Problemy z ekstruzją - Ender 3

RexeR
Posty: 6
Rejestracja: 08 kwie 2019, 21:16
Lokalizacja: Wielkopolskie/Łódzkie
Drukarka: Ender 3

Problemy z ekstruzją - Ender 3

Postautor: RexeR » 08 kwie 2019, 22:32

Witam. Wiem, że temat wałkowany i pewnie, co bardziej zaawansowani użytkownicy już wywracają oczami, ale już nie wiem co mi pozostało do sprawdzenia :)
Zacznę może od tego, że drukiem 3D interesuję się już od jakiegoś czasu i pochłonąłem sporą dawkę poradników, forów itp. zanim zakupiłem endera 3 (około miesiąca temu - stąd jest to ta nowsza wersja z silikonową skarpetą na heat block'u i z tego co mi wiadomo nowszą płytką/oprogramowaniem). Po złożeniu (dokręceniu stołu, poprawieniu czego tylko się dało - nadal mogłem coś pominąć :D) przystąpiłem do kalibracji ekstrudera, flowrate, sprawdziłem PID i zacząłem drukowanie. Muszę przyznać, że jakość od początku była ponad moje oczekiwania, myślałem, że czekają mnie długie godziny kalibracji, a tu pierwsza kostka kalibracyjna i kolejne wydruki wychodziły super. Po około 0.5kg przedrukowanego ekofilamentu PLA od DD (łącznie: białego, szarego i czarnego) wystąpiły jednak problemy z niewystarczającą ekstruzją pojawiające się z reguły po około 3h druku (na tych samych co wcześniej ustawieniach slicera - Cura 3.6/4.0 i slic3r PE), chociaż nawet marvin w okolicy uchwytu ma braki. Jakość wydruków nadal jest super, pionowe ścianki bez mankamentów, a jednak ten drobny problem mnie drażni i dlatego zwracam się z tym do Was. Poniżej załączam zdjęcia wydruku, na którym braki/rozszczepienia warstw okazały się największe.

DSC_1251.JPG

DSC_1250.JPG

DSC_1249.JPG

DSC_1248.JPG


Od razu zacząłem googlować jak szalony i:
1. Usunąłem przerwę między PTFE, a głowicą :fool:
2. Ponownie skalibrowałem ekstruder i flow rate
3. Wstawiłem 1mm wydrukowaną płytkę w celu zwiększenia siły sprężyny w ekstruderze
4. Spróbowałem ustawień temperatury +/-5, +10
5. Uchwyt na filament zamocowałem z boku drukarki
6. Filamentu nie sprawdzałem, pewna marka :twisted:... nie no sprawdziłem - 1.75 na każdej szpuli :cool2:
7. Poprawiłem napięcie pasków
8. Sprawdziłem wszystkie śrubki w ekstruderze
9. W EPROMie zmniejszyłem nieznacznie wartości acceleration i feedrate dla silników osi X, Y, Z (E nie tykałem)
Ad. Tak, na filamencie przechodzącym przez ekstruder widnieją niezbyt głębokie rowki.
10. Zamówiłem już z chińskiego supermarketu aluminiowy ekstruder Kingroon, który powinien dotrzeć w tym tygodniu.

Po tych kombinacjach mam wrażenie, że jakość uległa zmianie na lepsze, jednak nadal zdarzają się braki (ale już rzadziej).

Jeżeli chodzi o ustawienia drukowania to problem występuje na:
- Wysokościach warstw - 0.16, 0.20, 0.24, 0.3
- Temperaturze - 220/225 stopni (zaczynałem drukowanie na 210, ale filament wychodził matowy i miałem wrażenie, że z trudem przeciska się przez głowicę - gdzieś wyczytałem, że prawidłowo drukowany PLA ma połysk)
- Szerokości warstwy - 0.4
- Ilości ścian - 2/3
- Bottom i Top line - 3
- Retrakcji - 5/5.5/6 przy prędkości 40mm/s
- Prędkościach - infill 40mm/s, outer wall - 20/25mm/s, inner wall - 20/25mm/s, top/bottom 25mm/s
- Nadmuchu na filament 100% dla fabrycznego chłodzenia
- Grzaniu stołu na 60 stopniach

Ma ktoś może jakiś pomysł (poza wymianą ekstrudera do której się przymierzam), co można jeszcze zrobić w tej sprawie? Błąd w konfiguracji slicera, zła retrakcja? Czy po prostu olać tą drobnostkę i żyć dalej? :D
Będę wdzięczny za wszelkie uwagi, porady itp. Niestety w praktyce przetestować je będę mógł dopiero w najbliższy weekend ze względu na studia i brak możliwości zabrania drukarki ze sobą.
Awatar użytkownika
dementor76
Posty: 38
Rejestracja: 13 lut 2019, 20:51
Lokalizacja: Zawiercie
Drukarka: Ender 3
x 14

Re: Problemy z ekstruzją - Ender 3

Postautor: dementor76 » 08 kwie 2019, 22:52

A chłodzenie elektroniki przerobiłeś , tak żeby wentylator pracował cały czas kiedy drukarka jest włączona?
Czy silnik ekstrudera się grzeje ? Jeśli nie to można trochę zwiększyć napięcie referencyjne na stepsticku E bo fabrycznie jest ustawione na 90%
Sprawdź jeszcze mocowanie termistora na bloku - śrubka lubi się poluzować.
Ender 3 - uruchomiony i ulepszony
Prusa MK3S - w fazie rozważań :D
RexeR
Posty: 6
Rejestracja: 08 kwie 2019, 21:16
Lokalizacja: Wielkopolskie/Łódzkie
Drukarka: Ender 3

Re: Problemy z ekstruzją - Ender 3

Postautor: RexeR » 08 kwie 2019, 23:01

Chłodzenia elektroniki jak na razie nie dotykałem ze względu na druk tylko i wyłącznie na PLA (jak zamówię lepszy wentylator to zrobię to za jednym zamachem). Silnik ekstrudera miał porównywalną temperaturę do pozostałych, nie grzał za bardzo po 14h wydruku - dorzuciłem też radiator na ten silnik, więc podziałam z napięciem w piątek, dzięki za rady.
Awatar użytkownika
@GUTEK@
Posty: 334
Rejestracja: 02 lip 2018, 21:45
Lokalizacja: Gliwice
Drukarka: Creality CR-10 bez S
x 111
Kontaktowanie:

Re: Problemy z ekstruzją - Ender 3

Postautor: @GUTEK@ » 09 kwie 2019, 07:09

A mnie to bardziej wygląda na problemy ze sklejeniem warstw, złe parametry w slicerze niż problem z ekstruzją. Jak drukujesz oryginalnego pieska z dołączonej karty to też masz takie objawy ?
FlameRunner
RexeR
Posty: 6
Rejestracja: 08 kwie 2019, 21:16
Lokalizacja: Wielkopolskie/Łódzkie
Drukarka: Ender 3

Re: Problemy z ekstruzją - Ender 3

Postautor: RexeR » 09 kwie 2019, 20:20

Jeśli mam być szczery to nie drukowałem pieska z karty, puszczę go w takim razie przy najbliższej okazji, ale 3Dbenchy drukowane przed wystąpieniem tych niedoróbek na podobnych ustawieniach różniących się tylko wysokością warstwy wychodziło perfekcyjnie, bez śladu tych niedoskonałości (benchy 0.2 i 25mm/s, serce powyżej 0.24, albo 0.3 i 25mm/s).
Awatar użytkownika
FlameRunner
Administrator
Posty: 4345
Rejestracja: 15 kwie 2016, 21:26
Lokalizacja: Olsztyn
x 961
Kontaktowanie:

Re: Problemy z ekstruzją - Ender 3

Postautor: FlameRunner » 09 kwie 2019, 20:25

Uważam, że to nie jest mechaniczny problem z drukarką.

Jaki masz procent wypełnienia?
Spróbuj dać gęstsze wypełnienie lub więcej pełnych warstw górnych.
Filip Misztal
filasklep.pl - sklep z filamentem
drukarnia 3D „Ocelot” - druk 3D Olsztyn

I love the smell of ABS in the morning...
RexeR
Posty: 6
Rejestracja: 08 kwie 2019, 21:16
Lokalizacja: Wielkopolskie/Łódzkie
Drukarka: Ender 3

Re: Problemy z ekstruzją - Ender 3

Postautor: RexeR » 09 kwie 2019, 20:50

Na ogół drukuję z 15-20% wypełnieniem. Tylko jeśli byłaby to właśnie kwestia wypełnienia to wpływałoby to też właśnie na braki przy podstawach tak jak w tym wypadku?

IMG_20190409_204421_BURST001_COVER.jpg
Awatar użytkownika
FlameRunner
Administrator
Posty: 4345
Rejestracja: 15 kwie 2016, 21:26
Lokalizacja: Olsztyn
x 961
Kontaktowanie:

Re: Problemy z ekstruzją - Ender 3

Postautor: FlameRunner » 09 kwie 2019, 21:09

A to nie jest po prostu inny problem?
Filip Misztal
filasklep.pl - sklep z filamentem
drukarnia 3D „Ocelot” - druk 3D Olsztyn

I love the smell of ABS in the morning...
RexeR
Posty: 6
Rejestracja: 08 kwie 2019, 21:16
Lokalizacja: Wielkopolskie/Łódzkie
Drukarka: Ender 3

Re: Problemy z ekstruzją - Ender 3

Postautor: RexeR » 09 kwie 2019, 21:21

Myślałem, że geneza może być wspólna :D
RexeR
Posty: 6
Rejestracja: 08 kwie 2019, 21:16
Lokalizacja: Wielkopolskie/Łódzkie
Drukarka: Ender 3

Re: Problemy z ekstruzją - Ender 3

Postautor: RexeR » 15 kwie 2019, 14:31

Dotarł do mnie nowy ekstruder, który od razu zamontowałem. Nie zajrzałem jeszcze do stepstica, ale może zrobię to przy następnej okazji. Szczerze mówiąc jakość poszła na plus, drukowane warstwy są bardziej jednolite, ale puściłem też wydruk testowy z karty:

DSC04247.JPG

DSC04246.JPG

DSC04244.JPG


Co dziwne niesklejone warstwy/ubytki pojawiają się tylko po jednej, prawej stronie wydruku. Dla innych wydruków pojawiają się na ogół losowo w różnych miejscach. Jakiś pomysł co za tym może stać?

Dorzucam też zdjęcie benchy, którą drukowałem przed tym jak zaczęły występować te niedoróbki:

DSC04249.JPG

DSC04248.JPG


Ogólnie przejrzałem dokładniej ustawienia retrakcji - zmniejszyłem wartość do 4 przy zastosowaniu prędkości 50mm/s dla cofania i podawania filamentu w retrakcji (wcześniej było 40mm/s - nie wiem czy w EPROMie nie jest to i tak bardziej ograniczone dla endera). Zmniejszenie do 3.5 i 3 skutkuje sporym nitkowaniem. Zmiany prędkości druku w zakresie od 20 do 35mm/s też nie przynoszą zmian. Dodanie warstw w ścianie, na górze i na dole też nie likwiduje problemu. W wydrukach z wypełnieniem 50% również to występuje. Sprawdziłem też wpływ temperatury na to w szerszym zakresie, ale nadal niewiele to pomogło.

Podsumowując ograniczyłem trochę w wydrukach ilość tych niesklejanych momentów, ale nadal występują i psują efekt. Skutkiem zmian okazuje się teraz bardziej widoczny szew. Można ustawić jakoś w G-code, żeby występował on w linii po jednej stronie wydruku?

Zamówiłem też rurkę PTFE razem z lepszymi jakościowo (mam nadzieję) końcówkami pneumatycznymi i mam zamiar znowu zajrzeć do głowicy tym razem stosując metodę z wstawką, może to coś pomoże.

Wróć do „Ender”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość