "zera" i w takim miejscu owo zero ustawić (rozkaz G92).
stormy pisze:Tylko nie wiem jakiej grubości dać to aluminium. 2mm wystarczy?
Ja mam 3mm w podobnych gabarytach. W sumie to 2mm też powinno być OK.
Pozdrawiam
Paweł

Moje twory w 3D | Inne
stormy
Posty: 20
Rejestracja: 28 gru 2018, 12:54
Lokalizacja: Warszawa/Izabelin
Drukarka: HEVOSteel -w budowie
x 6

Re: Hypercube Evo - stalowa rama

Postautor: stormy » 27 sty 2019, 00:29

dziobu pisze:Potrzebujesz przynajmniej jeden na oś. Obojętne który - to ustawiasz w konfigu.


Czyli rozumiem, że to działa tak, że elektronika sobie zapamięta ile ma kroków od endstopu do końca i później sama będzie pilnowała gdzie ma drugi koniec licząc kroki?
Hypercube Evolution Steel Frame (w budowie)
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Posty: 3316
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 965
Kontaktowanie:

Re: Hypercube Evo - stalowa rama

Postautor: dziobu » 27 sty 2019, 00:35

Prawie.
Elektronika zna pozycje bezwzględną (inicjalizowaną właśnie przy pomocy endstopa) i nie pozwala wyjechać poza zadeklarowany w konfigu zakres.
Pozdrawiam
Paweł

Moje twory w 3D | Inne
Awatar użytkownika
rafaljot
Zasłużony
Posty: 3944
Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
x 668

Re: Hypercube Evo - stalowa rama

Postautor: rafaljot » 27 sty 2019, 10:15

Super wyszła rama. Aluminiowe profile 20x20 polecam okleić okleiną winylową bo wiadomo jak z malowaniem alu.

1. Ja miałem dwa endstopy X ale jeden wyleciał. Mam lewy. JEdnak to bez znaczenia, czy parkujesz na prawo, czy na lewo. Bardziej zależy od tego gdzie będzie stała drukarka i czy wygodniej będzie montować szpulę po prawej, czy po lewej. Bo drukarka lepiej wygląda jak głowica parkuje od strony ekstrudera. jeśli jedne Y to lepiej go moim zdaniem dać z tyłu bo gdybyś miał zdejmowaną szybę to łątwiej będzie zdjąć jak głowica parkuje do tyłu. Ale to też zależy jak drukarka stoi. Jeśli nisko i raczej patrzysz na nią z góry to z tyłu głowica jest lepiej widoczna. Gdyby stała wysoko, to może wolał bym by parkowała z przodu.

Mam dwa Y ale nie jest to jakoś bardzo potrzebne.
Teoretycznie komplet endstopów zabezpiecza drukarkę w przypadku pogubienia kroków. JEdnak jakoś mi to i tak nigdy dobrze nie zadziałało. Gdy pogubiła kroki to często ignorowała krańcówki max.

2. Sorki za pomyłkę z krańcówką....

3. Żeby coś wydrukować bez krańcówki Z trzeba wywalić lekko zmodyfikować kod startowy. Wyrzucić komendę G28 z kodu startowego. ustawić "ręcznie" głowicę mniej więcej na środku opartą o stół. Komendą G92 X125 Y125 Z0 wprowadzić współrzędne środka i powinno zadziałać.
Piszę z głowy ale mniej więcej trzeba to zrobić tak jak kontynuacja wydruku po przerwie zasialania a ten temat był poruszany w innych postach
Lume, Lume+
Velleman Vertex K8400x2
HyperCube Evolution ST 250
Awatar użytkownika
rafaljot
Zasłużony
Posty: 3944
Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
x 668

Re: Hypercube Evo - stalowa rama

Postautor: rafaljot » 27 sty 2019, 10:24

4. Widzę, żę rozsunąłeś bardziej wałki Z od śruby trapezowej :( powinny być jaknajbliżęj, lepiej by działało. Poza tym nie będą Ci pasować te podpórki pod stół co wydrukowałem. Polecał bym to poprawić, skrócić te profile alu 20x20 w kierunku Y zmontować stół grzejny z tymi podpórkami co wydrukowałem. JEszcze raz ustawić pozycje wałków Z.
Lume, Lume+
Velleman Vertex K8400x2
HyperCube Evolution ST 250
stormy
Posty: 20
Rejestracja: 28 gru 2018, 12:54
Lokalizacja: Warszawa/Izabelin
Drukarka: HEVOSteel -w budowie
x 6

Re: Hypercube Evo - stalowa rama

Postautor: stormy » 27 sty 2019, 13:06

@rafaljot

0. Profile są anodowane, więc nie muszę nic z nimi robić.
Poza tym w okolicach grzanego stołu (szczególnie takiego o mocy 500W) nie mam zamiaru dawać nic palnego.
Więc wszystkie okleiny, izolacje z korka czy bawełny są wykluczone. Nie wiem jeszcze z czego zrobię izolacje, ale pewnie będę coś kombinował a taśm do izolacji wydechów i/lub pianek o właściwościach samogasnących.

1. Tak, zdecydowanie wolę parkować głowicę z tyłu.

2. No problem

3. Dzięki.

4. Nic sam nie rozsuwałem. Tak wychodzi z excelowego konfiguratora Scotta jak się wybierze bed 300x300 z bedbracket30 (a takie wydrukowałeś)
A podpórki będą akurat ładnie pasować - wiem bo przymierzałem. Obszar roboczy jaki uzyskałem przy takich ustawieniach to mniej więcej 280(X) x 260(Y).
Nie wykorzystam całej powierzchni stołu 300x300, ale 250x250 była by za mała. Przynajmniej nie będzie problemu z temperaturą na brzegach pola roboczego.

A tak już z czystej naukowej ciekawości - czemu twierdzisz, że bardziej rozsunięte wałki Z będzie gorzej? Na logikę wychodzi mi, że im bardziej po rogach tym będzie stabilniej a im bliżej siebie tym bardziej platforma będzie miała tendencję do przekaszania się?
Hypercube Evolution Steel Frame (w budowie)
Awatar użytkownika
rafaljot
Zasłużony
Posty: 3944
Rejestracja: 05 lis 2016, 11:57
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Lume, K8400, HC Evo
x 668

Re: Hypercube Evo - stalowa rama

Postautor: rafaljot » 27 sty 2019, 16:55

Przesadzasz. Ryzyko zapłonu drukarki jest przede wszystkim od głowicy, wypadającej grzałki. Korek jest akurat ok bo się nie pali.
Taśmy kaptonowej najczęściej używamy do izolowania, też wytrzymuje wysokie temperatury.
Trzeba było drukować plastiki z tego
https://zadar.pl/pl/p/Filament-Noctuo-N ... .25-kg/379

Odnośnie trapezówki blisko wałków to wałkowaliśmy to wiele razy :D. Odpowiem przewrotnie. A jaka logika przemawia że na rogach jest stabilniej? Nie ma takiej logiki. Na stabilność platformy (przechylanie) ma wpływ jedynie długość łożyska liniowego, niezależnie od tego w którym miejscu jest zamontowane.
Natomiast szerokie rozstawienie wałków utrudnia równe prowadzenie obu łożysk.
Łatwiej Ci będzie pchać prosto po lodzie sanie z rozstawem płóz 1m, czy 10 metrów?
każda grudka śniegu która wpadnie pod prawą płozę generuje siłę skręcającą proporcjonalnie do kwadratu połowy szerokości sań. Dźwignia, prawda?
Łożyska liniowe niestety nie pracują idealnie.

Na którymś filmiku na YT autor projektu HC też zwraca na uwagę na to by zamontować je jak najbliżej.

Znaczy chcesz dać większy stół niż zakres ruchu głowicy? No można ale to trochę nieekologiczne :D
Ostatnio zmieniony 27 sty 2019, 17:02 przez rafaljot, łącznie zmieniany 1 raz.
jarekb
Lume, Lume+
Velleman Vertex K8400x2
HyperCube Evolution ST 250

Wróć do „HyperCube”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość