Przerabianie Ender 3 Pro do oporu

Awatar użytkownika
Agencior
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 10
Posty: 26
Rejestracja: 10 wrz 2022, 13:24
Lokalizacja: Szczecin, Herning
Drukarka: Creality Ender 3 Pro
x 3
Kontakt:

Przerabianie Ender 3 Pro do oporu

Post autor: Agencior »

Udało mi się zakupić drukarkę w bardzo dobrym stanie prawie nie używaną od gościa którego przerosło jej uruchomienie a to że wydruk figurki trwa dobę to nie mieściło mu się w głowie, to że jakość nie jest jak sklepowy odlew to już całkowita porażka.
Ja z kolei realizuję się znowu w majsterkowaniu.
Za Endera dałem parę goszy i już od pierwszego dnia działa a ja zdobywam doświadczenie w dziedzinie druku 3d.
Tak macie rację jestem zielony.

Wymieniłem paski, pokasowałem wszelkie luzy.
Wymieniłem płytę główną z pierwszej na 1.1.3 super cichą
Zainstalowałem tłumiki stalowo gumowe na silniki krokowe.
Musiałem do tego zniszczyć i wymienić koła zębate pasków.
Wymieniłem a raczej wydrukowałem sobie box na elektronikę.
Zainstalowałem czujnik hallon v3.
Wymieniłem extruder na aluminiowy,
Wymieniłem gorący koniec na ulepszony stop alu w złotej oksydzie.
Wymieniłem grzałkę na mocniejszą.
Wymieniłem płytę główną na 4.2.7 bo miała być jeszcze cichsza
Wymieniłem wentylatory bo oryginalne tak wyły że głowa boli i nawet stół drgał tak były wyważone.
I dużo więcej...

Jak kogoś interesuje to opiszę po kolei dokładniej moje perypetie.

Mój problem.
Zakupiłem kolejny gadzet super wydajny extruder direct drive super light ponad 500stC super szybko nagrzewający się, filament przez niego przelatuje prawie 4cm/sek nie pali pla. Mam jednak problem. I tu powód mojego wpisu i prośba o pomoc.

Gadzet : https://photos.app.goo.gl/QJpHAJpDD8Wezubw5


W gorącym końcu jest miejsce na grzałkę i termistor.
Grzałka z jednej strony dyszy a czujnik z drugiej.
Otwór na czujnik jest na wylot gorącego końca i około 3mm średnicy, jest z 4 razy większy od czujnika, temperaturę czyta delikatnie mówiąc z powietrza a nie z bloku.
Widok bloku i czujnika: https://photos.app.goo.gl/GaXYDbFr5QmLsDmM6
Widok rozmieszczenia otworów na górze grzałka na dole czujnik w środku dysza : https://photos.app.goo.gl/AeWs2QX4x3Kri2bQ8

Opis problemu:
Przez to że czujnik lata w gigantycznym jak na niego otworze odczyt temp jest w opóźnieniem i bardzo niedokładny.
Drukarka nie rozpoczyna druku przez ponad godzinę.
Do momentu ustabilizowania się temp drukarka nie startuje z drukiem.
Nieustanne wahanie temperatury 180-220 st.

Ma ktoś pomysł jak mogę rozwiązać problem?
Owinięcie czujnika papierem - skończy się przekłamaniami,
Wypełnienie otworu pastą termo przewodzącą pewnie skończy się wyciekiem lub uszkodzeniem czujnika.
Wymiana czujnika na większy model kompatybilny z płytą?

Proszę o pomysły, rady, może ktoś to ćwiczył?
Się pyta - się wie, się czyta - się wie jeszcze więcej i ma się jeszcze więcej pytań :)
Ender 3 Pro
Płyta 1.1.4, 1.1.5, 4.2.7
HotEnd standard MK8, DDSR MK8,
HallON v3, CRTouch

Napalony zakupowicz: Aliexpress i Botland
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Postów w temacie: 4
Posty: 8906
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 5841
Kontakt:

Re: Przerabianie Ender 3 Pro do oporu

Post autor: dziobu »

Wymień czujnik na taki w rurce 3mm. Opisane są jako "obudowa PT100" choć nie wiem co to ma wspólnego z PT100.
Pamiętaj też że te klasyczne termistory to są przeważnie do okolic 280-300 stopni. Te lepsze 300-320, może 340 (no dobra, do tylu używam ;p). Choć i tak pod koniec zakresu wiarygodność ich wskazań jest średnia.


btw.
viewtopic.php?f=22&t=2109
Awatar użytkownika
Agencior
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 10
Posty: 26
Rejestracja: 10 wrz 2022, 13:24
Lokalizacja: Szczecin, Herning
Drukarka: Creality Ender 3 Pro
x 3
Kontakt:

Re: Przerabianie Ender 3 Pro do oporu

Post autor: Agencior »

Dziękuje. Znów nowe zagadnienie i muszę się dokształcić. A miało być tak pięknie, łatwo itd :)
PT100 to nie to samo co termistor. Jeśli Twoja elektronika nie obsługuje urządzeń pomiarowych RTD, potrzebujesz płytki wzmacniacza.
Ender 3 płyta 4.2.7 nie potrzebuję niczego przerabiać lub dokładać płytek sterujących?

Sprzedawca Creality też szukali rozwiązania, chyba już zapomnieli jakie czujniki montowali w drukarkach a ja ich zagaduję i marudzę że nie działa. Zdjęć na wysyłałem i właśnie teraz mi przysłali że chyba jednak powinienem (po 4 dniach dyskusji) zakupić u nich czujnik temperatury w obudowie PT100 V6 ATC Semitec 104GT-2 i mimo że blok i grzałka jest do ponad 550stC oni polecają ten czujnik który pracuje do 280stC. Oj Creality!

Tobie zajęło kilka minut co chińczyk 4 dni :D
Dziękuję Uprzejmie. kształcę się dalej.

Na forum fotek nie wrzucałem bo nie chciałem śmietnika robić, nie wiem czy post się przyjmie.
Za to też dziękuję.
Się pyta - się wie, się czyta - się wie jeszcze więcej i ma się jeszcze więcej pytań :)
Ender 3 Pro
Płyta 1.1.4, 1.1.5, 4.2.7
HotEnd standard MK8, DDSR MK8,
HallON v3, CRTouch

Napalony zakupowicz: Aliexpress i Botland
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Postów w temacie: 4
Posty: 8906
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 5841
Kontakt:

Re: Przerabianie Ender 3 Pro do oporu

Post autor: dziobu »

Agencior pisze:
PT100 to nie to samo co termistor. Jeśli Twoja elektronika nie obsługuje urządzeń pomiarowych RTD, potrzebujesz płytki wzmacniacza.
Ender 3 płyta 4.2.7 nie potrzebuję niczego przerabiać lub dokładać płytek sterujących?
Tu są popieprzone dwa pojęcia:
  • PT100 to termistor, tyle że pracuje w innym zakresie niż popularne termistory w drukarkach dlatego układ pomiarowy na większości płyt ich nie odczyta.
  • jakiś kretyn, pewnie handlowiec, uznał też że "PT100" to taki czujnik w rurce 3mm.
W efekcie możesz kupić "czujnik PT100" albo "czujnik w obudowie PT100" który to nie jest PT100 bo jest zwykłym termistorem 100k.
Agencior pisze:Sprzedawca Creality też szukali rozwiązania, chyba już zapomnieli jakie czujniki montowali w drukarkach a ja ich zagaduję i marudzę że nie działa. Zdjęć na wysyłałem i właśnie teraz mi przysłali że chyba jednak powinienem (po 4 dniach dyskusji) zakupić u nich czujnik temperatury w obudowie PT100 V6 ATC Semitec 104GT-2 i mimo że blok i grzałka jest do ponad 550stC oni polecają ten czujnik który pracuje do 280stC. Oj Creality!
Używam tych 104GT-2 od ~340°C i działają. Czujniki przeżywają, błąd pomiaru jest jakiś akceptowalny. W każdym razie działa.
Potrzebujesz w ogóle więcej? Jeśli tak to zostaje przejście faktycznie na czujnik PT100 (PT1000, itd) i dorzucenie płytki ze wzmacniaczem.
I chyba też byś musiał wywalić aluminiowy blok i dysze, bo te chyba nie funkcjonują już w takich temperaturach (?). Plus jakaś izolacja od świata zewnętrznego żeby tą temperaturę utrzymać; coś z włókna szklanego bo kondon silikonowy czy taśma kaptonowa już nie zadziała.
Agencior pisze:Na forum fotek nie wrzucałem bo nie chciałem śmietnika robić, nie wiem czy post się przyjmie.
Wrzucaj bo za miesiąc tych zdjęć już nie będzie i wątek stanie się bezwartościowy.
Awatar użytkownika
Agencior
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 10
Posty: 26
Rejestracja: 10 wrz 2022, 13:24
Lokalizacja: Szczecin, Herning
Drukarka: Creality Ender 3 Pro
x 3
Kontakt:

Re: Przerabianie Ender 3 Pro do oporu

Post autor: Agencior »

Zdjęcia - to mój dysk Google, mam tam zdjęcia już prawie 20 lat to chyba nie znikną.
Czujniki - bardzo ci dziękuję, wcześniej nic o tym nie wiedziałem. Creality obiecało przysłać oba typy czujników w obudowie PT100 jakie mają i będę testował podobno jeden używają od dawna a drugi dopiero będzie montowany w ich drukarkach. Dam znać jak i co wyszło.
Pytanie - już dwa razy napisałeś iż swoich czujników używasz od 340stC to na jakich temperaturach tworzysz?
Rajcuje mnie ten nowy Direct drive bo podobno można na nim drukować ponad 2 razy szybciej więc mógł bym używać najmniejszej dyszy jaką mam.
Szukam jeszcze sterownika grzania stołu żeby odciążyć płytkę główna.
Może ktoś wie czy raspbery pi zero nadaje się do zarządzaniem drukarka bezprzewodowo? Raspbery pi 4 jest prawie niemożliwe do kupienia wszędzie są zestawy które kosztują 4 razy tyle co ender.

Czekam na nową przesyłkę i kontynuuję dokładanie do endera teraz ulepszone rolki,paski,przedłużacze do przewodów,usztywnienia konstrukcji, cr-touch (niestety polski hallon nie jest obsługiwany przez najnowszą płytę a przynajmniej takie info mam z botlandu bo creality nie zna tematu a wsparcie polskiego producenta to dno i brak odzewu od miesiąca)
Się pyta - się wie, się czyta - się wie jeszcze więcej i ma się jeszcze więcej pytań :)
Ender 3 Pro
Płyta 1.1.4, 1.1.5, 4.2.7
HotEnd standard MK8, DDSR MK8,
HallON v3, CRTouch

Napalony zakupowicz: Aliexpress i Botland
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Postów w temacie: 4
Posty: 8906
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 5841
Kontakt:

Re: Przerabianie Ender 3 Pro do oporu

Post autor: dziobu »

Agencior pisze:Zdjęcia - to mój dysk Google, mam tam zdjęcia już prawie 20 lat to chyba nie znikną.
Zmienisz katalog, uprawnienia - cokolwiek i znikną.
Agencior pisze:Pytanie - już dwa razy napisałeś iż swoich czujników używasz od 340stC to na jakich temperaturach tworzysz?
Jak wszyscy - od ~180 w górę. PLA ok 200, PET 220, ABS 235-250. Potem zaczyna się Nylon, PC, PPS...

Tu masz jeden z cieplejszych materiałów - druk w 320°C: viewtopic.php?f=42&t=8680
Agencior pisze:Rajcuje mnie ten nowy Direct drive bo podobno można na nim drukować ponad 2 razy szybciej więc mógł bym używać najmniejszej dyszy jaką mam.
A mechanika przeżyje to 2x szybciej?
Agencior pisze:Szukam jeszcze sterownika grzania stołu żeby odciążyć płytkę główna.
Co rozumiesz przez "odciążyć"? SSRa chcesz dać?

Agencior pisze:(...)(niestety polski hallon nie jest obsługiwany przez najnowszą płytę a przynajmniej takie info mam z botlandu bo creality nie zna tematu a wsparcie polskiego producenta to dno i brak odzewu od miesiąca)
Skoro tyle zmieniasz to dlaczego zostałeś przy ichniej elektronice?
Abys
Awatar użytkownika
cyfron
Postów w temacie: 3
Posty: 1419
Rejestracja: 30 sty 2019, 09:28
Drukarka: U30, SP Pro, UM2+
x 365

Re: Przerabianie Ender 3 Pro do oporu

Post autor: cyfron »

Agencior pisze:Czekam na nową przesyłkę i kontynuuję dokładanie do endera teraz ulepszone rolki,paski,przedłużacze do przewodów,usztywnienia konstrukcji, cr-touch (niestety polski hallon nie jest obsługiwany przez najnowszą płytę a przynajmniej takie info mam z botlandu bo creality nie zna tematu a wsparcie polskiego producenta to dno i brak odzewu od miesiąca)
Nie da się go podłączyć sprzętowo, czy nie jest obsługiwany przez soft od Creality? Jeżeli to drugie, to przy tak dużej ingerencji w sprzęt i tak korzystnie jest przejść na alternatywny firmware.
Awatar użytkownika
JGFTW
Drukarz
Postów w temacie: 1
Posty: 1294
Rejestracja: 14 sie 2019, 05:19
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: DIY Prusa Bear
x 701

Re: Przerabianie Ender 3 Pro do oporu

Post autor: JGFTW »

Wymieniłem płytę główną z pierwszej na 1.1.3 super cichą

Wymieniłem płytę główną na 4.2.7 bo miała być jeszcze cichsza
Dwa razy wymieniałeś płyte? Straszna strata pieniędzy ;)
Osobiście uważam, że więcej daję płyta betonowa za 15zł pod drukarką niż te od creality xD
- rozumiem, że zmiana sterowników była powodem, ale już lepiej trzeba było kupić coś od BigTreeTech, Fysetc, MKS albo Mellow. Cokolwiek, żeby miało wymienne sterowniki, dużo wolnych pinów i obsługiwało różne wyświetlacze. Kupowanie płyt Creality mając na uwadze modyfikacje po całości to strzał w stope.
Zainstalowałem czujnik hallon v3.
Po co Ci cyrkiel w drukarce? :D
A tak na serio to dlaczego nie brałeś odrazu BLTouch albo czujnika indukcyjnego?

Co do czujnika to do 500C jest T-D500 od TriangleLab https://pl.aliexpress.com/item/40009076 ... pt=glo2pol

Przy czym nie wiem po co Ci taki zakres temperatury - bez obudowy zamkniętej, zaizolowanej, sterowanej zarówno temperaturą jak i wychładzaniem i tak nie podrukujesz z superwysokotemperaturowych materiałów. Na otwartej drukarce to ABS to będzie wyzwanie. Zreszt a tak jak dziobu zauważył -

Na allegro znalazłem taki do 350C https://allegro.pl/oferta/czujnik-temp- ... 2175142367
Agencior pisze:
Rajcuje mnie ten nowy Direct drive bo podobno można na nim drukować ponad 2 razy szybciej więc mógł bym używać najmniejszej dyszy jaką mam.
A mechanika przeżyje to 2x szybciej?
Przeżyje, ale co to za życie ;)
Niestety taki ender to ledwo wyciąga prędkość 60mm/s przy 3000 mm/s przyspieszenia, żeby wydruk nie wyglądał jak psu z gardła. Nawet jak podrukujesz tak szybko nie patrząc na ghosting i nierówno nakładane warstwy to będziesz co chwile dokręcał rolki, stół

Moim zdaniem pierwsze mody jakie trzeba zrobić po zakupie Endera to:
- zmiana pokręteł od stołu na takie z nakrętką samohamowną, a nie insertami (można wydrukować),
- dodanie napinaczy pasków (jeżeli nie ma fabrycznie)
- zmiana głowicy (najlepiej na all metal),
- odpowiednie chłodzenie radiatora głowicy drukując odpowiednie nakierowanie nawiewu (oraz może wymiana wentylatorów).
- własny firmware (najnowszego Marlina) oraz porządna kalibracja (może zrobisz PID tuning, którego brak może być odpowiedzialny za wahania temperatury, jeżeli wykluczyć awarie sprzętową),

Warto wspomnieć o zrobienie profili materiałowych na jakimś porządnym slicerze (np SuperSlicerze, PrusaSlicerze, Cura), a nie tym od Creality.


- zmienić ekstruder Bowden na Direct (to już masz)
- przy okazji zrobić podwójna oś Z, o czym piszę dziobu (najlepiej synchronicznie napędzana jednym silnikiem z przełożeniem, osobno też od biedy może być - nawet ten gotowy zestaw "Dual Z" - wtedy warto ustawieniem w Marlinie robić automatyczne ustawianie osi X do płaszczyzny stołu).
- usztywnić ramę
- zmienić stół na magnetyczny z blachami i pokusić się o taką z napylaną strukturą oraz PEI (jak będziesz miał magnesy w stole to nie możesz mieć w CRTouch metalowej igły pomiarowej)
- wymiana płyty głównej to tak jak pisałem wyżej

Kolega cyfron wspominał o alternatywnym firmware, czyli pewnie chodzi mu o Klippera - Jak chcesz totalnie grzebać to jak najbardziej możesz zamiast Marlina wrzucić, ale potrzebny jest wtedy jakiś komputer (pc, laptop, thinclient) albo SBC (RaspberryPi, OrangePi, BananaPI, itp)
dziobu, Abys
Awatar użytkownika
Agencior
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 10
Posty: 26
Rejestracja: 10 wrz 2022, 13:24
Lokalizacja: Szczecin, Herning
Drukarka: Creality Ender 3 Pro
x 3
Kontakt:

Re: Przerabianie Ender 3 Pro do oporu

Post autor: Agencior »

Kolego. Rozmawiasz z zielonką.
Modelowanie, druk 3d, dopiero poznaję temat.
Ender trafił na warsztat i buduję go jednocześnie się ucząc.
Mój nieprzekraczalny budżet na to określiłem na 15k
Idę małymi krokami poznając i oprogramowanie i technikę i sprzęt.

Mody planuję i sprzętowe i programowe albo jak pociągnie mnie nauka i wiedza od użytkowników forum.
O płytach sterujących już wykład zrobili mi spece z botlandu, o różnych softach do drukarki też czytam.
Sensem tu jest ogarnięcie od zera zagadnienia druku 3d a nie kupienia najlepszej drukarki.
Szyny zamiast rolek, śruby zamiast pasków, podwójna synchroniczna oś już pakuje się dla mnie w creality i może w przyszłym tygodniu wyślą bo mają w ofercie tylko z oddzielnym silnikiem, nakrętki z kasowaniem luzu właśnie zamontowałem, ramiona wzmacniające konstrukcje niedługo kupuje.
Pierw zrobię co się da na oryginale, potem zabiorę się za alternatywne sterowniki, szybsze silniki z mniejszym skokiem, a właściwie jak się "naumiem" to z tego co będę miał zbuduję cos nowego.
Zamknięta komora z jonizatorem powietrza, reg temp i osuszaczem oraz wygłuszeniem też po woli rośnie.
Mam dreszcz jak widzę szerokość zagadnienia od konstrukcji sprzętu przez możliwości oprogramowania i sterowania aż po cała gamę materiałów.
Mam zajęcie na lata z samymi profilami materiałowymi z tego co ludzie piszą w sieci a każda modyfikacja sprzętu może zmuszać do ich zmiany.
Czuję się jak dziecko w sklepie z cukierkami.

Chłopaki z creality pisali mi że tanie bltouch mają różne igli ale ich crtouch ma igłę ze stali nierdzewnej i magnes nie powinien jej przeszkadzać.

Odnośnie czujnika hallon V3.
Jestem... wolę Polskie od obcego, działa 3 razy szybciej od chińskiego bltouch z wiekszą dokładnością. Jednak jak to u nas, kasa ma się robić a nie klient ma być zadowolony. Mimo super pomysłu dali ciała na całej linii z wyjątkiem pomysłu. Masakryczna jakość wizualna, szczątkowa instrukcja, brak wsparcia, brak aktualizacji. A na koniec w najnowszej płycie nie ma tych pinów z instrukcji a pojawiło się gniazdo dedykowane pod creality touch sensor popularne też jako bltouch. Może i dało by się hallon V3 podłączyć jednak brakuje mi do tego wiedzy. Zostanie z poprzednią płytką albo pójdzie na sprzedaż w komplecie.
Się pyta - się wie, się czyta - się wie jeszcze więcej i ma się jeszcze więcej pytań :)
Ender 3 Pro
Płyta 1.1.4, 1.1.5, 4.2.7
HotEnd standard MK8, DDSR MK8,
HallON v3, CRTouch

Napalony zakupowicz: Aliexpress i Botland
Awatar użytkownika
cyfron
Postów w temacie: 3
Posty: 1419
Rejestracja: 30 sty 2019, 09:28
Drukarka: U30, SP Pro, UM2+
x 365

Re: Przerabianie Ender 3 Pro do oporu

Post autor: cyfron »

Pisząc o alternatywnym firmware miałem na myśli Klipper lub Marlin.

Jak już robić przeróbki, to na całego. Zerknij sobie na podwójny napęd paskowy osi Z do E3:

https://github.com/kevinakasam/BeltDrivenEnder3

tutaj moje boje z ulepszaniem podobnej konstrukcji czyli Alfawise U30, może znajdziesz jakiś pomysł dla siebie:
viewtopic.php?f=10&t=8952
Agencior
ODPOWIEDZ

Wróć do „Ender”