[FFF] Mój sposób, żeby wydruki trzymały się stołu, a potem łatwo się zdejmowały

Awatar użytkownika
FlameRunner
Zasłużony
Posty: 6659
Rejestracja: 15 kwie 2016, 21:26
Drukarka: owszem :)
x 2250

[FFF] Mój sposób, żeby wydruki trzymały się stołu, a potem łatwo się zdejmowały

Postautor: FlameRunner » 10 sty 2021, 13:34

Sposobów jest wiele. Poniżej przedstawiam mój sposób bardzo dobrze sprawdzający się przy druku z popularnych materiałów jak PLA, PET-G i ABS przedstawiam poniżej. Sposób bazuje na użyciu grzanego stołu, zwykłego szkła i preparatów adhezyjnych.

PREPARATY ADHEZYJNE

Ja mam następujący arsenał:
  • Devil Design Adhesive (tubka z gąbeczkowym aplikatorem)
  • Devil Design Adhesive rozcieńczony wodą, żeby przy dosmarowywaniu nie robić naleśnika
  • Dimafix Spray
Dimafix Spray, Dimafix Pen i Devil Design Adhesive wydają się być ze sobą kompatybilne, ja stosuję je zamiennie, w zależności od potrzeb. Celem jest oczywiście uzyskanie równej powłoki klejowej na stole. Nie trzeba kupować wszystkiego, jeden wystarczy.

PRZYGOTOWANIE

  1. Załatwiam kawałek szkła typu float dociętego na wymiar do drukarki. Dla stołów o długości boku około 200 mm, biorę szkło o grubości 4 mm. Próbowałem kiedyś 2 mm i było zbyt cienkie, 3 mm nawet nie sprawdzałem, 4 mm wydaje się sprawdzać bez zarzutu.
  2. Szkło dokładnie myję zgodnie z tym, co napisałem tu: "[FFF] Mycie stołu"
  3. Zakładam szkło na stół i poziomuję/kalibruję/ustawiam stół zgodnie z tym, co napisałem tu: "[FFF] KALIBRACJA STOŁU".
  4. Po wypoziomowaniu stołu jeszcze raz przecieram alkoholem, bo na pewno w międzyczasie wielokrotnie dotknąłem powierzchni nieodtłuszczoną dłonią.
  5. Na początek lubię użyć preparatu adhezyjnego w spreju, żeby uzyskać cienką, równą powłokę idealnie pokrywającą całą powierzchnię roboczą stołu. W miarę możliwości staram się psikać szybkę poza drukarką, żeby nie pokrywać przy okazji preparatem adhezyjnym wszystkiego łącznie z prowadnicami.

CODZIENNE UŻYWANIE

  1. Grzeję stół tak:
    • Devil Design PLA - 50°C
    • Devil Design PET-G - 70°C
    • Devil Design ABS+ - 90°C
  2. Po wydruku czekam aż stół wystygnie i większość wydruków zdejmuję bez żadnego szarpania się z nimi.
  3. Uzupełniam braki preparatu adhezyjnego w miejscach, w których były wydruki i puszczam kolejny wydruk. Nie trzeba po każdym wydruku myć stołu i nakładać nowego kleju, wystarczy "dopsikać" lub "dosmarować".

ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW

Jeśli pojawiają się jakieś problemy, to sprawdzam kalibrację stołu, a jak to nie wyjaśnia problemu, to myję szkło i nakładam preparat adhezyjny od zera.
Berg, dragonn, Abys, Zepco, rydz, dziobu, Adinfo, artusiek, Stanley_B
dziobu pisze:każde pudło da się zmusić do drukowania, każde
Awatar użytkownika
Artu
Posty: 2138
Rejestracja: 19 kwie 2016, 11:37
Lokalizacja: Winnica k/Pułtuska
Drukarka: Anycubic Delta +
x 380
Kontaktowanie:

Re: [FFF] Mój sposób, żeby wydruki trzymały się stołu, a potem łatwo się zdejmowały

Postautor: Artu » 10 sty 2021, 17:25

Wszystko jak wyżej, ale z użyciem hegron gel spray :smile2:
Pozdrawiam, Artur

# Delta Anycubic - drukuje :git:
Flying Bear Ghost 5 - sprzedana

Moje wypociny na Thingiverse 8-)
Awatar użytkownika
S3b
Posty: 324
Rejestracja: 22 kwie 2016, 11:44
Lokalizacja: Warszawa
Drukarka: P3Steel 2.01/UM2 AE
x 90

Re: [FFF] Mój sposób, żeby wydruki trzymały się stołu, a potem łatwo się zdejmowały

Postautor: S3b » 10 sty 2021, 19:40

Ja zamiast alkoholu do przecierania szkła stosuję zwykły ocet. Nie wiem dlaczego, ale mam takie subiektywne wrażenie, że lepiej mi się takiego stołu wydruki trzymają niż po przetarciu IPA. Octem trę szybę do momentu, aż czuje ze szyba "łapie" sciereczkę/ręcznik papierowy nasączony octem.
Ocet też znakomicie usuwa Dimafix ze szkła.
Ultimaker 2 Clone @1.75mm Bowden :: P3Steel @3mm direct :: Mostly Printed CNC ::
Awatar użytkownika
Adinfo
Posty: 790
Rejestracja: 15 lis 2018, 12:54
Lokalizacja: Radlin
Drukarka: Anycubic Linear Plus
x 120

Re: [FFF] Mój sposób, żeby wydruki trzymały się stołu, a potem łatwo się zdejmowały

Postautor: Adinfo » 10 sty 2021, 20:02

S3b pisze:Ja zamiast alkoholu do przecierania szkła stosuję zwykły ocet.
W delcie po przejściu na szybę (z zajechanej podkładki adehezyjnej) używam OCTU, zdaje egzamin w przypadku PLA oraz PET-G, w przypadku PLA stół 50-55 stopni, PET-G 70 stopni, jeżeli chcę być pewny aby coś specyficznego nie puściło podczas druku to dodatkowo czasami robię brim zamiast skirt, szczególnie przy obiektach z pełnym wypełnieniem i dużej powierzchni na stole - na wszelki wypadek aby coś nie puściło.

W drugiej drukarce na podkładce adhezyjnej używam kleiku DD - również niczego sobie, PLA zależnie od wprasowania pierwszej warstwy stół 45-55 stopni, PET-G 70 stopni.
Anycubic Delta Linear Plus
Prusa i3 Beer 0% Upgrade https://reprapy.pl/viewtopic.php?f=34&t=6395&p=106894#p106887
Awatar użytkownika
artusiek
Posty: 208
Rejestracja: 29 mar 2017, 22:51
Lokalizacja: Czadrów
Drukarka: PrusMK3s,Fullbear...
x 35

Re: [FFF] Mój sposób, żeby wydruki trzymały się stołu, a potem łatwo się zdejmowały

Postautor: artusiek » 10 sty 2021, 20:50

Obecnie robię tak jak powyżej opisane , ale pamiętam też , że gdzieś_w_internecie przeczytałem o kleju biurowym do papieru ... takim w sztyfcie .
Próbowałem na szybie i ku mojemu zaskoczeniu działa całkiem dobrze ( próby z PLA i PETG) , nie jest to DD Adhesive ...
Jak kiedyś zabrakło mi DD to poleciałem na biurowym białym w sztyfcie ... na bezrybiu i rak ryba :toast:
Artusiek
Prusa MK3s - drukuje ; FullBear drukuje , Hevo - drukuje - dopieszczana,

A żywiczna ... w planach ... tylko co wybrać :search:
Cała nadzieja w kawie :D
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Posty: 6667
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 3872
Kontaktowanie:

Re: [FFF] Mój sposób, żeby wydruki trzymały się stołu, a potem łatwo się zdejmowały

Postautor: dziobu » 10 sty 2021, 22:54

To ja dorzucę swoje 3 grosze:
do materiałów ze sporym skurczem często stosuję klej Scotch (zielony). Tam gdzie się da użyć raftu: (ABS, ASA, Calibram, PC, PP...)
  • gruba warstwa sztyftu (czysta szyba rozgrzana do 60°C: dwa przejazdy na potrzebnej powierzchni pod kątem 90 stopni),
  • pierwsza warstwa wbita w stół.
Oczywiście po X wydrukach klej trzeba uzupełnić, co skutkuje takim stołem:
klej.jpg


Takie rozwiązanie pomaga też przy krzywym stole (wiem, mam) - owszem, wymaga to użycia raftu ale nawet jeśli w którymś miejscu pierwsza warstwa ledwie dotyka szyby, to gruba warstwa kleju przytrzyma tak jak trzeba.

Tam gdzie usunięcie raftu to potem spory problem (Nylon, TPE):
  • klej rozcieńczony w wodzie nakładam w 2-3 warstwach co daje grubą i równą powierzchnię,
  • wydruk bez raftu ale możliwie mocno wbity w lepiszcze.
Wadą tej metody jest potrzeba posiadania rozcieńczonego kleju (wrzucam resztki sztyftu do wody i to leży dość długo... fatalnie się rozcieńcza) i sam czas nakładania - przy stole rozgrzanym do 100 stopni jedna warstwa kleju schnie kilka minut, a nakładając kolejne trzeba jeszcze jej nie zniszczyć.
Pozdrawiam
Paweł

Moje twory w 3D | Inne
Awatar użytkownika
McKee
Zasłużony
Posty: 2566
Rejestracja: 20 kwie 2016, 23:00
x 738

Re: [FFF] Mój sposób, żeby wydruki trzymały się stołu, a potem łatwo się zdejmowały

Postautor: McKee » 11 sty 2021, 00:02

FlameRunner pisze:
  • Uzupełniam braki preparatu adhezyjnego w miejscach, w których były wydruki i puszczam kolejny wydruk. Nie trzeba po każdym wydruku myć stołu i nakładać nowego kleju, wystarczy "dopsikać" lub "dosmarować".

W wersji "na Janusza" można też rozcieńczyć i rozmazać wodą to co już mamy naciapane na stole.
Dlatego właśnie obok drukarki mam kieliszek z wodą ;) - dosłownie kilka kropli wystarczy.
Motto na dziś: "How may I abuse you?"
Awatar użytkownika
FlameRunner
Zasłużony
Posty: 6659
Rejestracja: 15 kwie 2016, 21:26
Drukarka: owszem :)
x 2250

Re: [FFF] Mój sposób, żeby wydruki trzymały się stołu, a potem łatwo się zdejmowały

Postautor: FlameRunner » 11 sty 2021, 00:12

@McKee,
Patrz:
Devil Design Adhesive rozcieńczony wodą, żeby przy dosmarowywaniu nie robić naleśnika

;)
dziobu pisze:każde pudło da się zmusić do drukowania, każde
Awatar użytkownika
McKee
Zasłużony
Posty: 2566
Rejestracja: 20 kwie 2016, 23:00
x 738

Re: [FFF] Mój sposób, żeby wydruki trzymały się stołu, a potem łatwo się zdejmowały

Postautor: McKee » 11 sty 2021, 00:26

Ja cię rozumiem, ale ja nawet 1% tego specyfiku nie dodaję po raz drugi.
Cebula max :D

A tak bardziej serio to za leniwy jestem żeby kolejne opakowanie "kleju" przygotowywać skoro można po prostu rozciapać to co już jest na stole ;)

(A o patencie z pudełkiem / osłoną do psikania dimafiksem to juz ze dwa razy pisałem)
Motto na dziś: "How may I abuse you?"
Awatar użytkownika
klimeck
Posty: 24
Rejestracja: 07 lip 2020, 16:54
Lokalizacja: Łódź
Drukarka: HEVO
x 4
Kontaktowanie:

Re: [FFF] Mój sposób, żeby wydruki trzymały się stołu, a potem łatwo się zdejmowały

Postautor: klimeck » 11 sty 2021, 09:15

A ja dopytam o jeszcze jedną kwestię: Czy macie inny, dużo lepszy sposób na nakładanie Hegron Hair Spray? :D Chodzi mi o to, że poprzez psikanie nie mam dobrej kontroli jeśli chodzi o pokrycie, a często po przechyleniu butelki zamiast mgiełki mam strumień żelu xd Ja
https://www.youtube.com/channel/UCR0TLOSFrXJloPAGoe6kHow
Zapraszam :D

HEVO - finalnie działa i drukuje :D

Wróć do „Baza wiedzy, krótkie poradniki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość