Ender 5 - modyfikacja - wałki 10mm + direct BMG + V6
- fesou
- Postów w temacie: 61
- Posty: 238
- Rejestracja: 10 wrz 2019, 10:19
- Lokalizacja: Kraków i okolice
- Drukarka: Ender 5 (upgr)
- x 174
Ender 5 - modyfikacja - wałki 10mm + direct BMG + V6
Witam
Zebrałem w końcu materiał do kupy i dla potomnych zostawiam tutaj:
Stockowy Ender 5 można wyposażyć w mechanikę poruszającą się na wałkach fi 10mm i łożyskach liniowych z zachowaniem silników i ustawień drukarki. Poniższy projekt wyposażony jest w extruder dual gear BMG oraz głowicę V6.
Niezbędne części:
2x wałki fi 10mm długości 410mm
2x wałki f1 10mm długości 420mm - mi przysłali 4x 500mm, delikatnie wystają, ale nie ma tragedii
8x łożyska liniowe fi 10mm, 29x19mm - LM10UU
2x pasek GT2 6mm długości 100cm (na oś Y)
1x pasek GT2 6mm długości 83cm (na oś X)
2x wiatrak 5015
1x extruder BMG - w moim przypadku jest to trianglelabs dual gear V2
1x kompletny hotend V6 bez chłodzenia
1x koło zębate 20T do paska GT2
10x paski zaciskowe - małe
9x nakrętka M3 (zwykła, bez nylonu)
Śruby:
1x M3x45mm (tył karetki )
3x M3x35mm (łączenie extrudera z krokowcem)
1x M3x25mm (lewa wentylator, górne mocowanie)
4x M3x20mm (wentylatory wydruku i panel frontowy z nawiewem)
2x M3x15mm (wentylator głowicy - M3x12 jeżeli jest to wentylator 4010 creality wymontowany z oryginalnej głowicy)
3x M3x12mm (montaż silnika X)
1x M4x20mm (koło zębate osi X - można również użyć M3x20mm)
4x M3x20 (narożnik - wraz z nakrętkami młoteczkowymi w profilach V-slot)
9 drukowanych części -może być PLA lub PETG - 3 obrysy, warstwa 0,2, wypełnienie 35%, dysza 0.4mm
- - - - - - -
1) demontujemy głowicę, extruder, oś X i paski Y. Wprowadzamy nowe paski osi Y i nakładamy narożniki na górę konstrukcji endera - UWAGA: tylne narożniki mają szersze wycięcie pod mocowanie osi silnika Y, frontowe mają węższe wycięcie pod płytki do naciągania pasków Y. Wzuwamy wstępnie wałki Y
2) montujemy łożyska w wózkach Y, zaciskami opaski zaciskowe. Montujemy łożyska w karetce. Montujemy wałki osi X i wsuwamy karetkę w 2 częściach. UWAGA: Ciasno spasowane wałki - trzeba trochę siły i ostrożności, aby je wbić. zakładamy drugi wózek i pasujemy na szerokość wałków na konstrukcji drukarki. 3) dla wygody montażu cały hotend powinen być już skręcony pod temperaturą. Jeżeli będziecie musieli później coś zmieniać, to trzeba zdjąć panel z nawiewami i odkręcić śruby łączące extruder i krokowiec.
Hotend z ekstruderem wsadzamy z boku wzdłuż wałka a kable prowadzimy jak na zdjęciu.
4) w lewej części karetki jest kieszeń na nakrętkę a z prawej wkręcamy śrubę M3x45 i skręcamy obie części ekstrudera.
5) w miejscu montażu wentylatora głowicy znajduje się gniazdo na nakrętkę (lewa część na zdjęciu). Po jej założeniu wsuwamy wentylator 4010 w miejsce (ja mam dokładnie ten od creality, wymontowany z oryginalnej głowicy). Od strony głowicy od dołu są gniazda na dwie nakrętki M3. Wkręcamy dwie śruby i przeprowadzamy kable wentylatora przez otwór. Na zdjęciu widoczny jest kanał na przewody od hotendu - będą pod wentylatorem wydruku.
6) kable wentylatora głowicy wyprowadzamy otworami do góry
7) na lewy wózek Y montujemy idler - jest luźno spasowany, bo i tak pasek go napnie.
8) w miejscu montażu nawiewów wydruku są kieszenie na nakrętki M3 - trzeba je tam wsadzić przed montażem nawiewów. Prawy nawiew 5015 karetki należy okaleczyć z górnego mocowania - mniej więcej przez połowę otworu. Bardzo sprawnie idzie nożykiem do tapet.
9) Jeden z wymagających momentów: wentyaltor obciętą końcówką wsuwamy w kieszonkę za łożyskiem liniowym. Nie może z niego wyskoczyć przy wsuwaniu nawiewów: Nawiewy wsuwamy od prozdu lekko pod kątem (góra do nas) aby dolna półka weszła między dwa dolne żeberka radiatora głowicy - wentylator powinien cały czas być wsadzony w swoje miejsce.
10) z drugiej strony wsadzamy drugi wentylator i pamiętamy o dwóch nakrętkach - jedna w komorze krokowca druga od strony hotendu. przewody grzania i termistora powinny być ułożone w zagłębieniu przed wsadzeniem wentylatora.
11) osadzamy pasek w karetce - nie powinien wystawać ze szczeliny, bo będzie zahaczał o poruszający się pasek w kieszeni.
12) przewlekamy pasek przez idler, z powrotem przez karetkę, robimy pętlę za prawym wózkiem Y i wracamy do karetki osadzając koniec paska w szczelinie. nie wysunie się w górę, bo całość przykryje silnik.
13) osadzamy silnik ekstrudera
14) front karetki - trzy śruby łączące ekstruder z silnikiem (M3x35) i dwie (M3x20) przykręcane nawiewny do korpusu.
15) Do montażu pasków w wózkach Y przyda się penseta i podniesienie narożników z wałkiem (tylko strona, po której montujemy paski). Po ich założeniu przykręcamy narożniki od góry i napinamy paski Y - przed napięciem dobrze jest poluzować sprzęgła po obu stornach krokowca Y - pozwoli to ułożyć się wózkom wzajemnie.
16) Prowadzimy kable razem i mocujemy opaską na końcu karetki. Mocujemy silnik X napinając pasek. Krańcówki X i Y montujemy na narożniku i na wózku. Należy ręcznie przesunąć karetkę na narożnik stołu (prawa góra) i przymierzyć płytki z krańcówkami. Oznaczyć otwór i wywiercić dziurkę pod wkręt (ja użyłem do drewna).
17) sprawdzamy czy wszsystko jest podpięte i poziomujemy stół do nowej karetki.
W tym układzie nie zmieniają się nastawy drukarki, ilości kroków na XYZ. Montaż ekstrudera BMG wymaga przeliczeni kroków i zmian w sofcie. Do nowej głowicy konieczne trzeba zrobić PID.
Pliki z częściami wrzucę w następnym poście.
Zebrałem w końcu materiał do kupy i dla potomnych zostawiam tutaj:
Stockowy Ender 5 można wyposażyć w mechanikę poruszającą się na wałkach fi 10mm i łożyskach liniowych z zachowaniem silników i ustawień drukarki. Poniższy projekt wyposażony jest w extruder dual gear BMG oraz głowicę V6.
Niezbędne części:
2x wałki fi 10mm długości 410mm
2x wałki f1 10mm długości 420mm - mi przysłali 4x 500mm, delikatnie wystają, ale nie ma tragedii
8x łożyska liniowe fi 10mm, 29x19mm - LM10UU
2x pasek GT2 6mm długości 100cm (na oś Y)
1x pasek GT2 6mm długości 83cm (na oś X)
2x wiatrak 5015
1x extruder BMG - w moim przypadku jest to trianglelabs dual gear V2
1x kompletny hotend V6 bez chłodzenia
1x koło zębate 20T do paska GT2
10x paski zaciskowe - małe
9x nakrętka M3 (zwykła, bez nylonu)
Śruby:
1x M3x45mm (tył karetki )
3x M3x35mm (łączenie extrudera z krokowcem)
1x M3x25mm (lewa wentylator, górne mocowanie)
4x M3x20mm (wentylatory wydruku i panel frontowy z nawiewem)
2x M3x15mm (wentylator głowicy - M3x12 jeżeli jest to wentylator 4010 creality wymontowany z oryginalnej głowicy)
3x M3x12mm (montaż silnika X)
1x M4x20mm (koło zębate osi X - można również użyć M3x20mm)
4x M3x20 (narożnik - wraz z nakrętkami młoteczkowymi w profilach V-slot)
9 drukowanych części -może być PLA lub PETG - 3 obrysy, warstwa 0,2, wypełnienie 35%, dysza 0.4mm
- - - - - - -
1) demontujemy głowicę, extruder, oś X i paski Y. Wprowadzamy nowe paski osi Y i nakładamy narożniki na górę konstrukcji endera - UWAGA: tylne narożniki mają szersze wycięcie pod mocowanie osi silnika Y, frontowe mają węższe wycięcie pod płytki do naciągania pasków Y. Wzuwamy wstępnie wałki Y
2) montujemy łożyska w wózkach Y, zaciskami opaski zaciskowe. Montujemy łożyska w karetce. Montujemy wałki osi X i wsuwamy karetkę w 2 częściach. UWAGA: Ciasno spasowane wałki - trzeba trochę siły i ostrożności, aby je wbić. zakładamy drugi wózek i pasujemy na szerokość wałków na konstrukcji drukarki. 3) dla wygody montażu cały hotend powinen być już skręcony pod temperaturą. Jeżeli będziecie musieli później coś zmieniać, to trzeba zdjąć panel z nawiewami i odkręcić śruby łączące extruder i krokowiec.
Hotend z ekstruderem wsadzamy z boku wzdłuż wałka a kable prowadzimy jak na zdjęciu.
4) w lewej części karetki jest kieszeń na nakrętkę a z prawej wkręcamy śrubę M3x45 i skręcamy obie części ekstrudera.
5) w miejscu montażu wentylatora głowicy znajduje się gniazdo na nakrętkę (lewa część na zdjęciu). Po jej założeniu wsuwamy wentylator 4010 w miejsce (ja mam dokładnie ten od creality, wymontowany z oryginalnej głowicy). Od strony głowicy od dołu są gniazda na dwie nakrętki M3. Wkręcamy dwie śruby i przeprowadzamy kable wentylatora przez otwór. Na zdjęciu widoczny jest kanał na przewody od hotendu - będą pod wentylatorem wydruku.
6) kable wentylatora głowicy wyprowadzamy otworami do góry
7) na lewy wózek Y montujemy idler - jest luźno spasowany, bo i tak pasek go napnie.
8) w miejscu montażu nawiewów wydruku są kieszenie na nakrętki M3 - trzeba je tam wsadzić przed montażem nawiewów. Prawy nawiew 5015 karetki należy okaleczyć z górnego mocowania - mniej więcej przez połowę otworu. Bardzo sprawnie idzie nożykiem do tapet.
9) Jeden z wymagających momentów: wentyaltor obciętą końcówką wsuwamy w kieszonkę za łożyskiem liniowym. Nie może z niego wyskoczyć przy wsuwaniu nawiewów: Nawiewy wsuwamy od prozdu lekko pod kątem (góra do nas) aby dolna półka weszła między dwa dolne żeberka radiatora głowicy - wentylator powinien cały czas być wsadzony w swoje miejsce.
10) z drugiej strony wsadzamy drugi wentylator i pamiętamy o dwóch nakrętkach - jedna w komorze krokowca druga od strony hotendu. przewody grzania i termistora powinny być ułożone w zagłębieniu przed wsadzeniem wentylatora.
11) osadzamy pasek w karetce - nie powinien wystawać ze szczeliny, bo będzie zahaczał o poruszający się pasek w kieszeni.
12) przewlekamy pasek przez idler, z powrotem przez karetkę, robimy pętlę za prawym wózkiem Y i wracamy do karetki osadzając koniec paska w szczelinie. nie wysunie się w górę, bo całość przykryje silnik.
13) osadzamy silnik ekstrudera
14) front karetki - trzy śruby łączące ekstruder z silnikiem (M3x35) i dwie (M3x20) przykręcane nawiewny do korpusu.
15) Do montażu pasków w wózkach Y przyda się penseta i podniesienie narożników z wałkiem (tylko strona, po której montujemy paski). Po ich założeniu przykręcamy narożniki od góry i napinamy paski Y - przed napięciem dobrze jest poluzować sprzęgła po obu stornach krokowca Y - pozwoli to ułożyć się wózkom wzajemnie.
16) Prowadzimy kable razem i mocujemy opaską na końcu karetki. Mocujemy silnik X napinając pasek. Krańcówki X i Y montujemy na narożniku i na wózku. Należy ręcznie przesunąć karetkę na narożnik stołu (prawa góra) i przymierzyć płytki z krańcówkami. Oznaczyć otwór i wywiercić dziurkę pod wkręt (ja użyłem do drewna).
17) sprawdzamy czy wszsystko jest podpięte i poziomujemy stół do nowej karetki.
W tym układzie nie zmieniają się nastawy drukarki, ilości kroków na XYZ. Montaż ekstrudera BMG wymaga przeliczeni kroków i zmian w sofcie. Do nowej głowicy konieczne trzeba zrobić PID.
Pliki z częściami wrzucę w następnym poście.
Artu, tapy, Abys, BabaYaga
VORON V2.4 (serial V2.5527) ::enderON 5/Legacy/Trident :: MPCNC printer under constr.
- fesou
- Postów w temacie: 61
- Posty: 238
- Rejestracja: 10 wrz 2019, 10:19
- Lokalizacja: Kraków i okolice
- Drukarka: Ender 5 (upgr)
- x 174
Re: Ender 5 - modyfikacja - wałki 10mm + direct BMG + V6
Wywaliła się kolejność zdjęć :/
dorzucam pliki z częściami: https://www.thingiverse.com/thing:4697398
dorzucam pliki z częściami: https://www.thingiverse.com/thing:4697398
marviz, BabaYaga
VORON V2.4 (serial V2.5527) ::enderON 5/Legacy/Trident :: MPCNC printer under constr.
- Silvered87
- Postów w temacie: 1
- Posty: 262
- Rejestracja: 19 kwie 2019, 22:40
- Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle
- Drukarka: Ender 5, Photon mono
- x 58
Re: Ender 5 - modyfikacja - wałki 10mm + direct BMG + V6
Fajnie Ci to wyszło. Jak wpłynęło to na efekt końcowy wydruku?
HC EVO: Pozostało oprogramowanie - durny CAM
- fesou
- Postów w temacie: 61
- Posty: 238
- Rejestracja: 10 wrz 2019, 10:19
- Lokalizacja: Kraków i okolice
- Drukarka: Ender 5 (upgr)
- x 174
Re: Ender 5 - modyfikacja - wałki 10mm + direct BMG + V6
Ścianki są bardziej regularne i możliwe są dużo szybsze wydruki - wcześniej nie drukowałem na 90+ mm/s a teraz można, jeżeli jest taka potrzeba. Wydaje mi się, że w porównaniu do poprzedniej wersji jeszcze na V-slotach warstwy nie były za dobrze sklejone, no ale tam na oryginalnym wózku jeździł cały direct. Jest dużo bardziej regularnie - jestem zadowolony. Na pierwszych częściach w 2 tygodnie przepuściłem 3kg filamentu i po rozebraniu nie znalazłem oznak nadtopień, więc chłodzenie głowicy jest dobre i odległości od heat blocku również. Fajne jest również to, że łożyska z czasem się układają i jest nieco ciszej.
VORON V2.4 (serial V2.5527) ::enderON 5/Legacy/Trident :: MPCNC printer under constr.
Re: Ender 5 - modyfikacja - wałki 10mm + direct BMG + V6
Ładne. Sprawdzałeś czy rama jest prosta?
Ja walczę z ramą od Ender 5 Plus i po rozkręceniu wszystkiego na części pierwsze zauważyłem że te plastikowe narożniki kątowe są winne efektu "skew". U mnie dopiero wyszło na pliku testowym kąta który sobie zrobiłem. A objawiało się tym że byle modele, kostka testowa różniła się wymiarem X do Y rzędu 0.2mm.
Te metalowe narożniki w dolnej i górnej ramie były w zestawie czy kupiłeś gdzieś? W 5 Plus dali plastik i są miękkie jak plastelina, rama na nich lata. Jeśli wiesz gdzie je kupić to byłbym wdzięczny za linka.
Wrzucam też plik z testem kąta XY.
Ja walczę z ramą od Ender 5 Plus i po rozkręceniu wszystkiego na części pierwsze zauważyłem że te plastikowe narożniki kątowe są winne efektu "skew". U mnie dopiero wyszło na pliku testowym kąta który sobie zrobiłem. A objawiało się tym że byle modele, kostka testowa różniła się wymiarem X do Y rzędu 0.2mm.
Te metalowe narożniki w dolnej i górnej ramie były w zestawie czy kupiłeś gdzieś? W 5 Plus dali plastik i są miękkie jak plastelina, rama na nich lata. Jeśli wiesz gdzie je kupić to byłbym wdzięczny za linka.
Wrzucam też plik z testem kąta XY.
- Załączniki
-
- kat.stl
- Test kąta ramy
- (14.73 KiB) Pobrany 184 razy
- fesou
- Postów w temacie: 61
- Posty: 238
- Rejestracja: 10 wrz 2019, 10:19
- Lokalizacja: Kraków i okolice
- Drukarka: Ender 5 (upgr)
- x 174
Re: Ender 5 - modyfikacja - wałki 10mm + direct BMG + V6
W ender 5 były metalowe w standardzie. Raczej wózki jeżdżą równo. Kiedyś sprawdzałem przekątnymi to rama trzymała kąt.
VORON V2.4 (serial V2.5527) ::enderON 5/Legacy/Trident :: MPCNC printer under constr.
-
- Konto z ograniczeniami
- Postów w temacie: 2
- Posty: 3
- Rejestracja: 02 sty 2021, 21:12
- Lokalizacja: Wrocław
Re: Ender 5 - modyfikacja - wałki 10mm + direct BMG + V6
Czy to rozwiązanie umożliwia montaż chłodzenia hotendu tylko w wymiarze 4010? Pytam, ponieważ mam 4020 i się zastanawiam czy musiałbym zmienić ten wentylator
Ender 5 PRO
SKR Mini E3 V2.0 + TFT35
Ekstruder BMG
Chłodzenie Hero Me gen 5 (5015 x2 + Sunon 4020)
3D Touch
SKR Mini E3 V2.0 + TFT35
Ekstruder BMG
Chłodzenie Hero Me gen 5 (5015 x2 + Sunon 4020)
3D Touch
- fesou
- Postów w temacie: 61
- Posty: 238
- Rejestracja: 10 wrz 2019, 10:19
- Lokalizacja: Kraków i okolice
- Drukarka: Ender 5 (upgr)
- x 174
Re: Ender 5 - modyfikacja - wałki 10mm + direct BMG + V6
Witam - umknęło mi pytanie -niestety tylko 4010 - jest kieszeń w karetce na taki wymiar - dłuższy wentylator kolidowałby już z mocowaniem i prowadzeniem paska w karetce. Popatrzę, czy nie da się dłuższego wstawić pochyle aby nie kolidowało z mocowaniem wałków osi Z. Przerabiam właśnie chłodzenie pod hotend volcano - z nim jest dużo wydajniej.
Pierwszy wydruk, bez kalibracji: mój model z długimi i prostymi odcinakami w X,Y i pod kątem oraz okręg.
90 mm/s, temp 205, warstwa 0,2mm, dysza 0,4mm, hotend volcano, PLA black od DD, pojedynczy obrys
taki detal się drukuje
Łożyska w osi Y (boczne wózki) chodzą super, łożyska w karetce mają mniejszą kulturę pracy i widać to w ściankach. Czy winne jest mocowanie łożysk? te w karetce są osadzone na sztywno, a te w bocznych wózkach na opaskach zaciskowych. Może wina tkwi w tym, że karetka składa się z dwóch części i w zależności od "złożenia" ich razem łożyska prawe i lewe na jednym wałku są przekoszone lub ustawione w linii?
Pierwszy wydruk, bez kalibracji: mój model z długimi i prostymi odcinakami w X,Y i pod kątem oraz okręg.
90 mm/s, temp 205, warstwa 0,2mm, dysza 0,4mm, hotend volcano, PLA black od DD, pojedynczy obrys
taki detal się drukuje
Łożyska w osi Y (boczne wózki) chodzą super, łożyska w karetce mają mniejszą kulturę pracy i widać to w ściankach. Czy winne jest mocowanie łożysk? te w karetce są osadzone na sztywno, a te w bocznych wózkach na opaskach zaciskowych. Może wina tkwi w tym, że karetka składa się z dwóch części i w zależności od "złożenia" ich razem łożyska prawe i lewe na jednym wałku są przekoszone lub ustawione w linii?
VORON V2.4 (serial V2.5527) ::enderON 5/Legacy/Trident :: MPCNC printer under constr.
- fesou
- Postów w temacie: 61
- Posty: 238
- Rejestracja: 10 wrz 2019, 10:19
- Lokalizacja: Kraków i okolice
- Drukarka: Ender 5 (upgr)
- x 174
Re: Ender 5 - modyfikacja - wałki 10mm + direct BMG + V6
Nawiew wydruku dla hotendu volcano - zmniejszenie maksymalnej wysokości wydruku o 8,5mm. Oj trzeba drukować na niższych temperaturach niż w klasycznym hotendzie, u mnie to jest 10-15 stopni mniej.
i plik z elementem: podpory konieczne (w jednym miejscu):
i plik z elementem: podpory konieczne (w jednym miejscu):
VORON V2.4 (serial V2.5527) ::enderON 5/Legacy/Trident :: MPCNC printer under constr.
-
- Konto z ograniczeniami
- Postów w temacie: 2
- Posty: 3
- Rejestracja: 02 sty 2021, 21:12
- Lokalizacja: Wrocław
Re: Ender 5 - modyfikacja - wałki 10mm + direct BMG + V6
Dziękuję za odpowiedź odnośnie wentylatora 4020. Czekam na aktualizację ;p
Czy istniałaby szansa abyś zmodyfikował karetkę o uchwyt pod czujnik BLTOUCH (używam obecnie klona, 3D TOUCH)?
Czy istniałaby szansa abyś zmodyfikował karetkę o uchwyt pod czujnik BLTOUCH (używam obecnie klona, 3D TOUCH)?
Ender 5 PRO
SKR Mini E3 V2.0 + TFT35
Ekstruder BMG
Chłodzenie Hero Me gen 5 (5015 x2 + Sunon 4020)
3D Touch
SKR Mini E3 V2.0 + TFT35
Ekstruder BMG
Chłodzenie Hero Me gen 5 (5015 x2 + Sunon 4020)
3D Touch