Worklog - Projekt exEnder 3 Pro
- Pjoter
- Drukarz
- Postów w temacie: 4
- Posty: 2014
- Rejestracja: 16 lis 2017, 18:53
- Lokalizacja: Gdańsk
- Drukarka: HEVO, MK3S
- x 881
Re: Worklog - Projekt exEnder 3 Pro
A, czyli na stałe wypoziomowales? W sumie też dobre rozwiazanie
Moje wydruki | Thingiverse | PrusaPrinters
Anycubic i3 Mega - sprzedana
HyperCube Evolution #1 - worklog
Ender-2 - sprzedana
Prusa MK3S - odkupiona używana
HyperCube Evolution #2 - szukam na nią miejsca na razie w odstawce
Anycubic i3 Mega - sprzedana
HyperCube Evolution #1 - worklog
Ender-2 - sprzedana
Prusa MK3S - odkupiona używana
HyperCube Evolution #2 - szukam na nią miejsca na razie w odstawce
Re: Worklog - Projekt exEnder 3 Pro
Według SCREWS_TILT_CALCULATE ustawiłem na 1 minutę różnicy na gołym stole, bo potem blachy to różnie fałszują i w tej pozycji zatrzymałem - zobaczymy, czy to zadziała.
Dzisiaj wymieniłem chłodzenie PSU z CFM-6015V-130-213-20 (17CFM) na Sunona HA60151v4-1000u-a99 (13CFM), mam nadzieję, że wystarczy.
Na drugi ogień poszły silniki krokowe, X/Y zamienione na LDO-42STH48-2004MAC, a ekstruder na LDO-42 STH25-1404MAC - wszystko .9 Ale te silniki są głośne Jak się nie odwrócę, to nie zgadnę, która drukarka drukuje. Można było iść w moonsa :/
Dzisiaj wymieniłem chłodzenie PSU z CFM-6015V-130-213-20 (17CFM) na Sunona HA60151v4-1000u-a99 (13CFM), mam nadzieję, że wystarczy.
Na drugi ogień poszły silniki krokowe, X/Y zamienione na LDO-42STH48-2004MAC, a ekstruder na LDO-42 STH25-1404MAC - wszystko .9 Ale te silniki są głośne Jak się nie odwrócę, to nie zgadnę, która drukarka drukuje. Można było iść w moonsa :/
Voron 2.4 350^3 | Fysetc Spider v1 | Klipper | Fluidd | Phaetus Dragon HF
Ender 3 Pro | SKR mini E3 2.0 | Klipper | Octoprint | BIQU Phaetus Dragon | BLV Mod | BLT | DirecDrive BMG
Ender 3 Pro | SKR mini E3 2.0 | Klipper | Octoprint | BIQU Phaetus Dragon | BLV Mod | BLT | DirecDrive BMG
Re: Worklog - Projekt exEnder 3 Pro
Takie obrazkowe podsumowanie i jedna ciekawostka na koniec. Nowe stepperki od LDO:
Nowy wentylator do PSU:
I na koniec szybki test. Ten sam projekt, bez Input Shapera, tylko PA. Trzy wydruki wykonane z tego samego pliku:
Nowy wentylator do PSU:
I na koniec szybki test. Ten sam projekt, bez Input Shapera, tylko PA. Trzy wydruki wykonane z tego samego pliku:
Elhape
Voron 2.4 350^3 | Fysetc Spider v1 | Klipper | Fluidd | Phaetus Dragon HF
Ender 3 Pro | SKR mini E3 2.0 | Klipper | Octoprint | BIQU Phaetus Dragon | BLV Mod | BLT | DirecDrive BMG
Ender 3 Pro | SKR mini E3 2.0 | Klipper | Octoprint | BIQU Phaetus Dragon | BLV Mod | BLT | DirecDrive BMG
Re: Worklog - Projekt exEnder 3 Pro
Projekt powoli zbliża się do końca. Na dzisiaj postawiłem sobie za cel podpięcie akcelerometru ADXL345. Mechanicznie robota już skończona (choć cały czas myślę o .9 na Z), więc pozostaje oprogramowanie i testy. Z testów zrobione PA dla PLA, pozostaje akcelerometr - prawdę o robocie ci powie Cóż, najważniejsze założenie - ma być nie tylko funkcjonalnie, ale i elegancko. Co do montażu, to wyjścia są dwa:
1. Na stałe
2. Do podłączania w razie potrzeby
W przypadku exEndera musiałbym na stałe podłączyć dwa akcelerometry - jeden na stole, dla osi Y, a drugi na karetce dla osi X. Pomijając sprawy programowe, rozwiązanie takie nie ma w sobie nic z elegancji. Poza tym rezonans testuje się raz na długi czas, więc pozostaje bramka numer dwa. W takim razie kwestia mocowania. W Voronie używam bardzo wygodnego klipsu na hotend, projekt tutaj:
https://www.thingiverse.com/thing:4897289
Wyliczyć długość kabli, oplot i wtyczka JST XH 2.54 6 pin na koniec, wyszło pięknie:
Teraz projekt mocowania gniazda (w załączniku), szybki wydruk w kolorze akcentu:
Mocowanie musi być umieszczone jak najbliżej środka drukarki, tak żeby było blisko i do X i do Y:
Zostało już tylko zarobienie wtyczki dla Raspberry (standard goldpin 2.54) i spięcie całości. Zastanawiałem się chwilę nad tym, jak mocować akcelerometr do stołu. Jeżeli coś wydrukuję, to popłynie mi przy 100C, albo przynajmniej mi się odkształci. Znalazłem jakiegoś V6, rozkręciłem i przymocowałem do stołu. Waga to kilka gram, więc tyle mogę poświęcić. Zamontowany akcelerometr wygląda tak:
Uf, jak ja lubię zarabiać kable. Było miło, a teraz przyszła pora na chwilę prawdy. Czy wprowadzone modyfikacje cokolwiek dały? Zamykam oczy i odpalam test (żeby nie było, dodałem dla wygody odpowiednie pozycje w menu ) :
Wyniki dla poszczególnych osi:
JEST! Udało się, przy poprzedniej konfiguracji maksymalne (sensowne) wartości jakie udało mi się wyciągnąć to okolice 4500. Teraz ustawienie jest następujące:
[input_shaper]
shaper_freq_x: 57.8
shaper_type_x: mzv
shaper_freq_y: 50.6
shaper_type_y: mzv
Ostatecznie akceleracja ustawiona na poziomie 7500! To szybciej niż w moim Voronie 2.4. Dziękuję, kurtyna
1. Na stałe
2. Do podłączania w razie potrzeby
W przypadku exEndera musiałbym na stałe podłączyć dwa akcelerometry - jeden na stole, dla osi Y, a drugi na karetce dla osi X. Pomijając sprawy programowe, rozwiązanie takie nie ma w sobie nic z elegancji. Poza tym rezonans testuje się raz na długi czas, więc pozostaje bramka numer dwa. W takim razie kwestia mocowania. W Voronie używam bardzo wygodnego klipsu na hotend, projekt tutaj:
https://www.thingiverse.com/thing:4897289
Wyliczyć długość kabli, oplot i wtyczka JST XH 2.54 6 pin na koniec, wyszło pięknie:
Teraz projekt mocowania gniazda (w załączniku), szybki wydruk w kolorze akcentu:
Mocowanie musi być umieszczone jak najbliżej środka drukarki, tak żeby było blisko i do X i do Y:
Zostało już tylko zarobienie wtyczki dla Raspberry (standard goldpin 2.54) i spięcie całości. Zastanawiałem się chwilę nad tym, jak mocować akcelerometr do stołu. Jeżeli coś wydrukuję, to popłynie mi przy 100C, albo przynajmniej mi się odkształci. Znalazłem jakiegoś V6, rozkręciłem i przymocowałem do stołu. Waga to kilka gram, więc tyle mogę poświęcić. Zamontowany akcelerometr wygląda tak:
Uf, jak ja lubię zarabiać kable. Było miło, a teraz przyszła pora na chwilę prawdy. Czy wprowadzone modyfikacje cokolwiek dały? Zamykam oczy i odpalam test (żeby nie było, dodałem dla wygody odpowiednie pozycje w menu ) :
Wyniki dla poszczególnych osi:
JEST! Udało się, przy poprzedniej konfiguracji maksymalne (sensowne) wartości jakie udało mi się wyciągnąć to okolice 4500. Teraz ustawienie jest następujące:
[input_shaper]
shaper_freq_x: 57.8
shaper_type_x: mzv
shaper_freq_y: 50.6
shaper_type_y: mzv
Ostatecznie akceleracja ustawiona na poziomie 7500! To szybciej niż w moim Voronie 2.4. Dziękuję, kurtyna
- Załączniki
-
- jst.stl
- (429.57 KiB) Pobrany 72 razy
adambrejniak, Berg
Voron 2.4 350^3 | Fysetc Spider v1 | Klipper | Fluidd | Phaetus Dragon HF
Ender 3 Pro | SKR mini E3 2.0 | Klipper | Octoprint | BIQU Phaetus Dragon | BLV Mod | BLT | DirecDrive BMG
Ender 3 Pro | SKR mini E3 2.0 | Klipper | Octoprint | BIQU Phaetus Dragon | BLV Mod | BLT | DirecDrive BMG
Re: Worklog - Projekt exEnder 3 Pro
Ale to nie koniec! Teraz, gdy podstawy zostały zbudowane, pora na naprawę stworzonych własnoręcznie problemów, których na etapie projektowania nie było widać
1. Oś Y przy ruchu w określonym zakresie prędkości wpadała w wibrację. Rozebrałem wszystko z nią związane - do ostatniej śrubki. Nic nie było luźne, wszystko idealnie dokręcone. Skręciłem i nadal w zakresach 30-40 mm/s oraz 90-110mm/s był wyraźny brzęk. Krew mnie przez dwa dni zalewała. Coś jak luźna nakrętka. Rozebrałem stepper. Wymieniłem na 2209 (był 2208). Rozkręciłem napinacz, wymieniłem zębatkę w idlerze na dwa łożyska. Wymieniłem łożyska. Złożyłem. NADAL. Nosz mać jedna. Nie poddam się. W końcu znalazłem.
Jedną z pierwszych rzeczy jaką zrobiłem w enderze, dawno temu, było dokręcenie śrub mocujących stół za pomocą nakrętek. W ten sposób śruby te były w 100% stabilne. Potem idzie sprężyna i podstawa mocująca stół do wózka, a poniżej nakrętka. Wygląda to tak:
W końcu znalazłem winowajcę. Otwór w podstawie stołu, przez który przechodzą śruby M4 ma średnicę większą o około 0.15mm od samej śruby. W przypadku ruchów o określonej amplitudzie śruba uderza o stół i wytwarza dźwięk podobny do luźnej nakrętki.
Rozwiązanie: Otwór w podstawie stołu zalałem gumą w płynie (maskfix od humbrola, gumowa substancja maskująca: używana do zakrywania miejsc, których nie chcemy pomalować, używana w modelarstwie, oparta o amoniaku). W to poszła śruba. Alternatywą było owinięcie M4 taśmą izolacyjną lub teflonem. Inne rozwiązanie - rozwiercić otwory na M5 i na śruby M4 dać osłonki gumowe, np. z rurek termokurczliwych. Efekt: cisza.
1. Oś Y przy ruchu w określonym zakresie prędkości wpadała w wibrację. Rozebrałem wszystko z nią związane - do ostatniej śrubki. Nic nie było luźne, wszystko idealnie dokręcone. Skręciłem i nadal w zakresach 30-40 mm/s oraz 90-110mm/s był wyraźny brzęk. Krew mnie przez dwa dni zalewała. Coś jak luźna nakrętka. Rozebrałem stepper. Wymieniłem na 2209 (był 2208). Rozkręciłem napinacz, wymieniłem zębatkę w idlerze na dwa łożyska. Wymieniłem łożyska. Złożyłem. NADAL. Nosz mać jedna. Nie poddam się. W końcu znalazłem.
Jedną z pierwszych rzeczy jaką zrobiłem w enderze, dawno temu, było dokręcenie śrub mocujących stół za pomocą nakrętek. W ten sposób śruby te były w 100% stabilne. Potem idzie sprężyna i podstawa mocująca stół do wózka, a poniżej nakrętka. Wygląda to tak:
W końcu znalazłem winowajcę. Otwór w podstawie stołu, przez który przechodzą śruby M4 ma średnicę większą o około 0.15mm od samej śruby. W przypadku ruchów o określonej amplitudzie śruba uderza o stół i wytwarza dźwięk podobny do luźnej nakrętki.
Rozwiązanie: Otwór w podstawie stołu zalałem gumą w płynie (maskfix od humbrola, gumowa substancja maskująca: używana do zakrywania miejsc, których nie chcemy pomalować, używana w modelarstwie, oparta o amoniaku). W to poszła śruba. Alternatywą było owinięcie M4 taśmą izolacyjną lub teflonem. Inne rozwiązanie - rozwiercić otwory na M5 i na śruby M4 dać osłonki gumowe, np. z rurek termokurczliwych. Efekt: cisza.
Abys, morf
Voron 2.4 350^3 | Fysetc Spider v1 | Klipper | Fluidd | Phaetus Dragon HF
Ender 3 Pro | SKR mini E3 2.0 | Klipper | Octoprint | BIQU Phaetus Dragon | BLV Mod | BLT | DirecDrive BMG
Ender 3 Pro | SKR mini E3 2.0 | Klipper | Octoprint | BIQU Phaetus Dragon | BLV Mod | BLT | DirecDrive BMG
- cyfron
- Postów w temacie: 5
- Posty: 1433
- Rejestracja: 30 sty 2019, 09:28
- Drukarka: U30, SP Pro, UM2+
- x 369
Re: Worklog - Projekt exEnder 3 Pro
Nie jestem pewien czy to dobry pomysł. Po pierwsze gęsta kratka sporo ogranicza przepływ powietrza, po drugie z czasem skutecznie zabije się kurzem i będzie jeszcze gorzej.sobal pisze:Modyfikacja na dzisiaj. Leżący poziomo zasilacz dobrze wkomponowuje się w całość wyglądu nowej drukarki. Niestety, otwory wentylacyjne są od góry, co sprawia, że do środka, poza kawałkami filamentu, może też trafić np. śrubka. Niezbyt optymistyczna wizja:
Zaprojektowałem na szybko kratkę, wydruk z ASA, jako 0 warstw góra i dół, wypełnienie 20%, 3 warstwy:
Teraz tylko przykleić na kropelkę:
Taki tunel moim zdaniem sprawdzi się lepiej: https://www.thingiverse.com/thing:4631303
Re: Worklog - Projekt exEnder 3 Pro
Zanim wrzucę większy update o postępie prac, ważna notatka: jeżeli chcemy żeby było cicho, wyłączamy StealthChop. Zastanawiałem się skąd te rezonansy na różnych osiach, a tu taka prosta odpowiedź.
Voron 2.4 350^3 | Fysetc Spider v1 | Klipper | Fluidd | Phaetus Dragon HF
Ender 3 Pro | SKR mini E3 2.0 | Klipper | Octoprint | BIQU Phaetus Dragon | BLV Mod | BLT | DirecDrive BMG
Ender 3 Pro | SKR mini E3 2.0 | Klipper | Octoprint | BIQU Phaetus Dragon | BLV Mod | BLT | DirecDrive BMG
Re: Worklog - Projekt exEnder 3 Pro
Wczoraj w ręce wpadły mi TMC2209 w wersji BTT v3.2. Jako, że nigdy nie robiłem u siebie konfiguracji sensorless homing i jakoś do tematu podchodziłem jak pies do jeża, to przyszła chyba pora, bym sprawdził z czym to się je. Po pierwsze wymiana. Do tej pory na SKR 1.4 były same TMC2208 UART. Wymieniam tylko steppery dla X oraz Y, bo homing na z, z tego co czytałem i łatwo wywnioskować, jest po prostu niebezpieczny i szkodliwy Tak dla PEI, jak i głowicy.
Po pierwsze, obowiązkowa lektura:
https://www.klipper3d.org/TMC_Drivers.html
Po drugie, zanim włożymy steppery należy zmienić zworki na płycie głównej, pod stepperem, usuwamy wszystkie, poza niebieskimi. Nic więcej nie zmieniamy. Pozostaje jeszcze modyfikacja konfiguracji drukarki w printer.cfg, ale to wrzucę później jak tam posprzątam trochę
Tak mi się sensorless spodobał, że Vorona też już tak ustawiłem Fajne!
Po pierwsze, obowiązkowa lektura:
https://www.klipper3d.org/TMC_Drivers.html
Po drugie, zanim włożymy steppery należy zmienić zworki na płycie głównej, pod stepperem, usuwamy wszystkie, poza niebieskimi. Nic więcej nie zmieniamy. Pozostaje jeszcze modyfikacja konfiguracji drukarki w printer.cfg, ale to wrzucę później jak tam posprzątam trochę
Tak mi się sensorless spodobał, że Vorona też już tak ustawiłem Fajne!
- Załączniki
-
- snap520.jpg (26.31 KiB) Przejrzano 1645 razy
Voron 2.4 350^3 | Fysetc Spider v1 | Klipper | Fluidd | Phaetus Dragon HF
Ender 3 Pro | SKR mini E3 2.0 | Klipper | Octoprint | BIQU Phaetus Dragon | BLV Mod | BLT | DirecDrive BMG
Ender 3 Pro | SKR mini E3 2.0 | Klipper | Octoprint | BIQU Phaetus Dragon | BLV Mod | BLT | DirecDrive BMG
Re: Worklog - Projekt exEnder 3 Pro
Muszę ten temat wziąć pod rozwagę, bo wygląda na to, że temperatura w zasilaczu przekracza 60-80C. Jutro wrzucę tam termistor. Tak wygląda moja śliczna kratka po kilku godzinach druku:cyfron pisze:Nie jestem pewien czy to dobry pomysł. Po pierwsze gęsta kratka sporo ogranicza przepływ powietrza, po drugie z czasem skutecznie zabije się kurzem i będzie jeszcze gorzej.sobal pisze:Modyfikacja na dzisiaj. Leżący poziomo zasilacz dobrze wkomponowuje się w całość wyglądu nowej drukarki. Niestety, otwory wentylacyjne są od góry, co sprawia, że do środka, poza kawałkami filamentu, może też trafić np. śrubka. Niezbyt optymistyczna wizja:
Zaprojektowałem na szybko kratkę, wydruk z ASA, jako 0 warstw góra i dół, wypełnienie 20%, 3 warstwy:
Teraz tylko przykleić na kropelkę:
Taki tunel moim zdaniem sprawdzi się lepiej: https://www.thingiverse.com/thing:4631303
Voron 2.4 350^3 | Fysetc Spider v1 | Klipper | Fluidd | Phaetus Dragon HF
Ender 3 Pro | SKR mini E3 2.0 | Klipper | Octoprint | BIQU Phaetus Dragon | BLV Mod | BLT | DirecDrive BMG
Ender 3 Pro | SKR mini E3 2.0 | Klipper | Octoprint | BIQU Phaetus Dragon | BLV Mod | BLT | DirecDrive BMG
Re: Worklog - Projekt exEnder 3 Pro
Mam już drugą podkładkę PEI od Two Trees. Niby fajna, ale ma dwa miusy:
1. PEI jest tylko z jednej strony, z drugiej jest czysta blacha
2. PEI jest wyjątkowo delikatny, na jednej podkładce udało mi się wyrwać PEI (skurcz po druku PC), a na drugiej porobiły się... wgniotki? Wygląda to tak jak na zdjęciu poniżej i nie pomaga w druku za bardzo Powstały w miejscu druku dla ASA, może kwestia tego, że słabo znosi wysokie temperatury?
Raczej nie polecam tego konkretnego produktu. Mimo to, trzyma na prawdę świetnie i nie mam żadnych problemów z adhezją, spokojnie można drukować mniejsze kawałki z ASA czy ABS bez obaw o odkształcanie (bez komory), o PLA nie wspominam nawet, bo tutaj to rewelacja. Butelkę z hegronem można spokojnie wyrzucić, nie będzie już potrzebna.
Trzy rady dla osób nie znających PEI. Po pierwsze - chcesz to mieć. Po drugie - PEI musi być czysty, myjemy płynem do naczyń i spłukujemy wodą. Nie trzemy ostrą stroną gąbki do zmywania naczyń. Po trzecie, dodajemy tę stronę do ulubionych i jeżeli nie znamy filamentu i tego jak się zachowuje z PEI, to sprawdzamy właśnie tu:
https://help.prusa3d.com/pl/materials
W związku z tym, że już więcej nie kupię Two Trees (cena z Chin to około 100 zł, z Europy to ~130zł), kupiłem moje ulubione rozwiązanie, czyli Energetic (moim zdaniem równie dobry co Ultistik):
https://pl.aliexpress.com/item/40001372 ... 6e83dX3z56
Wychodzi około 160zł, więc trochę drożej, ale to produkt dużo wyższej jakości, szkoda kilka razy płacić za słabe produkty. Mam tę samą podkładkę 350x350 w Voronie i spokojnie używam jej zamiennie z Ultistikiem. Dodatkowy plus w stosunku do TwoTrees to to, że jest to podkładka dwustronna, z jednej strony mamy PEI gładkie, z drugiej teksturowane.
1. PEI jest tylko z jednej strony, z drugiej jest czysta blacha
2. PEI jest wyjątkowo delikatny, na jednej podkładce udało mi się wyrwać PEI (skurcz po druku PC), a na drugiej porobiły się... wgniotki? Wygląda to tak jak na zdjęciu poniżej i nie pomaga w druku za bardzo Powstały w miejscu druku dla ASA, może kwestia tego, że słabo znosi wysokie temperatury?
Raczej nie polecam tego konkretnego produktu. Mimo to, trzyma na prawdę świetnie i nie mam żadnych problemów z adhezją, spokojnie można drukować mniejsze kawałki z ASA czy ABS bez obaw o odkształcanie (bez komory), o PLA nie wspominam nawet, bo tutaj to rewelacja. Butelkę z hegronem można spokojnie wyrzucić, nie będzie już potrzebna.
Trzy rady dla osób nie znających PEI. Po pierwsze - chcesz to mieć. Po drugie - PEI musi być czysty, myjemy płynem do naczyń i spłukujemy wodą. Nie trzemy ostrą stroną gąbki do zmywania naczyń. Po trzecie, dodajemy tę stronę do ulubionych i jeżeli nie znamy filamentu i tego jak się zachowuje z PEI, to sprawdzamy właśnie tu:
https://help.prusa3d.com/pl/materials
W związku z tym, że już więcej nie kupię Two Trees (cena z Chin to około 100 zł, z Europy to ~130zł), kupiłem moje ulubione rozwiązanie, czyli Energetic (moim zdaniem równie dobry co Ultistik):
https://pl.aliexpress.com/item/40001372 ... 6e83dX3z56
Wychodzi około 160zł, więc trochę drożej, ale to produkt dużo wyższej jakości, szkoda kilka razy płacić za słabe produkty. Mam tę samą podkładkę 350x350 w Voronie i spokojnie używam jej zamiennie z Ultistikiem. Dodatkowy plus w stosunku do TwoTrees to to, że jest to podkładka dwustronna, z jednej strony mamy PEI gładkie, z drugiej teksturowane.
Voron 2.4 350^3 | Fysetc Spider v1 | Klipper | Fluidd | Phaetus Dragon HF
Ender 3 Pro | SKR mini E3 2.0 | Klipper | Octoprint | BIQU Phaetus Dragon | BLV Mod | BLT | DirecDrive BMG
Ender 3 Pro | SKR mini E3 2.0 | Klipper | Octoprint | BIQU Phaetus Dragon | BLV Mod | BLT | DirecDrive BMG