Ender 3 + Nebula 702 - strzelający filament i przerwy w wydruku

Jakość druku Cię nie zadowala?
michalbajda
Posty: 13
Rejestracja: 21 mar 2019, 17:08
x 1

Ender 3 + Nebula 702 - strzelający filament i przerwy w wydruku

Postautor: michalbajda » 22 mar 2019, 09:56

Witajcie.
Po udanym druku filamentem PLA od Colorfill zacząłem druk na ABS, a konkretnie Nebula 702 i niestety pojawił się problem.
Temperatura wydruku jaką podaje prodcent to 240-250 stopni więc rozpocząłem od dolnej granicy. Przy 240 stopniach co kilka sekund słychać jakby "strzał" filamentu, a na wydruku skutkuje to przerwami/niedolaniem filamentu na około 1-2mm. Im wyższa temperatura tym więcej strzałów.

Na wieży temperatur 220-260 stopni widać, że im niższa temperatura tym wydruk ładniejszy i posiada mniej "strzałów" lecz niestety przy około 225 stopnaich wydruk zaczyna się robić niespójny i łatwo się rozwarstwia.
Zrobiłem test w postaci rozgrzania dyszy i puszczaniu po 2cm filamentu przy temperaturach od 250 do 200 obniżając po 10 stopni, przy 250 filament wygląda jakby się poprostu gotował, a lecąca nitka co kawałek ma bąbel. Przy 230 już jest niewiele tych bąbli a przy 210 już prawie w ogólnie ich nie ma.

Dodam także, że PLA drukowałem na parametrach 200°C dysza, 60°C stół, prędkość 60mm/s i druk był naprawdę ok więc raczej odpada opcja źle pokazujących temperatur.

Zdjęcia druku
IMG_20190322_092247.jpg
IMG_20190322_092231.jpg
IMG_20190322_092152.jpg
IMG_20190322_091219.jpg

Parametry druku:
- górna warstwa - 0.3mm
- pierwsza warstwa 0.1mm
- temperatura głowicy - 240°C
- temperatura stołu - pierwsza wartswa 100°C, kolejne 95°C
- retrakcja - dystans 5mm, prędkość 50mm/s
- prędkość druku 50mm/s
- nadmuch wyłączony

Jeśli trzeba zrobić jakiś wydruk testowy to prosze powiedzieć jaki i wydrukuję.

Z góry dziękuję za pomoc!
Awatar użytkownika
panWiadr0
Posty: 647
Rejestracja: 25 sty 2019, 14:06
Drukarka: niesforny reprap
x 317

Re: Ender 3 + Nebula 702 - strzelający filament i przerwy w wydruku

Postautor: panWiadr0 » 22 mar 2019, 11:17

Kolego, życzę Ci powodzenia! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

viewtopic.php?t=3220
Awatar użytkownika
FlameRunner
Administrator
Posty: 6077
Rejestracja: 15 kwie 2016, 21:26
Drukarka: Epson
x 1797

Re: Ender 3 + Nebula 702 - strzelający filament i przerwy w wydruku

Postautor: FlameRunner » 22 mar 2019, 11:35

W jaki sposób ten zalinkowany temat ma komukolwiek pomóc? Dotyczy innej drukarki i innego filamentu.
I nie zawiera rozwiązania problemu. Przypominam, że filament okazał się być dobry, co wskazywałoby na problem z drukarką - którego przyczyna nie została tam ustalona.

Chyba że próbujesz kolegę nastraszyć, że "to się nie da, to nie będzie działać, nie naprawisz"? Ale to też jest bez sensu, bo jednak reszta świata drukuje z przeróżnych ABS-ów i wszystko działa poprawnie. Włącznie z dokładnie tym ABS-em (materiałem fizycznie z tej samej szpuli), z którym był tam "problem".
pomidor
michalbajda
Posty: 13
Rejestracja: 21 mar 2019, 17:08
x 1

Re: Ender 3 + Nebula 702 - strzelający filament i przerwy w wydruku

Postautor: michalbajda » 22 mar 2019, 11:53

panWiadr0 pisze:Kolego, życzę Ci powodzenia! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

viewtopic.php?t=3220


Przeczytałem cały ten temat i tak jak kolega FlameRunner powiedział - inna drukarka i inny filament, temat w żaden sposób nie jest w stanie mi pomóc. Właśnie z tego powodu założyłem nowy temat.

Poniżej kolejny wydruk tym razem:
- temperatura głowicy 240, a w miejscu gdzie zaczyna się ładniejszy wydruk temperatura obniżona do 230
-temperatura stołu 100 pierwsza warstwa, 95 następne
-pierwsza warstwa 0.1 następne 0.2mm
- prędkość 70mm/s, ściany 35mm/s
IMG_20190322_112916.jpg


Właśnie leci następny wydruk kostki, parametry jak powyżej ale prędkość całości 60mm/s, a temperaturę co jakiś czas obniżam o 10 stopni.
FlameRunner
Awatar użytkownika
FlameRunner
Administrator
Posty: 6077
Rejestracja: 15 kwie 2016, 21:26
Drukarka: Epson
x 1797

Re: Ender 3 + Nebula 702 - strzelający filament i przerwy w wydruku

Postautor: FlameRunner » 22 mar 2019, 12:02

A jak wytrzymałość wydruku przy 230°C?

Swoją drogą, czy bierzesz pod uwagę, że warstwy w wydruku z ABS nie będą tak dobrze zespojone jak warstwy w wydruku z PLA? I czy osłaniasz drukarkę przed przeciągami? Może być tak, że 220-230°C to odpowiednia temperatura dla druku tego ABS na Twojej drukarce, a rozwarstwia się z innych przyczyn, na przykład zbyt mocnego nawiewu na wydruk lub postawiania drukarki na przeciągu.

Czy próbowałeś drukować tym filamentem po wysuszeniu?
pomidor
michalbajda
Posty: 13
Rejestracja: 21 mar 2019, 17:08
x 1

Re: Ender 3 + Nebula 702 - strzelający filament i przerwy w wydruku

Postautor: michalbajda » 22 mar 2019, 12:44

Jeszcze nie drukowałem nic docelowego przy tej temperaturze. Na czym najlepiej się wyznać jeśli chodzi o wytrzymałość wydruku?

Domyślam się, że zespojenie warstw tutaj będzie inne ale bardziej rozchodzi mi się o to "strzelanie" bo co z tego, że wydruk będzie wytrzymały jak struktura będzie tragiczna. Drukarka nie jest osłoniona, znajduje się w pokoju gdzie jest stała temperatura ~21 stopni, a przeciągi nie mają miejsca (przynajmniej te odczuwalne).

Jeśli chodzi o nawiew na nadruk to jest wyłączony, a na radiator mam założone inne chłodzenie które jest nałożone bezpośrednio na niego i raczej nie dmucha w blok grzejny. Poniżej zdjęcie:
IMG_20190322_113239.jpg
IMG_20190322_113231.jpg


Filamentu nie suszyłem, jak nalepiej to zrobić?

Kolejna kostka:
IMG_20190322_123756 - Kopia.jpg
IMG_20190322_123648 - Kopia.jpg
Awatar użytkownika
FlameRunner
Administrator
Posty: 6077
Rejestracja: 15 kwie 2016, 21:26
Drukarka: Epson
x 1797

Re: Ender 3 + Nebula 702 - strzelający filament i przerwy w wydruku

Postautor: FlameRunner » 22 mar 2019, 18:28

Hmm, a cofnijmy się może do sprawy podstawowej: czy masz poprawnie zmontowaną głowicę?
viewtopic.php?f=67&t=3805
pomidor
michalbajda
Posty: 13
Rejestracja: 21 mar 2019, 17:08
x 1

Re: Ender 3 + Nebula 702 - strzelający filament i przerwy w wydruku

Postautor: michalbajda » 22 mar 2019, 21:57

Tak jest, to pierwsza rzecz którą zrobiłem.
Rurkę uciąłem na równo bo chinczyk nie postarał się i była krzywo ucięta, wysunąłem około 1-2 mm przy odkręconej dyszy i dopiero wtedy dysza została wkręcona i docisnęła rurkę. Nie było problemów z drukiem PLA dopiero jak zacząłem druk na ABS i zauwazyłem problem ponownie rozkęciłem aby skontrolować czy przypadkiem nie ma szczeliny między dyszą a rurką i czy nie dostaje się tam filament ale wszystko było w porządku. Ponownie wysunąłem rurkę i docisnałem dyszą.
Awatar użytkownika
FlameRunner
Administrator
Posty: 6077
Rejestracja: 15 kwie 2016, 21:26
Drukarka: Epson
x 1797

Re: Ender 3 + Nebula 702 - strzelający filament i przerwy w wydruku

Postautor: FlameRunner » 22 mar 2019, 22:12

No to: piekarnik, 70°C, trzy godziny.
(Temperatura i czas trochę na czuja napisane, ale jeśli faktycznie problemem jest bardzo duża wilgotność filamentu, to powinno pomóc.)
Ale to tak bardziej dla porządku. Szczerze mówiąc nie pamiętam, żebym musiał kiedyś jakiś ABS suszyć.
pomidor
michalbajda
Posty: 13
Rejestracja: 21 mar 2019, 17:08
x 1

Re: Ender 3 + Nebula 702 - strzelający filament i przerwy w wydruku

Postautor: michalbajda » 22 mar 2019, 23:40

Spróbuję tak zrobić i dam znać czy jest jakaś różnica.
Na razie bawię się jeszcze parametrami, na chwilę obecną najbardziej znośny wydruk wychodzi na:
- temperatura dyszy - 230
- temperatura stołu 95
- warstwa 0.2mm
- prędkość drukowania wypełnienia 70mm/s, ściany zewnętrzne 50mm/s, ściany wewnętrzne 65mm/s, top/bottom 45mm/s, travel 200mm/s

Jeśli chodzi o "strzelania" wciąż jest ale dzięki takiej prędkości są mniej widoczne na wydruku. Wytrzymałość wydruku zadowalająca.
Tak czy inaczej zamówię sobie próbkę DD ABS+ i sprawdzę na nim bo widzę, że z nim nie ma problemów, a jeśli u mnie będą to będę miał odpowiedź, że to coś z drukarką. Tylko pytanie co?

Wróć do „Kalibracja, problemy”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości