Jak przeczyścic z zewnątrz głowice w trakcie trwania wydruku

waca68
Posty: 2
Rejestracja: 01 maja 2021, 12:45

Jak przeczyścic z zewnątrz głowice w trakcie trwania wydruku

Postautor: waca68 » 02 maja 2021, 20:48

Witam
Natrafiłem na pewien problem podczas druku dużych obiektów głównie z PTEG. Mianowicie zauważyłem że kiedy druk trwa dłużej niż 5-6 godzin zaczyna się na zewnątrz dyszy zbierać niewielka ilość filamentu. Ilość ta rośnie szybciej gdy ścianki są wypełniane w 100 procentach. Niezależnie od tego, ilość filamentu na zewnątrz dyszy z czasem druku rośnie i po około 24 h ciągłego druku jest to już spora gródka. Nie wpływa ona na kształt ścianek ale powoduje znaczny wzrost nitkowania. Nie mam też żadnych ubytków w warstwach czy też nadmiaru materiału i widocznych wylewek w materiale. Czy coś z tym można zrobić? Nie psuje to wydruków ale to nitkowanie jest dość duże porównując z tym co jest na początku wydruku. Problem zaczyna być znaczący po wydrukowaniu około 80-90 gr. filamentu. Drukowanie tego samego z PLA powoduje że problem nie występuje i materiał nie gromadzi się na zewnątrz dyszy. Drukarka creality cr6-se.
Awatar użytkownika
Andrzej_W
Posty: 713
Rejestracja: 16 lut 2020, 20:25
Drukarka: 3d Pen
x 242

Re: Jak przeczyścic z zewnątrz głowice w trakcie trwania wydruku

Postautor: Andrzej_W » 02 maja 2021, 21:10

Pęseta :unknown:
Awatar użytkownika
morf
Posty: 2034
Rejestracja: 17 sty 2017, 12:28
Drukarka: Prusa MK3S
x 825

Re: Jak przeczyścic z zewnątrz głowice w trakcie trwania wydruku

Postautor: morf » 02 maja 2021, 21:10

Zrób zdjęcie.
Jeśli zbiera się pomiędzy blokiem a głowica to znaczy że całość jest źle złożona lub nie dokręcona na ciepło i po prostu wycieka.

Jeśli masz na myśli że filament "czepia się dyszy" to możesz spróbować skarpetki silikonowej z niewielkim otworem tylko na końcówkę dyszy.
Done is better than perfect.
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Posty: 6713
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 3906
Kontaktowanie:

Re: Jak przeczyścic z zewnątrz głowice w trakcie trwania wydruku

Postautor: dziobu » 02 maja 2021, 21:15

Podaje Ci za dużo filamentu. Zdarza się że czasem że faktycznie taki syf się na dyszy zbierze ale przeważnie nie jest to problem. Nawet jak się oderwie i zostanie na wydruku to jest to max jedna kropka na duży detal.
Może masz dysze tak zmasakrowaną (np czyszczeniem) że ona sama ma tendencję do ściągania materiału.
Pozdrawiam
Paweł

Moje twory w 3D | Inne
Awatar użytkownika
Jarewa
Posty: 130
Rejestracja: 26 sty 2021, 22:16
Lokalizacja: Głogów
x 10

Re: Jak przeczyścic z zewnątrz głowice w trakcie trwania wydruku

Postautor: Jarewa » 02 maja 2021, 21:23

A nie lepiej pauzować wydruk i podjechać głowicą w miejsce wygodne i przeczyścić dyszę?? a potem kontynuować wydruk..
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Posty: 6713
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 3906
Kontaktowanie:

Re: Jak przeczyścic z zewnątrz głowice w trakcie trwania wydruku

Postautor: dziobu » 02 maja 2021, 21:29

Sugerujesz żeby obsługiwać drukarkę 3D podczas pracy? :shock:
Żaden szanujący się leń na to nie pójdzie :D
Andrzej_W, JGFTW, Silvered87, FlameRunner
Pozdrawiam
Paweł

Moje twory w 3D | Inne
Awatar użytkownika
JGFTW
Posty: 778
Rejestracja: 14 sie 2019, 05:19
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: Klony MK2s i CR10
x 414

Re: Jak przeczyścic z zewnątrz głowice w trakcie trwania wydruku

Postautor: JGFTW » 02 maja 2021, 22:15

Dokładnie - tak sie nie da żyć ;)

Zamontuj szczotkę czyszczącą na końcu osi i dodaj gcode, który tam będzie co X warstw (eksperymentalnie dobierz ile) podjeżdzał.

Jak chcesz się poważniej do tego zabrać to możesz nawet w Marlinie dodać funkcję czyszczącą:
https://github.com/MarlinFirmware/Marli ... on.h#L1735

Takie przykładowe mocowanie:
https://www.thingiverse.com/thing:2355355
Albo na grubo: https://www.thingiverse.com/thing:4230645


Jednak w pierwszej kolejności sprawdź to co zasugerowali koledzy: nieszczelności spowodowane nieprawidłowym montażem głowicy, silikonową skarpetę i dostosowanie flow/extrusion multiplier.
Zazwyczaj tyle wystarcza i nie trzeba dodawać patentu ze szczotką.
Cr10 2017 - direct, standalone ATX mod, 2ga oś Z, ABL, RPI + Octo
Klon MK2s - 1:1 własny sourcing części
Klon MK2s - 24v, silniki 809, Skr 1.3
Kolejny klon MK2s - SKR 1.3 , stół MK42
TinyCart v3.6 worklog
MPCNC worklog
waca68
Posty: 2
Rejestracja: 01 maja 2021, 12:45

Re: Jak przeczyścic z zewnątrz głowice w trakcie trwania wydruku

Postautor: waca68 » 02 maja 2021, 22:57

Dzięki za rady.
Poeksperymentuję z ilością filamentu na początek. To co mnie zastanawia to fakt ze godzinę temu skończył się wydruk z PLA - 167 gramów poszło drutu i nie ma śladu na głowicy zabrudzenia (27h druku)
Awatar użytkownika
JGFTW
Posty: 778
Rejestracja: 14 sie 2019, 05:19
Lokalizacja: Wrocław
Drukarka: Klony MK2s i CR10
x 414

Re: Jak przeczyścic z zewnątrz głowice w trakcie trwania wydruku

Postautor: JGFTW » 02 maja 2021, 23:06

Fakt, że trzeba kalibrować flow pod różne filamenty (czasem nawet różne kolory tego samego filamentu) nie jest niczym dziwnym.
Dodatkowo drukując z PETG drukujesz w wyższej temperaturze, więc to też trzeba miec na uwadzę. Najlepiej głowicę skręcić na gorąco w najwyższej możliwej temperaturze jaką głowica wytrzyma.

Dla e3d v6 z ptfe będzie to 250C, a dla allmetal 285C z tego co pamiętam.
Cr10 2017 - direct, standalone ATX mod, 2ga oś Z, ABL, RPI + Octo
Klon MK2s - 1:1 własny sourcing części
Klon MK2s - 24v, silniki 809, Skr 1.3
Kolejny klon MK2s - SKR 1.3 , stół MK42
TinyCart v3.6 worklog
MPCNC worklog
Awatar użytkownika
japim
Posty: 564
Rejestracja: 12 lis 2019, 14:15
Lokalizacja: Warszawa
Drukarka: Reprapy x3, E3, CR10
x 154
Kontaktowanie:

Re: Jak przeczyścic z zewnątrz głowice w trakcie trwania wydruku

Postautor: japim » 02 maja 2021, 23:35

Mam tak samo i tylko z PETG. Głowica skręcona szczelnie setki godzin przelatane - i przy druku z ABS i PLA problem nie występuje. PETG nitkuje mocno i zbiera się syf na dyszy. Jak mam szczęście to glut zostaje w środku wydruku - jak jest pech to glut jest gdzieś na zewnątrz. I zbiera się już przy najmniejszych wydrukach (10g). Trzeba pewnie wyregulować flow na 0.9 lub mniej - ale zbyt leniwy jestem...
Pozdrawiam,
Przemek

Moje projekty 3D: https://www.thingiverse.com/Japim/designs
Aktualne projekty modelarskie: https://www.rcgroups.com/forums/member.php?u=174992

Wróć do „Baza wiedzy, krótkie poradniki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość