Ender 3 - problem z pierwszymi warstwami
- sit_fun
- Konto z ograniczeniami
- Postów w temacie: 6
- Posty: 17
- Rejestracja: 20 lut 2019, 19:32
- Lokalizacja: Szczecin
- Drukarka: Creality Ender 3
- x 1
Ender 3 - problem z pierwszymi warstwami
Hej, od niedawna mam zamontowany 3D touch (Z homing) oraz SKR Mini V1.2. Podczas druku zewnętrznych linii obrysu bryły czy skirt'a drukuje równo linia przy linii, a kiedy dochodzi do wypełnienia (obecnie prostokąty więc drukuje w poprzek) z tego co widzę drukuje linię i kiedy wraca przejeżdża częściowo po tej linii i tworzy "fale" na powierzchni. Czy jest to efekt w samym oprogramowaniu Marlin (coś trzeba dokonfigurować), czy może coś w slicerze (Simplify3D) decyduje o takim zachowaniu? Podrzucam zdjęcie i filmik z druku. Macie jakiś pomysł?
FILMIK: https://www.dropbox.com/s/jx651tk2b7cq3 ... 8.mov?dl=0
FILMIK: https://www.dropbox.com/s/jx651tk2b7cq3 ... 8.mov?dl=0
- Andrzej_W
- Drukarz
- Postów w temacie: 1
- Posty: 1793
- Rejestracja: 16 lut 2020, 20:25
- Drukarka: 3d Pen
- x 766
Re: Ender 3 - problem z pierwszymi warstwami
Można też zmniejszyć szerokość ścieżki na pierwszej warstwie (ale tylko jeżeli tam jest np 150%, bo jeżeli 100, to raczej nie).
Motto na dziś: "How may I abuse you?"
- sit_fun
- Konto z ograniczeniami
- Postów w temacie: 6
- Posty: 17
- Rejestracja: 20 lut 2019, 19:32
- Lokalizacja: Szczecin
- Drukarka: Creality Ender 3
- x 1
Re: Ender 3 - problem z pierwszymi warstwami
Szerokość ścieżki mam 100%. Przyjrzałem się natomiast wysokości tej dyszy. I chyba tutaj jest problem, może powiecie mi co robię źle.
Mianowicie jak konfiguruję oś Z pod 3d touch to wykonuję sekwencję.
M851 Z0 (zeruję "przesunięcie")
G28 Z0 (autohome osi Z)
M211 S0 (odblokowuję ujemną wartość osi Z)
G1 Z0 (zjeżdżam osią Z na 0)
I teraz ustalam odległość dyszy od lustra poleceniem G1 Z-0.5 (itd.)
na koniec wpisuję nową wartość M851 Z-0.5 i save M500
Problem polega na tym, że ile razy włączę drukarkę i zrobię auto home to ta odległość jest inna. Przed chwilą wykonałem w/w czynności. Z0 powodował że kartka luźno latała pod dyszą, zrobiłem Z-0.5 to już nie mogłem poruszyć, Z0 i ledwo nie porusza, normalnie Z0 z początku jest inne niż po kalibracji. Zaczyna drukować i pewnie dlatego raz mam idealne linie, raz za nisko.
Coś mam nie tak mechanicznie z osią Z ? Silnik krokowy? Pręt za ciasno chodzi czy coś?
Mianowicie jak konfiguruję oś Z pod 3d touch to wykonuję sekwencję.
M851 Z0 (zeruję "przesunięcie")
G28 Z0 (autohome osi Z)
M211 S0 (odblokowuję ujemną wartość osi Z)
G1 Z0 (zjeżdżam osią Z na 0)
I teraz ustalam odległość dyszy od lustra poleceniem G1 Z-0.5 (itd.)
na koniec wpisuję nową wartość M851 Z-0.5 i save M500
Problem polega na tym, że ile razy włączę drukarkę i zrobię auto home to ta odległość jest inna. Przed chwilą wykonałem w/w czynności. Z0 powodował że kartka luźno latała pod dyszą, zrobiłem Z-0.5 to już nie mogłem poruszyć, Z0 i ledwo nie porusza, normalnie Z0 z początku jest inne niż po kalibracji. Zaczyna drukować i pewnie dlatego raz mam idealne linie, raz za nisko.
Coś mam nie tak mechanicznie z osią Z ? Silnik krokowy? Pręt za ciasno chodzi czy coś?
- JGFTW
- Drukarz
- Postów w temacie: 4
- Posty: 1349
- Rejestracja: 14 sie 2019, 05:19
- Lokalizacja: Wrocław
- Drukarka: Ender 3 v3 SE
- x 714
Re: Ender 3 - problem z pierwszymi warstwami
Wydaje się, że jest ok, ale zmieniłbym zapis G28 bez zera oraz włączył z powrotem ogranicznik krańcówek. Tak wyglądałby kod:
Jeżeli nie zapisuję Z offset to może nie masz włączonego EEPROMu?
Wtedy musisz w kodzie startowym dać offset M851 Z-0.5.
Być może pod wpływem temperatury stół się odkształca (chociaz szyba powinna go usztywnić), więc spróbuj zrobic to na podgrzanym stole (60C dla PLA). Ewentualnie pokrętła od regulacji stołu nie trzymają podczas pracy (polecam dać samohamowne nakrętki). Raczej wątpie, że jest to kwestia silnika albo śruby.
Jeżeli wydruk masz raz za nisko raz za wysoko to może masz poziomowanie źle zrobione.
Zerknij na ten post: https://reprapy.pl/viewtopic.php?f=8&t= ... 20#p112966
Kod: Zaznacz cały
G28 Z ; nie wiem czy to 0 czegoś nie psuje
G1 Z0 ; pozycja 0
M211 S0 ; wyłacza ogranicznik
G1 Z-0.5 ; sprawdzasz kartką papieru offset i upewnij się, że jest ok
M211 S1 ; włącza ogranicznik z powrotem
M851 Z-0.5 ; ustawiasz znaleziony offset
M500 ; zapisujesz
Wtedy musisz w kodzie startowym dać offset M851 Z-0.5.
Być może pod wpływem temperatury stół się odkształca (chociaz szyba powinna go usztywnić), więc spróbuj zrobic to na podgrzanym stole (60C dla PLA). Ewentualnie pokrętła od regulacji stołu nie trzymają podczas pracy (polecam dać samohamowne nakrętki). Raczej wątpie, że jest to kwestia silnika albo śruby.
Jeżeli wydruk masz raz za nisko raz za wysoko to może masz poziomowanie źle zrobione.
Zerknij na ten post: https://reprapy.pl/viewtopic.php?f=8&t= ... 20#p112966
- sit_fun
- Konto z ograniczeniami
- Postów w temacie: 6
- Posty: 17
- Rejestracja: 20 lut 2019, 19:32
- Lokalizacja: Szczecin
- Drukarka: Creality Ender 3
- x 1
Re: Ender 3 - problem z pierwszymi warstwami
Normalnie zapisuje, odpalam drukarkę i wartość jest ustawiona.JGFTW pisze: Jeżeli nie zapisuję Z offset to może nie masz włączonego EEPROMu?
Wtedy musisz w kodzie startowym dać offset M851 Z-0.5.
Jak ustalam Z offset to podgrzewam wcześniej dysze (210) i stół (60). Mam wrażenie że pokrętła siedzą ciasno, wymieniałem sprężyny na te żółte.JGFTW pisze: Być może pod wpływem temperatury stół się odkształca (chociaz szyba powinna go usztywnić), więc spróbuj zrobic to na podgrzanym stole (60C dla PLA). Ewentualnie pokrętła od regulacji stołu nie trzymają podczas pracy (polecam dać samohamowne nakrętki). Raczej wątpie, że jest to kwestia silnika albo śruby.
Dzięki, przeczytałem i chyba muszę przeczytać jeszcze kilka razy i to przetrawić. Case jest taki że jak dzisiaj ustawię Z-0.5 to jutro po włączeniu drukarki dla tego samego ustawienia będzie szorował po szkle albo będzie za wysoko - zero powtarzalności (za każdym razem Z offset jest inny po włączeniu i rozgrzaniu drukarki).JGFTW pisze: Jeżeli wydruk masz raz za nisko raz za wysoko to może masz poziomowanie źle zrobione.
Zerknij na ten post: https://reprapy.pl/viewtopic.php?f=8&t= ... 20#p112966
Puściłem druk obecnie po regulacji - prostokąt 20x20 i są miejsca gdzie jest okej, w innych dysza jest za nisko, a w środkowej części za wysoko. 3dtouch mam próbkowanie 5x5 (25 punktów). W trakcie druku czuję poruszanie się osi Z także coś tam działa, ale dziwne że nie jedzie równo :/
- konradsdev1
- Postów w temacie: 1
- Posty: 455
- Rejestracja: 30 wrz 2020, 16:55
- Lokalizacja: Warszawa
- Drukarka: VORON 0
- x 178
Re: Ender 3 - problem z pierwszymi warstwami
Czy Z-home też robisz na podstawie BLTouch czy używasz do tego mechanicznego endstopu?
"Everybody needs a hobby" (Tony Stark).
VORON V0.2 (BTT SKR Pico + RPi 4B + Phaetus x Voron Dragon Hotend ST)
DIY MK4 + VORON Stealthburner (BTT SKR PRO V1.1 + RPi Zero 2 W)
VORON V0.2 (BTT SKR Pico + RPi 4B + Phaetus x Voron Dragon Hotend ST)
DIY MK4 + VORON Stealthburner (BTT SKR PRO V1.1 + RPi Zero 2 W)
- JGFTW
- Drukarz
- Postów w temacie: 4
- Posty: 1349
- Rejestracja: 14 sie 2019, 05:19
- Lokalizacja: Wrocław
- Drukarka: Ender 3 v3 SE
- x 714
Re: Ender 3 - problem z pierwszymi warstwami
Skoro wartość offsetu zapisuję ok to dziwne jest to, że po wyłączeniu i włączeniu drukarki zapisany offset jest nieaktualny/nie pasuję, pomimo, że się nie zmienia.sit_fun pisze:Case jest taki że jak dzisiaj ustawię Z-0.5 to jutro po włączeniu drukarki dla tego samego ustawienia będzie szorował po szkle albo będzie za wysoko - zero powtarzalności (za każdym razem Z offset jest inny po włączeniu i rozgrzaniu drukarki).
Czy dobrze to rozumiem? Samo wyłączenie i włączenie powoduję, że offset jest nieaktualny? Czy ustawiasz, drukujesz, wyłączasz i jak następnym razem włączasz to drukuję za wysoko/nisko?
Bo nawet jak przeniesiesz drukarkę to już offset może być inny i trzeba kalibrować.
Pytanie czy coś nie trzyma albo się rozregulowuję czy ustawienia są źle dobrane.
Równie prawdopodobne jest, że PID temperatury skaczę (i wtedy trzeba zrobić kalibrację), przez co ten offset jest różny albo stół jest bardzo krzywy (lub oba jednocześnie).
Nie chodzi o sprężyny tylko o nakrętki. Oryginalne w E3, CR10, itp są takie z insertami: IMHO do kitu i polecam wydrukować takie na nakrętki M4 samohamowne (https://www.thingiverse.com/thing:2824131 , https://www.thingiverse.com/thing:4619771). Całkiem niedawno miałem tak, że zwyczajnie się te pokrętła stołu od wibracji odkręciły (a też miałem te źółte sprężyny).sit_fun pisze: [...] Mam wrażenie że pokrętła siedzą ciasno, wymieniałem sprężyny na te żółte.
Jest szansa, że to może byc to, bo pasuję jako mechaniczny problem.
sit_fun
Re: Ender 3 - problem z pierwszymi warstwami
A dało by się zrobić tak, żeby zanotować pomiary 3DT wysokości Z tych samych punktów i porównać z tymi po następnych włączeniach?
No i może 3DTouch jest z lekka uszkodzony, zakładając że nie jest jakiś luźny i przesunięcie względem głowicy jest stałe. Masz go na sprężynach czy sztywno?
No i może 3DTouch jest z lekka uszkodzony, zakładając że nie jest jakiś luźny i przesunięcie względem głowicy jest stałe. Masz go na sprężynach czy sztywno?
- sit_fun
- Konto z ograniczeniami
- Postów w temacie: 6
- Posty: 17
- Rejestracja: 20 lut 2019, 19:32
- Lokalizacja: Szczecin
- Drukarka: Creality Ender 3
- x 1
Re: Ender 3 - problem z pierwszymi warstwami
Z-home mam na podstawie bltoucha, a w zasadzie to mam bltoucha od trianglelab.konradsdev1 pisze:Czy Z-home też robisz na podstawie BLTouch czy używasz do tego mechanicznego endstopu?
Jest nawet tak, że ustalę Z offset i puszczę od razu druk, gdzie mam na początku polecenia G28 i G29 i już to co ustawiłem wcześniej jest nieaktualne. Tak jakby G28 za każdym razem dawało inny Z0. Czy Z offset powinien być stałą wartością, która po ustawieniu (zakładając, że nie ruszam drukarki) powinna być ok dla kolejnych druków?JGFTW pisze:Czy dobrze to rozumiem? Samo wyłączenie i włączenie powoduję, że offset jest nieaktualny? Czy ustawiasz, drukujesz, wyłączasz i jak następnym razem włączasz to drukuję za wysoko/nisko?
Kompilowałem na podstawie repo skr https://github.com/bigtreetech/BIGTREET ... mware/V1.2JGFTW pisze:Pytanie czy coś nie trzyma albo się rozregulowuję czy ustawienia są źle dobrane.
Odkomentowałem co polecali w readme i tyle. Masz jakiś skompresowany poradnik jak najlepiej dobrać ustawienia pod bltoucha?
Stół jest na pewno zapadnięty w środkowej części. Ciekawe jest to, że jak kładę lustro to też jest tam dołek (wrzucam fotkę), który miałem nadzieję, że bltouch ogarnie. Temperatura skacze w granicach 1 stopnia, sprawdzam w octoprint.JGFTW pisze:Równie prawdopodobne jest, że PID temperatury skaczę (i wtedy trzeba zrobić kalibrację), przez co ten offset jest różny albo stół jest bardzo krzywy (lub oba jednocześnie).
Dzięki za radę. Już mam wydrukowane. Dziś to poskładam i zobaczymy.JGFTW pisze:IMHO do kitu i polecam wydrukować takie na nakrętki M4 samohamowne
Podpowiesz komendę jaką wyciągnę te wartości?Rnext pisze:A dało by się zrobić tak, żeby zanotować pomiary 3DT wysokości Z tych samych punktów i porównać z tymi po następnych włączeniach?
Na sztywno. Myślałem o tym czy nie jest trafiona. Kupowałem z 1,5 roku lata temu i dopiero teraz zamontowałem. Mam kopię bltoucha od trianglelab.Rnext pisze:No i może 3DTouch jest z lekka uszkodzony, zakładając że nie jest jakiś luźny i przesunięcie względem głowicy jest stałe. Masz go na sprężynach czy sztywno?