kalibracja flow różne grubości ścianek

Jakość druku Cię nie zadowala?
Awatar użytkownika
11master
Posty: 160
Rejestracja: 30 paź 2017, 07:53
Drukarka: AA8
x 3

kalibracja flow różne grubości ścianek

Postautor: 11master » 09 lut 2019, 21:40

Mam pewien problem i od kilku dni nie potrafię wymyślić w czym rzecz. Otóż zamieniam ramę akrylową na alu i muszę wydrukować pewna ilość elementów. Chciałbym je wydrukować w miarę dokładnie więc zabrałem się na dokładną kalibrację na niedokładnej A8.
W efekcie doszedłem już do tego, że wymiary kostki zewnętrznej zgadzają mi się z tymi jakie projektowałem - sprawdzałem zadany i faktyczny posuw osi XY (mierzenie suwmiarką to istny koszmar).
I teraz sedno problemu: próbuję ustawić flow do zadanej szerokości ścieżki (dysza 0.4 ścieżka 0.46) i zonk. Miałem tak że w Y ścianki były ok, a w X lewa węższa, a prawa dużo szersza (np. Y 0.94, 0.94 ; X lewa 0.91, a prawa 0.96).
Ostatecznie doszedłem do momentu w którym na osi Y mam wymagane 0.92 ; na osi X lewa również 0.92, a prawa ścianka 0.96 skąd taki efekt? :shock: Czy to co napisałem jest zrozumiałe czy rysować?

Ostatnio @dragon wspominał o ograniczeniach FDM i błędzie 0.2mm nie ukrywam, że strasznie mnie to zmartwiło słysząc to od doświadczonego drukarza. Nie drukuję zbytnio marwinków, łódeczek itp. Raczej drukuję elementy w których ważna jest dokładność bo muszą pasować w coś do/na coś.

Wracając do problemu tak się zastanawiam czy to np. nie wina slicera (Cura) skoro w Y jest dobrze a w X takie różnice?! Próbowałem slic3ra , ale tam mi jakieś głupoty wychodzą. Może mi ktoś na slic3rze lub innym pociąć załącznik z wytycznymi: filament 1.75, druk 235C, stół 75C, pusty bez podłogi i sufitu, brim kilka obrysów, 2 ścianki, Flow na 100%, 0% wentylatora szybkośc 45mm/s? Chcę wykluczyć błędy slicera lub moje błędne ustawienia.
Załączniki
kostka_test-M.stl
kostka testowa
(684 Bajtów) Pobrany 7 razy
Anet A8 BOX
Awatar użytkownika
FlameRunner
Administrator
Posty: 4352
Rejestracja: 15 kwie 2016, 21:26
Lokalizacja: Olsztyn
x 963
Kontaktowanie:

Re: kalibracja flow różne grubości ścianek

Postautor: FlameRunner » 09 lut 2019, 21:53

A wydrukuj kostkę w trybie wazy i daj znać, jak wymiary. ;)
Filip Misztal
filasklep.pl - sklep z filamentem
drukarnia 3D „Ocelot” - druk 3D Olsztyn

I love the smell of ABS in the morning...
Awatar użytkownika
Artu
Posty: 1642
Rejestracja: 19 kwie 2016, 11:37
Lokalizacja: Winnica k/Pułtuska
Drukarka: Anycubic Delta +
x 224
Kontaktowanie:

Re: kalibracja flow różne grubości ścianek

Postautor: Artu » 09 lut 2019, 21:54

11master pisze:...próbuję ustawić flow do zadanej szerokości ścieżki (dysza 0.4 ścieżka 0.46) i zonk.

Sorry, ja się nie znam, ale jak z dyszy 0,4 wydusić ścieżkę 0,46 :shock:
Pozdrawiam, Artur
# Menda90 - emerytura w garażu :smile2: # Delta Anycubic - drukuje
Moje wypociny na Thingiverse 8-)
Awatar użytkownika
FlameRunner
Administrator
Posty: 4352
Rejestracja: 15 kwie 2016, 21:26
Lokalizacja: Olsztyn
x 963
Kontaktowanie:

Re: kalibracja flow różne grubości ścianek

Postautor: FlameRunner » 09 lut 2019, 21:55

Całkowicie zwyczajnie. :P
Filip Misztal
filasklep.pl - sklep z filamentem
drukarnia 3D „Ocelot” - druk 3D Olsztyn

I love the smell of ABS in the morning...
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Posty: 3741
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 1220
Kontaktowanie:

Re: kalibracja flow różne grubości ścianek

Postautor: dziobu » 09 lut 2019, 22:08

11master pisze:Ostatnio @dragon wspominał o ograniczeniach FDM i błędzie 0.2mm nie ukrywam, że strasznie mnie to zmartwiło słysząc to od doświadczonego drukarza. Nie drukuję zbytnio marwinków, łódeczek itp. Raczej drukuję elementy w których ważna jest dokładność bo muszą pasować w coś do/na coś.

Zobacz jaką ścieżkę wypluwa drukarka. Jakie są ścianki. Uwzględnij skurcz materiału (a jest, nawet w PLA) i fakt że plastiki są nieco elastyczne. I wtedy to 0.2 już nie ma takiego znaczenia.
Drukuję dużo elementów które muszą idealnie pasować, wchodzą jeden w drugi, itp - da się, działa. Jak nie to pilnik/wiertarka.
Artu pisze:Sorry, ja się nie znam, ale jak z dyszy 0,4 wydusić ścieżkę 0,46 :shock:

To akurat normalne.
Ale powiem że da się z dyszy 0.4mm drukować ścieżką np 0.35 albo i mniejszą, co jest dopiero chore - a działa :D
Pozdrawiam
Paweł

Moje twory w 3D | Inne
Awatar użytkownika
11master
Posty: 160
Rejestracja: 30 paź 2017, 07:53
Drukarka: AA8
x 3

Re: kalibracja flow różne grubości ścianek

Postautor: 11master » 09 lut 2019, 22:30

@FlameRunner się robi

@Artu z tego co wiem to to niektóre slicery optymalnie ustawiają ten parametr jako dysza+20%

@dziobu wszystko rozumiem, dziwi mnie że jedna ścianka ma ileśtam, a druga oddalona o 3cm ma ileśtam i jeszcze trochę; mimo że powinny być takie same. To mnie dziwi. 3 ścianki identyczne i czwarta inna TU jest zagwozdka.

Może mi ktoś potnie na czymkolwiek tę kostkę testową? Wykluczę jedną możliwość.
Anet A8 BOX
Awatar użytkownika
FlameRunner
Administrator
Posty: 4352
Rejestracja: 15 kwie 2016, 21:26
Lokalizacja: Olsztyn
x 963
Kontaktowanie:

Re: kalibracja flow różne grubości ścianek

Postautor: FlameRunner » 09 lut 2019, 22:33

11master pisze:mimo że powinny być takie same.

Dlaczego powinny? Czy przy każdej masz takie samo ciśnienie w głowicy i pozwalasz mu się rozładowywać w taki sam sposób?
Nawet Ci mogę powiedzieć, w którym rogu masz szew: prawym, od frontu drukarki. (O ile dobrze rozumiem, która ścianka jaki ma wymiar.)
Filip Misztal
filasklep.pl - sklep z filamentem
drukarnia 3D „Ocelot” - druk 3D Olsztyn

I love the smell of ABS in the morning...
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Posty: 3741
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 1220
Kontaktowanie:

Re: kalibracja flow różne grubości ścianek

Postautor: dziobu » 09 lut 2019, 22:37

11master pisze:@dziobu wszystko rozumiem, dziwi mnie że jedna ścianka ma ileśtam, a druga oddalona o 3cm ma ileśtam i jeszcze trochę; mimo że powinny być takie same. To mnie dziwi. 3 ścianki identyczne i czwarta inna TU jest zagwozdka.

Nie, nie ma zagwozdki.
Napisałeś dokładnie to:
Miałem tak że w Y ścianki były ok, a w X lewa węższa, a prawa dużo szersza (np. Y 0.94, 0.94 ; X lewa 0.91, a prawa 0.96).
co oznacza ni mniej nic więcej że masz dyszę nieprostopadle do stołu bądź z krzywym otworem; albo głowica się lekko obraca przy jeździe w różne strony.

Wydrukuj kilka kostek obok siebie w X - zobaczysz czy kierunek jazdy daną osią ma znaczenie (czy zawsze lewa ścianka będzie węższa, itp). Możliwe że obijasz się o kwestie tego typu - a wynika to m.in z jakości zastosowanych części.
Przypomnę - masz A8. Startujesz więc z dolnej półki.
Pozdrawiam
Paweł

Moje twory w 3D | Inne
Awatar użytkownika
11master
Posty: 160
Rejestracja: 30 paź 2017, 07:53
Drukarka: AA8
x 3

Re: kalibracja flow różne grubości ścianek

Postautor: 11master » 09 lut 2019, 22:59

@FlameRunner
W trybie wazy też mniej więcej pokrywa się z obserwacjami opisanymi wyżej. Przód tył identyczne lewa węższa, prawa szersza z tym, że mierzenie trudniejsze i różnice znacznie mniejsze.

Szew jest w z przodu ale w lewym rogu najbliżej 0,0 (o ile dobrze myślę że dobrze myślisz).

@dziobu
Hmm.. tak kombinujesz. Tylko to by znaczyło, że głowica jest ok, bo problemy są podczas jazdy stołem w Y. To by znaczyło, że stół nie jeździ prostopadle do X. A to by znaczyło na co wpadłem teraz, że przekątne kwadratów powinny być różne. To drukuję coś większego.
Anet A8 BOX
Awatar użytkownika
FlameRunner
Administrator
Posty: 4352
Rejestracja: 15 kwie 2016, 21:26
Lokalizacja: Olsztyn
x 963
Kontaktowanie:

Re: kalibracja flow różne grubości ścianek

Postautor: FlameRunner » 09 lut 2019, 23:03

A to idź za tym, co napisał @dziobu. Tym razem ja nie trafiłem. :(
Filip Misztal
filasklep.pl - sklep z filamentem
drukarnia 3D „Ocelot” - druk 3D Olsztyn

I love the smell of ABS in the morning...

Wróć do „Kalibracja, problemy”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości