Drukowanie dużych elementów z ABSu

Jakość druku Cię nie zadowala?
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Postów w temacie: 2
Posty: 8943
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 5873
Kontakt:

Drukowanie dużych elementów z ABSu

Post autor: dziobu »

Witam,

Temat dotyczy drukowania ABSu na drukarce klasy reprapowej/SOHO z osłoniętą i NIE podgrzewaną komorą, z materiałów powszechnie dostępnych w normalnych cenach (tańsze niż "nerka/kg filamentu").

Jak się powszechnie przyjęło - drukowanie dużych elementów z ABSu jest bez sensu. Odkształcają się i pękają. Jak jeszcze odkształcenia można przewidzieć (odkształca się głównie w osi Z) i zniwelować (zwiększyć gabaryt elementu a potem go zeszlifować) tak pękanie to klapa i koniec. Zwłaszcza że popękany detal ma zerową wytrzymałość.
I w sumie zgoda, tj że pękanie to tragedia ;)

Załóżmy teraz że pięknej dziewczynie/umięśnionemu ratownikowi wymsknie się "prześpię się z Tobą jak wydrukujesz deseczkę 165x100x4 z ABSu". Sprawa przegrana - przyjęło się że ~120mm to górna granica wymiaru detalu do której w ogóle rozważanie wydruku ma sens. Można nawet spróbować:
s1.png
ale raczej z mizernym efektem:
a10.jpg
Z takim wydrukiem to nawet kota nikt do łóżka nie zaciągnie... :D

Ale jest sposób! Wystarczy przelać wskazaną kwotę... :D
Dobra. Najpierw spoiler:
a11.jpg
A teraz konkrety:
ABS głównie pęka na cienkich zakończeniach (rogach), zwłaszcza gdy są ostre i słabsze z przyczyn fizycznych - plastik tam rozlewa się inaczej (choćby z powodów zmiany kierunku ruchu - przyspieszenie, jerk, itd). Najlepiej jest więc pozbyć się rogów - tylko że nie zawsze model na to pozwala. No i chcemy wydrukować jakiś konkretny detal, a nie "coś podobnego". Proponuję więc dodać zaokrąglenia które potem będzie można stosunkowo prosto usunąć. O tak:
Detal:
s1.png
Z dodanymi wspornikami:
s2.png
Modyfikacja musi spełniać dwa warunki:
  • okrągła kolumna na końcu - zapewnia brak ostrych krawędzi i możliwie mocne spajanie warstw,
  • wąskie żeberko do detalu - musi być na tyle wąskie żeby było wykonane w całości z obrysów; inaczej po odcięciu w środku będzie dziura (na wypełnienie). Nie musi być przesadnie grube (w tym projekcie ma 1mm).
Tu oczywiście poszedłem na łatwiznę bo całość jest drukowana jako jeden element; nic nie stoi na przeszkodzie żeby wsporniki dodać dopiero w slicerze - co kto potrafi i jak komu wygodniej.

Efekt jest zadowalający:
a03.jpg
A w połączeniu z połamanym poprzednikiem, to nawet bardzo:
a02.jpg
a04.jpg
Oczywiście wsporniki należy potem odciąć - ja używam wyklepanego grota i starej lutownicy marki Elwik.
Po odcięciu wsporników:
a06.jpg
Po przeszlifowaniu:
a07.jpg
I po przetopieniu krawędzi:
a08.jpg
a09.jpg
Wydrukowałem prostą ściankę (*1), ale widać że idea się sprawdza. Takie same zabiegi można zastosować drukując obudowy czy inne pudełka - tj detale w których są długie i proste ściany. Oczywiście zawsze zostanie ślad po usuniętym wsporniku, no ale to niewielka cena za udany wydruk. Zwłaszcza że support, o ile się go ma, też zostawia ślady.

(*1)
Detale powstały tylko na potrzeby tej demonstracji.
I garść danych technicznych:

Materiał: DD ABS Green (stary ABS, nie ABS+):
a01.jpg
Wybrałem ten materiał bo ma największy skurcz spośród moich ABSów.
Parametry druku
Temperatury dysza/stół 235°C/60°C
dysza 0.4mm
warstwa 0.25mm
szybkość 40mm/s
szybkość (obrys) 20mm/s
pełne warstwy góra/dół 2/2
obrysy 2
wypełnienie 20%
nadmuch no jeszcze tego by brakowało ;) (wyłączony)
Czyli jak widać - bez szaleństw.
Tak to się prezentuje w S3D:
s3.png
I jakby ktoś chciał - STLe:
ABS_Skurcz_STL.rar
(2.25 KiB) Pobrany 105 razy
FlameRunner, emartinelli, Olson, arkomania.pl, jarekb, szpiglasowy, TDI-CAD, cardjunk, adziaki, Berg, Abys, SpiderTruster, JGFTW
Awatar użytkownika
emartinelli
Zasłużony
Postów w temacie: 1
Posty: 1196
Rejestracja: 19 kwie 2016, 16:54
Lokalizacja: Łódź
x 423

Re: Drukowanie dużych elementów z ABSu

Post autor: emartinelli »

No ale banan na dole został :(
Inna metoda (o ile model nie musi być pełny) to podziurkowanie modelu aby nie było długich pojedynczych linii.
Awatar użytkownika
dziobu
Zasłużony
Postów w temacie: 2
Posty: 8943
Rejestracja: 28 gru 2016, 16:38
Drukarka: ZMorph 2.0(S)
x 5873
Kontakt:

Re: Drukowanie dużych elementów z ABSu

Post autor: dziobu »

emartinelli pisze:No ale banan na dole został :(
Można go zeszlifować. Można poszerzyć i pogrubasić raft tak żeby możlwie mocno trzymać końce detalu.
emartinelli pisze:Inna metoda (o ile model nie musi być pełny) to podziurkowanie modelu aby nie było długich pojedynczych linii.
Opis "mojej" metody dodałem tylko dlatego że nie zawsze można model dziurawić.
A wszystko to w kontekście rozmowy na SB o sposobie wykonania tego:
https://reprapy.pl/viewtopic.php?f=28&t=3966
Abys
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kalibracja, problemy”