Anycubic 4max pro - problem z ABS (zwykły i +)

Jakość druku Cię nie zadowala?
blackknight88
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 19
Posty: 70
Rejestracja: 05 gru 2019, 09:35
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Anycubic 4max pro
x 6

Anycubic 4max pro - problem z ABS (zwykły i +)

Post autor: blackknight88 »

Cześć,

Mam Anycubic 4max pro od listopada i przegrywam walkę z ABS'em... ale od początku... kilka informacji ogólnych na sam początek:

1. Drukarka poprawiona mechanicznie: naciągnięte paski w X i Y, wszystkie wałki i śruba trapezowa nasmarowane, stół wypoziomowany. Na dźwigienkę regulacji docisku filamentu założona wkładka ustalajaca (obudowa extrudera - projekt od Zbigu, niedawno wrzucał)
2. Extruder kilka razy (od listopada) rozkręcany na części pierwsze, wszystko czyszczone.
3. Sama głowica nie zapchana (na moment pisania posta) - zapasowa jeszcze w pudełku.
4. Założona dysza 0,4mm jakaś z allegro (pewnie majfrendowa) - mosiężna.
5. Drukarka skalibrowana pod kątem extrudera (kalibracja długości "wciąganego" filamentu), skalibrowany flowrate na każdym typie drukowanego filamentu, którym próbowałem drukować.
6. Używane slicery: CURA 4.4.1 oraz Simplify3D
7. Kalibracja extrudera robiona przez RepetierHost (kalibracja ilości kroków silnika od Extrudera). W tym programie też ręcznie przepuszczam filament przez dyszę bo oryginalnie w Anycubic, jest to ustawione dla sztywnych 230stopni oraz jest moim zdaniem za szybko..
8. Za każdym razem założony filterek na filament by zniwelować nieczystości na "drucie".
9. Zauważyłem, że rurka ptfe pomiędzy dyszą a radełkiem ma kilku mm luz, czekam aż dojdzie mi nowa rurka by dociąc na wymiar... w zapasowej głowicy jest dokładnie tak samo.
10. Mam inne dysze niezałożone, nowe: 0.3mm, 0.5mm, 0.4mm trianglelab, jak również stalowe.
11. Przy zmianie filamentu nie zmieniałem dyszy na inną (taka sama wielkość), przy przejściu z abs na pla, "przepłukiwałem" filamentem pla przez dyszę nagrzaną do 230stopni. Filament potem (PLA) normalnie leciał, nie zacinał się.

Temat założyłem, ponieważ po kilku tygodniach walki zrezygnowałem... przegrałem tą walkę. Próbowałem szukać w internecie jakichkolwiek wskazówek, pomocy, coś co mnie naprowadzi na trop co robię źle, gdzie jest problem... Wolałem sam znaleźć odpowiedź (być może gdzieś się pojawiła), ale w końcu się poddałem.. z uwagi na to, że mógłbym przedrukować całe filamenty, stracić kolejne całe tygodnie czasu przy drukarce, a pewnie krecę się w kółko..


Stąd moja prośba o pomoc doświadczonych kolegów, którzy pomogą mi wskazać odpowiedni kierunek.

Problem dotyczy filamentu ABS oraz ABS+.

1. ABS zielony PlastSpaw:

warstwa 0,2mm; temp stołu 105/100 (pierwsza warstwa/kolejne); dysza 245/240; chłodzenie wyłączone; prędkości różne: od 35 do 60mm/s, pokrywa i drzwiczki zamknięte. zanim zacząłem drukować, czekałem z 20-30min aż się komora w środku nagrzeje.

temp głowicy były podnoszone również do 255/250, obniżane do 230/225 itd.. włączane chłodzenie, nic kompletnie nie pomagało... to samo z dociskiem do radełka: regulowane w jedną jak i drugą stronę.

Problem w tym, że ten filament co trochę blokuje się w głowicy/dyszy (tak mi się wydaje). ręcznie przepycham go przez dyszę i leci, po uruchomieniu druku po jakiejś chwili przestaje lecieć, a drukarka "drukuje" dalej... tj radełko dalej się obraca, ale z dyszy nic nie idzie.. koniec.. nie słychać strzelania, ani jakby silnik gubił kroki (nie wiem jak to rozpoznać, ale nie ma dziwnych dźwięków).

Poniżej trochę różnych zdjęc pokazujących problem oraz gdy jakimś cudem udało mi się wydrukować trochę kostki (potem sam zatrzymałem druk). Drukując również bez podstawy, udawało się częściej niż z wypełnieniem... tak jakby druk wypełnienia lub podstawy był problemem dla tego typu filamentu...

Cięte zarówno w simplify3d jak i cura. efekty bardzo podobne.. jak już wydrukuje kostkę, to warstwy są bardzo ładne, kreski równe, ładnie to wygląda.

czy filament jest kiepski i może to jest walka bez końca?
IMG_20200126_122227.jpg
IMG_20200126_122413.jpg
zielony abs plastspaw
zielony abs plastspaw

2. ABS+ biały DevilsDesign:

Kupiłem ten filament, bo czytałem, że jest łatwiejszy w druku, a i temperatury mogą być niższe (może PTFE w głowicy dla ABS cierpiało?).

warstwa 0,2mm; temp stołu 100/90 (pierwsza warstwa/kolejne); dysza 235/230; chłodzenie wyłączone; prędkość: 50mm/s, pokrywa i drzwiczki zamknięte

Problem tutaj dotyczy wyglądu samego wydrukowanego detalu. Detal jest bardzo połyskiliwy (jak w przypadku PLA), tak jakby filament się lał z dyszy (jak poznać kiedy leje?), najbardziej martwi mnie górna powierzchnia wykańczająca.. jest nieładna. Dodatkowo zauważyłem, że w porównaniu do ABS (zielony i czarny PlastSPAW), boczne ścianki mają jakby niedociągnięcia w warstwach..

Górna warstwa jakby była spuchnięta? nie wiem o co chodzi.... próbowałem dawać różne temperatury... filament wypływa bardzo gładko, nie ma żadnych problemów.. prównałkbym to do drukowania z PLA, bez żadnego problemu.

Poniżej trochę zdjęć, również z wieżą temperaturową.. temp zatrzymałem na 230 (mniej nie dawałem, więc kilka ostatnich poziomów jest dla tej temp).

Dodatkowo wydrukowałem 4 różne kostki (różne temperatury druku, reszta parametrów taka sama).

IMG_20200126_120820a.jpg
IMG_20200126_121015.jpg
IMG_20200126_121141.jpg
bialy abs+ devilsdesign
bialy abs+ devilsdesign
IMG_20200126_140817a.jpg
IMG_20200126_140834.jpg
IMG_20200126_140838.jpg
IMG_20200126_140845.jpg
IMG_20200126_140858.jpg


Dla porównania dodaję wydruki z dwóch innych filamentów: PLA PlastSPAW czarny i ABS PlastSPAW czarny (z tego filamentu jakość wydruków najbardziej mi się podobała: satyna, równe wartstwy.. bajka)


3. ABS czarny PlastSPAW:

Parametry takie same jak dla PlastSPAW zielonego.

Z tego materiału dużo łatwiej mi się drukowało niż z zielonego. Natomiast problemy z "zacięciem" filamentu podczas wciąż trwającego druku bywały, ale rzadziej... często radziłem sobie z tym, że tuż przed drukiem ręcznie dopychałem filament by trochę przeleciało go przez dyszę lub przez RepetierHost przepuszczałem z 50mm filamentu i od razu drukowałem (utrzymywałem temp dyszy/stołu by od razu zaczęło drukować). Oczywiście bazowanie, przejazd przez czyścik itd i potem docelowy druk.

Wrzucam kilka zdjęc pokazujące jakość druku, ale też jak wygląda model gdy przestanie nagle podawać filament i kapnę się o tym dopiero po iluś tam warstwach nawet jak dysza jest te 5mm nad stołem i w powietrzu drukuje.

Tak jakby był problem z temperaturą? podnosiłem, te same problemy... docisk filamentu? regulowałem, to samo... prędkość za duża? zamniejszałem, to samo..

IMG_20200126_121338.jpg
IMG_20200126_121834.jpg
IMG_20200126_121912.jpg
IMG_20200126_122520.jpg
czarny abs plastspaw
czarny abs plastspaw


4. PLA czarny PlastSpaw:

Podstawowy filament, drukowało mi sie z tego bardzo przyjemnie, łatwo, szybko.

warstwa 0,2mm; temp stołu 65/60 (pierwsza warstwa/kolejne); dysza 200/195; chłodzenie 100%; prędkość: 60mm/s, pokrywa i drzwiczki otwarte

Jedyny problem jaki spotkałem z tym filamentem to wygląda.. połyskliwy, a nie satynowy... Pomijam kwestie obróbki mechanicznej bo to wynika z typu materiału. Dlatego też z tego powodu chciałem przejść na ABS, by móc go potem obrabiać na koniec (opary acetonu, mechanicznie itd). No i większa wytrzymałośc mechaniczna i temperaturowa...

Kilka zdjęć tylko jako pogląd.
IMG_20200126_121447.jpg
IMG_20200126_121537.jpg
czarny pla plastspaw
czarny pla plastspaw

Dwa ostatnie pytania na koniec.

1. W jaki sposób oczyścić dyszę z filamentu PLA po jej wykręceniu z głowicy? wypalić nad palnikiem? mechanicznie ciężko, bo tuż po wyjęciu dyszy z głowicy nagrzanej do 230stopni, momentalnie się schładza i tym samym filament trwadnieje... z abs nie ma problemu, bo aceton.
2. czy zmiana heatbreaka na fullmetal pomoże w przypadku ABS? (problemy z tym przycinaniem się i blokowaniem filamentu). Widziałem wczoraj temat od TDI-CAD o modyfikacji radiatora pod nowy heatbreak od E3D (gwint M7).


Dziękuję wszystkim za jakiekolwiek uwagi, naprowadzenie mnie na dobry tor... przepraszam za długość posta, ale chciałem w miarę możliwość przekazać więcej informacji.

A może po prostu wszystko wygląda normalnie, tak ma być i tyle? to też mi bardzo pomoże, bo nie będę szukał dziury w całym.
Pozdrawiam, Karol
Awatar użytkownika
benekdp
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 6
Posty: 120
Rejestracja: 07 lis 2019, 18:11
Drukarka: Ultimaker 2+
x 12

Re: Anycubic 4max pro - problem z ABS (zwykły i +)

Post autor: benekdp »

Problem w tym, że ten filament co trochę blokuje się w głowicy
Problem z ABSem miałem ja i ktoś jeszcze, zobacz na radełko czy nie jest brudne od filamentu - mi się radełko ślizgało i nie podawało tyle filamentu ile powinno bądź całkiem wyrzeźbiło rowek i wydruk szedł bez podawania druta. Spróbuj na prędkościach MAX 40mm/s.
Temperatury szły u mnie 245'C, stół 100'C, przepływy standard 100%.
Pozdrawiam Damian
wicek
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 4
Posty: 35
Rejestracja: 22 lis 2019, 13:06
x 3

Re: Anycubic 4max pro - problem z ABS (zwykły i +)

Post autor: wicek »

Zerknij na ten temat zdjęcia docisku, u mnie też ABS się zacina, może też tak masz ?
viewtopic.php?f=8&t=5409&start=20#p92815
Awatar użytkownika
benekdp
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 6
Posty: 120
Rejestracja: 07 lis 2019, 18:11
Drukarka: Ultimaker 2+
x 12

Re: Anycubic 4max pro - problem z ABS (zwykły i +)

Post autor: benekdp »

U mnie np. wszystko było prosto, ekstruder rozebrany na czesci pierwsze i skręcony. Po skręceniu było czuć pod palcem tylko opór silnika - problem nie zniknął.
Pozdrawiam Damian
grego
Postów w temacie: 1
Posty: 110
Rejestracja: 24 paź 2017, 13:40
x 1

Re: Anycubic 4max pro - problem z ABS (zwykły i +)

Post autor: grego »

Uu, a prawie rozważałem zakup tej drukarki stricte pod ABS, na Enderze 3 drukuje bezproblemowo tylko bez zabudowy jest problem z rozwarstwianiem
blackknight88
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 19
Posty: 70
Rejestracja: 05 gru 2019, 09:35
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Anycubic 4max pro
x 6

Re: Anycubic 4max pro - problem z ABS (zwykły i +)

Post autor: blackknight88 »

Hej,

Odpisuję dopiero teraz ponieważ poczyniłem kilka zmian. Czekałem na dostawę części. Natchnął mnie temat TDI-CAD z upgrade głowicy na fullmetal. Zrobiłem to samo u siebie i inne przy okazji. Mianowicie:
1. Mam heatbreak fullmetal tytanowy. Założona nowa rurka ptfe pomiędzy tym wejściem do extrudera a heatbreak (od strony extrudera wchodzi do niego na jakieś 4-5mm). Teraz rurka jest dopasowana idealnie. Jest nowa dysza. Przesunięte ciut na wale silnika koło zębate od napędu radełka. Tak że teraz koło zębate od radełka pracuje na pełnej szerokości zębów zębatki silnika i jednocześnie zębatka silnika ustala pozycję napinacza filamentu nie pozwalając mu dotknąć zębatki radełka :)
2. W związku z nowymi komponentami w głowicy puściłem druki tylko absu (czarny ABS plastspaw i zielony plastspaw abs. Obydwa były piekne jak się wydrukowało ale obydwa sprawiały problemy z przestawianiem podawania filamentu).
3. Nowe temperatury. Poszedłem na calosc, załadowałem 255stopni na pierwszą warstwę, kolejne 250. Stół na początku 105, potem 100. Prędkość 40mm/s, chłodzenie z początku 0% aleje widziałem że mi spływały detale to ustaliłem 50% od 4tej warstwy. Chłodzenie dookoła, inne niż ori.
4. Dupa, problem pozostał...


Filament wypływa z dyszy pięknie,nic się nie ciągnie... Gitara. Zapuściłem wydruk na czarnym, zwykła kostka testowa 20mm z xyz. Poszło bez żadnego problemu, infill 15%. Potem zmieniłem filament na zielony i to samo. Kostka poszła ladnie, parametry te same. Jak zobaczyłem że spływa filament to dopiero teraz dałem chłodzenie 50% od 4trj warstwy. No i puściłem dłuższy wydruk (~2.5h) by zobaczyć co bedzie..

Efekty poniżej. Zdjęcia jak było na drukarce nie mam. Bo i tak nic by to nie pokazało. Druk był na stole, a głowica jakieś 10mm nad drukiem drukowała w powietrzu, extruder nadal próbował podawać filament ale nicholery. Zblokował się.


Pytanie.. co poszło nie tak? Co robię źle? Gdzie szukać rozwiązania? Docisk filamentu był taki by zniwelować potencjalne ślizganie się. Nie ukrywam że bardzo zależy mi na druku z ABS. Abs+ teoretycznie jest rozwiązaniem ale jak z wytrzymałością temp i mechaniczna w stosunku do standardowego ABS? Poza tym ten zwykly ABS zostawia fajna powierzchnię i jak widzę nie mam z nim problemów jak z ABS+ w pierwszym poście (rozlane detale, jakby przegrzane, dziury na górnej powierzchni, kiepskie wykończenie warstw w płaszczyźnie poziomej).

Co ma wpływ na zatykanie się czegoś w głowicy (nie jestem w stanie zweryfikować w którym miejscu się zblokowało) i przestanie podawania filamentu podczas druku? Jak szukać informacji o tym konkretnie? Skróciłem ptfe, wszystko jest dopasowane, głowica jest fullmetal tytan, nowa dysza. Jak ręcznie przepchnąłem filament po wyłączeniu druku to poszedł. Coś jakby przepchnął, minął opór i potem już szedł.

Może za niska temperatura? Może chłodzenie jest problemem? Może za duża prędkość? Za mocny docisk filamentu do radełka? Prosiłbym o jakąkolwiek pomoc w naprowadzeniu bo się poddaję.
IMG_20200129_065713.jpg
IMG_20200129_065608.jpg
IMG_20200129_065605.jpg


PS. Jakby ktoś się zastanawiał nas upgrade głowicy do fullmetal tytan. Polecam mimo powyższego problemu bo jednak ptfe kończy się na końcu heatbreak a nie idzie do samej dyszy. Koszt w przypadku głowicy do naszych drukarek to na gotowo jakieś 50zl (heatbreak tytan, 1m nowej rurki ptfe, narzynki m7 zdzierak, pośredni i wykańczający i wysyłki do tego.)

PS2: dziś ma mi przyjść rurka ptfe capricorn która podobno słynie z wytrzymałości na wyższe temperatury. Zmięnie ta zwykła na capricorn pomiędzy heatbreak a radelko, ale nie wiem czy to coś pomoże.

PS3: w Ori rozwiazaniu rurka ptfe jest moim zdaniem i jakieś 5mm za krótka bo jest możliwy ruch pomiędzy radełkiem a dysza. Przez to filament moze się blokować i zbierać przed dysza..
Pozdrawiam, Karol
blackknight88
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 19
Posty: 70
Rejestracja: 05 gru 2019, 09:35
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Anycubic 4max pro
x 6

Re: Anycubic 4max pro - problem z ABS (zwykły i +)

Post autor: blackknight88 »

wicek pisze:Zerknij na ten temat zdjęcia docisku, u mnie też ABS się zacina, może też tak masz ?
viewtopic.php?f=8&t=5409&start=20#p92815
Widziałem ten temat. Śledzę go czynnie. Tez mam przenoszone koło ale nie wiem czy to ono jest problemem. Nie bardzo da się to naprawić, bo nie ma możliwości regulacji. Mam mieszane uczucia czy przypadkiem docisk filamentu (napiera na radelko) i wysoka temperatura w komorze podczas druku ABS nie przestawiło koła zębatego bo jednak zamocowane w obudowie plastikowej. Ale to taka mocno naciągana teoria...
Pozdrawiam, Karol
Awatar użytkownika
benekdp
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 6
Posty: 120
Rejestracja: 07 lis 2019, 18:11
Drukarka: Ultimaker 2+
x 12

Re: Anycubic 4max pro - problem z ABS (zwykły i +)

Post autor: benekdp »

Widzę, że nie prożnowałeś. Super z tymi upgrade'ami.
Zawsze dawaj chłodzenie na abs, mniejsze - większe, w zaleznosci od drukowanego modelu 40%-50%.
Pozdrawiam Damian
blackknight88
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 19
Posty: 70
Rejestracja: 05 gru 2019, 09:35
Lokalizacja: Kraków
Drukarka: Anycubic 4max pro
x 6

Re: Anycubic 4max pro - problem z ABS (zwykły i +)

Post autor: blackknight88 »

Dzięki za info. Będę zatem chłodzenie zawsze włączał. Natomiast na ten moment chciałbym poradzić sobie z problemem zaprzestania płynięcia filamentu. Dziś będę wymieniał rurkę na capricorn bo mi już przyszła to porobie zdjęcia wnętrza extrudera
Pozdrawiam, Karol
Awatar użytkownika
benekdp
Konto z ograniczeniami
Postów w temacie: 6
Posty: 120
Rejestracja: 07 lis 2019, 18:11
Drukarka: Ultimaker 2+
x 12

Re: Anycubic 4max pro - problem z ABS (zwykły i +)

Post autor: benekdp »

U mnie problem był i został... dało się cokolwiek wydrukować przy prędkości nie większej niż 40mm/s. Jak załadujesz ABS kliknij filament In i patrz od góry na radełko czy nie robi się czarne....
Pozdrawiam Damian
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kalibracja, problemy”