Piaskowanie wydruków

Regulamin forum
1. Dział "B+R, innowacje i pomysły" jest miejscem służącym do dyskusji o nowych pomysłach i opracowywania nowych rozwiązań w duchu idei open source.
2. O ile nie zaznaczono inaczej, wątki w dziale "B+R, innowacje i pomysły" stanowią oddolną inicjatywę forumowiczów, a właściciele forum nie nadzorują prowadzonych prac.
Awatar użytkownika
Pjoter
Posty: 1075
Rejestracja: 16 lis 2017, 18:53
Lokalizacja: Gdańsk
Drukarka: HEVO, MK3S
x 451

Piaskowanie wydruków

Postautor: Pjoter » 22 lip 2020, 19:13

W tym temacie zamieszczę własne doświadczenia związane z piaskowaniem. Dodaję że nie mam żadnego przeszkolenia teoretycznego związanego z piaskarką, w pracy po prostu pokazano mi gdzie się naciska aby leciał piach.

Parametry piaskarki:
- ścierniwo szklane 0.2 - 0.3 mm
- ciśnienie piaskowania między 6.5 a 7.5 bar


Do następującego testu użyłem modelu 3DBenchy. Wydrukowane na składanym przeze mnie HEVO. Druk na parametrach "fast" (to piszę by było wiadomo że celem nie było uzyskanie idealnych wydruków); warstwie 0.2 mm i szerokości ścieżki 0.5 mm; dodaję że nie mam idealnie skalibrowanej retrakcji (patrz: miejsce na flagę na rufie). Materiał to PETG czarny od Devil Design.
Zdjęcia przedstawiają model niepiaskowany (PRÓBKA REFERENCYJNA), model który potraktowałem "dwoma warstwami" piaskowania - tak jakbym nakładał dwie warstwy farby, trudno mi wytłumaczyć o co mi dokładnie chodzi - (PRÓBKA ZMATOWIONA) oraz model piaskowany ok. 5 min (PRÓBKA PIASKOWANA). Modele po piaskowaniu były odmaczane w izopropanolu (ok. 60 sekund) i przedmuchiwane sprężonym powietrzem.















PRÓBKA REFERENCYJNA PRÓBKA ZMATOWIONA PRÓBKA PIASKOWANA
IMG_20200722_171205.jpg
IMG_20200722_171021.jpg
IMG_20200722_171109.jpg
IMG_20200722_171247.jpg
IMG_20200722_171254.jpg
IMG_20200722_171300.jpg
IMG_20200722_171359.jpg
IMG_20200722_171421.jpg
IMG_20200722_171447.jpg
IMG_20200722_171523.jpg
IMG_20200722_171513.jpg
IMG_20200722_171503.jpg


Dodatkowo zdjęcia zbiorcze (szary element HEVO to grafitowy PETG od Fiberlogy):
IMG_20200722_171633.jpg
IMG_20200722_171313.jpg


Moja spostrzeżenia:
- Element po zmatowieniu traci na kolorze i połysku. Kolor określiłbym jako ciemny grafit, na pewno nie jako czarny mat. W niektórych miejscach widać ubytki spowodowane piaskowaniem - głównie na płaskich powierzchniach o niewielkim pochyle (dach Benchy). Pokład (płaska powierzchnia bez pochyłu) wychodzi rewelacyjnie - jest bardzo "jednolita". Detale (np koło sterowe) nie tracą dużo na ostrości. Moim zdaniem jest sens jeśli ktoś chcę dalej obrabiać element (np. malowanie, malowanie podkładem wypełniającym). Pod paznokciem czuć warstwy.

- Element po piaskowaniu bardzo mocno traci na kolorze, jest jaśniejszy od elementu zmatowionego. Ubytki materiału są wyraźnie widoczne, zarówno na dachu jak i na ścianach pionowych. Detale mocno tracą na ostrości. Moim zdaniem nie ma sensu piaskowania dla tak małych detali. Pod paznokciem ciągle czuć warstwy.

Jestem otwarty na wszelkie sugestie. Jeśli chcesz bym przetestował inny materiał lub kolor, to daj znać. Sądzę że razem coś wymyślimy ;)
Ostatnio zmieniony 23 lip 2020, 16:22 przez Pjoter, łącznie zmieniany 3 razy.
dziobu, Abys, Andrzej_W, emartinelli, FlameRunner, Adinfo, Zepco, panWiadr0, fredator, kapi, jakubperson
Moje wydruki | Thingiverse | PrusaPrinters
Anycubic i3 Mega - sprzedana
HyperCube Evolution #1 - worklog
Ender-2 - sprzedana
Prusa MK3S - odkupiona używana
HyperCube Evolution #2 - szukam na nią miejsca na razie w odstawce
Awatar użytkownika
Pjoter
Posty: 1075
Rejestracja: 16 lis 2017, 18:53
Lokalizacja: Gdańsk
Drukarka: HEVO, MK3S
x 451

Re: Piaskowanie wydruków

Postautor: Pjoter » 23 lip 2020, 16:20

Kontynuacja:

Do następującego testu użyłem modelu 3DBenchy. Wydrukowane na składanym przeze mnie HEVO. Druk na parametrach "fast" (to piszę by było wiadomo że celem nie było uzyskanie idealnych wydruków); warstwie 0.2 mm i szerokości ścieżki 0.5 mm; dodaję że nie mam idealnie skalibrowanej retrakcji (patrz: miejsce na flagę na rufie). Materiał to Print-Me PLA Red Lips.
Zdjęcia przedstawiają model niepiaskowany (PRÓBKA REFERENCYJNA), model który potraktowałem "dwoma warstwami" piaskowania - tak jakbym nakładał dwie warstwy farby, trudno mi wytłumaczyć o co mi dokładnie chodzi - (PRÓBKA ZMATOWIONA) oraz model piaskowany ok. 5 min (PRÓBKA PIASKOWANA). Modele po piaskowaniu były odmaczane w izopropanolu (ok. 60 sekund) i przedmuchiwane sprężonym powietrzem.















PRÓBKA REFERENCYJNA PRÓBKA ZMATOWIONA PRÓBKA PIASKOWANA
IMG_20200723_154839.jpg
IMG_20200723_154846.jpg
IMG_20200723_154855.jpg
IMG_20200723_154949.jpg
IMG_20200723_154958.jpg
IMG_20200723_155005.jpg
IMG_20200723_155049.jpg
IMG_20200723_155107.jpg
IMG_20200723_155130.jpg
IMG_20200723_155159.jpg
IMG_20200723_155210.jpg
IMG_20200723_155226.jpg


Dodatkowo zdjęcia zbiorcze (czerwony element to PLA czerwone od DD):
IMG_20200723_155309.jpg
IMG_20200723_155357.jpg



Moja spostrzeżenia:
- Element po zmatowieniu traci na kolorze i połysku. Kolor określiłbym jako wyblakły czerwony. Nie widzę żadnych znaczących ubytków. Pokład (płaska powierzchnia bez pochyłu) wychodzi rewelacyjnie - jest bardzo "jednolita". Detale (np koło sterowe) nie tracą dużo na ostrości. Moim zdaniem jest sens jeśli ktoś chcę dalej obrabiać element (np. malowanie, malowanie podkładem wypełniającym). Pod paznokciem czuć warstwy.

- Element po piaskowaniu bardzo mocno traci na kolorze, jest jaśniejszy od elementu zmatowionego. Nadal nie widać znacznych ubytków materiału. Detale mocno tracą na ostrości. Moim zdaniem nie ma sensu piaskowania dla tak małych detali. Pod paznokciem ciągle czuć warstwy.
jakubperson, Abys, morf, emartinelli, rydz, FlameRunner, Wawok
Moje wydruki | Thingiverse | PrusaPrinters
Anycubic i3 Mega - sprzedana
HyperCube Evolution #1 - worklog
Ender-2 - sprzedana
Prusa MK3S - odkupiona używana
HyperCube Evolution #2 - szukam na nią miejsca na razie w odstawce
Awatar użytkownika
Igor
Posty: 76
Rejestracja: 05 mar 2020, 23:12
Lokalizacja: Koniec świata (ten dolny)
Drukarka: Służbowa Prusa Mk3S
x 36
Kontaktowanie:

Re: Piaskowanie wydruków

Postautor: Igor » 24 lip 2020, 05:10

Spróbuj innych metod "piaskowania" (strumieniowo-ściernych) do tak delikatnych detali, tzn innych materiałów. Łupiny orzechów, soda (ładnie się wypłukuje z zakamarków). Albo łokrutnie zużytego ścierniwa, takiego co już w mąkę się zamienia. I rozkalibrowanej dyszy. To bardziej "dmuchanie zanieczyszczonym powietrzem" niż piaskowanie ale bardzo oszczędza detale, takie jak foliowe naklejki-szablony kiedy "piaskuje" się szkło. Spokojny, szeroki strumień bardziej matowi, szybki (nawet z małą ilością ścierniwa) zmiata z detalu wszystko do gołej gleby.
Złote zasady: 1. You get what you paid for 2. Works? Don't fix! 3.Tanie okaże się najdroższe 4. Nie zoptymalizujesz procesu, którego nie rozumiesz 5. Konserwuj, nie czekaj aż padnie do reszty
Awatar użytkownika
Abys
Posty: 531
Rejestracja: 09 lut 2019, 19:19
Lokalizacja: Szczecin
Drukarka: Ender 3 MKS Gen L V1
x 230

Re: Piaskowanie wydruków

Postautor: Abys » 24 lip 2020, 07:10

Sodę też bym zobaczył w akcji, lakier tym ściągają i nie uszkadza to blachy.
Awatar użytkownika
Pjoter
Posty: 1075
Rejestracja: 16 lis 2017, 18:53
Lokalizacja: Gdańsk
Drukarka: HEVO, MK3S
x 451

Re: Piaskowanie wydruków

Postautor: Pjoter » 24 lip 2020, 07:33

No niestety parametrów piaskarki zmienić nie mogę. Używamy jej codziennie właśnie do czyszczenia zabrudzonych blach i nie ma opcji wymiany ścierniwo na coś innego (swoją drogą trzeba by tam bylo wkebac że 20kg nowego ścierniwo). Druga sprawa jest to że gdyby szef zobaczył co robię to by poprosił firmę zewnętrzna o wycenę zlecenia piaskowania tych łódek i by mi tyle ujął z pensji :P więc muszę to robić ukradkiem.
Moje wydruki | Thingiverse | PrusaPrinters
Anycubic i3 Mega - sprzedana
HyperCube Evolution #1 - worklog
Ender-2 - sprzedana
Prusa MK3S - odkupiona używana
HyperCube Evolution #2 - szukam na nią miejsca na razie w odstawce
Awatar użytkownika
Igor
Posty: 76
Rejestracja: 05 mar 2020, 23:12
Lokalizacja: Koniec świata (ten dolny)
Drukarka: Służbowa Prusa Mk3S
x 36
Kontaktowanie:

Re: Piaskowanie wydruków

Postautor: Igor » 24 lip 2020, 08:47

Jakbyś tam "wkebał ze 20kg nowego ścierniwa" to by Ci te łódki rozniosło w pył. Ostatnio powstrzymałem się o tydzień z dosypaniem świeżego korundu do naszej stacyjnej piaskarki właśnie dlatego, że chcieli szkło oznaczenia na szkle robić i by im te naklejki-szablony zdarło zanim by się połapali.

Aha, parametry piaskarki niewiele mówią jeśli nie podałeś rozmiaru dyszy, przepływu i chociaż "na oko" czy strumień składał się raczej ze szkłą czy raczej z powietrza. Sama idea testu zacna. Wsypię stary pylasty korund, założę dyszę rozoraną o 20% i spróbuję na PET i PLA (innych nie mam).

Swoją drogą skoro szef taki liczący (zrozumiałe podejście) to ciekawe że nie policzył ile przepłaca w postaci czasu pracy starym ścierniwem w porównaniu do zakupu nowego. Pracowałem dla firmy gdzie pomysły na takie "pierdoły" jak zaproponowane przed chwilą obliczenia, były premiowane oficjalną stawką, zależną od wagi pomysłu i wynikających z niego ułatwień/oszczędności ale nie mniejszą niż ustalona na dany kwaratał.
Złote zasady: 1. You get what you paid for 2. Works? Don't fix! 3.Tanie okaże się najdroższe 4. Nie zoptymalizujesz procesu, którego nie rozumiesz 5. Konserwuj, nie czekaj aż padnie do reszty
Awatar użytkownika
Pjoter
Posty: 1075
Rejestracja: 16 lis 2017, 18:53
Lokalizacja: Gdańsk
Drukarka: HEVO, MK3S
x 451

Re: Piaskowanie wydruków

Postautor: Pjoter » 24 lip 2020, 09:06

Raczej chodziło mi o wymianę na inny rodzaj że nie jest to hop siup, jedno wiaderko bo mała piaskarka. Ścierniwo też dosypujemy świeżego na bieżąco. Z jednej strony to można by było się rozpisywać o "pseudo zaradności" i oszczędzaniu które generuje dodatkowe koszta ukryte itp. Z drugiej to nie ja jeżdżę nowym BMW a szef i owszem :D więc ten jego system jednak się sprawdza
Moje wydruki | Thingiverse | PrusaPrinters
Anycubic i3 Mega - sprzedana
HyperCube Evolution #1 - worklog
Ender-2 - sprzedana
Prusa MK3S - odkupiona używana
HyperCube Evolution #2 - szukam na nią miejsca na razie w odstawce
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Posty: 6235
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 3559
Kontaktowanie:

Re: Piaskowanie wydruków

Postautor: dziobu » 25 lip 2020, 02:45

Czyli... eee... dobrze rozumiem że piaskowanie nic nie daje? :D
Pozdrawiam
Paweł

Moje twory w 3D | Inne
Awatar użytkownika
Igor
Posty: 76
Rejestracja: 05 mar 2020, 23:12
Lokalizacja: Koniec świata (ten dolny)
Drukarka: Służbowa Prusa Mk3S
x 36
Kontaktowanie:

Re: Piaskowanie wydruków

Postautor: Igor » 25 lip 2020, 06:17

Daje, zobacz zdjęcia. Zmatowisz np pod farbe a jak bedziesz dalej piaskował to detale stracisz.
Złote zasady: 1. You get what you paid for 2. Works? Don't fix! 3.Tanie okaże się najdroższe 4. Nie zoptymalizujesz procesu, którego nie rozumiesz 5. Konserwuj, nie czekaj aż padnie do reszty
Awatar użytkownika
Pjoter
Posty: 1075
Rejestracja: 16 lis 2017, 18:53
Lokalizacja: Gdańsk
Drukarka: HEVO, MK3S
x 451

Re: Piaskowanie wydruków

Postautor: Pjoter » 08 sie 2020, 19:34

Kontynuacja:

Do następującego testu użyłem modelu 3DBenchy. Wydrukowane na składanym przeze mnie HEVO. Druk na parametrach "fast" (to piszę by było wiadomo że celem nie było uzyskanie idealnych wydruków); warstwie 0.2 mm i szerokości ścieżki 0.5 mm; dodaję że nie mam idealnie skalibrowanej retrakcji (patrz: miejsce na flagę na rufie). Materiał to ABS+ czarny od Devil Design.
Tu ukłon w stronę @Stefek96, który użyczył mi materiału do testów. Szkoda tylko że przewinąłem sobie tak ze 2-3 metry za mało i 3DBenchy nie ma komina :rotfl:
Zdjęcia przedstawiają model niepiaskowany (PRÓBKA REFERENCYJNA), model który potraktowałem "dwoma warstwami" piaskowania - tak jakbym nakładał dwie warstwy farby, trudno mi wytłumaczyć o co mi dokładnie chodzi - (PRÓBKA ZMATOWIONA) oraz model piaskowany ok. 5 min (PRÓBKA PIASKOWANA). Modele po piaskowaniu były odmaczane w izopropanolu (ok. 60 sekund) i przedmuchiwane sprężonym powietrzem.















PRÓBKA REFERENCYJNA PRÓBKA ZMATOWIONA PRÓBKA PIASKOWANA
IMG_20200808_185220.jpg
IMG_20200808_185241.jpg
IMG_20200808_185254.jpg
IMG_20200808_185319.jpg
IMG_20200808_185324.jpg
IMG_20200808_185331.jpg
IMG_20200808_185447.jpg
IMG_20200808_185503.jpg
IMG_20200808_185520.jpg
IMG_20200808_185612.jpg
IMG_20200808_185558.jpg
IMG_20200808_185536.jpg


Dodatkowo zdjęcia zbiorcze (szary element HEVO to grafitowy PETG od Fiberlogy):
IMG_20200808_185401.jpg
IMG_20200808_185656.jpg



Moja spostrzeżenia:
- Element po zmatowieniu traci na kolorze i połysku. Kolor określiłbym jako ciemny grafit, na pewno nie jako czarny mat. Nie widać ubytków spowodowanych piaskowaniem! Czuć że wszelkie powierzchnie są gładsze, czuć jednak ciągle pojedyncze warstwy. Detale (np koło sterowe) nie tracą dużo na ostrości. Moim zdaniem jest sens jeśli ktoś chcę dalej obrabiać element (np. malowanie, malowanie podkładem wypełniającym).

- Element po piaskowaniu bardzo mocno traci na kolorze, jest jaśniejszy od elementu zmatowionego. Nie ma ubytków materiału! Detale lekko tracą na ostrości. Miejscami nie można wyczuć warstw (np. powierzchnia burty). W tych też miejscach 3DBenchy traci wygląd (fakturę? teksturę?) wydruku 3D, staje się jednolicie matowy. Moim zdaniem zdecydowanie jest sens piaskowania wydruków z ABSu.

Mam jeszcze małą szpulę ABS (kolor naturalny). Wydrukuję 3DBenchy z niej i wstawie tu zdjęcia. Tym razem jednak jedną łódkę bardzo mocno wypiaskuję (tak aby całkowicie ją wygładzić). Nie wiem jak to na zdjęciach wyjdzie ale też się podzielę wynikami. Piaskowanie ABSu to zdecydowanie dobry kierunek jeśli chodzi o wykorzystanie tej metody post-processingu!
Abys, McKee, FlameRunner
Moje wydruki | Thingiverse | PrusaPrinters
Anycubic i3 Mega - sprzedana
HyperCube Evolution #1 - worklog
Ender-2 - sprzedana
Prusa MK3S - odkupiona używana
HyperCube Evolution #2 - szukam na nią miejsca na razie w odstawce

Wróć do „B+R, innowacje i pomysły”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość